С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
19 26 окт 2012, 15:05, 9184 прочитания

Врата в полето

Законови пробойни позволиха на земеделското министерство да класира в търговете за земя срещу компенсаторки и кандидати, които не могат да платят

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Когато търгът продължава въпреки всички пороци...

Веднага възниква въпросът защо въпреки очевидния проблем Министерството на земеделието и храните (МЗХ) решава да си затвори очите и за него. В писмото си до областната дирекция висшестоящият орган аргументира заповедта си за игнориране на справките от депозитара с това, че "не съдържат необходимата за дейността на комисията информация". Ако е така наистина, каква тогава е нужната информация, че комисията да класира според реалните възможности кандидатите?  Логиката на самото изискване за предоставяне на депозитарни разписки е тя да е осведомена още в началото дали кандидатът въобще може да плати. А игнорираната информация от депозитара удостоверява именно това, и то по-достоверно от хвърчащи листчета от различни дати.

"При провеждането на сегашните търгове за земеделска земя е първият път, в който се прави подобна предварителна справка за валидност и възможност за плащане с предоставените от участниците в търговете документи", посочиха от Централния депозитар.


Търгове на общинско, областно и национално ниво се провежда от 2000 г. насам и досега нито веднъж централната администрация в лицето на агроминистерството не си е направила труда да помисли за вариант да проверява дали подадените документи от кандидатите отговарят на реалността. По правила това не и е разписано като задължение, но не означава, че не трябва да се прави. По-скоро изглежда като добра практика, която може да се наложи спокойно от земеделското министерство, стига да има желание за това. Явно такова обаче е дефицитно.

"По инициатива на Централния депозитар за обмен на налична информация предвид широкия мащаб на търговете всички областни дирекции "Земеделие", провеждащи търгове с ПКБ, изискаха независимо една от друга информация за актуалността на депозитарните разписки на участниците към датата на отварянето на офертите им и дали те имат възможност да заплатят сумата, достигната от определен участник за съответната областна дирекция. Депозитарът изпрати информация за принципна валидност по издадени депозитарни разписки, т.е. дали тези разписки са били издавани от него, както и обща информация за възможност и невъзможност на плащане, без обаче да е даден достъп до конкретни данни от сметките на участниците", дадоха като обяснение от земеделското министерство и допълниха: "Поради спазването на банковата тайна за сметките на участниците и невъзможността да се предоставят точни числени стойности на този ранен етап ОД "Земеделие" спазват разпоредбите на Наредба 16 за провеждане на търгове с ПКБ. В нея е описано подробно как се процедира в случаите, когато не достигат ПКБ на даден кандидат за определени имоти."

Според министерството "използването на непълни данни" от депозитара е можело да доведе до "неправомерно отстраняване на участници в противоречие с чл. 21 от Наредба 16/2000 г." Цитираният член обаче третира съвсем различни случаи, при които кандидатите не се допускат до участие в търга и реално не би следвало да са изчерпателни, защото е очевидно, че има и други казуси, които могат да опорочат търговете и да поставят останалите кандидати пред неравностойна конкуренция.



Допълнително според МЗХ "недостиг на ПКБ не е основание за цялостно дисквалифициране на участник, а само за отпадане на имоти, за които не достигат ПКБ". Всъщност правилата за провеждане на търговете изискват даден участник да бъде дисквалифициран, ако предложената цена за декар, умножена по площта на имотите, за които се кандидатства, надвишава левовата равностойност на притежаваните от него бонове. Т.е., ако кандидатът даде стара депозитарна разписка и тя казва, че той има нужната наличност да плати, тръжната комисия няма да може да направи нищо друго, освен да му повярва, докато не се стигне до момента на самото плащане.

"Съгласно процедурата след класиране на първите двама кандидати, предложили най-високи цени, областната земеделска дирекция ги кани за сключване на договор и изпраща уведомление за плащане до депозитара. Това според министерството "означава, че реално новите собственици могат да бъдат единствено такива, които разполагат с нужните бонове, което се удостоверява от Централния депозитар. "Следователно всички данни от депозитара се взимат предвид преди сключване на договорите с класираните кандидати", посочиха още от ведомството на Мирослав Найденов, макар в предходното изречение да казват нещо малко по-различно.

...винаги остава съмнение, че е нагласен за някого


Преди или след обаче в случая с "Агроленд" това означава, че след като компанията няма боновете и съответно не може да направи плащане, класираният на второ място ще има право да получи земите. А той пак може да е  от "близките" на първия и така той просто си гарантира по-ниска цена за земята. В случая разликата в цените между първия и втория е средно 100-200 лв. на декар, платими в бонове.

Освен това нищо не пречи на въпросния кандидат с по-малко от нужните бонове, макар и не според депозитарните разписки, които е предоставил, да си набави книжата след последната дата за подаване на оферти, като си ги купи от фондовата борса в промеждутъка от кандидатстването до класирането. Всъщност за него това може даже да излезе по-изгодно, тъй като след търговете търсенето се успокоява и цената се понижава.

Дали това ще проработи, ще стане ясно съвсем скоро, когато в крайна сметка се сключат финално договорите за продажба, което отнема около месец, месец и половина след крайната дата на търга, т.е през ноември. Въпросът, разбира се, е да представиш разписка с нужната наличност още в самото начало, защото така или иначе министерството и дирекциите му не правят проверка, а и да я направят, както в настоящия търг, след това не зачитат информацията, която получават от компетентния орган. Иначе може да не се получи схемата. Нещо подобно явно е опитал да направи кандидатът Мариян Йорданов, след като из цялата страна участва с една депозитарна разписка, както всъщност всички останали участници в търговете. В София-област той обаче бива дисквалифициран, защото предложената от него обща цена е надвишава левовата равностойност на притежаваните бонове. Йорданов оспорва решението на тръжната комисия и представя нова депозитарна разписка, издадена почти 20 дни след края на търга, която удостоверява, че има повече бонове. Тръжната комисия обаче не приема новата депозитарна разписка, защото е "издадена след датата на проведения търг - 28.09.2012 г." "Липсата на наличност на ПКБ към момента на подаване на заявление за участие в търга прави участието на заявителя недопустимо", пише в протокола на комисията.

Всъщност с подобна практика министерство казва - имам двоен стандарт: ако успееш да си направиш добре сметката предварително, няма проблем да вземеш нещо, за което всъщност не можеш да си платиш към датата на търга. После можеш да си набавиш нужните платежни средства. Ако не успееш, дори и след това да си набавиш още платежни средства, няма как да вземеш земи. Този двоен стандарт много добре се затвърждава от липсата на централизирано управление на търга, което да засича и кандидатстването с една и съща депозитарна разписка във всички области. Ако в дадената област парите по разписката са достатъчни, всичко е наред, защото няма кой да засече, че реално ти може да си кандидатствал за в пъти повече земи, отколкото средства имаш. Ако бъдеш класиран за повече земи, просто ще си купиш само тези, които те интересуват, а останалите ще оставиш на втория кандидат. А да не говорим, че централизираното управление на търговете може да улесни и маркетинга им, така че повече хора да могат да се включат в тях.

Така излиза, че с подобни практики земеделското министерство рискува не само неправомерно да дава предимство на не напълно изрядни кандидати, но и да не реализира успешно земите. Това ще е жалко, още повече че министър Найденов вече обяви, че преди изборите ще организира още един голям търг, за да се задоволят разочарованите от първата процедура. А дали министерството ще запуши пробойните в законодателството? Защото обяснението "всичко е по правилата", когато самите правила са криви, не прави търговете честни. Ако те се запазят, вероятно отново ще бъдат задоволени само... доволните от първата процедура.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Джон Върна: Мерките срещу корупцията са лидерство, контрол и правилните хора 1 Джон Върна: Мерките срещу корупцията са лидерство, контрол и правилните хора

Експертът по криминалистичен одит пред "Капитал"

6 дек 2019, 780 прочитания

Акцентираме на отличното обслужване и пълно организационно съдействие Акцентираме на отличното обслужване и пълно организационно съдействие

Светлин Якимов, маркетинг мениджър на "Регнум Банско апарт хотел и СПА"

6 дек 2019, 550 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Още 9 банки са привлечени в разследването на Libor скандала

Шестнайсет финансови институции вече са на мушката в САЩ заради лихвените манипулации

Още от Капитал
Какво прави една реклама ефективна

Николай Караджов, Светослава Диновска и Радомир Иванов от агенцията Saatchi&Saatchi Sofia, пред "Капитал"

Язовир "Черна дупка"

Пресъхването на язовир "Студена" заплаши Перник с пълно безводие до края на годината и разкри огромните пропуски при управлението на водите в България

Трудните книжки

Министерството на труда предлага подмяна на сегашните трудови книжки с нови, без да може да обясни защо не ги цифровизира

Румънското управленско дуо: От едната страна на барикадата

Новият премиер Лудовик Орбан и преизбраният президент Клаус Йоханис обещават про-ЕС ера и реформи в Румъния

Камион желание

Отново за мобилните кухни, уличната храна и къде да я опитаме този месец

Кино: "Болка и слава"

Алмодовар вълнуващо за спектакъла на живота и корените на творчеството

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10