На първа скорост

За разлика от Западна Европа българският автомобилен пазар расте бавно. Но остава един от най-малките

Пълни складови наличности от коли, заводи, произвеждащи скъпа продукция, намаляващи продажби и като капак - ценова война между производителите. Не е преувеличено да се каже, че европейската автомобилна индустрия е разлюляна от "идеалната буря". Коментарите на водещите фигури в сектора по време на автоизложението в Париж също не дават особени поводи за оптимизъм. "Пазарът е катастрофирал и прогнозите не са розови", заяви изпълнителният директор на групата Fiat-Chrysler Серджо Маркионе, цитиран от Reuters. "Не е ясно дали всички производители ще оцелеят без държавна помощ", смята и финансовият директор на Volkswagen Ханс Дитер Пьотч, цитиран от AFP. Асоциацията на европейските производители ACEA прогнозира, че продажбите през тази година ще достигнат 17-годишно дъно без особени изгледи да се възстановят през 2013 г.

В Европа до края на август са били пласирани 8.6 млн. коли, или със 7% по-малко от предишната година. За да се освободят от наличните автомобили, дилърите продават с отстъпки, стигащи в някои случаи до невъзможните доскоро в Европа 30%. И то въпреки хитовите нови модели на много от компаниите, които са сочени от експертите като най-добрите през последните години. Дори дилърите на най-здравия пазар в еврозоната - Германия, предлагаха намаления от средно 12% през август. "Най-големият проблем за индустрията е тоталният разпад на ценовата дисциплина", заяви пред Вloomberg анализаторът Ерих Хаузер от Credit Suisse.  


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
7 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    bgmw avatar :-|
    БМЗ
    • - 2
    • + 13

    Охо, седнали да плачат. Ами че тя кризата тепърва започва, затегнете коланите (не на панталона, имам предвид предпазните колани).
    Нищо, след всяка зима идва пролет. :)

    Нередност?
  • 2
    purple_rain avatar :-|
    purple_rain
    • - 3
    • + 18

    Това което беше на българския пазар на автомобили преди кризата,няма да се повтори доста години напред,но може да се възползваме от това,че кризата промени тотално бизнеса на автомобилните производители и те търсят всякакви варианти да съкращават разходи,както и изискванията и възможностите на потребителите на пазара в Европа и да привлечем още някой автомобилен производител освен Грейт уол,а както пишете те започват да се превръщат в успешен пример с продажбите си,защото ако искаме някога да настигнем средноевропейския стандарт на живот ни трябват точно такива производства с висока добавена стойност.

    Нередност?
  • 3
    rainbou1 avatar :-|
    rainbou1
    • - 4
    • + 22

    До коментар [#2] от "purple_rain":
    Я дойдат, я не дойдат.
    Ще дойдат фирми, които продават добре.
    В момента в европа са добре фирмите продаващи добре по света във високия клас - Ауди, БМВ, Мерцедес, както и фирми, които продават в Китай като Фолксваген.
    Тези, които разчитат на продажби в Европа, са умрели.
    Навремето номера вървеше - разкарваш работниците от Европа, наемаш в Индия/Китай на десеторно по-ниски цени и пълниш джоба.
    Само че прекалено много го направиха този номер и средната класа в Европа и САЩ започна да издиша.
    И постепенно ще започнат да се връщат предприятия, защото тези, на които се продава, трябва да бачкат, за да го купят.

    Нередност?
  • 4
    nefertiti_egipt avatar :-|
    Нефертити
    • - 1
    • + 2

    Ако е вярно, купувачите ще започнат да купуват.

    Нередност?
  • 5
    crusible avatar :-|
    crusible
    • + 2

    В България винаги корпоративният сектор е дърпал продажбите, така че тази констатация не е новина. У нас е практика да се купуват лични коли през фирми, така че цялата картинка е много изкривена, като добавим факта, че статистиката на ААП не е точна, защото не всички търговци членуват в нея и липсата на ясна идея колко се ре-еспортира мъглата става пълна.

    Нередност?
  • 6
    g.e.m. avatar :-P
    ГЕМ
    • + 2

    То пък ние сме един пазар, та няма накъде - има няма 10 хиляди (нови) автомобила на година... Тия, дето си имат пари (а те на са много) не им пука за статистиката, те могат винаги да си сменят колата, въпросът е какво да се направи, та масовия българин да си подмени колата?
    Отговорът е - повече работа с по-добри заплати, ама скоро това няма как да стане, щото и да работиш, с 500 лева на месец си за никъде...

    Нередност?
  • 7
    iv_ka avatar :-|
    iv_ka

    Вярно има още много път да извървим определено, за да достигнем нивата на западноевропейските страни. Сега както всички се оплакват от кризата колко им е лошо положението и се опитват всячески да подобрят продажбите си. Поне можем да се радваме, че се върнахме на автомобилния пазар, благодарение на Грейт Уол и да се надяваме, че нещата там ще вървят така добре.

    Нередност?
Нов коментар