Heineken с 4% ръст на продажбите през лятото

Групата е увеличила продажбите си до 58.7 млн. хектолитра бира за периода юли - септември, но най-голям е ръстът при бранда Heineken

Heineken с 4% ръст на продажбите през лятото

Пазарът в Западна Европа продължава да се свива, но в България компанията засилва позициите си

3161 прочитания

Групата е увеличила продажбите си до 58.7 млн. хектолитра бира за периода юли - септември, но най-голям е ръстът при бранда Heineken

© TOBY MELVILLE


10%

до 577 млн. евро се е увеличила нетната печалба за тримесечието спрямо същия период на 2011 г.
35.7%

е пазарният дял на "Загорка" по приходи

Третата по големина пивоварна компания в света Heineken, която е собственик на "Загорка" в България, отчете ръст на приходите и печалбата за третото тримесечие на годината. Въпреки силните резултати в Азия и Америка обаче спадът на продажбите в Западна Европа не позволи на холандската група да повиши годишните си прогнози. Очакванията са нетната печалба да бъде в рамките на миналогодишната, или около 1.6 млрд. евро.

"Загорка" също има принос за по-добрите резултати през лятото. Пазарният й дял по обем е нараснал с 1.3%, а този в приходи - с 0.7%. "Компанията ни е лидер по пазарен обем в приходи, като резултатите ни към момента са 35.7%", каза изпълнителният директор Рууд ван ден Ейнден за "Капитал Daily".

В числа

Брутните приходи са се увеличили със 7.1% през третото тримесечие на годината и са достигнали 4.974 млрд. евро. В сумата влизат и приходите на новите дружества в групата, както и положителните валутни разлики, на които се дължат 140 млн. евро от сумата. През август 2011 г. Heineken придоби пивоварните Harar и Bedele в Етиопия, а в края на годината купи и британската Galaxy Pub Estate. В резултата е отчетено и  увеличението на дела на групата в Brasserie Nationale d'Haiti в Хаити от 22.5 на 95%, което приключи през януари тази година. Приходите от валутни разлики пък се дължат на поскъпването на нигерийската найра, британската лира и мексиканското песо спрямо еврото.

Ако се изключат ефектите от консолидацията и валутните разлики, приходите на Heineken са нараснали с 4% за периода юли-септември. Това е резултат от отчетения 1.5% ръст на обема на продажбите, включително на напитки, различни от бира, както и от увеличението с 2.5% на приходите на хектолитър. Нетната печалба за тримесечието е 577 млн. евро, което е с 10% повече, отколкото за същия период на миналата година (525 млн. евро).

Ефекти от кризата в Европа

Само при бирите пласираното количество се е повишило с 2.6% и е достигнало 58.7 млн. хектолитра през третото тримесечие, а ръстът при бранда Heineken в премиум сегмента е с цели 3.5%. Увеличение се наблюдава във всичките региони, в които работи групата, без Западна Европа, където обемите са намалели с 2.1% спрямо същия период на миналата година. Основната причина за това е Португалия, където кризата е довела до двуцифрен спад на продадените количества. Макар и по-малко, понижение е отчетено и във Великобритания, Холандия и Испания. С това продължава тенденцията от първите шест месеца на годината, когато Heineken отчете по-слаби резултати в региона заради трудните икономически условия и свитото потребление.

Български принос

Отново заради кризата понижение се наблюдава и при продажбите в Гърция. Южната ни съседка обаче е единственото изключение в региона, където резултатите се влошават. Благодарение на силните продажби в България, Чехия, Полша, Румъния, Русия и Сърбия Heineken отчита 3.6% ръст в Централна и Източна Европа, където пласираното количество достига 16.6 млн. хектолитра за третото тримесечие.

Освен хубавото време за добрите резултати в България влияние са оказали и новите бирени напитки, които излязоха на пазара. През лятото "Загорка" пусна миксовете Ariana Radler (който е лидер в сегмента на т.нар. радлерови бири) и Zagorka Fusion, а отскоро и новата реколта на Zagorka Rezerva за зимния сезон. "Тези три иновационни продукта наистина допринесоха за промяната в бирената категория, тъй като спомогнаха за нейното разширяване и провокираха нови тенденции на пазара", каза Ван ден Ейнден. Освен "Загорка" и "Ариана" сред по-известните марки на компанията в страната са Stolichno, Heineken, Amstel, Starobrno и Kaiser.

Най-много са се увеличили продажбите на групата в Азиатско-Тихоокеанския регион - с 4.8%, въпреки че засега това е най-малкият й пазар. Повишението се дължи главно на по-големите обеми, реализирани от смесеното предприятие APB във Виетнам, Индонезия, Тайланд и Сингапур, както и на ръста в Индия, където компанията работи чрез джойнт венчъра United Breweries Limited. В Северна и Южна Америка групата е продала с 4.4% повече бира през третото тримесечие, а увеличение от 3.8% е отбелязано в Африка и Близкия изток.

Сингапурската сделка

Междувременно Heineken съобщи, че очаква сделката за придобиване на пълен контрол над сингапурската Asia Pacific Breweries (APB) да приключи през ноември. В момента компанията държи пряко и непряко 55.6% от акциите в производителя на марката Tiger, като част от инвестицията й е чрез смесено дружество с Fraser and Neave (F&N). В края на септември акционерите на F&N приеха повишената оферта на Heineken и сега сделката трябва да бъде одобрена от регулаторните органи. Това ще увеличи дела на холандската компания до 95.3%, след което тя ще отправи търгово предложение към останалите акционери и ще отпише APB от борсата. Транзакцията ще струва общо 5.6 млн. долара на Heineken, като част от сумата ще бъде покрита с приходите от пласираните в началото на октомври дългови книжа. Придобиването на APB е част от усилията на Heineken да увеличи присъствието си в бързо растящите икономики в Азия, с което да компенсира свиването на пазара в Западна Европа.

10%

до 577 млн. евро се е увеличила нетната печалба за тримесечието спрямо същия период на 2011 г.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал