Зов за поскъпване

Новите цени на софийските таксита няма да донесат конкуренция между фирмите

   ©  ЦВЕТЕЛИНА БЕЛУТОВА

 

Жълта точка

70

са стоянките за таксита в София.

В здрача 

120 

до 130 хил. лв. е средният оборот на едно такси годишно, твърдят мениджъри от бранша.

Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
15 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    gospodin avatar :-|
    Г-н D
    • + 27

    Това е тема за КЗК, защото всъщност една такси фирма си вдига цените и всички останали я следват. Това не е ли картелно споразумение?
    Отгоре на всички цените ставали нови от 1.11, но тепърва фискалните устройства на колите щели да се сетрифицират от Комисията по метрология. Тоест ще ни дават касова бележка (и ще плащат данъци) върху например 5 лв, а с калкулаторчето ще ни смятат, че дължим 6,80 лв.
    Дянков, вместо да пишеш глупости в Капитал, прибери си парите от бакшишите! Защо едни си хванал за гушите, а за други правилата не важат?

    Нередност?
  • 2
    zumz avatar :-|
    zumz
    • - 15
    • + 19

    Ай, стига сме се правили на щрауси - с глава в пясъка и с дупе на слънцето. Цените на такситата в София са ниски кой каквото и да приказва за качеството. Пробвай такси в която и да било друга европейска държава включително и Турция и виж за какво става дума.

    Нередност?
  • 3
    rainbou1 avatar :-|
    rainbou1
    • + 28

    До коментар [#2] от "zumz":

    Съвсем право казвате - преди около година приятел от Виена беше тук, и беше много приятно изненадан от цените на такситата.
    Друг е въпроса, че във Виена съм бил немалко пъти, но само веднъж ми се е налагало да ползвам такси - от септември 2010 метрото се движи през нощта петък и събота, а до летището има влак (2 типа), и съответно не ти се налага да ползваш такси до града.
    Естествено - който иска - може да ползва такси.

    Нередност?
  • 4
    thermobee avatar :-?
    Thermobee
    • - 4
    • + 43

    До коментар [#2] от "zumz":

    Какви са заплатите в "която и да било друга европейска държава" и какви са тук?

    Няма по-неприятна обществена прослойка от бакшишите!

    Нередност?
  • 5
    2.5 avatar :-?
    2.5
    • - 1
    • + 9

    Нека подчертаем отново, че става дума за Софийските таксита. В провинцията нещата не стоят по съвсем същия начин. Много трудно ще се пробие най-монолитното съсловие. Няма друга професионална група, която толкова бързо да се самоорганизира(като под команда). Резервиран съм по отношение ефетивността в действията на КЗК. Може би, ако столична община иска конкуренция на този пазар, трябва да помисли за промяна на действащия модел - цитирам:
    "Самата такси компания всъщност е оператор на услугата, лизингодател и франчайзодател."

    Нередност?
  • 6
    ludiakolio avatar :-|
    ludiakolio
    • - 1
    • + 12

    Това ще важи ли и за курортите?Там за половин година софийските бакшиши правят по един апартамент.

    Нередност?
  • 7
    dragozow avatar :-|
    dragozow
    • - 3
    • + 14

    До коментар [#2] от "zumz":

    Така е, но и "услугата" в друга държава е различна. Тук те возят някакви смърдели по потник, пушат, слушат чалга и нямат дребни. В Германия те вози чиста Е класа и шофьора е в униформа. У нас ако вдигнат тарифата с 20 стотинки трябва да сервират напитки. Иначе не ме интересува, не полвам "услугата".

    Нередност?
  • 8
    dreamer79 avatar :-|
    атанас
    • - 1
    • + 8

    "Режимът за достъп до професията не е сложен. Самото такси получава удостоверение за регистрация в МТИТС, после - разрешение за дейност от съответната община, водачът минава изпит и получава безсрочно разрешение, касовият апарат се регистрира в Националната агенция по приходите (НАП) и Държавната автомобилна инспекция (ДАИ), а накрая минава метрологичен контрол на самия "брояч". Лесният вход в бизнеса обаче сам по себе си не е гарант нито за качество, нито за конкуренция."

    Само забравяте една подробност- колата трябва да е нова. Ако човек иска да започне, то трябва да я плати кеш или да търси лизинг през таксиметрова компания, където са адски надути, но просто не му е оставен друг избор. Ако се разровите защо кола за 20000лв я изплащат с готовност на 40000лв водачите(Ако можеха да я вземат за 23-24000 като нормални клиенти на лизингодатели, а не на лизинг към таксиметрова фирма, дали не биха го направили?), със сигурност ще видите, че никак не е лесен входът в този бизнес. Реално пазарът е силно монополизиран и се държи от 2-3 големи фирми, а всеки желаещ да започне трябва да е към някоя от тях.

    И лесен ли е вход, който не ти дава да си пуснеш личната кола за такси, защото е примерно на 6г? За първа регистрация трябва да си с кола до 5г, т.е. не е днес да решиш и да почваш.

    Нередност?
  • 9
    dreamer79 avatar :-|
    атанас
    • - 1
    • + 18

    До коментар [#2] от "zumz":

    Айде сега сравни доходите и цените на услугите като цяло в София и Виена, преди да говориш глупости. В София средната заплата 2008 в бума беше 1000лв някъде, сега е 700-800лв сигурно. Колко получават австрийците? Не казвам, че трябва да се работи под себестойност, но реално, щом работят и при цените от преди 1.11 такситата ни изкарват пари, а не са на загуба. Австрийският шофьор трябва да събере за себе си поради стандарта в страната си примерно 2000 евро за месеца. Тук нашият ще живее среден стандарт за България с 800-1000лв, т.е. 4 пъти по-малко.

    След твоя коментар сравняват с Истанбул цените. Да, ама там бензинът е най-скъпият в света в момента, а от много години е най-скъп в Европа- 4лв и нагоре! 2008 цената на бензина в Турция беше към 3.60лв. Несъществена разлика... В Турция каква е средната заплата? 2000 лири или 1800лв май някъде. Колко ти струва там фризьор, лекар, ядене навън, наем на жилище?

    Виж, в Монте Карло за 2км може да ти искат за такси 100 евро да се прибереш от казиното, където си изхарчил 100000 евро тая вечер. Да търсим тази цена и у нас? Пазарът се определя от покупателната способност на хората, т.е. доходите им. Увеличение над поносимото да се плати води до липса на клиенти. Ако пътят до работа стане 5лв вместо 3лв на човек, то същият може да реши, че вече не му понасят 300лв за отиване и връщане и просто да мине на градски транспорт. С метрото какво стана? Вече курсове от Младост до Люлин такситата само ги сънуват. Защото са евтини ли е това?

    Често ползвам такси, едва ли ще спра да го правя и при нови цени(Но пък при 10лв дневно средно за таксита се ядва, ако стане 500лв, то чисто нова кола на лизинг вече става достатъчно изгодна алтернатива.), но определено няма как няколко хиляди шофьори да имат пазар в тоя град, ако си загубят дребните клиенти. С по-висока цена най-много да кърпят днешния оборот(т.е. никакъв ефект) с по-малко клиенти. При доходите у нас просто услуга не може да е скъпа като в по-богати страни. Ни заплатите в промишлеността се вдигат с "В Германия за моето плащат 5000лв.", ни може с такъв лозунг да се търси цена на услуги. Ако всички работим яко да се вдигне икономиката, то тогава по принципа на скачените съдове ще има и пари за високи доходи.

    Нередност?
  • 10
    zumz avatar :-|
    zumz
    • - 11
    • + 4

    Абе хора, луди ли сте? Не съм таксиджия, друго работя, обаче интересувал ли се е някой как тия - потни, миришещи, с чалга и тютюн таксиджии си изкарват парите? Въртят по 12 часа 6 дни седмично в сняг и дъжд за да го докарат на добър месец 1000-1200 лв. чисто след всички данъци, такси и разноски. На това живот ли му викате или че са кожодери? Ай сиктер!

    Нередност?
Нов коментар