Шест кандидата за ремонта на Централна гара
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Шест кандидата за ремонта на Централна гара

Транспортният министър Ивайло Московски за състоянието на столичната жп гара: "Знаете какво е настроението на посетителите й – неприязън и неудовлетворение"

Шест кандидата за ремонта на Централна гара

Прогнозата цена на проекта е 52 млн. лв.

Калина Горанова
4298 прочитания

Транспортният министър Ивайло Московски за състоянието на столичната жп гара: "Знаете какво е настроението на посетителите й – неприязън и неудовлетворение"

© ЦВЕТЕЛИНА БЕЛУТОВА


Шест оферти бяха подадени в конкурса за основен ремонт и реконструкция на Централната жп гара в столицата. Индикативната стойност на проекта е 52 млн. лв., като от тях 20 млн. евро ще бъдат отпуснати по оперативна програма "Транспорт". Конкурсът предизвика огромен интерес на етап закупуване на документация, като бройката на продадените документи тогава достигна 50.

Обичайните заподозрени 

Единственият самостоятелен участник в конкурса е гръцката "Терна". Останалите петима са обединения от по няколко компании. "Главболгарстрой" кандидатства заедно със сливенското "Водстрой 98" и "Промишлено строителство холдинг", приватизираното от "Водстрой 98" през 2011 г. Турската "Доуш" (сред строителите на софийското метро) е в съдружие за проекта с местната "СК – 13 холдинг". Мажоритарен собственик на пътностроителното дружество е "СК 13 Трансстрой" - един от подизпълнителите на втория диаметър от метрото, където положи релсовия път.

Строителят на отсечката от магистрала "Тракия" от Стара до Нова Загора - "Трейс груп", е подала документи заедно със "Станилов" и "Джи Пи груп" като сдружение "Централна гара София 2012". "Станилов" беше сред строителите на част метролинията, която трябва да свърже "Цариградско шосе" с летището. "Джи Пи груп" пък е главен изпълнител на "Лукойл България" по изграждане, ремонт и поддръжка на бензиностанции и газстанции, като дружеството има договор с търговеца на горива за абонаментна и аварийна поддръжка на над 190 обекта в цялата страна. Една от най-големите строителни компании в страната - "Балканстрой", участва в конкурса със словенската "Реминг консулт".

Австрийската "Щрабаг" пък ще се състезава заедно с архитектурно студио "Архитектоника". През 2008 г. то спечели конкурса за нов облик на гарата, въпреки че преди това беше дисквалифицирано. Един от тримата управляващи на "Архитектоника студио" впоследствие се оказа брат на главния архитект на София Петър Диков – Калин Диков.

Кандидатите трябва да докажат оборот от 150 млн. лв. за последните три години. Гаранционната такса е половин милион лева. Извън това фирмите трябва да имат успешно завършени подобни обекти през последните 5 години, като поне един от тях да е с площ, по-голяма от 5000 кв.м.

40 години по-късно

Сегашната приемна част на гарата е построена през 1972-1974 г., като оттогава насам са й правени само частични ремонти. От Национална компания "Железопътна инфраструктура", която стопанисва гарите и движи проекта, признават, че отделни елементи от сградата са силно амортизирани, а в своята цялост постройката е енергийно неефективна. "Дограмата е остаряла, от покрива прониква дъждовна вода, нарушена е хидроизолацията под коловозите и в тунела има течове по тавана и други, което води до значителни енергийни загуби", обясняват оттам.

Първоначално по ОП "Транспорт" не се предвиждаха средства за гари. След като стана ясно, че проектът за подобряване на корабоплаването по река Дунав се отлага за следващия период, парите за него бяха пренасочени. 

Изпълнителят трябва да бъде избран най-късно до 15 февруари 2013 г., като цената ще има 60% тежест при оценката на офертите. Победителят в конкурса ще трябва за 26 месеца да проектира и изпълни пълната модернизация на сградата, пешеходния подлез, да постави нови перонни покрития и настилки, както и да изгради външен и вътрешен подземен паркинг. Енергийната ефективност на сградата трябва да бъде повишена, като тя започне да използва и възобновяем енергиен източник. Гарата трябва да стане и по-достъпна за хора с намалена подвижност. Междувременно ремонтът не бива да пречи и на нормалната работа на обекта. Ротондата отпред, чиято покривна шатра вече е скъсана, обаче е на Столичната община и въпреки договорката отпреди две години държавата да вземе подлезите и да прехвърли на София имоти в района на парк "Възраждане", това не се е случило до ден днешен. 

След завършването на проекта има два варианта – гарата да продължи да се стопанисва от НКЖИ и компанията да получава пари от наемателите на търговски площи, или да бъде дадена на концесия.

Шест оферти бяха подадени в конкурса за основен ремонт и реконструкция на Централната жп гара в столицата. Индикативната стойност на проекта е 52 млн. лв., като от тях 20 млн. евро ще бъдат отпуснати по оперативна програма "Транспорт". Конкурсът предизвика огромен интерес на етап закупуване на документация, като бройката на продадените документи тогава достигна 50.

Обичайните заподозрени 


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    cinik avatar :-|
    cinik

    Представете си бъдещата гледка! Перфектна сграда с окачена двойновентилирана фасада, а отпред си остава днешният предгаров площад, на който пушат скари с "хайдушко пиле на жар", "скара на килограм" и гордо стърчат павилиони "заложна къща", "вадим бримки" и "сменяме камъчета на запалка"

  • 2
    cinik avatar :-|
    cinik

    ПС. 80% от сградата може да се ползва за нещо друго (музей или някое министерство да се изнесе там), без да навреди на функционалността ни най-малко. Сравнете потока през някоя немска или австрийска гара със софийската и после площите на едната и другата. Шокът ще бъде непреодолим за хора със слаби нерви!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK