БДЖ продава акции от застрахователя "Алианц"
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

БДЖ продава акции от застрахователя "Алианц"

Ведомството на Емил Караниколов търси купувач за държавен дял от застрахователя "Алианц България"

БДЖ продава акции от застрахователя "Алианц"

Това е поредният актив, от който държавата се опитва да увеличи приходите на железниците

6809 прочитания

Ведомството на Емил Караниколов търси купувач за държавен дял от застрахователя "Алианц България"

© Надежда Чипева


Опитите на БДЖ да получи допълнителни приходи от продажби на активи продължават - дружеството търси купувач за 5.6% от капитала на застрахователна компания "Алианц България". Това стана ясно от обявление на Агенцията за приватизация и следприватизационен контрол (АПСК), която организира продажбата. Акциите на застрахователя ще се продават чрез конкурс, а минимална цена за тях няма обявена.

"Холдинг БДЖ" смята да се раздели с 202 500 книжа на "Алианц България", с което ще излезе изцяло от застрахователя. Същият брой акции има и "Национална компания Железопътна инфраструктура", но засега те не се обявени за приватизация. Двете държавни дружества са най-големите акционери в застрахователя след мажоритарния "Алианц България холдинг", който държи 78% от капитала.

Кой може да участва

Кандидат-купувачите за дела на БДЖ трябва да имат акционерно участие от поне 50% в най-малко две застрахователни дружества, едното от които да е с общ лиценз – т.е. да продава масовите автомобилни и имуществени полици. Кандидатът трябва да е работил в тази сфера поне 10 години, а общата стойност на дяловите му участия в други компании да е оценена на поне 65 млн. лв. Общите му приходи от всяко едно от тези участия трябва да бъдат най-малко 35 млн. лв.

Застрахователните дружества пък трябва да имат минимум 220 млн. лв. събрани премии през всяка от последните две години. Консорциуми и офшорни дружества няма да могат да участват. Документите за участие ще се приемат в АПСК до 40 дни след обнародването на съобщението в Държавен вестник. В днешния брой на Държавен вестник няма публикувана обява. Информационния меморандум за продаваното дружество струва 10 хил. лв., а депозитът за участие е 600 хил. лв.

Застрахователното дружество "Алианц България" има 131 млн. лв. премиен приход за миналата година и 12 млн. лв. печалба. Само от основната му дейност печалбата е 10.6 млн. лв. За първите осем месеца на тази година премиите на компанията са 86.4 млн. лв., което му отрежда 9.9% пазарен дял.

Нов опит за продажба на "БДЖ Товарни превози"

В момента приватизационната агенция организира продажба и на "БДЖ Товарни превози", след като първият опит се провали, както и на "БДЖ-Трансимпекс". За участие в конкурса за "Товарни превози" ще се допускат стратегически кандидати с оборот от по 100 млн. евро за всяка от последните три години. В провалената първа процедура условието беше за четири пъти по-голям оборот. Освен това от кандидатите трябваше да имат лиценз за жп превозвоч от поне 10 години, сега срокът е намален наполовина. При финансовите изискването за управлявани активи е намалено от 1 млрд. евро на 400 млн. евро.

В момента тече подготовката за продажба на 35% от капитала на "Трансимпекс", в което БДЖ участва с апортна вноска от цехове за ремонт, машини и оборудване. Мажоритарният акционер в компанията е "Адлер БГ" с 65% от капитала. Приходите от приватизацията и на двете компании ще постъпят в "Холдинг БДЖ", чрез който държавата държи акциите.

Опитите на БДЖ да получи допълнителни приходи от продажби на активи продължават - дружеството търси купувач за 5.6% от капитала на застрахователна компания "Алианц България". Това стана ясно от обявление на Агенцията за приватизация и следприватизационен контрол (АПСК), която организира продажбата. Акциите на застрахователя ще се продават чрез конкурс, а минимална цена за тях няма обявена.

"Холдинг БДЖ" смята да се раздели с 202 500 книжа на "Алианц България", с което ще излезе изцяло от застрахователя. Същият брой акции има и "Национална компания Железопътна инфраструктура", но засега те не се обявени за приватизация. Двете държавни дружества са най-големите акционери в застрахователя след мажоритарния "Алианц България холдинг", който държи 78% от капитала.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

8 коментара
  • 1
    hellwitch avatar :-|
    hellwitch

    Изискванията за купувачи на миноритарен дял ми изглеждат абсурдни и единствената причина може да е - конкретен купувач да може да вземе дела на но-ниска от пазарната цена.

    Защо просто не ги пуснат на борсата или на търг с явно наддаване.

  • 2
    aaa avatar :-P
    aaa

    Голям майтап, пропуснали са да запишат с коя буква трябва да започва името на купувача и какъв да му е точният адрес :)

  • 3
    kons avatar :-|
    Viscount Ganyo

    На борсата да ги пуснат, не мога да рзбера, како им пречи

  • 4
    nuzzo avatar :-|

    Що за поредните държавотворни глупости на администрацията .
    Ще поставят на евентуалните купувачите условия за дял от 5.6% ?!!?!?!??
    Караниколов и сие чиновници, при такъв дял най - важното и единствено условие е цената, а в случая на БДЖ колкото по бързо по добре .

  • 5
    franzela avatar :-?
    franzela

    Излиза, че ако някой предложи много добра цена на закъсалото БДЖ за акциите му в "Алианц", но не отговаря на изискванията (за 10-годишна история, акции в други дружества на стойност 65 милиона лева и приходи от 35 милиона лева), то няма да се класира, така ли?

  • 6
    nuzzo avatar :-|

    До коментар [#5] от "franzela":

    За съжаление(на данъкоплатците) ,да .
    Убеден съм вече , че за да се класираш за държавен чиновник , трябва да не умееш нищо друго .....казано направо да си: природно тъп, безропотно верен на някой висшестоящ и също толкова умен и да си с више образование -за пред "чужденците", тъй като е известно, че образованието ъкъл не дава.

  • 7
    vassilun avatar :-|
    vassilun

    "Кандидат-купувачите за дела на БДЖ трябва да имат акционерно участие от поне 50% в най-малко две застрахователни дружества, едното от които да е с общ лиценз – т.е. да продава масовите автомобилни и имуществени полици. Кандидатът трябва да е работил в тази сфера поне 10 години, а общата стойност на дяловите му участия в други компании да е оценена на поне 65 млн. лв. Общите му приходи от всяко едно от тези участия трябва да бъдат най-малко 35 млн. лв."

    Тези "условия" са абсурдни! БДЖ дали отговаря ня такива условия? Нали притежава 5.6%!

    Защо не ги пуснат на борсата? Нали искат да стимулират борсовата търговия!

  • 8
    t_ avatar :-|
    t_

    Борсата. Стига глупости.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK