Фатална година за "Он травел"
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Фатална година за "Он травел"

Reuters

Фатална година за "Он травел"

Един от големите туроператори остана без лиценз и препрати клиентите си към застрахователя

Деница Ватева
21932 прочитания

Reuters

© Reuters


Как да се възстановят парите за почивка?

Всички клиенти, които са предплатили почивки в "Он травел", които все още не са осъществени, трябва да се обърнат към застрахователя на фирмата, за да получат парите си обратно. В следващите 7 дни клиентите трябва да подадат в застрахователната компания "ДЗИ- Общо застраховане" заявление за своите претенции в писмена форма, заедно с всякакви документи за неполучените услуги - договори, ваучери и др. В случай, че туристът в момента е на почивка, може да поиска възстановяване на направените от него разходи до връщането до началната точка на пътуването като трябва да пази фактури, касови бележки и др. Професионалната застраховка на "Он травел" е с покритие от 1.4 млн. лв и в случаи, че исковете надхвърлят тази сума,  според разпоредбите обезщетение се дава по реда на подаване на заявлението. Евентуално останалите без обезщетение, ще могат да потърсят средствата си от фирмата по съдебен път.

Забавен с дни полет в края на ваканцията, неплатени нощувки на хотелиери, блокирани и търсещи по медиите помощ туристи, процедури по отнемане на лиценз и официално съобщение за прекратяване на дейност. Тези събития се случиха мълниеносно на един от най-големите туроператори - "Он травел", който работи от 13 години на пазара. Те идват след сериозно намаление на приходи и серия от административни актове в близката история на компанията. Оттук нататък остава всички клиенти с платени, но неосъществени почивки, да потърсят парите си от застраховател.

Бъдещето на дружеството е неясно, но едва ли има шанс за съживяване след силно накърнения имидж.

Проблеми в Испания и Турция

Първо в събота стана ясно, че 88 български туристи, почиващи по програма на "Он травел" в Испания, не са били прибрани навреме в България с абсурдното обяснение, че няма чартър, тъй като не е събрана нова група, която да заминава към курорта Марбея. Така фирмата преценила (по обясненията на икономическото министерство, защото нейни представители не се появиха пред медиите), че не й е изгодно да плати самолет, в който да има туристи само в едната посока, заради което и решила да ги раздели на няколко групи и да ги прибира с редовни авиополети.

В сряда вечерта пък имаше нов прблем - други 38 клиенти на фирмата, които са на почивка в Мармарис, са разбрали на място, че не им е платено настаняването в местните хотели.

Сбогом на лиценза

След като по медиите се появи новата информация за проблеми с туристите, от икономическото министерство съобщиха, че са намерили изход. За целта партньорът на "Он травел" в Турция ще уреди престоя им до събота, когато изтича ваканцията на групата, както и връщането им в България с автобуси и самолети в зависимост от пакетите, които са заплатили. Впоследствие тази фирма ще си потърси парите от застрахователя на туроператора.

Зам.-министърът на икономиката Иво Маринов съобщи, че ще стартира процедура по отнемане на лиценза на фирмата. Поводът за това е случаят с проблемите на туристите в Испания и Турция, а официалният мотив - системни нарушения. От Комисията за защита на потребителите съобщиха, че са наложени седем глоби на фирмата в последните две години, като те са свързани с административни нарушения - липса на писмени договори, реквизити от туристически ваучери, промяна на условия "в движение" и др.

В четвъртък късен следобед от компанията съобщиха, че спират дейност, тъй като "вследствие на целенасочена антиреклама и медийна атака към дружеството в последната седмица и поради оттегляне на множество предплатени предстоящи пътувания" за компанията "възниква невъзможност да изпълни поетите ангажименти по сключените договори с потребителите". Така за всички, платили услугите, остава да поискат сумите си от застрахователя "ДЗИ-Общо застраховане", където "Он травел" има професионална застраховка за 1.4 млн. лв.

Отпътувалите приходи

Представители на кампанията не могат да бъдат открити, за да коментират причината за трудностите от последните дни. Затова остават догадките и старите отчети на дружеството. От Търговския регистър се вижда, че през последните няколко години има сериозен спад на приходите. Ако през 2009 г. те са били около 16.6 млн. лв., следващата се свиват до 12.24 млн., а през 2011 г. са се понижили до под 7.5 млн. лв. През 2010 г. туроператорът е приключил с печалба от 486 хил. лв., докато миналата е бил на загуба от 21 хил. лв.

Според баланса за 2011 г. общите задължения на компанията са били малко над 3 млн. лв., с 300 хил. лв. повече от година по-рано. От тях краткосрочните до една година са за 2.4 млн. лв. Към края на 2011 г. туроператорът е отчел просрочено вземане от 547 хил. лв. за извършени услуги, което не било обезценено, тъй като ръководството се надява, че то ще бъде събрано. Одиторът обаче не е получил надеждна информация за длъжника и не е бил убеден, че вземането ще може да бъде събрано. Към края на миналата година "Он травел" също така има вземание за 1.373 млн. лв. от свързани лица.

Въпреки че одиторът е потвърдил получателите на сумите, не е получил детайлна информация за намеренията и целите, за които ще бъдат използвани тези средства, пише в одитния доклад за 2011 г.

Дали заради кризата, мениджърските умения или преливането на средства към свързани бизнеси фактът е, че още един голям туроператор отпътува. Без много обяснения, но с поредна доза разочаровани туристи.

*Текстът е допълнен в 19. 45 ч.

Как да се възстановят парите за почивка?

Всички клиенти, които са предплатили почивки в "Он травел", които все още не са осъществени, трябва да се обърнат към застрахователя на фирмата, за да получат парите си обратно. В следващите 7 дни клиентите трябва да подадат в застрахователната компания "ДЗИ- Общо застраховане" заявление за своите претенции в писмена форма, заедно с всякакви документи за неполучените услуги - договори, ваучери и др. В случай, че туристът в момента е на почивка, може да поиска възстановяване на направените от него разходи до връщането до началната точка на пътуването като трябва да пази фактури, касови бележки и др. Професионалната застраховка на "Он травел" е с покритие от 1.4 млн. лв и в случаи, че исковете надхвърлят тази сума,  според разпоредбите обезщетение се дава по реда на подаване на заявлението. Евентуално останалите без обезщетение, ще могат да потърсят средствата си от фирмата по съдебен път.

Забавен с дни полет в края на ваканцията, неплатени нощувки на хотелиери, блокирани и търсещи по медиите помощ туристи, процедури по отнемане на лиценз и официално съобщение за прекратяване на дейност. Тези събития се случиха мълниеносно на един от най-големите туроператори - "Он травел", който работи от 13 години на пазара. Те идват след сериозно намаление на приходи и серия от административни актове в близката история на компанията. Оттук нататък остава всички клиенти с платени, но неосъществени почивки, да потърсят парите си от застраховател.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

18 коментара
  • 1
    thetheacher avatar :-|
    The.Teacher

    "никой от почиващите не е успял да осъществи връзка с представителя на "Он травел" в курорта, както и със служители в българския офис"

    Обяснението е просто - и на тях не са им превели заплатите и са си били камшика.

  • 2
    niki2003 avatar :-|
    niki2003

    Крайно време беше! Off Travel

  • 3
    shumkar avatar :-|
    shumkar

    Защо не се обяви името на собственика и управителя на фирмата?
    Не зная за управителя, но със сигурност собственикът е русский человек, руски гражданин.
    Стойте далече от всичко руско!

  • 4
    enterfornone avatar :-|
    enterfornone

    През 2010 е имало печалба от 485 хиляди лева, но заетият капитал се е увеличил с 300 хиляди.
    Ех само собствениците да реинвестираха печалбите си, вместо да купуват AMG-та...

  • 5
    dimdim avatar :-|
    Дим Дим

    Off Travel винаги са създавали проблеми на хората, даже им е късно фалита

  • 6
    mitkopom avatar :-|
    mitkopom

    Ето това е пазарната икономика в действие - некадърните и мошенниците рано или късно биват изхвърлени. Остават сериозните и конкурентни фирми

  • 7
    townboy avatar :-|
    townboy

    "Нормална" практика. Когато няма шанс да оцелеят, гепят каквото могат за последно и бягат. След няколко месеца очаквам да се появи фирма Ню Травъл например и пак "с начале". Даже се изненадвам че фирмата не е прехвърлена на някой клошар та да дадат хляб и на Карбовски.

  • 8
    blaster avatar :-|
    Blaster _

    Невероятна наглост. От даден момент на татък в фирмата им е пределно ясно, че няма да могат да осъществят ексурзиите, но въпреки това са продължавали да правят записвания и да вземат пари. Тези хора са за затвора, но за съжаление само с един лиценз ще се разминат.

  • 9
    abvgz avatar :-|
    abvgz

    Поредната фирма фалирала повремето на управлението на ГЕРБ - честито. Сега на освободеното място ще се появи нова фирма - собственост на "наш човек" - например на Ц.Б. и много бързо ще почне да трупа печалби.

  • 10
    milena_82 avatar :-|
    milena_82

    Ей,големи шмекери се извъдиха отново!!Но сигурно никой не им е обяснил,че потребителите стават все по наясно с правата си и няма начин как да им се размине поредната мизерия!Да им вземат лиценза най- накрая!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK