С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
8 9 ное 2012, 15:14, 12349 прочитания

Наземните атакуват

Обслужващият бизнес на летище София привлича все повече играчи. Конкуренция се задава дори за "Лукойл"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Летище София. Дамата на гишето за чек-ин любезно ви се усмихва, залепя стикера на куфара ви и той тръгва по предназначение. Дава ви бордната карта и пожелава приятен полет. Минавате проверката, евентуално посещавате един-два магазина и оставяте летището зад гърба си с усещане за място, организирано централно, работещо като часовник и без съмнение - подвластно на решенията на една управа.
 

Макар и всичко това донякъде да е така, от гледна точка на специализирания бизнес мястото за обслужване на самолети и пътници е една огромна територия, наситена с различни интереси. Колкото по-голямо е летището, толкова по-ожесточени са битките за парите от цялата индустрия, осигуряваща полетите. На аерогарата в София интригата кой да печели от симбиозата си с нея от известно време е особено интересна. И ако от години тече битката кой да получи достъп до наземното обслужване на самолетите, то другата - кой да доставя тоновете керосин, тепърва започва.


По-пряко от обикновения пътник се усещат услугите на наземните оператори: те се занимават с обслужването на гишето, товаренето на багажите, премахването на леда от самолета през студените месеци и т.н. От тях всъщност зависи дали куфарът ви ще пристигне заедно с вас, дали полетът ще започне навреме и т.н. Конкуренцията между тримата наземни оператора на летище София, (швейцарски, гръцки и този на самото летище) става все по-ожесточена, а аерогарата - все по-тясна. Към досегашните избраници може да се присъедини и четвърти. Но може и някой да бъде елиминиран, ако на политическо ниво се приеме предложението на държавното дружество "Летище София" броят на операторите да бъде ограничен до двама.

Втората битка за бизнес ще се води още по-далече от салоните за пътници - някъде при резервоарите с гориво, около които дълго време нямаше конкуренция. Тя също е важна. Най-малкото за да не се стига до моменти като този през лятото на 2011 г., когато стана ясно, че ако бургаската рафинерия затвори, самолетите, кацащи по българските летища, ще останат без керосин.

Пробив в резервоара
За да разполагат с гориво, авиокомпаниите сключват договори с доставчици, като поделението за керосин на "Лукойл" - "Лукойл ейвиейшън България", има сключени такива споразумения с над сто авиационни оператори - български и чужди авиокомпании, както и договори за зареждане на военни самолети и летящи горивозареждащи цистерни на силите на НАТО. Самото зареждане на самолетите на летищата обаче се извършва от наземните оператори срещу комисиона на тон. Този бизнес в София е за около 6 млн. лв. на година. През януари 2010 г. Главна дирекция "Гражданска въздухоплавателна администрация" даде лиценз за директно обслужване на самолети с гориво и смазочни материали на "Лукойл ейвиейшън България". Така в края на 2010 г. компанията влезе на пазара, без да има нужда от посредник, а държавното "Летище София" беше елиминирано като такъв, загубвайки почти всичките си приходи по тази линия. И започна да зарежда само малка част от полетите, купувайки гориво през борсата.

На пазара на горива обаче скоро ще влязат още три компании. Две от тях са "ОМВ България" и "Еко България", а името на последната все още е неизвестно, като от летище София обясниха, че става дума за български търговец. Най-близо до целта е ОМВ, която вече е доставила 500 тона гориво на летището, съобщиха от държавното дружество. Компанията ще работи съвместно с наземния оператор Swissport. Договорите на другите две компании с летището пък са в процес на изготвяне. Техен агент ще бъде наземният оператор "Летище София".



"Навлизането ни и на авиопазара е част от стратегията ни за страната", обясниха от "Еко България", допълвайки, че горивото ще идва от Гърция. Иначе от авиопазара обясняват внезапния интерес към този сегмент с кризата в авиацията и свиването на полетите. В резултат в рафинериите остават по-големи количества керосин, които трябва да бъдат пласирани някъде.

В случая с горивото от засилената конкуренция ще има редица печеливши: авиокомпаниите, които все пак ще имат повече избор, наземните оператори, които ще могат да се включат в тази дейност като посредници, и не на последно място - летищният оператор, който печели от наеми на площи. Сега за петролните фирми остава да привлекат авиопревозвачи, които да заменят горивото на "Лукойл" с тяхно. А очакванията на летището са, че предстои ценова война. Характерна за авиационния бизнес е неговата международност: доставчиците на даден вид услуги или консумативи често не действат ограничено на всяка аерогара, а подписват договори с авиокомпании с по-широк географски обхват. Или колкото по-международен е доставчикът и колкото по-стабилни бизнес отношения има с дадена авиокомпания, толкова по-големи са шансовете му за успех и в София.

На всяка цена
Същото в пълна степен важи и за наземното облужване. Фирмите в бранша печелят от всяка операция около полета, а авиокомпаниите с най-много полети логично са най-атрактивни. Комфортът на държавното летище в тази област беше нарушен през 2006 г., когато броят на пътниците надхвърли 2 млн. души и по европейските регламенти задължително трябваше да влезе втори оператор. През 2007 г. лиценз за това получи българското поделение на Swissport. Клиенти на швейцарската компания са немският превозвач Lufthansa, Austrian Airlines, нискотарифната Wizz Air и др. В средата на 2010 г. след двегодишни спорове достъп до този сектор получи и "Голдеър хендлинг – България", дъщерна на гръцката Goldair Group, която работи в Гърция и Кипър. Тя обслужва гръцкия превозвач Olympic Air, руския Aэрофлот, нискотарифната EasyJet, Qatar Airways, а от скоро и Turkish Airways. Държавният наземен оператор на летището загуби най-много през годините, а отскоро - и част от бизнеса на основния си клиент "България ер". Превозвачът най-накрая реши да вкара в употреба лиценза си за самообслужване и от 1 август започна сам да се грижи за пътниците си. От няколко месеца с лиценз за наземно обслужване на летище София се сдоби и компанията "Джет 1", свързана с "М и М Милицер и Мюнх БГ", и съответно с "М и М ер карго сървис България", която развива основната карго дейност на летище София. Според източници от летището бившият изпълнителен директор на държавния оператор Пламен Станчев има връзка с "Джет 1". Официално в момента обаче не е в ръководството.

На фона на толкова много желаещи пазарът е ограничен (3.5 млн. пътници за миналата година), а прогнозите са неясни, след като няколко компании спряха полетите си до София, други намалиха честотите си, а нови не се очакват. При ограничения пазар, който е около 20 млн. лв. годишно, не е странно, че ценовата война между компаниите е факт, като Swissport вече дори подаде жалба в Комисията за защита на конкуренцията срещу гръцката компания за нелоялна конкуренция.

"Вече сме предложили и на Гражданска въздухоплавателна администрация, и на ресорното министерство да се ограничи броят на наземните оператори до двама - единият да е този на летището, а вторият да се избере с конкурс, каквато е практиката по големи летища в Европа", заяви изпълнителният директор на летище София Веселин Пейков. Едновременно с това никой не изглежда склонен да се откаже от бизнеса си. "Не само че нямаме намерение да излизаме, но и сме доста агресивни", коментира Пейков, като допълни, че тази година летището е купило много нова техника за наземно обслужване. През 2011 г. пък Swissport беше купена от инвестиционния фонд PAI Partners. Той плати за големия хандлинг оператор приблизително 695 млн. евро, а компанията има финансов ресурс за развитие. Гръцкият оператор пък се опитва да расте и на изток.

Exit: към Бургас

Дали защото софийското летище вече е тясно, но дейността на наземните оператори започна да се изнася и към аеропорта в Бургас. През 2011 г. той премина границата от 2 млн. пътници на година и подобно на софийския трябваше да допусне конкуренция. От 2006 г. концесионер на двете морски летища е "Фрапорт туин стар еърпорт мениджмънт". Регистрираното в България дружество е 60% собственост на германската Fraport. Останалите 40% от пролетта на 2008 г. са официално на компания от групата "Химимпорт", която е собственик и на авиопревозвача "България ер".

Това лято там влезе и Goldair, като компанията е обслужила чартърните полети на осем превозвача, коментира Тодор Шопов, корпоративен изпълнителен директор на "Голдеър хендлинг България" и бивш зам. изпълнителен директор на летище София за периода 2006 - 2010 г. Очакванията на гръцката компания са, че през лятото на 2013 г., когато трябва да бъде пуснат новият пътнически терминал, тя ще има 100% ръст на обслужваните самолетодвижения. Въпреки че оборотът, реализиран там (500 хил. лв.), е една четвърт от този в София, по думите на Шопов бизнесът на едно сезонно летище може да бъде доста по-успешен от този в столицата. "Цените на летище София паднаха с повече от 40%", коментира той. Направената до момента инвестиция в Бургас (1.3 млн. евро) пък е в пъти по-малка от тази в София, като част от техниката е била пренасочена от столицата към морето. Сега компанията се надява да започне работа в Бургас целогодишно.

Очевидно големият интерес за операторите от бранша обаче остава фокусиран в София - на всички е ясно, че възможностите на останалите летища да генерират оборот и печалба, са ограничени. За държавата пък този интерес е повече от добре дошъл - повече конкуренция обикновено означава по-добро обслужване за пътниците.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

31 октомври 2019
София Ивент Център

Конференция HR & Leadership Forum 2019


Кои са ключовите тенденции, които ще трансформират работата на бъдещето?
Включете се във форума на Капитал, за да разберете повече за възможностите от използването на новите технологии на работното място и начините хората да останат ценни в технологичната ера. Ще проследим какви качества ще трябва да притежават на лидерите от бъдещето и кои ще са търсените умения при наемане на служители.

Сред лекторите на събитието ще бъдат:


  • Даниел Съскинд, Balliol College, University of Oxford
  • Джои Прайс, Jumpstart
  • Судир Сасийдаран, LEGO Workplace Design

Конференция HR & Leadership Forum 2019 Запазете билет

Прочетете и това

Избраният концесионер на летище София ще вдига таксите от десетата година 1 Избраният концесионер на летище София ще вдига таксите от десетата година

Ако обжалването потвърди държавното решение, Meridiam трябва дотогава да е построил трети терминал. Следва карго терминал и хотел

14 окт 2019, 620 прочитания

Бил Макдермът се оттегля от управлението на SAP Бил Макдермът се оттегля от управлението на SAP

Американският мениджър управлява германската софтуерна компания повече от десетилетие и утрои пазарната й оценка

14 окт 2019, 702 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Капиталист по китайски

Ян Юанцин успя да превърне Lenovo в най-големият производител на компютри в света

Арабският пробив на IPS

Българската семейна компания "Интернешънъл пауър съплай" завърши ключов проект за Saudi Aramco

Музей или СПА

Предизборната кампания повдигна въпроса за забравеното северно крило на Централната баня, за което се водят спорове от години

София: този път има интрига

За пръв път от над 10 години в София се води истинска политическа кампания. "Капитал" прекара по един ден с четиримата основни кандидати, за да види отвътре как те се борят за гласовете на софиянци

Предизборният "Route 66" на арх. Игнатов

Според кандидата на "Демократична България" електронното управление на София ще реши два ключови проблема - с бюрокрацията и с корупцията

Изкуство на ръба

"Фриндж" в Единбург е най-големият фестивал на изкуствата в света

Другари срещу "хулигани"

Изложба изследва хомосексуалността в България по време на комунизма