Изненада - нова такса

Търговският регистър сюрпризира десетки хиляди фирми с ненужно изискване, което струва пари и време

И най-добрият пример за улеснение на бизнеса явно лесно може да бъде зацапан. Преходът от мудния съд към електронния Търговски регистър се случи трудно, но вече пет години фирмите му се радват. Вярно, че проблеми е имало - с опашки, сървъри и т.н., но спънките са били все от техническо естество. Сега една мъничка промяна в стила на работа на служителите на регистъра е на път да загуби стотици часове и милиони левове на десетки хиляди фирми. И то без да има никаква нужда от "нововъведението".

Съвсем изненадващо от няколко седмици служителите на Агенцията по вписванията са започнали да изискват дружествата с чуждестранни собственици да представят облепени със скъпи таксови марки преведени документи от фирмите майки. Най-проблемно е, че ведомството въобще не е уведомило клиентите за смяната на практиката си. Новото изискване всъщност отдавна стои като творческа опция в законодателството. Единственият му смисъл е да удостовери, че използваната от компанията преводаческата агенция фигурира в списъците на Министерството на външните работи. Така, вместо двете ведомства да си разменят данни служебно, изведнъж се тръгва по бюрократичния път всички фирми с чуждо участие да извършват ненужни движения и разходи за едни таксови марки.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
46 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    fact avatar :-|
    Qassem Suleimani
    • - 22
    • + 27

    Журналистът, който е написал статията хал хабер си няма за какво пише! Статията е "манджа с грозде", от която неопитният човек разбира само, че се искат едни марки, пък се проверяват едни преводачески фирми - пълно безумие!!!
    А нещата са много прости! Всеки документ идващ от чужбина подлежи на превод и легализация, за да бъде валиден в България. Съответно за легализацията се плаща с марки, но не в АВ, а в КО на МВнР. Всичко това се извършва от агенциите за преводи. Същата е и практиката в чужбина. По този начин се избягват фалшификации на документи и най-важното се доказва, кой е упълномощен да взема решения в чуждата фирма, докога са му валидни правомощията, кой има право да го представлява в България и други съвсем нормални неща за бизнеса. Ако трябва да изяснявам всички несяноти в статията и объркването на автора, ще се наложи да напиша нова статия.

    Нередност?
  • 2
    mto avatar :-|
    mto
    • + 40

    "Друга тема е, че услугата по проверка дали едно име фигурира в списък на преводачески агенции няма как да струва 30 лв."

    А, бе... То и за публикуването на годишен отчет не виждам кое му струва 50 лв, но да не изглежда, че се заяждаме!

    Нередност?
  • 3
    fact avatar :-|
    Qassem Suleimani
    • - 4
    • + 14

    До коментар [#2] от "mto":

    Точно това изречение направо ме изуми - таксата няма нищо общо с проверката дали дадена преводаческа агенция има актуален договор с КО на МВнР!!! Има си онлайн списък, който обаче не се обновява достатъчно често. Тия от АВ няма да им падне ръката да потормозят КО по телефона, като всеки ден ги питат за някоя агенция, че дано в КО се намери някой да им поддържа сайта адекватен.

    Нередност?
  • 4
    fact avatar :-|
    Qassem Suleimani
    • - 4
    • + 24

    А иначе за таксите - какво струва наистина 50 лв, при условия, че съм си платила за електорнен подпис, подала съм ГФО в статистиката и АВ спокойно могат да си го дръпнат оттам в лектронен вариант, дане им се задръстват сървъерите със сканирани документи! Ама не! Трябва да се вземат едни 25 лв за дублиране на информация!

    Нередност?
  • 5
    nefertiti_egipt avatar :-?
    Нефертити
    • - 5
    • + 9

    Най-вероятно става въпрос за полагане на апостил от седалището на принципала и за превод и легализация тук в България, но статията така е написана, че не става много ясно ....

    Нередност?
  • 6
    eskimos avatar :-|
    Курт Деликуртев 662 галерии плюс X
    • - 3
    • + 8

    [quote#2:"mto"]А, бе... То и за публикуването на годишен отчет не виждам кое му струва 50 лв, но да не изглежда, че се заяждаме! [/quote]

    Тук в Германия същата услуга, което е задължение по закон, ми струва 50 евро! Първата глоба е 2500 евро, а втората е 5000.

    Нередност?
  • 7
    mto avatar :-?
    mto
    • - 2
    • + 11

    До коментар [#6] от "Курт Деликуртев":

    Може и така да е... А колко е минималната работна заплата в Германия - 310 евро ли е? На такси го докарваме, а на качество на живот? Искам да кажа, че държавните структури изсмукват по един или друг начин относително много повече пари от бизнеса и гражданите, отколкото в Германия.

    Нередност?
  • 8
    tanya. avatar :-|
    tanya.
    • - 9
    • + 6

    Доста невярна статия, най-вероятно поръчкова.

    Нередност?
  • 9
    fact avatar :-|
    Qassem Suleimani
    • - 10
    • + 4

    Тъй като виждам, че има много малко реакции от форумците, чувствам се длъжна да напиша, че тази статия е просто един ПАСКВИЛ,

    Нередност?
  • 10
    fact avatar :-|
    Qassem Suleimani
    • - 11
    • + 3

    Тъй като виждам, че има много малко реакции от форумците, чувствам се длъжна да напиша, че тази статия е просто един ПАСКВИЛ,

    Нередност?
Нов коментар