"Роснефт" ще стане най-големият публично търгуван производител на нефт в света
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

"Роснефт" ще стане най-големият публично търгуван производител на нефт в света

"Роснефт" ще стане най-големият публично търгуван производител на нефт в света

Контолираната от Кремъл руска компания е на път да изкупи изцяло TNK-BP

4183 прочитания

TNK-BP

Консорциумът TNK-BP е третия по големина производител на петрол в Русия. Той е съвместно предприятие, в което равни дялове притежават британският енергиен гигант BP и групата Alfa Access Renova (AAR), която обединява четирима руски олигарси - Михаил Фридман, Виктор Векселберг, Герман Кан и Лен Блаватник.

Бордът на директорите на BP е одобрил продажбата на нейния пакет от акции в TNK-BP на руската държавна петролна компания "Роснефт", като стойността на сделката може да достигне ​​27 млрд. долара, предаде Financial Times. 

Решението на борда означава край на партньорството между BP и групата руски олигарси, които досега държаха по 50% от акциите на консорциума TNK-BP. Подготвяната сделка ще направи BP партньор с "Роснефт", подкрепяния от Кремъл енергиен гигант, който е може би най-мощна компания в Русия.

Бордът на директорите е дал на мениджмънта "силна подкрепа", за да договори продажбата на дела в TNK-BP, като се очаква "Роснефт" да плати част от цената кеш, а друга - със свои акции.

Участието на BP в джойнт венчъра донесе само проблеми на компанията. Някои наблюдатели обаче смятат, че новият партньор на британската компания (бившата "Бритиш петролиъм") може се окаже също толкова проблематичен. Оглавяваната от Игор Сечин, близък съюзник на президента Владимир Путин, "Роснефт" е изцяло под контрола на руската държава, което кара наблюдатели да си задават въпроса дали BP ще има думата в корпоративното управление.

BP ще получи между 11 млрд. и 13 млрд. долара в брой, както и дял между 15 и 20 на сто в "Роснефт", чиянто стойност ще варира между 11 млрд. и 14.7 млрд. долара (изчислението е на базата на сегашната пазарна капитализация на "Роснефт" от 73.4 млрд. долара, пише Financial Times, като се позовава на свой вътрешен източник. По този начин BP ще се превърна във втория най-голям акционер в "Роснефт" след руската държава.

По-рано тази седмица се разбра, че "Роснефт" е пред покупка на останалите 50% от TNK-BP , които са собственост на няколко руски олигарси, обединени в консорциума AAR. Вече има подписано предварително споразумение за продажбата на дела, като "Роснефт" ще плати 28 млрд. долара.

Поглъщането на цялата TNK-BP ще превърне "Роснефт" в най-голямата публично търгувана петролна компания в света, с производство на 4.5 милиона барела петрол на ден, което е повече от досегашния лидер в света - американската ExxonMobil, посочва Financial Times. 

TNK-BP

Консорциумът TNK-BP е третия по големина производител на петрол в Русия. Той е съвместно предприятие, в което равни дялове притежават британският енергиен гигант BP и групата Alfa Access Renova (AAR), която обединява четирима руски олигарси - Михаил Фридман, Виктор Векселберг, Герман Кан и Лен Блаватник.

Бордът на директорите на BP е одобрил продажбата на нейния пакет от акции в TNK-BP на руската държавна петролна компания "Роснефт", като стойността на сделката може да достигне ​​27 млрд. долара, предаде Financial Times. 


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

4 коментара
  • 1
    bz avatar :-|
    bz

    Тези мастодонти не са полезни нито за пазара нито за потребителите.
    И после се чудим защо не се развиват електромобилите и алтернативните горива.

  • 2
    tsyrvulan avatar :-P
    tsyrvulan

    Видиш ли Руснаците и те завалиите искат да имат огромни енергийни компании които да сложат в джоба си Шел и останалите!

  • 3
    vasil_j avatar :-|
    vasil_jordanov

    До коментар [#1] от "bz":

    Е как пречат петролните компании на електромобилите? Даже точно обратното, като вдигат цената на горивата все повече хора се преориентират към алтернативи. Проблемът с електромобилите е, че бързо им пада батерията и трудно се зареждат (60-100 км. пробег, а за да се заредят ~8 ч. са нужни). Измисли електромобил, който да издържа до ~300 km. и да се зарежда за 1-2 ч. и ти обещавам да съм един от първите дето ще си купят.

  • 4
    bz avatar :-|
    bz

    [quote#3:"vasil_jordanov"]Е как пречат петролните компании на електромобилите? [/quote]
    Лесно - инвестират в патенти и спиране на развитието на технологиите.

    [quote#3:"vasil_jordanov"]Измисли електромобил, който да издържа до ~300 km. [/quote]
    Има такива и много лесно се намират стига да искаш да ги намериш:
    "Модел, разработен от специализирала се в ръчната изработка на коли компания, е в състояние да измине 550 км с едно зареждане на батериите. Това е рекорд за кола от този клас!"
    http://www.znania.tv/?p=9766
    "Електрическият автомобил Audi A2 постави нов рекорд за изминато разстояние с едно зареждане на акумулатори на превозно средство. Колата е преодоляла без презареждане 600 километра по маршрута от Мюнхен до Берлин."
    http://zonabg.info/Auto.60_63/9155.rekord-na-elektomobil/
    И то както ще видиш съвсем нормални автомобили не двуколки в които се возиш легнал.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.