Трудният път към възстановяването
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Трудният път към възстановяването

Трудният път към възстановяването

Бизнесът на най-големите компании в Югоизточна Европа расте, но двигателите отново са предимно външни

Мария Иванова
6237 прочитания

© Капитал Daily


101 млрд. евро са общите приходи на компаниите в топ 100 за 2011 г. в сравнение с отчетени 87.4 млрд. евро за 2010 г.
3 млрд. евро печалба са реализирали 100-те най-големи дружества в Югоизточна Европа през 2011 г. спрямо 2.3 млрд. евро за 2010 г.
13 компании от България попадат в топ 100 за 2011 г. През 2010 г. броят им е бил 14.
28 от дружествата в класацията за 2011 г. са в петролния и газовия сектор.

Приходи за над 100 млрд. евро и съществен ръст на печалбата през 2011 г. – това показват данните на SeeNews от традиционната класация на 100-те най-големи компании от Югоизточна Европа. На фона на продължаващата дългова криза в еврозоната и проблемите пред икономиките на страните от Западна Европа резултатите в региона изглеждат впечатляващи. Голяма част от предизвикателствата пред местните дружества обаче остават в сила. "През изминалата година икономиките на Югоизточна Европа се отправиха по дългия и труден път на възстановяването, борейки се с пониженото търсене на техни стоки в еврозоната – техният основен търговски партньор", посочват авторите на класацията. Според тазгодишното издание на SEE Top 100 през 2011 г. приходите на корпоративните гиганти от региона са се увеличили с 15.5% и достигат 100.97 млрд. евро. Общият им финансов резултат пък надхвърля 3 млрд. евро, като нараства с близо 30% в сравнение с 2010 г.

Почти както преди кризата

Междувременно расте и обемът на приходите, необходими за попадане сред топ 100 – през 2011 г. прагът се вдига до 441.9 млн. евро, като надхвърля не само равнището от 391.8 млн. евро за 2010 г., но и отчетените в предкризисната 2008 г. 405.4 млн. евро. На практика по този начин компаниите от Югоизточна Европа са успели да се върнат към равнищата на приходи и печалби, отчитани преди началото на кризата, отбелязват авторите на класацията. Положителен знак е и намаляващият брой на компаниите от челната стотица, които приключват годината на загуба – общо 29 в сравнение с 36 за 2010 г.

От SeeNews подчертават още като цяло по-доброто представяне на държавите, които не са част от Европейския съюз. "Не е изненада, че страните - членки на ЕС, в региона не се представиха толкова добре, колкото техните съседи, които не са част от блока, поради по-силната им интегрираност в западноевропейските пазари", коментира главният редактор на класацията Top 100 SEE Мира Караджова. Обяснението за това са по-слабите им връзки с ЕС, които са им позволили да отчетат и по-голям ръст на брутния си вътрешен продукт. "Въпреки това икономическите проблеми могат да се окажат горчивият хап, който ще помогне на корпоративния свят в ЮИЕ да се адаптира по-бързо към постоянно променящата се пазарна среда и да докаже, че упорито върви към оздравяване", посочват от SeeNews.

Горива и енергетика движат ръста

Въпреки добрите резултати на компаниите обаче до голяма степен растежът продължава да зависи от външни фактори. Показателен в това отношение е фактът, че за поредна година класацията се доминира от дружества от петролния и газовия сектор. Представителите на сектора традиционно са най-многобройни, като през 2011 г. броят им е 28 при 27 година по-рано. Трябва да се има предвид обаче, че през изминалата година приходите им нараснаха чувствително заради поскъпването на горивата в световен мащаб – цената на петрола например се повиши от 70-80 долара през 2010 г. до над 100 долара за барел през 2011 г.

По подобен начин стоят нещата и в сектора на енергетиката, чиито представители в топ 100 са следващата най-многобройна група в топ 100 за региона. В класацията за 2011 г. попадат 18 компании от енергийната индустрия, като броят им остава непроменен спрямо 2010 г. Също както и при горивата обаче до голяма степен ръстът на приходите им може да се отдаде на увеличени цени.

За сметка на това броят на търговските и телекомуникационните компании в групата на 100-те най-големи се понижава. Представителите на сектор телекомуникации в класацията вече са 10 в сравнение с 13 през 2010 г. Търговските дружества, които попадат в топ 100 за 2011 г., пък са 13 при 16 за 2010 г.

Същевременно от SeeNews отчитат като интересна тенденция отпадането на представителите на дружества от сектор търговия на дребно от класацията на най-големите 10 в региона. През 2011 г. в челната десетка няма нито един ритейлър в сравнение с един представител на сектора през 2010 г., два през 2009 г. и три през 2007 г. Според авторите на класацията обяснението за това е спадът на потреблението по време на криза.

Най-големите

Челната десетка през 2011 г. всъщност е почти изцяло съставена от представители на сектор горива. За поредна година лидер в класацията е румънският петролeн и газов гигант OMV Petrom, чийто мажоритарен собственик е австрийската OMV. Румънското дружество оглавява подреждането за четвърта година, като през 2011 г. отчита ръст на приходите си с 14% до 4.1 млрд. евро. Нетната печалба на компанията пък достига рекордните 853 млн. евро в сравнение с 420 млн. евро за 2010 г. Подобрените оперативни резултати на компанията се дължат на продължителни инвестиции и благоприятни ценови условия, отчитат от SeeNews.

На втора и трета позиция също няма размествания. Второто място и през 2011 г. е за хърватския петролен и газов гигант INA, а трета остава българската петролна рафинерия "Лукойл Нефтохим". Освен нея в топ 10 попадат още две български компании – медодобивният комбинат в Пирдоп "Аурубис България" и търговецът на горива "Лукойл България". С впечатляващ ръст на приходите си от близо 200% в челната десетка влиза и румънската OMV Petrom Marketing. Освен "Аурубис България" единствената друга компания сред топ 10, която не е от петролния и газовия сектор, е румънският автомобилен производител Dacia, която е част от групата на френската Renault.

Финансови лидери

Общо 18 банки и 21 застрахователя от България намират място сред топ 100 на компаниите от съответните класации на SeeNews. Така според брой представени компании страната се нарежда на втора позиция в подреждането на банките и е лидер при класацията на застрахователите в региона. Най-голямата българската финансова институция – Уникредит Булбанк, е на седма позиция в подреждането на банките. Най-големият застраховател за 2011 г. пък – "ДЗИ - Общо застраховане", е на 18-о място в класацията за сектора.

За класацията

Класацията SeeNews Top 100 SEE подрежда компаниите в региона на Югоизточна Европа според общите годишни приходи от дейността им на база на информацията от неконсолидираните им отчети. Освен приходите от продажби в общите приходи се включват и финансовите постъпления, реализирани от компаниите, чиято дейност е експортно ориентирана.

В обхвата на класацията са включени дружества, регистрирани в Албания, Босна и Херцеговина, България, Македония, Молдова, Румъния, Словения, Сърбия, Хърватия и Черна гора. Подреждането на компаниите е в три отделни основни категории – реален сектор, банки и застрахователни дружества. В специалното издание, съпътстващо класацията, са включени още профили на компании и държави, интервюта и изследвания на главните тенденции в Югоизточна Европа за 2011 г. За първи път тази година в обхват на изданието се включват и Турция и Гърция с тенденция в бъдеще компании от тези страни да влязат в класациите, съобщават авторите от SeeNews. 

Автор: Капитал Daily
101 млрд. евро са общите приходи на компаниите в топ 100 за 2011 г. в сравнение с отчетени 87.4 млрд. евро за 2010 г.
3 млрд. евро печалба са реализирали 100-те най-големи дружества в Югоизточна Европа през 2011 г. спрямо 2.3 млрд. евро за 2010 г.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

6 коментара
  • 1
    mooner avatar :-|
    mooner

    Не е много по темата, ама аз у нас не усещам възстановяване, а по скоро затъване. Чувам, същото е и в другите страни наоколо (без Турция), а за Гърция четем всеки ден.

  • 2
    tsyrvulan avatar :-|
    tsyrvulan

    До коментар [#1] от "mooner":

    Не се говори за възстановяване на икономиката а за печалби и обороти на компании, като изброените по-горе са си направо монополисти.

  • 3
    ishamael avatar :-|
    Elan Morin

    Обаче "наш" "Лукойл" най-нагло си е официално на загуба... за 10-та поредна година, май.

  • 4
    hellwitch avatar :-|
    hellwitch

    Тези огромни компании не са много представителни за цялата икономика. Още повече, че този ръст е най-вече заради покачване цените на горивата. А в класацията влизат основно такива компании.

    Това, което прави впечатление е, че няма големи индустриални компании, които да са с изцяло частни инвестиции - всичко голямо е приватизирано държавно предприятие построено преди 90-та.

  • 5
    vjacho avatar :-P
    Вячеслав Атанасов

    Тези компании по-скоро ми приличат на динозаври,които ще доопасат каквото е останало за доопасване отприди кризата.

  • 6
    daria_vip avatar :-P
    daria_vip

    Да не забравяме че в капитализмът когато имаме ежедневно растящи цени на всичко и то се оскъпява перманентно в страшна инфлационна спирала която разказва играта на всичко що си изкарал с честен труд като доход и го прави да изглежда като хартия на това велико откритие на капиталистиеската монетарна система му се вика здрав ,як РАСТЕЖ
    Икономически Растеж -Подем и развитие .
    Световната икономика движи напред :-) УРА

    Обратното обаче,когато има застой и намаляване в цените и всичко стабилно като цена пада надолу .
    Фундаментално прави всичко много по достъпно за консуматорите.
    По изгодно и на по добра цена за хората но не другари тогава имаме световна криза - световна Икономическа криза
    Депресия ,Рецесия и куп страшно звучащи понятия
    И става много страшно защото според капиталистите хората вече могат да си позволят да купуват повече с по малко пари
    Чудя се идиотията на новия световен ред ли е голяма от гледна точка на обикновенният човек или на комунистическата планова система в която все пак може и да не купуиш Iphon-и но имаш златен лев и една генерация стабилност в цените с нулева инфлация за 30 год .тайм фрейм .


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK