Икеата в готвенето
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Икеата в готвенето

Да пазаруваш по рецепта е концепцията на една от най-успешните вериги в Берлин - Kochhaus

Икеата в готвенето

В Германия има нова концепция за верига супермаркети – с 500 продукти, подредени по рецепти

20136 прочитания

Да пазаруваш по рецепта е концепцията на една от най-успешните вериги в Берлин - Kochhaus

© kochhaus.de


Обзавеждането на жилището по икейски е лесно, дори и да нямаш идея как да изглежда холът ти. Веригата е измислена така, че да ти предложи вариант до най-дребната подробност. Харесваш си дивана, а на него вече са показани кои възглавници пасват. Около дивана са подредени маса, килимче, свещ, една лампа, втора лампа, срещу него етажерка с телевизор и цвете. Пълна рецепта.

Взимаш всички съставки и се прибираш вкъщи. Важното е да се следи книжката с инструкции, в която до най малкото болтче и винтче е обяснено как да си сглобиш мебелите и запалиш свещта. Холът е готов.

А сега си представете, че вместо обзавеждане трябва да сготвите завъртяна гозба за четирима или вкусен десерт със свежи ментови листа, изцеден нар и биойогурт. Готвенето може да е също толкова лесно, колкото пазаруването в IKEA.

Да пазаруваш по рецепта

Понякога идеята изглежда толкова елементарна, че всеки се пита как сам не е я е измислил по-рано. Вече втора година в Германия набира скорост нов вид верига за пазаруване на хранителни продукти. Нарича се Kochhaus (преведено означава къща за готвене) и в нея изборът става по рецепти.

Още от витрината ъгловият магазин в берлинския квартал Prenzlauer Berg привлича вниманието. Хем е верига за храна, хем не прилича на всички останали магазини, в които сме свикнали да бутаме количките из рафтовете със стотици продукти, подредени на принципа на изобилието. В Kochhaus количките са значително по-малки от познатите ни. Разхождането не става из регали, а из маси. Обикновените вериги те карат да се шляеш колкото се може по-дълго. Тук движенията са целенасочени, а времето – фокусирано.

В Kochhaus всички продукти са подредени по рецепти. Идеята е изключително семпла. Клиентът влиза вътре и не знае какво иска да сготви след дългия работен ден за себе си, семейството или за гостите. На десетина маси и табла на височината на очите са нарисувани рецепти за предястия, основни и десерти. Ако искаш, може да минеш с една супа. Ако чакаш гости, избираш четири- или петстепенно меню. Супа от моркови с джиндър, дресинг от йогурт и пешън фрут. На масата под таблото са измерени, преброени и подредени всички продукти за една, две или четири порции. Нужно е само да ги сложиш в хартиен плик и след това в количката.

Освен точния грамаж и бройка на морковите на таблото пред очите е написана и цената. Основното може да е от телешки флейки, навити около бергкезе с гарнитура от моркови, оваляни в прах от стрити ванилови клечки върху картофено пюре. Принципът е същият – продуктите са подредени и чакат да бъдат поставени в следващ хартиен плик (за да няма объркване в броя на морковите за супата и основното). Десертът е от лек крем от бял шоколад, круши и мента. Трети хартиен плик. Както в IKEA, и тук има инструкции под формата на малка брошура. В тях стъпка по стъпка е показано как трябва да бъде приготвено ястието.

Във всеки магазин има около 20 рецепти. Всяка седмица се прави смяна на три от тях, а всяка рецепта се задържа по две-три седмици. За избора на ястията се грижи един от съдружниците във веригата – готвач със задачата да търси нови комбинации от вкусове и да подбира ястията според интереса и сезона. Продуктите са свежи и във видимо добро състояние. Голяма част от асортимента е био, обозначен със специален знак.

От собствен опит

Създателите на модела са петима млади предприемачи от Берлин на около 30-годишна възраст. Основното лице сред тях е Рамин Гоо, който в продължение на две години е работил върху концепцията, обмислял и подготвял. Гоо разказва в интервюта, че е стигнал до идеята от собствен опит в уморените вечери, когато се е лутал из рафтовете в магазините и не е знаел какво да сложи в количката. "Тогава стоиш вечер в магазина, не мислиш много за готвене и посягаш винаги към едни и същи продукти. Домати, лук, спагети."

Преди да направи Kochhaus, Рамин Гоо работи като консултант в McKinsey. Още преди това учи икономика. Съдружници му стават още двама с икономически опит, ивент мениджър и готвач. "Имах основната идея от дълго време. В някакъв момент приятелите и мои съдружници ме убедиха, че трябва да направя Kochhaus реалност", разказва в едно свое интервю Гоо. Започнали да търсят финансиране в разгара на финансовата криза и в продължение на девет месеца убеждавали инвеститори. В момента компанията има награди за успешен StartUp, а създателите й обикалят из бизнес конференции, за да разказват за опита си.

Научи се да готвиш

Първоначалната идея на Kochhaus е да стане магазинът на хората на средна възраст, които са професионално ангажирани и с дефицит на свободно време. За тях готвенето трябвало да се превърне от мъка в удоволствие – с готово решение и описание по картинка. В момента веригата е хит сред изключително разнообразна група: младежи, студенти, самотни майки с деца, цели семейства с деца, възрастни двойки или хора, които, започват да се палят по готвенето. Маркус е на 51, редактор в голяма медия с многочасово работно време и умения за готвене, сведени до минимум. Сега пълни своята количка с хартиени пликове, брои морковите и пакетчетата розмарин, които са му необходими, и казва, че е започнал да готви с удоволствие. Дори се осмелява да покани гости вкъщи с обещанието сам да им приготви меню от четири степени.

Първият магазин в Берлин се появява през 2010 г. Интересът към веригата е неочакван, разказват неговите създатели. Само шест месеца по-късно се появява и втори. В момента има два Kochhaus в германската столица, три в Хамбург и планове за отваряне на нови в Мюнхен, Кьолн и Франкфурт. Средната инвестиция в обект е около 250 хил. евро. Всеки ден в обектите й идват между 200 и 300 клиенти, а през уикенда броят им става двоен. Почти половината са такива, които или вече са, или са на път да станат постоянни клиенти. Също както Маркус.

Веригата вече е напреднала толкова, че е разработила собствен франчайзинг модел. Засега фокусът е Германия.

Всички около готвенето

Успехът на къщата за готвене безспорно е уникалният продукт, който предлага: купуваш си едновременно идеята и продуктите и с лекота може да сготвиш ястие, което изглежда непосилно. На едно място има всички необходими съставки, за които иначе трябва да обиколиш три други магазина.

Но това не е единственото, което прави модела успешен. От голямо значение е маркетирането и опаковката на продукта. Помислено до най-малкия детайл в дизайна на магазините и вида на продуктите. Логото на Kochhaus се вижда от всеки хартиен плик или пакетче масло. До всяка рецепта има подходящи за нея вина.

Около масите има прибори или посуда, с които по-лесно може да се забърка кремът от бял шоколад. На стената до касата са поставени малки разфасовки с всевъзможни подправки, които може да си вземеш за попълване на собствената кулинарна колекция. Из ъглите и по рафтове са нахвърляни готварски книги – за разглеждане и купуване, както и такива за нови философии в приготвянето на храна. А ако огладнееш, докато гледаш апетитните рецепти, може да седнеш до прозореца и да поръчаш от приготвените за деня киш "Лорен" или сладки с черен биошоколад.

Другата причина за успех е в непрекъснатото търсене на нови форми за разпространение и популяризиране на марката и разрастване на бизнеса.

Така например в магазините на Kochhaus се провеждат готварски курсове. Между 10 и 15 души с чаша просеко в ръка се събират около главния готвач, за да научат от него някой интересен готварски трик. В обектите от веригата могат да се организират фирмени партита или рождени дни – отново около идеята за готвене. Марката на Kochhaus вече е стъпила и извън прага на магазините, като е разработила модел за абонамент и доставки. Ако се абонираш и плащаш определена сума, веднъж в седмицата получаваш пет хартиени плика – пет основни ястия за всеки работен ден. Маркус е решил да тества абонамента.

Kochhaus, както и IKEA, са примери за това как компаниите умеят да слушат клиентите и им предлагат точно това, от което имат нужда. Клиентът търси прости решения, които му пестят време, пари, дават му добавена стойност, поднесена по интересен начин. IKEA от години е световна компания с магазини из различни континенти. Нищо чудно Kochhaus скоро да се появи извън Германия.

Обзавеждането на жилището по икейски е лесно, дори и да нямаш идея как да изглежда холът ти. Веригата е измислена така, че да ти предложи вариант до най-дребната подробност. Харесваш си дивана, а на него вече са показани кои възглавници пасват. Около дивана са подредени маса, килимче, свещ, една лампа, втора лампа, срещу него етажерка с телевизор и цвете. Пълна рецепта.

Взимаш всички съставки и се прибираш вкъщи. Важното е да се следи книжката с инструкции, в която до най малкото болтче и винтче е обяснено как да си сглобиш мебелите и запалиш свещта. Холът е готов.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

39 коментара
  • 1
    bestbuy avatar :-|
    За да останат ХОРА в България.

    Страхотно.

  • 2
    tucker_case avatar :-P
    tucker case

    пешън, бейби... голем пешън с тая маракуя... :)

  • 3
    antea avatar :-|
    antea

    "Понякога идеята изглежда толкова елементарна, че всеки се пита как сам не е я е измислил по-рано."

    секунди преди да прочета това, си помислих точно същото :) гениално просто и ефективно

  • 4
    rainbou1 avatar :-?
    rainbou1

    Преди няколко месеца ми хрумна същата идея, явно е имало защо.
    Само ми е чудно как са представени рецептите - дали точно и ясно е казано - това се прави 7 мин, или 3, или - задушете зеленчуците, после панирайте това и т.н. - ами ако човек не знае да го прави?

  • 5
    tsyrvulan avatar :-P
    tsyrvulan

    До коментар [#4] от "rainbou1":

    Сигурно е нарисувано какво трябва да се прави.

  • 6
    vassilun avatar :-?
    vassilun

    "Икеа" в обзавеждането - IKEA.
    "Икеа" в готвенето - Kochhaus.

    Коя ли ще е следващата "Икеа"? Не съм достатъчно креативен за да я измисля, за съжаление!

  • 7
    georgi960 avatar :-|
    КМЕТ В СЯНКА

    много умно , ефективно и зелено !!!

  • 8
    jubal avatar :-P
    jubal harshaw

    Колкото мебелите от Икеа стават за обзавеждане ...

  • 9
    boris_ivanov avatar :-|
    boris_ivanov

    Чудесно! Ако и йогуртът беше кисело мляко, още по-чудесно.

  • 10
    bohrmottelson avatar :-|
    BohrMottelson

    Перфектно за хора, които не могат да готвят. И за германци.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK