Глобалният лидер от "Красна поляна"
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Глобалният лидер от "Красна поляна"

Ако искаме да повишаваме стандарта на живот, трябва да създаваме иновативни компании, които да произвеждат стоки и услуги с висока добавена стойност, смята Кирил Петков, изпълнителен директор на "Волаком"

Глобалният лидер от "Красна поляна"

Младата българска компания "Волаком" впряга усилията на няколко български производителя, за да произведе уникален продукт

19145 прочитания

Ако искаме да повишаваме стандарта на живот, трябва да създаваме иновативни компании, които да произвеждат стоки и услуги с висока добавена стойност, смята Кирил Петков, изпълнителен директор на "Волаком"

© ЦВЕТЕЛИНА БЕЛУТОВА


Иновации, иновации, иновации. На тях все повече се надява всяка страна, за да може икономиката да расте устойчиво дългосрочно. Въпросът е може ли въобще България да ги произведе и какви точно да са те, така че да родят истински конкурентен в глобален мащаб продукт. Оказва се, че е възможно, като рецептата е не в открит сблъсък с гигантите, а в мултидисциплинарни нишови проекти. Такъв поне е опитът на младата българска компания "Волаком" (Volacom), представила бизнес модела си по време на конференцията Next Year's Business Plan, организирана от "Капитал".

Изхождайки от мантрата, че за да подобри страната стандарта си на живот, й е нужно да изнася добавена стойност, екипът на "Волаком" започва да проучва възможностите за създаването й. "Според нас, ако искаме да повишаваме стандарта на живот, трябва да създаваме иновативни компании, които да произвеждат стоки и услуги с висока добавена стойност", заяви Кирил Петков, изпълнителен директор на "Волаком". Но за да се продават продукти на глобален пазар, те трябва да са конкурентни на всички играчи в световен мащаб, включително и на лидерите в различни области. Затова според предприемача конкурентоспособност на подобно ниво изисква две неща: вече функциониращ клъстър, който да създава среда, и фокус в мултидисциплинарни иновации, т.е. които карат различни индустрии, които досега не са си "говорили", да си проговорят.

"Волаком" се фокусира именно в подобни мултидисциплинарни иновации, каза Петков. След анализ на възможностите в различните добре структурирани сектори в страната компанията се спира в дейността си на наличните ресурси в няколко съществуващи клъстъра - електроника и електротехника, IT и биология. Координирайки се с четири български фирми от клъстъра на електрониката, които са вече световни лидери в техните си нишови пазари, и с помощта на биолози и мозъчни хирурзи, "Волаком" разработва иновативен продукт, който може да спести милиони на евентуални бъдещи клиенти. Става въпрос за изработването на специален звуков сигнал, който отблъсква мигриращите птици, приложим както на летища, така и за вятърни паркове. Иновацията включва детекцията на птиците с термовизионни камери, разпознаване с програми, използвани при военните роботи, фокусиране на звуковата вълна към прелитащото ято със специални трансдусери и усилването й със специални акустични усилватели.

Целият този продукт се базира на сътрудничеството на екипа на "Волаком" с четири български компании, от които черпят всички необходими ресурси за реализацията на иновацията. Това са Acom, базирана в софийския квартал "Красна поляна", която е световен лидер в производството на HF усилватели; Milara, също от "Красна поляна", която е лидер в производството на военни роботи; базираната в Панагюрище Optix, която прави термовизионни камери, и BMS със седалище в софийския квартал "Дружба", която прави звукови трансдусери.

"След като видях, че тези компании в България могат да правят R&D, повярвах, чe и тук могат да се правят иновации. В случая въпросът е в координацията", каза Петков. Подобни компании спокойно се конкурират, но с малко координация могат да се постигне конкурентоспособност за икономиката, посочи още той.

През следващите няколко месеца иновацията на "Волаком" ще бъде приложена от международното летище в Ню Йорк - JFK Internal Airport, за предотвратяване на сблъсъците на самолети с птици, както и от най-големия собственик на ветропаркове в света NextEra, който през 2010 г. беше глобен с 40 млн. долара за това, че вятърните перки на компанията са убили 230 морски орли в Калифорния, разказа още Петков.

Другите начини да растеш

Освен иновативен, за да расте, един бизнес трябва да е и гъвкав. Това пролича от презентациите на други две местни компании - производителя на сладки изделия "Престиж 96" и компанията за бързи потребителски кредити "БНП Париба Лични финанси". Първата е сред малкото сладкарски компании, които освен в България продават и на силно конкурентния турски пазар. По думите на новия изпълнителен директор на дружеството Анастасиос Панайотопулос високото качество на продуктите трябва да кара всеки българин да е горд. Тази година компанията бе придобита от два инвестиционни фонда и оттук насетне те я трансформират от малка в средно голяма, професионално управлявана, която ще потърси възможности за растеж в арабския свят и Северна Африка, поясни Панайотопулос.

"БНП Париба Лични финанси" с разнообразяване на кредитната гама пък ще търси агресивен растеж и през 2013 г., посочи Луик льо Пишу, изпълнителен директор на дружеството. По думите му през следващата година компанията ще гони 15% ръст с различни методи за разнообразяване на продукта, някои от които включват увеличаване на предлагането на потребителски кредити в търговските вериги, продажби по интернет и по-голям размер на възможните кредити. Според него като цяло пазарът все още е под пика си от 2008 г., но е в рамките на постигнатото от 2007 г., т.е. остава още малко за догонване.

Иновации, иновации, иновации. На тях все повече се надява всяка страна, за да може икономиката да расте устойчиво дългосрочно. Въпросът е може ли въобще България да ги произведе и какви точно да са те, така че да родят истински конкурентен в глобален мащаб продукт. Оказва се, че е възможно, като рецептата е не в открит сблъсък с гигантите, а в мултидисциплинарни нишови проекти. Такъв поне е опитът на младата българска компания "Волаком" (Volacom), представила бизнес модела си по време на конференцията Next Year's Business Plan, организирана от "Капитал".

Изхождайки от мантрата, че за да подобри страната стандарта си на живот, й е нужно да изнася добавена стойност, екипът на "Волаком" започва да проучва възможностите за създаването й. "Според нас, ако искаме да повишаваме стандарта на живот, трябва да създаваме иновативни компании, които да произвеждат стоки и услуги с висока добавена стойност", заяви Кирил Петков, изпълнителен директор на "Волаком". Но за да се продават продукти на глобален пазар, те трябва да са конкурентни на всички играчи в световен мащаб, включително и на лидерите в различни области. Затова според предприемача конкурентоспособност на подобно ниво изисква две неща: вече функциониращ клъстър, който да създава среда, и фокус в мултидисциплинарни иновации, т.е. които карат различни индустрии, които досега не са си "говорили", да си проговорят.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

26 коментара
  • 1
    toshiro avatar :-|
    Lazar Petrov

    Milara, също от "Красна поляна", която е лидер в производството на военни роботи
    може би е лидер, но в западна софия. нека редакция да слага подобни определения в кавички все пак сте сериозна медия

  • 2
    kirko08 avatar :-|
    kiril petrov

    технопарк "красна поляна" - я да вкарат едни 100 милиона

  • 3
    bz avatar :-|
    bz

    Браво.
    Такива фирми ни трябват.
    Които правят нещо което ще се продава в целия свят.
    Не "инвеститори" във фотоволтаици които да дерат кожи от собствения си народ.

  • 4
    the_core avatar :-|
    The Core

    Абе първите добре! Въпреки, че на фона на високопарните приказки, нещата които правят са си чиста проба ТНТМ. И все пак - добре!

    Ама тези: "БНП Париба Лични финанси" просто си дръгнат макарите и се чудят как повече пари да отмъкнат от хората! Аз бих им раздал мотики - и "да одат да копат!"

  • 5
    malakai avatar :-|
    Malakai

    Toshiro, имаш ли информация, че Милара не са лидери в своята ниша в световен мащаб? Или просто така си твърдиш, защото не ти се иска да повярваш, че е възможно?

    Поздравления на Волаком за постигнатата иновация чрез координация и им пожелавам успех!

  • 6
    tucker_case avatar :-|
    tucker case

    види им се вече фалитът и на локхийд-мартин и на боинг и на другите... година-две още и сичкото самолет ше каца само на красна поляна... инак две патки във вентилаторите... и хадзан ривар рануей... :)

  • 7
    vassilun avatar :-|
    vassilun

    [quote#1:"toshiro"]Milara, също от "Красна поляна", която е лидер в производството на военни роботи
    може би е лидер, но в западна софия. нека редакция да слага подобни определения в кавички все пак сте сериозна медия [/quote]

    За Ваше сведение:

    http://www.milarasmt.com/about/

  • 8
    bta avatar :-|
    bta

    Това момче откри топлата вода-Дянков ли и президента ли му писаха експозето.

  • 9
    toshiro avatar :-|
    Lazar Petrov

    До коментар [#5] от "Malakai":

    еми може би съм неусводомен, но ми е трудно да си представя, че държави като САЩ, Русия, Франция, Израел, Китай и т.н не са лидери , а лидер е Мирала от Красна Поляна. Още повече Русия и САЩ имат и космически програми с роботи.

  • 10
    toshiro avatar :-|
    Lazar Petrov

    До коментар [#7] от "vassilun":

    част от сайта:
    10 years, four divisions and three design and manufacturing facilities later, Milara is today one of the fastest growing, privately held companies in New England.

    аз си мисля, че това е в Североизточната част на САЩ ? или може би има такава махала в Красна Поляна.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Остани практичен

Остани практичен

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK