Безсмъртните договори по телефона
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Безсмъртните договори по телефона

През последните месеци зачести подаването на жалби от абонати на телеком услуги, които са сключили договор по телефона, без да разберат какво се случва.

Безсмъртните договори по телефона

Телеком регулаторът благослови сделките от разстояние, когато има запис на разговорите с абоната

Юлиян Арнаудов
10101 прочитания

През последните месеци зачести подаването на жалби от абонати на телеком услуги, които са сключили договор по телефона, без да разберат какво се случва.

© ЮЛИЯ ЛАЗАРОВА


Телекомите ще могат да продължат или изменят договор със своите абонати само ако те дадат писмено съгласие и изразят изрично одобрението си към сделката. При липса на такова съгласие след изтичане на срока на контракта той се изменя в безсрочен и може да бъде прекратен в едномесечен срок от потребителя, без той да дължи неустойка. Това обяви Комисията за регулиране на съобщенията (КРС) в своята позиция по казуса с дистанционните договори, повдигнат от Комисията за защита на потребителите преди седмица. Ако бъде сключена подобна сделка без писмено и изрично изразено одобрение от абоната, тя се води за нищожна, допълва държавният регулатор, тълкувайки Закона за електронните съобщения (ЗЕС). Това обаче не означава, че идва краят на сделките, сключени по телефона...

Въпрос на тълкуване

Въпреки това според тълкуванието на КРС сключването на сделка от разстояние е възможно. Тук се намесва Търговоският закон, според който в чл. 293 ал. 4 "писмената форма се смята за спазена, ако изявлението е записано технически по начин, който дава възможност да бъде възпроизведено". Казано с по-прости думи – ако компанията записва телефонния разговор, при който абонатът е изразил своето изрично съгласие, това се смята за равносилно на подписан договор.

Комисията налага още две задължителни предпоставки, за да може сделката да бъде действителна. Първото условие е потребителят да даде ясно съгласие, което да бъде технически записано и да бъде предоставено на регулаторите при нужда. Второто изискване е операторът да запознае максимално подробно абоната с условията на подновения договор. Не е достатъчно подробната информация да е налична някъде другаде – в рекламна брошура или в интернет сайт. По време на телефонния разговор тя трябва да бъде споделена максимално детайлно. Последното условие е клаузите на съответния договор да отговарят на законовите изисквания: да бъдат съставени ясно, изчерпателно и в леснодостъпна за абонатите форма Ако не е спазена някоя от тези предпоставки, сделките от разстояние са недействителни.

Петте нелоялни практики

Действията на КРС са в отговор на наложената през миналата седмица забрана от Комисията за защита на потребителите (КЗП) за прилагането на пет нелоялни практики при предлагането на договори по телефона от един български телеком. КЗП не обяви коя е провинената компания, както и какви точно действия ще предприеме, ако не се спазва забраната. Нарушенията са констатирани, когато оператор на телекома се обади на негов абонат и отправи предложение за сключване на нов договор за телефонни или комбинирани услуги. Най-шокиращото е, че понякога дори клиентът дори да даде отказ, все пак контрактът съществува и влиза в сила. При опитите на потребителя да подаде възражение получава отговор, че има сключена сделка от разстояние и ако иска да се откаже, трябва да плати неустойки в размер на оставащите месечни такси. Тогава телекомът твърди, че е получил съгласието на клиента, но след изискването на записите на проведения разговор променя становището си и обявява, че договорът е внесен поради техническа грешка, не е валидно сключен и съответно го анулира.

Със сегашното си тълкувателно решение КРС на практика дава възможност практиката договори между телекоми и техните абонати да бъдат подновявани след разговор по телефона, но при условие че този разговор се записва, а записите се предоставят при поискване. И единствената допълнителна защита на клиентите ще е, че операторът от съответния кол-център ще е длъжен детайлно да им пояснява, че в случая става въпрос за сключване на сделка от разстояние и какви са условията й.

Телекомите ще могат да продължат или изменят договор със своите абонати само ако те дадат писмено съгласие и изразят изрично одобрението си към сделката. При липса на такова съгласие след изтичане на срока на контракта той се изменя в безсрочен и може да бъде прекратен в едномесечен срок от потребителя, без той да дължи неустойка. Това обяви Комисията за регулиране на съобщенията (КРС) в своята позиция по казуса с дистанционните договори, повдигнат от Комисията за защита на потребителите преди седмица. Ако бъде сключена подобна сделка без писмено и изрично изразено одобрение от абоната, тя се води за нищожна, допълва държавният регулатор, тълкувайки Закона за електронните съобщения (ЗЕС). Това обаче не означава, че идва краят на сделките, сключени по телефона...


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

24 коментара
  • 1
    benevolent978 avatar :-|
    benevolent978

    Телеком Австрия подкупиха Станишев, какво остава за регулатора? Толкова са глупави с този картел, че не разбират че има и малко маркетинг и клиентите с радост и интелигенто ги заместват със скайп, социални мрежи...

  • 2
    lima avatar :-|
    lima

    "КЗП не обяви коя е провинената компания, както и какви точно действия ще предприеме, ако не се спазва забраната."
    Е, докога няма казваме - Виваком е компанията в този случай. Действия- никакви. Да не споменаваме, че отказът от този договор (който реално не си се съгласил да подпишеш) не може да осъществен в офис, а трябва да бъде съобщен изключително и само по телефона. Логиката им е, че договор, сключен по телефона, се разваля отново само по телефона?!?! Доказателство, че си се отказал реално не получаваш.

  • 3
    meanmoonshiner avatar :-|
    meanmoonshiner

    Явно сте очаквали КРС да преразгледа основен постулат в договорното право. А именно, че договорите, за които не е предвидена форма, се считат сключени с постигане на съгласие между страните. Очевидно съгласие може да се изрази и по телефона не по-малко адекватно, отколкото между лица, които физически са на едно място.

    Това, че операторите играят мръсни номера следва да се санкционира, според мен чрез един формален състав, който дава възможност за ангажиране на административнонаказателната им отговорност /тежка имуществена санкция/ в такива случаи.

  • 4
    wootar avatar :-|
    Владимир

    М-тел вие сте лъжци!

    И ние го знаем и вие го знаете, опровергайте ме...

  • 5
    datamode avatar :-|
    datamode

    До коментар [#2] от "lima":

    Да, има логика, единствено остава ти да запишеш телефонния разговор като предварително си записал думите и им го декларираш, за да бъде точно и ясно. Иначе изискват изрично да попълниш писмено заявление за отказ от услугите им.

  • 6
    2.5 avatar :-P
    2.5

    До коментар [#4] от "Владимир":

    ...защото другите двамца са Светена вода... ненапита!
    Картел обикновено се създава между съмишленици.

  • 7
    bestbuy avatar :-|
    За да останат ХОРА в България.

    С тия договори от растояние, ще разкатаят играта на българите.. Такива измами Ви/ни чакат, че договорчетата за мобилни услуги ще бъдат само красиви скучни примери..

  • klasnarvik

    Измамници........

  • 9
    townboy avatar :-|
    townboy

    И трите оператора са измамници и се държат като единен монополист. Но в тази държава е така, плащаш ли на политиците можеш да си правиш каквото искаш безнаказано.

  • 10
    zamen avatar :-|
    Чарли Мишкин

    И сега като се почнат едни оферти, договори, телефони - няма да знаем какво сме си купили, докато не дойде сметката. А тя ще ни "натъжи" много.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Намери ми наемател

Намери ми наемател

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.