Пари има, ремонти не
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Пари има, ремонти не

В момента "БДЖ - Пътнически превози" оперира с около 340 вагона при нужни 410 за нормалното опериране на дружеството

Пари има, ремонти не

БДЖ е изразходвало едва 7 млн. от предвидените 57 млн. лв. за планови ремонти

Калина Горанова
7770 прочитания

В момента "БДЖ - Пътнически превози" оперира с около 340 вагона при нужни 410 за нормалното опериране на дружеството

© Мария Съботинова


Ремонти или въобще няма, или се бави организацията им

Два месеца и половина преди края на годината БДЖ е похарчила едва 7 млн. лв. от предвидения си бюджет от 57 млн. лв. за планови ремонти поради забавянето им. Това обясниха от държавната компания пред "Капитал Daily".

Когато става въпрос за БДЖ, спестовността би трябвало да е нещо похвално. Но не и в тази ситуация, тъй като неизправността на подвижния състав доведе до намаляване на броя на вагоните на пътническите влакове, до закъснения в разписанията и до абсурдни картини с участието на пътници. Така в последно време новините в стил "пътници отвлякоха влак", "200 души се возят в един вагон" или "влак пътува близо 5 часа от Пловдив до София" станаха нещо обичайно.

Хора от системата на железницата обясняват разпадането на БДЖ (на съставни вагони), което се наблюдава в момента, с лошото планиране, както и със забавянето на множество обшествени поръчки за доставка и услуга. Липсата на пари не би трябвало да е аргумент при предвидени 57 млн. лв., а похарчени едва 7 млн.

Купчина старо желязо

В момента "БДЖ - Пътнически превози" оперира с около 340 вагона. Нуждата от вагони за нормалното опериране на дружеството е 410 броя, или не достигат около 60. Иначе компанията разполага в активите си със 711, но явно повече от половината от тях са неизползваеми. По отношение на локомотивите и мотрисните влакове компанията разполага с 278 на сметката си (а и 8 музейни експоната). По релсите обаче са едва 115 от тях. Или между разполагаемо и движещо се отново има огромна разлика.

На фона на тази картина ниската усвояемост на средствата за ремонти изглежда абсурдна. Близки до компанията обясняват това със забавянето на обществените поръчките за резервни части, които са необходими на депата на компанията, където се случва текущата поддръжка. По-сериозните ремонти в заводите също не се случват с нужните темпове, като от БДЖ коментират, че там има забавяне и се начисляват неустойки съгласно споразуменията. От компанията отричат да има бавене на плащанията от тяхна страна към четирите завода, единият от които румънски, където се случват обновяванията на подвижния състав.

По досега действащите договори към този момент 52 вагона са в заводи и около 12 са във вагоноремонтните депа на дружеството. Колкото до локомотивите и мотрисните влакове, 63 са в големи планови ремонти в локомотивните депа. Други 100 пък са предложени за продажба, тъй като са спрени от експлоатация и не са необходими за нуждите на националния железопътен превозвач.

Бавно и безславно

През август "БДЖ – Пътнически превози" обяви процедура за ремонт на 177 вагона. Към момента тя е на етап разглеждане на оферти. Според синдикатите обаче тази процедура не е нещо ново и напредва твърде бавно. "Последните 3 години почти никакви планови ремонти не са правени", коментира Петър Бунев, лидерът на жп синдиката към КНСБ.

"Ремонтите в железницата и тяхната честота са нещо строго регламентирано. В момента обаче се стигна до тази ситуация, тъй като от експлоатация излиза повече подвижен състав, отколкото влиза в системата", обяснява той, като прогнозите са ясни – ще става по-зле, като не е ясно и доколко успешно компанията изпълнява договора си с държавата за превоз на пътници при редуцирания си капацитет.

На чисто или не съвсем

На фона на разпада на класическото БДЖ министерството на транспорта подготвя промени в Закона за железопътните превози, които предвиждат инфраструктурната компания, която управлява жп линиите и гарите - Национална компания "Железопътна инфраструктура," да може да бъде и превозвач. Това право й беше отнето при разделянето на инфраструктурата от превозвачите преди години. Мнозина изтълкуваха законовата идея като начин да се спаси "БДЖ – Пътнически превози" или това, което е останало от тях, като се слеят под някаква форма с НКЖИ.

До момента от министерството не дават категоричен отговор какви са мотивите за законовата промяна. Мълчанието пък беше изтълкувано като нежелание да се разваля настроението на кредиторите на БДЖ, тъй като, ако прехвърлянето на дъщерното "БДЖ – Пътнически превози" стане факт, а "БДЖ – Товарни превози" бъде приватизирано, те ще останат само с непотребните вагони и локомотиви в холдинга, който спокойно ще може да бъде фалиран.

Каквито и да са намеренията обаче, в краткосрочен план за пътниците остава да тръпнат по гарите дали ще успеят да се качат на поредния по-къс влак и дали ще стигнат навреме и в добро здраве. И дали въобще да използват БДЖ.

Ремонти или въобще няма, или се бави организацията им

Два месеца и половина преди края на годината БДЖ е похарчила едва 7 млн. лв. от предвидения си бюджет от 57 млн. лв. за планови ремонти поради забавянето им. Това обясниха от държавната компания пред "Капитал Daily".


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

11 коментара
  • 1
    rainbou1 avatar :-?
    rainbou1

    Всичките тези (без)действия наливат вода в мелницата на господин Златев - процъвтява автобусния и автомобилния превоз.

  • 2
    bz avatar :-|
    bz

    "Според синдикатите обаче тази процедура не е нещо ново и напредва твърде бавно."
    А добро утро бабо Минке !
    Какво се правят на ударени точно синдикатите като вземат дейно участие в спирането на всякакви процедури с безкрайни обжалвания на всяка процедура през "безкрайно бързото" и "справедливо" правораздаване.
    И този ехиден тон ползван в статията е меко казано неудачен.

  • 3
    blaster avatar :-|
    Blaster _

    Вече съвсем явно става целенасоченото съсипване на БДЖ. Въпросът е ЗАЩО?

  • 4
    ibmibm avatar :-|
    ibmibm

    До коментар [#2] от "bz":
    Синдикатите нямат никакво отношение към опорочените обществени поръчки на БДЖ. Това и децата го знаят.
    А резултатите и на пътнически превози и на товарни превози за първото полугодие на 2012 г. са най-ниските от 2001 г. насам - поне от тогава статистиката е публикувала данни на сайта си. А милионите които дава държавата от 3 години на БДЖ са най-много от 20 години насам. И какво се получава? Държавата дотира с нашите пари некомпетентен и безотговорен мениджмънт, който само си търси оправдание и води държавното дружество към ликвидиация.

  • 5
    bz avatar :-|
    bz

    [quote#4:"ibmibm"]А милионите които дава държавата от 3 години на БДЖ са най-много от 20 години насам. И какво се получава? [/quote]
    Получава се намаляване на задълженията с милиони.
    Трябва да се поинтересувате малко и тогава да говорите по темата.
    Интервюта за положението в БДЖ има и в Капитал ... ако някой разбира се иска да се запознае с фактите.

  • 6
    kihano avatar :-|
    kihano

    Не се е явил часник готов да усвои парите. Затова са хартисали. Ама и по-добре, шото и да беше усвоил парите ремонти пак нямаше да има. Такава им е работата на частниците и на техните дружки в държавното управление.

  • 7
    gost22 avatar :-P
    gost22

    [quote#6:"kihano"]Не се е явил часник готов да усвои парите.[/quote]
    Не се е появил правилният частник, който да подели усвоените пари...
    А и с тези съкращения, и медиен интерес към БДЖ, трудно ще стане това с усвояването и разпределянето. ;)

  • 8
    brutester avatar :-?
    brutester

    "В момента "БДЖ - Пътнически превози" оперира с около 340 вагона. Нуждата от вагони за нормалното опериране на дружеството е 410 броя, или не достигат около 60."

    410-340=70

  • 9
    vascoo avatar :-(
    Vassco

    До коментар [#4] от "ibmibm":

    Интересно къде бяха синдикатите, когато се трупаха дълговете на БДЖ? Ами стояха в стаята до шефовете и ходеха даси пият кафето, докато онези загробваха предприятието с все нови и нови дългове. Така че буневците да не се правят на ощипани, ами направо да си подават оставките, като част от виновните за това положение на железниците!

  • 10
    ibmibm avatar :-|
    ibmibm

    До коментар [#9] от "Vassco":

    Синдикатите в БДЖ винаги са си били на мястото. И защото се показаха конструктивни партньори, а не лакеи, Владимиров разпореди да бъдат изгонени от сградата на БДЖ. Това за пореден път показа, че Владимир Владимиров е освен некомпетентен мениджър, но и страхливец.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.