Поевтинялата железница
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Поевтинялата железница

Председателят на надзора Юлия Ненкова и директорът на агенцията за приватизация Емил Караниколов очакват занижените изисквания да доведат още кандидати

Поевтинялата железница

Агенцията за приватизация започва нов конкурс за "БДЖ Товарни превози". Този път вратите за кандидати са широко отворени, а оценката пада наполовина

6313 прочитания

Председателят на надзора Юлия Ненкова и директорът на агенцията за приватизация Емил Караниколов очакват занижените изисквания да доведат още кандидати

© НАДЕЖДА ЧИПЕВА


След неуспешния първи опит за продажба на държавното "БДЖ Товарни превози" до дни Агенцията за приватизация и следприватизационен контрол ще пробва отново. В четвъртък надзорният съвет на ведомството прие нови критерии към участниците в конкурса, които са силно занижени. "Това ще увеличи повече конкуренцията и със сигурност ще има повече инвеститори", каза Юлия Ненкова, председател на надзорния съвет.

За да влязат още кандидати

Предложението на ръководството на агенцията е стратегическите кандидати да имат оборот от по 100 млн. евро за всяка от последните три години. В провалената първа процедура условието беше за четири пъти по-голям оборот. Освен това от кандидатите се искаше да имат лиценз за жп превозвоч от поне 10 години, сега срокът е намален наполовина. По-приятни ще са изискванията и за финансовите инвеститори - първо те трябваше да доказват, че управляват активи за 1 млрд. евро, а сега критерият е свит до 400 млн.

"С новите условия очакваме в сделката да участват и румънски, и чешки инвеститори", допълни Ненкова. Вероятно става въпрос за две компании, които закупиха документи още при първия конкурс, но не покриваха изискванията за оборот с малко. Това са най-голямата румънска частна жп компания Grup Feroviar Roman (която държи мажоритарен дял в българското дружество "Българска железопътна компания") и чешката транспортна компания Advanced World Transport (която развива железопътна транспортна дейност).

По-бързо и по-евтино

През лятото от шест закупени документации само новорегистрираната "Дует реълуей България" подаде заявка, че е готова да бъде проверена от ДАНС. Само дни по-късно директорът на АПСК Емил Караниколов реши да прекрати конкурса заради слабата конкуренция и да направи промени в условията при втория опит. Освен облекчените изисквания има и две други новости.

Първо, сделката ще може да е по-бърза, защото от кандидатите вече няма да се изисква разрешение за допуск до класифицирана информация (което, освен че е излишно условие, отнемаше и 90 дни).

Втората стъпка е свързана с очакваните постъпления от продажбата. Първоначалната оценка за 100% дял беше около 100 млн. евро. Още тогава тя беше определяна като висока, защото дружеството има много дългове - над 110 млн. лв., а най-високият му оборот за последните три години (постигнат през 2011 г.) е 186 млн. лв. Макар да няма точни данни, близки до дружеството източници обясниха, че 2012 г. е значително по-слаба, като пазарният дял на превозвача се топи с всеки изминал месец. Сега няколко източника обясниха, че коригираната оценка е от порядъка на 100 млн. лв., т.е. наполовина на старата. Ако има по-силна конкуренция обаче, така или иначе състезанието, а не минимумът, ще определи цената.

Планът оттук нататък изглежда така: до края на октомври ще бъде открита процедурата, кандидатите ще имат един месец да купуват документация, после ще подават документи за доказване на покриването на критериите. Амбициозно погледнато, офертите може и да бъдат подавани още до края на тази година. Вероятно агенцията ще бърза да получи приходите още в първите месеци на 2013 г., защото те са жизненоважни за спасяване на дружеството майка - БДЖ.

След неуспешния първи опит за продажба на държавното "БДЖ Товарни превози" до дни Агенцията за приватизация и следприватизационен контрол ще пробва отново. В четвъртък надзорният съвет на ведомството прие нови критерии към участниците в конкурса, които са силно занижени. "Това ще увеличи повече конкуренцията и със сигурност ще има повече инвеститори", каза Юлия Ненкова, председател на надзорния съвет.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

17 коментара
  • Направих запитване до "товарни превози" как да наемем 30 вагона за превоз на товар по наша сделка и отговора им беше-обърнете се към спедиторска фирма.Сега ще платим на румънските железници за да ни свършат работа-направете си изводите сами...

  • 2
    malart avatar :-|
    malart

    А необходимо ли е да се продава с толкова занижени изисквания? Ако някой ми посочи чий успешен европейски модел следваме, ще ме зарадва много.

  • 3
    bestbuy avatar :-?
    За да останат ХОРА в България.

    Докато в големите държавни предприятия не назначат завършили и РАБОТИЛИ чужбина мениджери - няма да я бъде работата.

  • 4
    blaster avatar :-|
    Blaster _

    Ахаа, нещата се проясняват. Някой иска да купи и БДЖ за 1 евро.

  • 5
    stanislav_yankov avatar :-P
    Станислав Янков

    Крадци! Хич не си падат по референдумите, иначе можеше да попитат българите, как се отнасят към тая поредна кражба на държавно имущество, създадено през "лошото" комунистическо време и затрито през "пазарната демокрация"...

  • 6
    vassilun avatar :-|
    vassilun

    [quote#2:"malart"]А необходимо ли е да се продава с толкова занижени изисквания? Ако някой ми посочи чий успешен европейски модел следваме, ще ме зарадва много. [/quote]

    Следваме единствения възможен модел - пазарния! След като при високите изисквания се явява само един кандидат, то никакво наддаване не може да се очаква. За това се намалят изискванията, за да има повече кандидати!

  • 7
    vassilun avatar :-|
    vassilun

    [quote#3:"bestbuy"]Докато в големите държавни предприятия не назначат завършили и РАБОТИЛИ чужбина мениджери - няма да я бъде работата. [/quote]

    Вярно е, но тези добри мениджъри искат и големи заплати! След като заплатата на премиера е около 3 000 лева и е лимит (до колкото зная) за заплата в държавния сектор, то кой добър мениджър ще се върне от чужбина за да оправя бакии за 1 500 евро заплата? По-разумното е да се обяви конкурс за фирма - мениджър. Тогава това условие няма да важи, но трябва добре да се изпипа договора с такава фирма, защото източването на предприятия не е български "патент"!

  • 8
    bta avatar :-|
    bta

    До коментар [#1] от "Нямаме Закон за Банкрута на Физическите Лица.Защо ли?":

    Ми що не записа имато на тоя дето ти го е казал това.И го пусни на министъра.Това си е живо крадене от БДЖ.

  • 9
    bta avatar :-|
    bta

    До коментар [#4] от "Blaster _":

    Е тоя разграден двор кой да го вземе с пари.

  • 10
    bta avatar :-|
    bta

    До коментар [#6] от "vassilun":

    И евентуално да има търг.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK