Червена аларма за "Глобул"
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Червена аларма за "Глобул"

Червена аларма за "Глобул"

Вторият по големина GSM оператор отчете драстичен спад на приходи и печалба точно преди да привлече оферти за покупка

Юлиян Арнаудов
14744 прочитания

© Надежда Чипева


"Ако достатъчно дълго стоиш на брега на реката, рано или късно ще видиш по течението й труповете на враговете си". Афоризмът може и да е верен, но не и ако, стоейки на брега, не правиш нищо. Точно това се случва с "Глобул" - докато останалите два оператора на мобилния пазар в България агресивно навлизат в непознатите им доскоро територии на интернет и телевизиите, променят визиите си и така се борят за по-голям дял в иначе отесняващия и свиващ се сектор, притежаваната от гръцката ОТЕ компания остава в пасивна позиция. 

Затова и финансовите резултати, отчетени от нея за третото тримесечие на годината, са очаквано слаби: спад на приходите и печалбата съответно с 20.9% и 17.3% спрямо същия период на миналата година. Телекомът има постъпления в периода юли - септември от 85.9 млн. евро, докато за същия интервал на 2011 г. те са 108.6 млн. евро. Печалбата бруто пък се свива от 41.1 млн. евро до 34 млн. евро за аналогичния период. Печалбата на "Глобул" се е свивала и преди - например през първите три месеца на 2012 г.

Сегашните минуси обаче са особено тревожни за оператора по няколко причини. Първо - особено големи са. Второ - дори и да са резултат от обективни причини, валидни за целия пазар, не е логично именно "Глобул" да губи почва, защото поне до края на миналата година той традиционно завземаше територия от лидера "Мобилтел". Трето - цифрите едва ли ще повлияят добре на протичащия в момента процес на продажба на българското крило от гръцкия гигант ОТЕ. И четвърто, най-важно - за момента не е предприето нищо видимо, което да предотврати нов срив за текущото тримесечие. Тоест има всички основания фактът, че "Глобул" е на червено, да светне червената лампичка за сегашните акционери в Атина, да не говорим за мениджърите в София.

"Глобул" нето

Като основна причина за отрицателния знак на резултатите си телекомът официално посочва по-ниските цени за терминиране (цени на едро) при мобилните разговори. От 1 юли Комисията за регулиране на съобщенията (КРС) свали наполовина тарифите, по които българските оператори таксуват на едро минута входящ трафик в тяхната мрежа от чужда такава. Така новите цени влязоха в сила за първи път през тримесечието от юли до септември.

По изчисления на "Глобул", ако не са били въведени новите регулации, компанията щеше да отчете ръст на приходите от 1.8%. Силно негативният резултат от третото тримесечие повлия и на общите приходи и на печалбата на телекома за периода от началото на годината до септември. Те се понижават със 7% и 8.7% съответно през деветмесечието на 2012 г. "Глобул" се въздържаха от всякакви прогнози и коментар дали свиването ще продължи в оставащите месеци до края на годината. От компанията отказаха и да коментират дали ще бъде отчетен отрицателен резултат по тези показатели за цялата 2012 г. 

Стратегия или липсата й

Ситуацията на пръв поглед може да е шокираща, но всъщност е логична на фона на пасивността на "Глобул" на пазара. Компанията е единствената от трите телекома, която не предлага пакетни услуги (мобилна и стационарна телефония, оптичен интернет и телевизия). Тя също така не е обявила предстоящи инвестиции в подобряването на инфраструктурата, както дори и планове за тестове на мрежи от четвърто поколение, изградени по технологията Long Term Evolution (LTE). "Мобилтел" и БТК инвестираха крупни суми в изграждането на високоскоростна мрежа за доставка на интернет, което включваше освен прокарване на оптика и изкупуване на множество малки доставчици и на ленти от честотния спектър. 

Двата телекома вече обявиха, че тестват LTE мрежи. Техният стремеж е да успеят да диверсифицират колкото се може повече приходите си, така че да не са зависими прекалено много от традиционната телефония. "Глобул" за момента единствен остава пасивен, като нито разширява своето портфолио от услуги, нито променя бизнес модела си, оставяйки го основно в полето на традиционните телеком дейности. Затова и подобни сериозни промени в цените от националния регулатор оказват такова силно въздействие върху финансовите резултати на компанията. Освен това през последните години се забелязва тенденция на спад на постъпленията от преноса на глас. Те представляват все по-малък дял от телеком пазара, като се понижават от 38.1% през 2009 г. до 32.8% през 2011 г., показват данни от годишния доклад на КРС. 

Телеком за продан

Пасивността на "Глобул" може да бъде обяснена частично със затрудненото положение на компанията майка – гръцката ОТЕ. Българският телеком е 100% собственост на бившия гръцки монополист при фиксираната телефония. Той обаче има 3.55 млрд. евро дългове, по които в средата на следващата година трябва да направи солидно плащане. За него недостигът, обявен още в началото на юни, е между 700 и 900 млн. евро. За да успее да го финансира, ОТЕ обяви, че ще търси нов собственик на "Глобул". За консултант е нает Citigroup - Лондон, а за потенциален купувач се спряга най-вече германската компания Deutsche Telekom. През август тя потвърди интереса си към българския телеком. Германският гигант притежава 40% дял в ОТЕ.

Ходът с покупката на "Глобул" обаче е логичен и изгоден за Deutsche Telekom - българският актив е един от най-атрактивните на фона на общото далеч не брилянтно състояние на гръцкия телеком. Същевременно, ако се стигне до сделка, ще бъде благоприятен развой за "Глобул", защото в компанията ще влезе стратегически инвеститор, който може да разчупи досегашната пасивна политика на GSM оператора. Дотогава обаче "Глобул" е заплашен да свива своите маржове на печалба поради засилената регулация и общия спад на приходите от преноса на глас. А в сектор като технологичния и още повече при променяща се вътрешна среда (в БТК влиза една от най-влиятелните в България финансови групи, а в "Мобилтел" - косвено - най-богатият човек на планетата) поведение, при което само стоиш на брега на пазарната река, е равносилно на това да се носиш по течението й.

"Ако достатъчно дълго стоиш на брега на реката, рано или късно ще видиш по течението й труповете на враговете си". Афоризмът може и да е верен, но не и ако, стоейки на брега, не правиш нищо. Точно това се случва с "Глобул" - докато останалите два оператора на мобилния пазар в България агресивно навлизат в непознатите им доскоро територии на интернет и телевизиите, променят визиите си и така се борят за по-голям дял в иначе отесняващия и свиващ се сектор, притежаваната от гръцката ОТЕ компания остава в пасивна позиция. 

Затова и финансовите резултати, отчетени от нея за третото тримесечие на годината, са очаквано слаби: спад на приходите и печалбата съответно с 20.9% и 17.3% спрямо същия период на миналата година. Телекомът има постъпления в периода юли - септември от 85.9 млн. евро, докато за същия интервал на 2011 г. те са 108.6 млн. евро. Печалбата бруто пък се свива от 41.1 млн. евро до 34 млн. евро за аналогичния период. Печалбата на "Глобул" се е свивала и преди - например през първите три месеца на 2012 г.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

43 коментара
  • 1
    bestbuy avatar :-?
    За да останат ХОРА в България.

    "приходи 85.9 млн. евро,.... печалба 34 милиона.."

    Леле....Това означава 40-42%!!! печалба, или аз не правилно чета данните?

    Де всеки бизнес да беше толкова печеливш......

  • 2
    bz avatar :-|
    bz

    Изобщо не ми е мъчно за Глобул/ОТЕ.
    Като не се развиваш те купуват на безценица и някой друг който може ще развива бизнеса.

  • 3
    vassilun avatar :-|
    vassilun

    А дано Deutsche Telekom влезе на българския пазар! От това клиентите само могат да спечелят!

  • 4
    beriya avatar :-|
    beriya

    Случващото им се бих казал е и в резултат на политиката им спрямо своите настоящи и бивши клиенти.

  • 5
    geordgeo avatar :-|
    geordgeo

    Наистина има пасивност от страна на Глобул към своите клиенти, особено към корпоративните такива. Вече половин година чакам нова оферта (поне така ми беше обещано), ама скоро такава май няма да имам...

  • 6
    kardinalat avatar :-P
    kardinalat

    До коментар [#5] от "geordgeo": Ще се наложи да изчакаме германците....

  • 7
    mickmick avatar :-|
    mickmick

    До коментар [#1] от "bestbuy":

    Все пак има значение и колко е капиталът на фирмата.

  • 8
    nodjinn avatar :-|
    nodjinn

    направих грешката да си взема стационарен телефон от тях. получих безплатен апарат към договора (уау, поне 20 лв).

    след 4 месеца обаче бабчето без да иска го изпусна и го счупи. отивам аз като съвестен клиент, обяснявам, моля да закупя нов.

    обясняват ми, че щом съм го счупил трябва да си купя новия на тройна цена (поискаха ми около 100 лв за нов апарат) и откровено ги запитах дали са с ума си и дали смятат, че ще бъда още техен клиент. ей, така се ядосах ...

    е с такива недомислици - накъде?

  • 9
    skyfighter avatar :-|
    skyfighter

    Ако основният фактор са новите цени за терминиране, същото ще сполети и другите оператори. Разликата е че другите имат интернет и телевизия. От друга страна падат и разходите щом КРС е сложила нови цени. Печалбата най-вероятно е брутен марж преди оперативни разходи, не е много ясно. Ще е хубаво да има три оператора с пълен набор услуги.

  • 10
    z_zafirov avatar :-?
    The_Curious

    Аз пък, както и доста познати тотално отрязахме Мтел и преминахме изцяло на Глобул и сме доста доволни в сравнение с преди... та не смятам пасивноста на оператора за основна в случая. Даже не си обяснявам как е възможно Мтел да изгубят толкова клиенти и да отчитат по-добър резултат, та това е компанията с най-трагичен мениджмънт в БГ?! Според мен има нещо около сделката, което оказва вличние. А Мтел, дори с ново лого, идентичност, БОБ бранд... си остават криви и анти-клиентско насочени т.е. който е с ума си ще избяга от тях при липса на обвързваща клауза, А да не би тук да е ключа от палатката? Активноста на МенТел да е набор от обвързващи клаузи с некоректно подадена инфромация, за каквито практики бяха глобени, но очевдино резултата е по-изгоден за постигане спрямо загубата на клиенти?! Ок, обаче и на това рано или късно ще му изтече срока, не могат да лъжат вечно и МенТел ще духат супата.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK