С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
26 14 ное 2012, 19:44, 18665 прочитания

Глобалният лидер от "Красна поляна"

Младата българска компания "Волаком" впряга усилията на няколко български производителя, за да произведе уникален продукт

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Иновации, иновации, иновации. На тях все повече се надява всяка страна, за да може икономиката да расте устойчиво дългосрочно. Въпросът е може ли въобще България да ги произведе и какви точно да са те, така че да родят истински конкурентен в глобален мащаб продукт. Оказва се, че е възможно, като рецептата е не в открит сблъсък с гигантите, а в мултидисциплинарни нишови проекти. Такъв поне е опитът на младата българска компания "Волаком" (Volacom), представила бизнес модела си по време на конференцията Next Year's Business Plan, организирана от "Капитал".

Изхождайки от мантрата, че за да подобри страната стандарта си на живот, й е нужно да изнася добавена стойност, екипът на "Волаком" започва да проучва възможностите за създаването й. "Според нас, ако искаме да повишаваме стандарта на живот, трябва да създаваме иновативни компании, които да произвеждат стоки и услуги с висока добавена стойност", заяви Кирил Петков, изпълнителен директор на "Волаком". Но за да се продават продукти на глобален пазар, те трябва да са конкурентни на всички играчи в световен мащаб, включително и на лидерите в различни области. Затова според предприемача конкурентоспособност на подобно ниво изисква две неща: вече функциониращ клъстър, който да създава среда, и фокус в мултидисциплинарни иновации, т.е. които карат различни индустрии, които досега не са си "говорили", да си проговорят.


"Волаком" се фокусира именно в подобни мултидисциплинарни иновации, каза Петков. След анализ на възможностите в различните добре структурирани сектори в страната компанията се спира в дейността си на наличните ресурси в няколко съществуващи клъстъра - електроника и електротехника, IT и биология. Координирайки се с четири български фирми от клъстъра на електрониката, които са вече световни лидери в техните си нишови пазари, и с помощта на биолози и мозъчни хирурзи, "Волаком" разработва иновативен продукт, който може да спести милиони на евентуални бъдещи клиенти. Става въпрос за изработването на специален звуков сигнал, който отблъсква мигриращите птици, приложим както на летища, така и за вятърни паркове. Иновацията включва детекцията на птиците с термовизионни камери, разпознаване с програми, използвани при военните роботи, фокусиране на звуковата вълна към прелитащото ято със специални трансдусери и усилването й със специални акустични усилватели.

Целият този продукт се базира на сътрудничеството на екипа на "Волаком" с четири български компании, от които черпят всички необходими ресурси за реализацията на иновацията. Това са Acom, базирана в софийския квартал "Красна поляна", която е световен лидер в производството на HF усилватели; Milara, също от "Красна поляна", която е лидер в производството на военни роботи; базираната в Панагюрище Optix, която прави термовизионни камери, и BMS със седалище в софийския квартал "Дружба", която прави звукови трансдусери.

"След като видях, че тези компании в България могат да правят R&D, повярвах, чe и тук могат да се правят иновации. В случая въпросът е в координацията", каза Петков. Подобни компании спокойно се конкурират, но с малко координация могат да се постигне конкурентоспособност за икономиката, посочи още той.



През следващите няколко месеца иновацията на "Волаком" ще бъде приложена от международното летище в Ню Йорк - JFK Internal Airport, за предотвратяване на сблъсъците на самолети с птици, както и от най-големия собственик на ветропаркове в света NextEra, който през 2010 г. беше глобен с 40 млн. долара за това, че вятърните перки на компанията са убили 230 морски орли в Калифорния, разказа още Петков.

Другите начини да растеш
Освен иновативен, за да расте, един бизнес трябва да е и гъвкав. Това пролича от презентациите на други две местни компании - производителя на сладки изделия "Престиж 96" и компанията за бързи потребителски кредити "БНП Париба Лични финанси". Първата е сред малкото сладкарски компании, които освен в България продават и на силно конкурентния турски пазар. По думите на новия изпълнителен директор на дружеството Анастасиос Панайотопулос високото качество на продуктите трябва да кара всеки българин да е горд. Тази година компанията бе придобита от два инвестиционни фонда и оттук насетне те я трансформират от малка в средно голяма, професионално управлявана, която ще потърси възможности за растеж в арабския свят и Северна Африка, поясни Панайотопулос.

"БНП Париба Лични финанси" с разнообразяване на кредитната гама пък ще търси агресивен растеж и през 2013 г., посочи Луик льо Пишу, изпълнителен директор на дружеството. По думите му през следващата година компанията ще гони 15% ръст с различни методи за разнообразяване на продукта, някои от които включват увеличаване на предлагането на потребителски кредити в търговските вериги, продажби по интернет и по-голям размер на възможните кредити. Според него като цяло пазарът все още е под пика си от 2008 г., но е в рамките на постигнатото от 2007 г., т.е. остава още малко за догонване.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Росен Даскалов: Планираме да излезем на борсата през април Росен Даскалов: Планираме да излезем на борсата през април

Собственикът на "Син карс индъстри" пред "Капитал"

20 фев 2020, 1349 прочитания

Fintech Summit 2020: За развитие на финтех сектора в България е нужна и промяна в мисленето Fintech Summit 2020: За развитие на финтех сектора в България е нужна и промяна в мисленето

Главният изпълнителен директор на "Сирма бизнес консултинг" Цветомир Досков за спирачките и стимулите пред сектора

20 фев 2020, 885 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Бизнес план 2013

Планът за следващата година: Бъди иновативен

Още от Капитал
Драмата с ТЕЦ "Марица-изток 2" - дълга, скъпа и опасна

Каквито и действия да се предприемат, те ще бъдат закъснели, ще струват скъпо и може да доведат до нови проблеми в сектора

Българският автопазар: Расте, но и старее

През 2019 г. делът на старите дизелови двигатели продължава да се увеличава, както и на колите над 20-годишна възраст

Спаси ме от коронавируса

По-важно е маските да бъдат носени от болните, а не от здравите хора, защото така се ограничава предаването на инфекцията

Новите дрехи на "Шишман"

Несигурното бъдеще покрай предстоящия ремонт на знаковата улица в центъра на София отново разбуни духовете

Гордост, кино и предразсъдъци

Sofia Pride Film Fest показва няколко филма за различните измерения на любовта и привличането

Wi-Fi free

Все повече хора искат да преодолеят зависимостта си от технологиите. Бизнесът харесва това

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10