С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
17 18 окт 2012, 19:41, 6169 прочитания

Поевтинялата железница

Агенцията за приватизация започва нов конкурс за "БДЖ Товарни превози". Този път вратите за кандидати са широко отворени, а оценката пада наполовина

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
След неуспешния първи опит за продажба на държавното "БДЖ Товарни превози" до дни Агенцията за приватизация и следприватизационен контрол ще пробва отново. В четвъртък надзорният съвет на ведомството прие нови критерии към участниците в конкурса, които са силно занижени. "Това ще увеличи повече конкуренцията и със сигурност ще има повече инвеститори", каза Юлия Ненкова, председател на надзорния съвет.

За да влязат още кандидати


Предложението на ръководството на агенцията е стратегическите кандидати да имат оборот от по 100 млн. евро за всяка от последните три години. В провалената първа процедура условието беше за четири пъти по-голям оборот. Освен това от кандидатите се искаше да имат лиценз за жп превозвоч от поне 10 години, сега срокът е намален наполовина. По-приятни ще са изискванията и за финансовите инвеститори - първо те трябваше да доказват, че управляват активи за 1 млрд. евро, а сега критерият е свит до 400 млн.

"С новите условия очакваме в сделката да участват и румънски, и чешки инвеститори", допълни Ненкова. Вероятно става въпрос за две компании, които закупиха документи още при първия конкурс, но не покриваха изискванията за оборот с малко. Това са най-голямата румънска частна жп компания Grup Feroviar Roman (която държи мажоритарен дял в българското дружество "Българска железопътна компания") и чешката транспортна компания Advanced World Transport (която развива железопътна транспортна дейност).

По-бързо и по-евтино


През лятото от шест закупени документации само новорегистрираната "Дует реълуей България" подаде заявка, че е готова да бъде проверена от ДАНС. Само дни по-късно директорът на АПСК Емил Караниколов реши да прекрати конкурса заради слабата конкуренция и да направи промени в условията при втория опит. Освен облекчените изисквания има и две други новости.



Първо, сделката ще може да е по-бърза, защото от кандидатите вече няма да се изисква разрешение за допуск до класифицирана информация (което, освен че е излишно условие, отнемаше и 90 дни).
Втората стъпка е свързана с очакваните постъпления от продажбата. Първоначалната оценка за 100% дял беше около 100 млн. евро. Още тогава тя беше определяна като висока, защото дружеството има много дългове - над 110 млн. лв., а най-високият му оборот за последните три години (постигнат през 2011 г.) е 186 млн. лв. Макар да няма точни данни, близки до дружеството източници обясниха, че 2012 г. е значително по-слаба, като пазарният дял на превозвача се топи с всеки изминал месец. Сега няколко източника обясниха, че коригираната оценка е от порядъка на 100 млн. лв., т.е. наполовина на старата. Ако има по-силна конкуренция обаче, така или иначе състезанието, а не минимумът, ще определи цената.

Планът оттук нататък изглежда така: до края на октомври ще бъде открита процедурата, кандидатите ще имат един месец да купуват документация, после ще подават документи за доказване на покриването на критериите. Амбициозно погледнато, офертите може и да бъдат подавани още до края на тази година. Вероятно агенцията ще бърза да получи приходите още в първите месеци на 2013 г., защото те са жизненоважни за спасяване на дружеството майка - БДЖ.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Един е-румънец в София 1 Един е-румънец в София

Андрей Попеску, директор на "eMAG България"

24 яну 2020, 1179 прочитания

Ryanair става Buzz в София 3 Ryanair става Buzz в София

Нискотарифната компания планира реорганизация и ребрандиране на част от поделенията си под марката Buzz. Сред тях е това в Полша, което ще поеме управлението на София

24 яну 2020, 4930 прочитания

24 часа 7 дни
Всички новини
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Корпоративни новини: 18 октомври

По-малко приходи от автомобилните полици свиват застраховането; Лошият сценарий за испанските банки започва да се сбъдва; Alcatel-Lucent планира да съкрати 5 490 служители;Bank of America отчете минимална печалба

Още от Капитал
Две италиански офис сделки

Инвеститори от Рим купиха сгради до летището и над бизнес парка за 23.5 млн. евро

Реклама за слушане

Чрез подкаст рекламите компаниите могат да достигнат до нишова аудитория, фокусирана върху съдържанието.

Пътеводител на кандидат-програмиста

Какво е добре да се знае за академиите, които предлагат подобни обучения

Възраждането на "Пирогов"

В болницата бяха открити нови клиники и приходите я нареждат на първо място в София

Ново място: Музей на илюзиите

Оптични илюзии, интерактивност и древни експонати

20 въпроса: Блажка Димитрова

Един от основните двигатели зад сдружението "Нулев отпадък - България" и създателка на първия отдаден на каузата ресторант у нас

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10