С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
6 6 ное 2012, 18:55, 6264 прочитания

От единия джоб в другия

"Холдинг Пътища" продължава да прехвърля дялове в ключови свои дружества из групата без знанието на малките акционери

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Ако дребните инвеститорите на българския капиталов пазар са се надявали, че изненадващите и драматични акционерни рокади са останали в миналото със скандалното прехвърляне на ключови дружества на "Холдинг Пътища" през 2010 г., то точно той уби тези надежди. В съобщение от 5 ноември компанията, контролирана от Васил Божков, съобщава, че отново е направено прехвърляне на дялове от нейни ключови дъщерни дружества плюс няколко новорегистрирани. Причината е ясна - финансови трудности, но самото действие пак е направено без санкцията на общото събрание на акционерите на публичния холдинг.

Прехвърляне в групата


Според съобщението "Холдинг Пътища" е бил уведомен, че дъщерният му подхолдинг "Пътища и магистрали" е прехвърлил миноритарните си участия в основните си работещи дружества - "ПСТ холдинг" и "Пътинженеринг-М". Причината - "необходимост от покриване на текущи задължения към трети лица." Купувач на двата пакета акции пък е дъщерно дружество на "Железопътна инфраструктура - холдингово дружество", което също е публично и също е под контрола на Васил Божков. Обект на сделката са съответно 32.16% от капитала на "Пътинженеринг -М" и 32.17% в "ПСТ холдинг", а директният им купувач е "Ди Ви Ти Джи България". Реално контролът в компаниите остава в инфраструктурната група на Божков. В самото съобщение "Холдинг Пътища" съобщава, че независимо от сделката компанията "продължава да упражнява контрол върху двете дружества по силата на сключени през 2010 г. с останалите акционери договори за управление на акции, поради което горното няма да окаже съществено влияние върху дейността и финансовите резултати".

Всъщност през 2010 г. публичната компания се раздели с мажоритарния си дял в "Пътинженеринг-М", "Пътностроителна техника" (сега "ПСТ холдинг") и "Видапътстрой" заради опасност от неплатежоспособност. Дяловете бяха прехвърлени изненадващо на няколко кипърски офшорки (подозрително близки до Божков) - "Молесто трейдинг", "Прайм БГ", Синистро трейд" и "Еврогруп инженеринг", срещу символична сума от няколкостотин хиляди лева при активи по онова време от 50 млн. лв. С прехвърлянето обаче "Пътища и магистрали" си запазват опцията във всеки момент през следващите пет години да направят обратно изкупуване, което да им даде възможност да си върнат собствеността върху компаниите.

По пътя на разпада



От 2010 г. досега обаче групата на Божков продължава да изпитва финансови затруднения по обслужването на задълженията си. Наскоро дори една слабоизвестна в строителния бранш компания поиска обявяването на "Холдинг Пътища" в несъстоятелност, но няколко дни след подаването на молбата си я оттегли и реално не беше образувано дело. По-рано пък кредиторите на холдинга блокираха негови сметки.

В несъстоятелност вече са обявени други пътностроителни компании, контролирани от Васил Божков - преди повече от година това се случи с "Мостстрой" заради огромни дългове предимно към ОББ. В понеделник от "Мостстрой" съобщиха, че на 1 ноември в Търговския регистър е вписано съдебното решение, с което дружеството е обявено в несъстоятелност, дейността му е прекратена, а имуществото, включено в масата на несъстоятелността, започва да се осребрява. Паралелно с това през последните две години и "Железопътна инфраструктура - холдингово дружество" премина през тежки времена. Тя поиска несъстоятелност на свои дъщерни компании, а нейни кредитори разпродаваха активи от дружеството на публични търгове.

Въпреки това явно железопътната компания все още има шанс да остане на крака, след като делът от основното дружество, което в момента печели пътностроителни поръчки - "ПСТ холдинг", все пак премина към "Железопътна инфраструктура - холдингово дружество". Отделно то съобщи, че е придобило седем сравнително новорегистрирани дъщерни дружества на "ПСТ холдинг" чрез своята компания "Инфра билдинг".

Формално прехвърлянето на дяловете не нарушава правилата, тъй като е направено от подхолдинг, който не е публично дружество. Фактът обаче, че има рецидив при същата компания при почти същия сценарий, е притеснителен. Дори и последната промяна да няма голям ефект за мажоритарните собственици (за разлика от сделките през 2010 г.), за дребните той е очевиден - още по-голяма загуба на доверие, ако изобщо е останало такова.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Кампания за тв платформа спечели "Рекламна академия 2020" Кампания за тв платформа спечели "Рекламна академия 2020"

В тазгодишното издание се включиха рекорден брой студенти

18 фев 2020, 334 прочитания

"България ер" подписа codeshare споразумение с Qatar Airways 1 "България ер" подписа codeshare споразумение с Qatar Airways

Пътниците на близкоизточната авиокомпания ще се възползват от 2 дестинации на българската - Варна и Бургас

18 фев 2020, 649 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Обмисля се "улеснен" БДС за млечните продукти

Идеята е да се съкратят процедурите по одобрение и така да се стимулира внедряването на стандарта

Още от Капитал
Пазарът на жилища в София: Силен сезон, с първи епизоди на спадове

Ръст на сделките и застой в средните цени през 2019 г. Купувачите са млади, търсят нови сгради, сделките стават по-бавно и доминират двустайните апартаменти

Българският автопазар: Расте, но и старее

През 2019 г. делът на старите дизелови двигатели продължава да се увеличава, както и на колите над 20-годишна възраст

Хазартна рекламна напаст

Забранената по закон реклама на хазарт е масова - предимно в онлайн сайтове и телевизии и е за милиони

Новите дрехи на "Шишман"

Несигурното бъдеще покрай предстоящия ремонт на знаковата улица в центъра на София отново разбуни духовете

Wi-Fi free

Все повече хора искат да преодолеят зависимостта си от технологиите. Бизнесът харесва това

От Маракеш до Париж и обратно

Писателят и художник Махи Бинбин за живота между две култури и социалната си дейност в Мароко

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10