Star Wars: Анимираните атакуват
Disney купи галактиката на "Междузведни войни" за 4 млрд. долара
Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"
В една далечна, далечна галактика Мики Маус и сърничката Бамби хващат лазерните мечове и се изправят срещу тъмната страна на силата, докато Хан Соло, Люк Скайуокър, Дарт Вейдър и Чубака пеят захаросани песнички. Вероятно подобни са първите асоциации в главите на циниците след обявяването на придобиването на Lucasfilm от Walt Disney Company. Сделката за 4 млрд. долара обединява компанията зад поредицата "Междузведни войни" с развлекателния гигант. По думите на изпълнителния директор на Disney Робърт Айгър срещу парите си групата му получава "Седемнадесет хиляди герои на няколкохиляди планети, обхващащи 20 000 години".
От Disney обявиха, че сделката включва акции и пари в брой. Компанията ще пусне емисия от 40 млн. нови акции, или 2.2% от цялата група, и ще плати 2 млрд. долара на Джордж Лукас, което ще направи създателя на "Междузвездни войни" втория най-голям индивидуален акционер в Disney след семейството на покойния Стив Джобс. Самият Лукас "има намерение да се пенсионира", но ще остане консултант по създаването на нови три епизода от галактическата поредица, чието начало той дава още през 1977 г.
Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.
Абонирайте сеВъзползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент
2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата
Вижте абонаментните планове
7 коментара
Ей... всички искат да са консултанти! :)
Хм... Ще бъде много интересно. Всъщност, благодарение на парите, привлечени от Лукас, сценариите за пред- и постистория на събитията от "класическите" "Междузвездни войни" вече са написани. И това не винаги са случайни хора - имаме непосредствено продължение след битката при Ендор на Тимъти Зан - един от най-влиятелните фантасти-баталисти - трилогията за адмирал Траун. Има много силна серия от комикси, започващи от зората на хипердрайва и завършващи с тоталното падение на фамилиите Соло и Скайуокър. Та, ще се разрази една много интересна виртуална "междузвездна" война за правата върху идеи, праволинейни фенове и еретици, фанатици-джедаи и сити...
"В Disney имат голям опит в повторното пускане и печелене на милиони от стари филми. Студиото периодично преиздава на DVD или пуска в киносалоните старите си анимационни продукции като "Бамби" и "Пепеляшка"."
Да обаче нямат права да разпространяват старите "Star Wars" - правата за тях си остават на Fox. Така че ще трябва да заложат на нови неща...
Колко души могат да се похвалят, че са създали бранд оценен на $4млрд.?
...Или приказка, която продължава повече от 35г.?
Това: "Самият Лукас дава началото в Холивуд на тъй наречения мърчандайзинг на стоки, свързани с даден филм"... не е много вярно. Да не кажа хич. А друга легенда твърди, че първият мърчандайз е на Спилбърг, за филма "Челюсти".
Всъщност когато Дисни започват да правят мърчандайзинг с Мики Маус, нито Лукас, нито Спилбърг още не са били родени. Началото е някъде през 1929, когато някакъв непознат дава на Уолт Дисни 300 долара на ръка за правото да сложи Мики Маус върху ученически тетрадки. В края на 30-те компанията вече печели над 600 000 долара годишно само от тази дейност. В музея на Дисни могат да се видят поне стотина вида стоки от 30-те и 40-те години.
Впрочем тия неща ги пише и на сайта на Дисни, и в Уикипедия и на още много места. Можело е да ги прочетете преди да копирате медийни митове.
До коментар [#5] от "tamada":
"Челюсти" поставя началото на тъй наречения летен блокбъстър. Що се отнася до Лукас и мърчандайзинга, именно Лукас развива тази дейност до днешните продажби за милиарди, след като от Фокс лекомислено му предоставят правата. След Междузвездни войни всеки "блокбъстър" носи със себе си продажби на всякакви играчки, дрехи и други джунджурии.
[quote#6:"konstantinn"]"...имен но Лукас развива тази дейност до днешните продажби за милиарди"[/quote]
Да "развие дейността" е едно, а да "постави началото" (както се твърди в статията) е съвсем друго. И нито едно от двете не е вярно.
През декември 1970 Парамаунт пускат филма "Любовна история". Продуцентът Робърт Евънс кара сценариста да напише и книга по сценария. Книгата излиза доста преди филма, тъкмо за Св. Валентин и 9 месеца води списъците за бестселъри.
През 1974, пак Робърт Евънс и пак Парамаунт пускат "Великия Гетсби". Икономистите казват, че маркетинговата кампания за филма била революционна. Подбират 4 скъпи марки за да представят стила на живот - уиски, козметично студио, дрехи и кухненско оборудване.
Две години по-късно през 1976 Дино Де Лаурентис прави същото с "Кинг Конг", а Фокс продават 3 млн копия от книгата по филма "Поличбата".
Това не са единствените примери, а само няколко от големите успехи. И всички те се случват преди "Звездни войни." През 70-те Холивуд малко по-малко узрява за идеята. Имали са примера с Дисни, имали са примера с успешен мърчандайзинг в бейзбола и както се вижда са направили успешни пробиви още докато Лукас пише трийтмънта. Така че нито Лукас е пазарен гений, какъвто се опитвате да го изкарате, нито Фокс са били толкова лекомислени да му дадат правата. Вече са знаели силата на мърчандайзинга и преди него. Просто никой не е очаквал, че "Звездни войни" ще стане толкова невероятно успешен.
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.