Японската електроника се бори за оцеляване
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Японската електроника се бори за оцеляване

Японската електроника се бори за оцеляване

Докато Sony успява да се задържи над водата, бъдещето на Sharp и Panasonic е под въпрос

16302 прочитания

Борещият се за оцеляване японски производител на телевизори Sharp обяви, че вероятно няма да може да продължи да съществува самостятелно, съобщи Reuters. Компанията удвои прогнозата си за нетната загуба за тази година до 5.6 млрд. долара и обяви, че обмисля съюзяване с други компании.

"Нашата корпоративна група отчита голяма нетна и оперативна загуба, както и сериозен отрицателен паричен поток... Това повдига сериозни съмнения относно способността ни да продължим да функционираме като действащо предприятие", се казва в изявление на компанията, публикувано в четвъртък.

По-големият японски конкурент Sony от своя страна отчете малка оперативна печалба за периода юли-септември и запази прогнозата си за целогодишна печалба в размер на 1.63 млрд. долара. Производителят на телевизорите Bravia, лаптопите Vaio и игралните конзоли PlayStation обаче заяви, че очаква спад на продажбите на редица продукти, включително телевизори, дигитални камери и портативните конзоли PSP и Vita.

Изоставане от тенденциите

Мрачните новини от марките, които поведоха революцията на потребителската електроника през 70-те и 80-те години на миналия век, идват само ден, след като Panasonic обяви, че загубите й за тази година ще достигнат 10 млрд. долара. Компанията се опитва да се изчисти от лоши активи, като доброволно отписва активи за милиарди и се подготвя за ново преструктуриране, което най-вероятно ще засегне губещото подразделение за производство на телевизори. Panasonic понижи с близо една четвърт прогнозата си за продажбите на телевизори за тази година до 9 млн. броя.

Компанията вече съкрати около 36 хил. работни места и за пръв път от 60 години не раздаде дивиденти на акционерите си. След обявяването на прогнозите акциите на фирмата загубиха около една пета от стойността си и пазарната капитализация на Panasonic спадна с 3 млрд. долара. 

"Потребителските нужди се променят, от твърде много време големите японски производители на електроника като Sharp разчитат на стари успехи и не бързат да се адаптират", коментира Июки Сакурай, собственик на Fukoku Capital Management. "Може би компанията няма да се провали в рамките на тази година, но немисля, че бизнесът на Sharp ще бъде печеливш през следващите 3-5 години. Те нямат много останало време – трябва да се откажат от някои бизнеси, да опазят паричните си резерви и да произведат нещо, което е наистина конкурентно", коментира от своя страна Тецуро Ли от  Commons Asset Management.

Мрачно бъдеще за Sharp

Компанията възлага надежди за бъдещото си оцеляване на преговорите с тайванската Hon Hai Precision Industry, която ще стане най-големият акционер в Sharp, ако се стигне до споразумение. Производителят на електроника очаква оперативната загуба за финансовата 2012 г. да достигне 155 млрд. йени (1.94 млрд. долара). Това е с повече от 100 млрд. йени над първоначалната прогноза. За последното тримесечие загубата достига 74.7 млрд. йени (936 млн. долара) при печалба от 301. млрд. йени за същия период на 2011 г. През тримесечието компанията е отпсиала активи за 61 млрд. йени.

Загубите обаче се дължат на представянето през първата половина на годината, като компанията се надява през второто финансово полугодие, завършващо през март, да постигне оперативна печалба. Това трябва да спомогне да се оправдае пред банките искането за спасителни заеми в размер на 4.6 млрд. долара. Свежите кредити идват и срещу обещание за съкращаване на 10 хил. служители, продажба на активи, включително производствени обекти в чужбина.  Sharp е ипотекирала повечето си офис сгради и фабрики в Япония, включително и тези, произвеждащи дисплеи за iPhone и iPad. Според някои анализатори обаче кредитите може да се окажат само отлагане на неизбежното, тъй като ако финансовите резултати не се подобрят догодина, банките няма да продължат подкрепата си. 

Малко оптимизъм от Sony

На този фон далеч по-стабилно изглежда положението на Sony, макар компанията да понижи прогнозите за продажби на повечето си продукти. Sony обаче запазва очакванията си да продаде 34 млн. смартфона и 16 млн. конзоли PlayStation. "Фактът, че Sony успява да поддържа печалба, показва сериозния ангажимент на ръководството към снижаването на разходите, дори на фона на забавените продажби. Резултатите на Sony заслужават похвала, особено на фона на  Panasonic и Sharp. Все още обаче не виждам кое ще се превърне основен приходоизточник в бъдеще", коментира Такаши Хироки, главен стратег в Monex Inc.

През второто финансово тримесечие компанията е постигнала оперативна печалба от 30.3 млрд. йени (379 млн. долара), след като през миналата година беше на загуба. Спадналото търсене на телевизори и друга електроника е било компенсирано чрез продажбата на химическия бизнес на корпорацията. От началото на годината акциите на Sony са поевтинели с около 74% и пазарната й капитализация вече е около 12 млрд. долара. Същевременно за същия период технологичният индекс Nikkei е напреднал с над 5%.

Ръководството на компанията се опитва да префокусира бизнеса около игралните конзоли, цифровата фотография и мобилните устройства, както и да навлезе в ново сфери като медицинското оборудване. Sony обяви съкращения на 10 хил. работници, което е около 6% от общата й работна сила, и подобно на конкурентите си продава активи и затваря производства.

"Областите, в които  Sony се съсредоточава, са с висок риск, но и с висока възвращаемост. Макар да очакваме подобрение на маржовете на печалба от електроника, е твърде рано да се говори за стабилно възстановяване", коментира Йошихару Изуми, анализатор в JP Morgan.

Освен силната конкуренция, Sony, Sharp и Panasonic са затруднени и от скъпата йена и проблемите на китайския пазар, свързани със забавянето на икономиката и териториалните спорове между двете страни.  Sharp реализира около една пета от приходите си в Китай, при  Panasonic те са 14%, а при Sony – около 8 на сто.

Източник: Reuters

Борещият се за оцеляване японски производител на телевизори Sharp обяви, че вероятно няма да може да продължи да съществува самостятелно, съобщи Reuters. Компанията удвои прогнозата си за нетната загуба за тази година до 5.6 млрд. долара и обяви, че обмисля съюзяване с други компании.

"Нашата корпоративна група отчита голяма нетна и оперативна загуба, както и сериозен отрицателен паричен поток... Това повдига сериозни съмнения относно способността ни да продължим да функционираме като действащо предприятие", се казва в изявление на компанията, публикувано в четвъртък.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

24 коментара
  • 1
    stavrogin avatar :-|
    Stavrogin

    Ми как ще са добре, усилвателят ми и плейрът ми са от 80-те години, а дори не са им отваряни капаците...работят безотказно

  • 2
    dragoslava avatar :-|
    Dragoslava

    И други се намесиха на пазара, конкуренцията се увеличи, но марката Панасоник ще издържи, мисля аз. Или поне така ми се иска.

  • 3
    hypopotam avatar :-|
    Хипчо

    Шарп са една уникална компания, стоките им са железни и дълговечни. Китайските боклуциликвидират всичко хубаво, което се произвежда в света. Същото стана и с европейската електроника и въобще производства.

  • 4
    hypopotam avatar :-|
    Хипчо

    Сони също.

  • 5
    misho73 avatar :-|
    misho73

    Проблема е че настъпва времето на тоталната конвергенция, при която едно устройство върши всичко и в този смисъл таблета е обречен да замени гейм конзолата, монитор и компютър вече не се различават от телевизор и т.н. Японците изпуснаха момента, защото са слаби в "цифровизацията" на продуктите си и са световно известни с това че не стават за софтуер, с много малки изключения. Та всичко това, съчетано с изтънелите бюджети на домакинствата и безумно високия стандарт, а от там и разходи в Япония, вещае дългосрочни проблеми. Отделно простотиите на японската централна банка. С две думи - Баба Меца ще мачка Nikkei още дълго. И от никъде не се виждат бичи рогца :-) Малцина ще оцелеят.

  • 6
    geordgeo avatar :-P
    geordgeo

    Само японско, то се знае, в къщи всичко работи без проблем още от 1980 година. Тогавашното качество си заслужаваше парите и много ми се иска да вярвам, че това няма да се промени за в бъдеще!

  • 7
    krasi_kara avatar :-|
    krasi_kara

    До коментар [#6] от "geordgeo":

    'Тогавашното качество си заслужаваше парите..." е сентенцията на проблемите според мен. И то не само на производителите на електроника.

    Братският китайски народ не позволява надценки от стотици проценти над производствените разходи, както беше дълги години.

  • 8
    stafref avatar :-|
    Boris

    Малко е странно,че точно Sony успяват да избутат...при положение,че не са по-добрата марка от трите. Аз лично дори ги недолюбвам, политиката им прилича малко на apple. Вкъщи имам една видеокамера и един mp3 плеър в идеално състояние, които не мога да ползвам заради зарязана софтуерна поддръжка, това е недопустимо при положение,че са технически изрядни.

  • 9
    bestbuy avatar :-(
    За да останат ХОРА в България.

    Да, ама има естествен процес на подмяна.. Японската техника от 80-те продължава да работи, но вече няма касети на пазара, няма магнитни линти, няма грамофонни плочи.... Дълговечно, качестено, но... морално остаряло. Парадокс на японската техника..:)

    А хората искат да си сменят телевизорите през 2-3-4 години, да карат нови коли... Затова и китайските еднодневки са навсякъде...

  • 10
    siolen avatar :-|
    siolen

    Абе кои са тези хора дети искат да си сменят телевизорите през 2-3-4 години ? Моя не е сменян от 10 и си е супер - може би защото е първа серия на LG ...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK