"Мобилтел" с 27% спад на оперативната печалба
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

"Мобилтел" с 27% спад на оперативната печалба

"Мобилтел" предприе мащабна кампания за ребрандиране на компанията през третото тримесечие.

"Мобилтел" с 27% спад на оперативната печалба

Най-големият български GSM оператор отчете силен спад на приходите и печалбата, както за третото тримесечие така и за периода януари - септември

Юлиян Арнаудов
6645 прочитания

"Мобилтел" предприе мащабна кампания за ребрандиране на компанията през третото тримесечие.

© Анелия Николова


Трудното време за мобилните оператори продължава. След като през миналата седмица стана ясно, че "Глобул" влошава финансовите си резултати, днес същото показва и отчетът за третото тримесечие на "Мобилтел".

Оперативната печалба на най-големия български мобилен оператор от началото на годината до септември се свива с 27.6% до 40.6 млн. евро спрямо 51.6 млн. евро същия период през предходната 2011 г. Това показва финансовият отчет на компанията-майка Telekom Austria. Приходите на "Мобилтел" за първите девет месеца намаляват от 395.1 млн. евро до 358.1 млн. на годишна база или с 9.3%.

Брутната печалба пък се свива с 19.3% от 203.8 на 164.5 млн. евро. Основната причина за негативните резултати на телекома са засилените регулаторни мерки, които влязоха в сила през лятото на тази година. От 1 юли Комисията за регулиране на съобщенията (КРС) понижи наполовина на цените за терминиране (цени на едро) на мобилните разговори. Драстично бяха намалени и крайните цени за международните разговори в роуминг в рамките на Европейския съюз. Тези действия потопиха сериозно и финансовите резултати и на втория по големина GSM оператор в България – "Глобул", който е собственост на гръцката компания OTE.

Данните са сходни и за третото тримесечие. В периода юли-септември "Мобилтел" отчита понижение на приходите с 12.2% до 115.2 млн. евро, докато печалбата преди лихви, данъци и амортизации (EBITDA) се свива с 20.2 на сто до 54.5 млн. евро.

Мобилните оператори в България са изправени пред редица предизвикателства. Освен засилените регулации, пазарът е силно конкурентен с проникване от над 150%, намаляват приходите от стандартна и мобилна телефония и се налага да се правят нови инвестиции в диверсифициране на дейността.

Проблеми и за компанията майка

Проблеми има и пред цялата група Telekom Austria. Австрийската компания води ценова война на вътрешния пазар и е поставена под напрежение да покаже добри резултати на новия акционер – най-богатият човек на планетата мексиканският телеком магнат Карлос Слим. EBITDA на групата отчете понижение от 0.6% до 410 млн. евро за третото тримесечие на годишна база. Въпреки това резултатите са по-добри от очакванията на анализаторите, които прогнозираха брутната печалба да бъде 379 млн. евро.

Telekom Austria отчита спад и в приходите от 1.6% или до 1.09 млрд. евро, като основните фактори са силната конкуренция на малкия австрийски пазар и рязкото понижение на цените за терминиране в България.

"Засилената конкуренция в основните пазари на Telekom Austria като Австрия, България и Хърватия, доведе до понижение на цените и тази тенденция се очаква да се запази и за бъдеще", пише в отчета си австрийската компания.

За да се пребори с негативната тенденция, цялата група предприема различни мерки за намаляване на оперативните разходи. Те дават резултати, като през третото тримесечие са спестени 18.1 млн. евро от подобни действия. Основно тези мерки са взети в Австрия, но "Мобилтел" също оптимизира разходите си, като прехвърли част от дейността си на аутсорсинг компании.

Трудното време за мобилните оператори продължава. След като през миналата седмица стана ясно, че "Глобул" влошава финансовите си резултати, днес същото показва и отчетът за третото тримесечие на "Мобилтел".

Оперативната печалба на най-големия български мобилен оператор от началото на годината до септември се свива с 27.6% до 40.6 млн. евро спрямо 51.6 млн. евро същия период през предходната 2011 г. Това показва финансовият отчет на компанията-майка Telekom Austria. Приходите на "Мобилтел" за първите девет месеца намаляват от 395.1 млн. евро до 358.1 млн. на годишна база или с 9.3%.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

21 коментара
  • 1
    petar_333 avatar :-|
    petar_333

    Така става като промяната на мобилтел не е започвала. Използват стари, но успешни практики, няколко нови клишета, традиционно, но задължителна промивка на мозъците първо на служителите, а след това и на клиентите.Резултатът не закъснява!

  • 2
    hristov87 avatar :-P
    Петър Христов

    "Основната причина за негативните резултати на телекома са засилените регулаторни мерки, които влязоха в сила през лятото на тази година. От 1 юли Комисията за регулиране на съобщенията (КРС) понижи наполовина на цените за терминиране (цени на едро) на мобилните разговори. Драстично бяха намалени и крайните цени за международните разговори в роуминг в рамките на Европейския съюз.
    Мобилните оператори в България са изправени пред редица предизвикателства. Освен засилените регулации, пазарът е силно конкурентен с проникване от над 150%, намаляват приходите от стандартна и мобилна телефония и се налага да се правят нови инвестиции в диверсифициране на дейността."

    Хич не прави чест на Капитал да пише такива глупости...
    А когато години на ред ни скубеха с едни от най-високите цени ???
    А когато ни заробваха с проклети договори и не можеше човек да се отскубне от тях ??? Аз лично доста препатих от тези М-тел и няма сила на света да ме накара да се върна при тях, въпреки, че нях 12 години техен клиент, нито ми предложиха някакъв подарък, нито ми направиха някаква нова оферта, а само ми надписваха сметките и ме лъжеха в безплатните минути. И когато нямаше 5 месеца сметки ми бяха изпраскали възможно най-високите сметки, които съм правил през годините. А когато отидох да подам жалба за надписване те се държаха грубо и не поискаха да ми намалят и с лев надписаните фактури...

    П.С. така така за всички феодали в България и едно приятно пожелание "другият път двойно надолу..." :)

  • 3
    euronymous avatar :-|
    Euronymous

    Миналата седмица четох и същия доклад за глобул. Също много занижена оперативна печалба. Не мога само да разбера защо всички плюят мобилтел че , са скубели абонатите си ? Ами отговорът е , нямаха конкуренция за да се сравнят цените с друг оператор. И това е благодарение на българските правителства по това време. Доста е мудна системата в такива случаи , и много завишени изисквания от страна на държавата.


    Публикувано през m.capital.bg

  • 4
    euronymous avatar :-|
    Euronymous

    Миналата седмица четох и същия доклад за глобул. Също много занижена оперативна печалба. Не мога само да разбера защо всички плюят мобилтел че , са скубели абонатите си ? Ами отговорът е , нямаха конкуренция за да се сравнят цените с друг оператор. И това е благодарение на българските правителства по това време. Доста е мудна системата в такива случаи , и много завишени изисквания от страна на държавата.


    Публикувано през m.capital.bg

  • 5
    niki2003 avatar :-|
    niki2003

    Народът много вярно го е казал - Вълкът козината си мени, но нрава не. Не им вярвам, не им вярвам от години вече. Клиент им бях от 2000 та година с няколко номера и стабилно месечно потребление. Всичко пренесох или прекратих поради несериозното отношение към клиента и целта им да го оскубят колкото може повече. Е просто така не става.

  • 6
    milena_82 avatar :-|
    milena_82

    За съжаление в мобилтел нямат никаква представа за българския клиент. Определено ни мислят за овце, мислейки, че с промяната на едно лого, което се "мрази", с ново, което няма асоциации ще повиши продажбите.

  • 7
    neron87 avatar :-P
    Neron

    Да са на загуба бе, като надписват сметки и плащаме най-скъпите комуникации в Европа. Така им се пада

  • 8
    iliyaal avatar :-|
    iliyaal

    Малко им е!

    Ако в страната имаше сериозен регулатор трябваше още при гафа с "новата билинг система" да им отнеме лиценза и аут от пазара!

  • 9
    mickmick avatar :-|
    mickmick

    Не е спаднала печалбата ами се е нормализирала. Преди ни деряха като за световно. Даже още ни дерат. Справка - цените в Европа.

  • 10
    rage_against avatar :-|
    Rage Against

    супер! всеки ден да е така, до победата!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK