Твърдо приземяване и за "Мобилтел"
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Твърдо приземяване и за "Мобилтел"

"Мобилтел" предприема мерки, за да запази пазарния си дял - компанията наскоро се ребрандира.

Твърдо приземяване и за "Мобилтел"

Най-големият български телеком рязко сви печалбата си

Юлиян Арнаудов
11779 прочитания

"Мобилтел" предприема мерки, за да запази пазарния си дял - компанията наскоро се ребрандира.

© АНЕЛИЯ НИКОЛОВА


Трудното време за телекомуникационните оператори продължава. След като през миналата седмица стана ясно, че "Глобул" влошава финансовите си резултати, публикуваният в сряда отчет на "Мобилтел" показа не по-добри данни. Приходите на най-големия оператор в България се свиват с 9.3% за деветмесечието на годишна база, а EBITDA (печалбата преди лихви, данъци и амортизации) намалява с 19.3%, сочи финансовият отчет на компанията-майка Telekom Austria. Основната причина - понижените плащания за вход от други мрежи в тези на българските оператори, които рязко приземиха и другите на пазара.

Ударно надолу

Приходите на "Мобилтел" за първите девет месеца на годината са паднали на 358.1 млн. евро от 395.1 млн. евро за същия период на миналата година. Брутната печалба пък се е свила от 203.8 на 164.5 млн. евро. Основната причина за тези резултати са затегнатите регулаторни мерки, които влязоха в сила през лятото на тази година. От 1 юли Комисията за регулиране на съобщенията (КРС) понижи наполовина на цените за терминиране (на едро) между мрежите на мобилните оператори. Драстично бяха намалени и крайните тарифи за разговорите в роуминг в рамките на Европейския съюз. Именно това потопи сериозно финансовите резултати и на втория по големина GSM оператор в България – "Глобул", който е собственост на гръцката компания OTE. Същевременно третият голям играч на пазара - БТК, успя да се задържи сравнително стабилен от началото на годината. Ръстът в печалбата на БТК за периода от началото на януари до края на септември спрямо същите месеци на 2011 г. е 34%, сочи отчетът на компанията. Нетният финансов резултат на телекома е 32.9 млн. лв.

"Операторът отчита бум на интереса към мобилните си услуги, чиито приходи продължават да нарастват и сочат увеличение за деветмесечието от 12.4% до 296 млн. лв.", пише в официалното съобщение на БТК от средата на октомври.

При "Мобилтел" данните за деветмесечието са сходни и с тези за третото тримесечие. В периода юли - септември операторът отчита понижение на приходите с 12.2% до 115.2 млн. евро, докато печалбата преди лихви, данъци и амортизации се стопява с 20.2 на сто до 54.5 млн. евро.

Между резултатите на "Мобилтел" и "Глобул" обаче има няколко съществени разлики. При пазарния лидер има по-малък процентен спад на приходите, което донякъде се дължи на опитите на компанията да диверсифицира дейността си, като развива предлагането на оптичен интернет и телевизия. Лошата новина е, че най-големият оператор отчита силно негативен краен резултат за целия период от началото на годината до септември. При "Глобул" спадът на постъпленията и печалбата за първите девет месеца е 7% и 8.7% съответно, докато при "Мобилтел" - 9.3% и 19.3% съответно. Това обаче беше неизбежно предвид факта, че "Мобилтел" регистрира спадове още от началото на 2012 г., докато "Глобул" и БТК успяваха през първите месеци да поддържат относително добри резултати.

Мобилните оператори в България са изправени пред редица предизвикателства. Освен засилените регулации пазарът е силно конкурентен с проникване от над 150%. Намаляват приходите от стандартна и мобилна телефония, а в същото време се налага да се правят нови инвестиции в диверсифициране на дейността. "Мобилтел" продължава да е лидер на мобилния пазар, но делът, който държи, прогресивно намалява. За периода юли - септември той е 47.2% като брой абонати, докато през същото тримесечие на предходната година е бил 48.4%, показват данните от отчета на компанията майка.

Лъч надежда

Добра новина  пак има - "Мобилтел" положи доста усилия в изграждането и придобиването на високоскоростна оптична мрежа. Частично те вече дават резултати поне като ръст на броя абонати. През третото тримесечие компанията отчита увеличение с 32.9% на клиентите си на фиксиран интернет и 82.8% увеличение на потребителите на мобилен достъп до глобалната мрежа. През септември телекомът обяви, че е приключила цялостната процедура по придобиването на интернет доставчиците "Мегалан" и "Спектър нет".

По този начин беше сложен край на трансформацията на компанията от GSM оператор към комплексен телеком, който предлага широк спектър услуги. Въпреки големия интерес и увеличаването на интернет клиентите обаче приходите от този сегмент се понижават с 1.6% до 4.6 млн. евро през третото тримесечие на годината.

Причината са ниските цени, с които компанията се опитва да спечели нови абонати, предлагайки атрактивни пакетни услуги. От "Мобилтел" обявиха пред "Капитал Daily", че очакват тенденцията за увеличаване на броя на абонатите да се запази и през следващите периоди. Основният инструмент за обръщане на негативния тренд и занапред ще бъде предлагането на различни пакетни предложения, коментираха от компанията.

Проблемите във Виена

Проблеми има и пред цялата група Telekom Austria. Австрийската компания води ценова война на вътрешния пазар и е поставена под напрежение да покаже добри резултати на новия акционер – най-богатия човек на планетата - мексиканският магнат Карлос Слим. EBITDA на групата отчете понижение от 0.6% до 410 млн. евро за третото тримесечие на годишна база. Въпреки това резултатите са по-добри от очакванията на анализаторите, които прогнозираха брутната печалба да бъде 379 млн. евро.

Telekom Austria отчита спад и в приходите от 1.6%, или до 1.09 млрд. евро, като основните фактори са силната конкуренция на малкия австрийски пазар и рязкото понижение на цените за терминиране в България. "Засилената конкуренция в основните пазари на Telekom Austria като Австрия, България и Хърватия доведе до понижение на цените и тази тенденция се очаква да се запази и за бъдеще", пише в отчета си австрийската компания.

За да се пребори с негативните очаквания, цялата група предприема различни мерки за намаляване на оперативните разходи. Те дават резултати, като през третото тримесечие са спестени 18.1 млн. евро от подобни действия. Основно тези мерки са взети в Австрия, но "Мобилтел" също оптимизира разходите си, основно аутсорсвайки част от дейностите си.

Трудното време за телекомуникационните оператори продължава. След като през миналата седмица стана ясно, че "Глобул" влошава финансовите си резултати, публикуваният в сряда отчет на "Мобилтел" показа не по-добри данни. Приходите на най-големия оператор в България се свиват с 9.3% за деветмесечието на годишна база, а EBITDA (печалбата преди лихви, данъци и амортизации) намалява с 19.3%, сочи финансовият отчет на компанията-майка Telekom Austria. Основната причина - понижените плащания за вход от други мрежи в тези на българските оператори, които рязко приземиха и другите на пазара.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

37 коментара
  • 1
    ceco avatar :-P
    Цецо

    При 350 млн приходи, печалбата некви си жалки 160 млн. При раздутите им разходи. Да ги ожали човек. Къса ми се сърцето за завалиите. А иначе все за гадните наркотърговци се говори.

  • 2
    f2 avatar :-|
    Imaginary Friend

    Гадно е да нямаш истински бизнес, а да цедиш клиентите с "такса за свързване с друга мрежа", нали?

  • 3
    tily_lily avatar :-|
    tily_lily

    Да ги ожалиш направо.
    Мисля, че авторът на статията ходи по облаците.

  • 4
    dimhristov avatar :-|
    dreamer

    Както написах в статията за глобул има проблем ако печалбата ти пада пък на конкуренцията не пада. Както се оказва сега печалбата пада и на конкуренцията, така, че това е ясна тенденция, че се свива потреблението като цяло а не че глобул има по-лошо управление. В предвид факта, че мобилтел неминуемо имат по-големи разходи заради опита им да се наложат като доставчици на телевизия може да се окаже, че избора на глобул са си останат доставчик на телекомуникационни услуги е за предпочитане на този етап.

    А, че потреблението се свива е вече проблем на всички бизнесмени, ама на всички, дори на фирми като лукойл. Дано им уврат главите навреме, че да сторят нещо макар, че не вярвам социалистически глави да уврат навреме.

  • 5
    trezven avatar :-|
    Трезвен

    Музика, музика за ушите на всеки бивш клиент на тия дерачи е да се разбере такова нещо.

    Толкова е паднало доверието на хората в телекомите, ако щат и по десет осморки да си правят логотата, трудно ще върнат доброто старо време.

  • 6
    sadparrot avatar :-|
    sadparrot

    358 млн. Евро приходи, 164 млн. Евро печалба....

  • 7
    nefertiti_egipt avatar :-|
    Нефертити

    Е, то не може само бонуси на гърба на обикновенните хорица, решили да проведът един телефонен разговор ...

  • 8
    hristov87 avatar :-|
    Петър Христов

    Без коментар!!! Само едно леко пожелание... F... OFF !!!

  • 9
    siolen avatar :-|
    siolen

    Всъщност само 27% спад на печалбата си е направо добре.
    Колко са в момента активните абонати - тези, които си плащат всеки месец ? Дали имат половината на 5 милиона ?

  • 10
    gospodin avatar :-|
    Г-н D

    Стед твърдото приземяване - да налетят на още по-твърдо!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK