С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
6 22 окт 2012, 19:19, 10229 прочитания

Новите правила за асансьорите заседнаха

Държавата и браншът не могат да се разберат как да се осигури безопасност на устройствата

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
80%
от асансьорите ще трябва да бъдат преоборудвани съгласно новите изисквания, предлагани от икономическото министерство.

60%
електроенергия спестяват новите асансьори. Икономиите могат да достигнат до 80%.
Да се направи цялостен преглед на всички стари асансьори в страната и там, където е необходимо, смяната им да се финансира с пари от Европейския съюз като част от програмата за енергийна ефективност. Това са част от контрапредложенията на бранша във връзка с промените в Наредбата за безопасна експлоатация и технически надзор на асансьори, публикувани за обществено обсъждане преди седмица. Документът е на Министерството на икономиката, енергетиката и туризма (МИЕТ). А остро против него сега застават Българската асансьорна асоциация (БАА) и Националното сдружение на производителите и вносителите, инсталиращи асансьори (НСПВИА). Според двете сдружения на фирми от бранша промените в наредбата ще направят само козметични подобрения и няма да решат далеч по-спешните проблеми със сигурността на съоръженията. Затова двете организации излязоха със специален доклад по темата, който изпратиха до премиера, две парламентарни комисии и трима министри.

Промени без ефект


Проектът на министерството засяга изцяло асансьорите, пуснати на пазара преди 3 август 2002 г., когато европейските разпоредби са въведени в българското законодателство. По данни на БАА става дума за около 100 хил. съоръжения, или над 80% от инсталираните в страната. Новите изисквания, предложени от експертите на Делян Добрев, предвиждат предимно монтиране на допълнително оборудване: например устройства, които не позволяват на асансьора да потегли при претоварване, допълнителен щит под кабината, който да предпазва пътниците от падане в шахтата, ако се наложи да излязат аварийно, когато асансьорът заседне. Предлага се също да бъдат поставени двустранни връзки в кабините, така че при авария пътниците да могат бързо да се обадят на обслужващата фирма (виж карето). За всяка от мерките са предвидени срокове, като първите трябва да бъдат въведени до края на юни догодина. Ако това не стане, асансьорите ще бъдат спрени.

От бранша обаче са категорични, че предложените промени по никакъв начин няма да подобрят сигурността на съоръженията. "Хората ще трябва да направят разходи, без да се свърши каквато и да било полезна работа", коментира председателят на БАА Валентин Маринков. Според него проблемът в България е, че има много стари асансьори - повечето са на 30-40 години, има дори и от 1928 г., но никой не ги поддържа, въпреки че периодичните проверки са задължителни. "Как ще подобри сигурността едно разговорно устройство, ако се монтира на 80-годишен асансьор?", пита той.

Европейски надежди



Най-важното в момента е да се направи цялостно обследване на всички асансьори, които са пуснати в експлоатация преди 1990 г., смятат от браншовите организации. Това засяга около 80 хил. съоръжения, които след проверката трябва да бъдат разделени на три групи - за модернизация, за ремонт и за подмяна. Последната група е най-опасна, като в нея влизат над 3000 напълно амортизирани асансьора, според БАА. За тях трябва да бъде изготвена програма по какъв начин и по какъв ред да се подменят.

От бизнес сдруженията имат предложения и как да се финансират тези проекти, тъй като един нов асансьор струва между 20 и 40 хил. лв. Идеята е мярката да се включи в програмата за енергийна ефективност и да бъде предложена за финансиране с европейски средства през следващия програмен период. Това може да стане, понеже новите асансьори използват между 60 и 80% по-малко електроенергия. "Това е съоръжението, което ще спести най-много електроенергия от всички тези, които се сменят покрай санирането на сгради", смята Маринков. По изчисления на двете организации, ако половината от стойността на новите асансьори се поеме от европейско финансиране, а останалата сума се покрие с кредит, това ще струва по 8-10 лв. месечно на домакинство до изплащане на заема.

Размествания

От бранша са категорични, че е наложително да се закрие Инспекцията по държавен технически надзор, която е към Държавната агенция за метрологичен и технически надзор и контролира т.нар. съоръжения с повишена опасност, към които спадат асансьорите. На нейно място те предлагат да се сформира нова дирекция за надзор на пазара към Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ). "Няма никаква логика да сме към МИЕТ, защото нашият бранш е функция на проектирането, изграждането и експлоатацията на сгради и затова трябва да сме към МРРБ", посочи Маринков. По думите му в България няма реален стриктен контрол върху производителите и голяма част от тях правят асансьори, които не отговарят на европейските норми. Затова закриването на инспекцията ще помогне да се елиминират натрупаните негативи, да се започне начисто и да се засили контролът на държавата върху всички участници в асансьорния бранш, пише още в доклада на БАА и НСПВИА. Като цяло в страната повечето от монтираните асансьори са на български производители.

Специално възражение е изпратено до министър-председателя и във връзка с предложението асансьорните фирми да не могат да сключват договори с подизпълнители - нещо, което сегашната редакция позволява. Според браншовите организации това противоречи както на конституционни принцип за еднакви правни условия за стопанска дейност, така и на европейските правила за конкуренция.
 
Проект на министерството
- На асансьорите, които нямат монтирани устройства за контрол на товара и площта на кабината им е по-голяма от стандартната, в срок до 30 юни 2013 г. да се монтира устройство за контрол на товара, което да не допуска задвижване на асансьора в случай на претоварване или в кабината да се монтира врата, ограничаваща ползваната площ за пътници.
- Кабините на асансьорите да бъдат дооборудвани с аварийно осветление, което да се включва автоматично в случай на аварийно прекъсване на електричеството.
- В срок да 31 декември 2014 г. шахтите на асансьорите да бъдат оборудвани с осветление, а върху покрива на кабината и в шахтата и ролковото помещение на асансьорите да се монтират устройства за аварийно спиране на асансьора с цел да се повиши безопасността на поддържащия асансьорите персонал и контролните органи.
- В срок до 31 декември 2015 г. асансьорните кабини да се дооборудват с устройства за аварийна двустранна разговорна връзка между пътниците в асансьорната кабина и фирмата, която извършва аварийното обслужване на асансьора.
- В срок до 31 декември 2023 г. под кабината на асансьорите в жилищните сгради и в срок до 31 декември 2018 г. под кабината на асансьорите в другите сгради да бъде монтиран предпазен щит, чието предназначение е да предпазва пътниците от падане в асансьорната шахта, в случай че се налага те да напуснат кабината чрез принудително отваряне на шахтната врата при аварийно спиране на кабината в шахтата.

Предложения на бранша
- В срок до 31 декември 2012 г. да се направи обследване на всички асансьори, пуснати в експлоатация преди 1990 г., и след обстоен анализ на състоянието им да се обособят в три групи: за модернизация, за ремонт, за подмяна.
- Държавната администрация съвместно с браншовите организации да изготвят проект старите асансьори да бъдат включени за подмяна в програмата за енергийна ефективност и за саниране на старите сгради. Проектът да бъде предложен на Европейската комисия, за да бъде включен за финансиране с европейски средства в следващия програмен период 2014 - 2020 г.
- Да се поставят собствениците (ползвателите) на асансьорите на преден план като лица, поемащи правата и задълженията за правилната експлоатация и поддръжка.
- Да се закрие Главна дирекция "Инспекция държавен технически надзор" към Държавната агенция за метрологичен и технически надзор и да се сформира нова Дирекция за надзор на пазара на асансьори към Министерството на регионалното развитие и благоустройството.
- Да се прехвърлят контролните функции на държавата към вече лицензираните и работещи в неравнопоставено положение частни фирми за надзор.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Paysafe открива втори офис в София, в който ще работят 200 души Paysafe открива втори офис в София, в който ще работят 200 души

Компанията има 1200 служители в България и ще продължава да наема още хора

19 авг 2019, 911 прочитания

"Спиди" ще използва електрически триколки за доставки в София, Варна и Пловдив "Спиди" ще използва електрически триколки за доставки в София, Варна и Пловдив

Компанията обмисля да въведе и специализирани електромобили за дейността си

19 авг 2019, 1106 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Кой спечели конкурса за стипендии на ARC Academy

Петимата финалисти ще получат 50% от стипендията за магистърската програма "Реклама и бранд мениджмънт"

"Кариерен кошер" привлича обратно българите с опит и образование от чужбина

Събитието на 4 септември се очаква да събере над 1500 висококвалифицирани кандидати

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Мобилно приложение превръща телефона в електронно портмоне

Новата услуга се предлага съвместно от "Глобул" и "Интеркарт файнанс"

Защо се бавят бързите влакове

КЗК връща в спечелени от чужди компании търгове за нови жп линии играчи като Ковачки, "Водстрой" и "Джи Пи груп"

Сметищата на гнева в Русия

Боклукът се превръща в политически проблем, който канализира недоволството и обединява различни групи около една кауза

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

Кредитор продава рециклиращите машини на Пламен Стоянов-Дамбовеца

Оборудването е струвало около 10 млн. лв. при покупката му, а сега се предлага за около половината

За нишките и хората

Чихару Шиота се завръща в Япония с първа голяма ретроспектива

Кино: "Имало едно време в... Холивуд"

Тарантино с филмово густо за носталгията и нихилизма