С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
8 16 ное 2012, 14:17, 30516 прочитания

Наследството на "Пингвините"

Как се стигна до изчезването на една от най-големите вериги книжарници от пазара и какви са последствията от това

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


"Всичко е лично. Не е просто бизнес." Когато попиташ играчите в сектора с издаване и търговия с книги за проблемите в техния бранш, те обикновено отговарят с това уточнение. Реплика, показателна както за размерите на пазара, така и за сложните взаимоотношения на участниците в него. По същия начин започват и разказите им в отговор на въпроса къде изчезнаха "Пингвините". 

Наред с "Хеликон", "Пингвините" бяха най-разпознаваемата марка книжарници в България, като в годините преди кризата растяха бързо и се разрастваха стремглаво в цялата страна. Търговските им обекти стигаха почти 40, което за пазар с размерите на българския, е внушително число. Имаше градове в страната, където те бяха единственият търговец на книги от модерен тип.


От около година обаче "Пингвините" са история. Една част от книжарниците им вече не съществуват, а на входа на други стоят непознатите имена на новопоявили се конкуренти. Наред с това на атрактивни места в София започнаха да се появяват и други големи и лъскави книжарници.

Ако човек наблюдава промените отстрани, ще реши, че търговията с книги и свързани аксесоари изживява своя ренесанс. Действителността обаче е по-различна и ключът към разбирането й стои тъкмо в разплитането на историята как и защо "Пингвините" изчезнаха от пазара.

Къде са "Пингвините"



От няколко месеца дружеството, собственик на веригата книжарници "Пингвините", "Пингвините" АД няма дейност. Срещу него има заведени дела, както и запор на сметките на фирмата от Националната агенция за приходите. Собствениците Златан Златанов и Владимир Георгиев са поискали заличаване от Съвета на директорите на фирмата през март тази година. Пред "Капитал" Владимир Георгиев не уточни какви неразплатени дългове има компанията към момента, но каза: "Изчакваме решението на съда относно вземанията на кредиторите."

Според източници от пазара задълженията на веригата към книгоиздатели, наемодатели, други партньори и държавата са били около 3-3.5 млн. лева. Защо обаче се стига до натрупването им? Макар и да смята, че е все още рано за изводи и оценки, Владимир Георгиев обобщава, че причините са комплексни. "Както вътрешнофирмени, така и под въздействието на външната среда моделът (ако може така да го наречем) забуксува и се "счупи" в крайна сметка", коментира той и добавя: "Намалялото потребление, особено в малките градове, доведе до генериране на загуба в повечето книжарници. Софийските обекти не можеха да я компенсират, а на този фон инвеститорите ни се оттеглиха и това предопредели цялостния срив."

Останалите играчи на пазара виждат причината за краха на "Пингвините" в комбинацията от кризата, бързата експанзия на веригата и лошото й управление. Владимир Георгиев казва, че докато оборотите на веригата са вървели нагоре, откриването на нови обекти е било рентабилно. Но щом се появяват първите признаци на кризата и въпреки затварянето на губещите обекти, задълженията са продължили да нарастват. А обслужването им при намаляващи обороти е станало все по-трудно. "В разгара на икономическата криза, през март 2011 г., финансовите инвеститори във фирмата (които преди това бяха закупили дялове на стойност 23%), решиха, че скоро няма да имат възвращаемост, поискаха да оттеглят участието си и инвестицията им да бъде незабавно възстановена. В резултат на възникналия спор фирмата нямаше възможност да работи адекватно в продължение на девет месеца. Това доведе до загуба на доверие – у доставчиците и у банките, до затварянето на ключови книжарници и съответно до натрупването на задължения", разказва Георгиев.

Пред "Капитал" един от бившите миноритарни инвеститори в "Пингвините" АД Георги Развигоров обясни, че разногласията им с мажоритарните собственици на фирмата започват още през 2010 г. и те са били тъкмо заради финансовото управление на компанията. "Предложихме им оздравителен план, те не го приеха. Ние решихме да се оттеглим", спомня си той.

Георги Развигоров заедно с още двама други инвеститори купуват 23% от акциите на дружеството в края на 2007 г., когато "Пингвините" се борят за първото място на пазара с "Хеликон". Той подчертава, че те са били изцяло финансови инвеститори и не са се намесвали в управлението на компанията. Целта на влизането им е била да се модернизира фирмата и да се отворят нови обекти. След като вземат решение да се разделят, за да се опитат да си върнат част от вложените средства, бившите миноритарни акционери в "Пингвините" вземат стока, е-магазина и 8 търговски обекта - два във Варна, и по един в Русе, Разград, Стара Загора, Казанлък, Горна Оряховица и София. Сключват нови договори с наемодателите на съответните места и управляват книжарниците под бранда Bookpoint.

Също в края на 2010 г. "Пингвините" приключват отношенията си и с веригата Orange, на която дотогава са наематели и доставчици. През пролетта на 2011 г. напускат и последния обект на Orange на ул. "Граф Игнатиев" в София. В същото време търговската верига продължава да трупа задължения към издателите. Те пък от своя страна започват да бавят плащанията си към печатници и през 2011 г. положението става "нетърпимо" по определението на участник на пазара. Към края на лятото най-големите им доставчици изтеглят стоката си, а това е пагубно за един търговец.

Издателите се обединяват, за да измислят решение на ситуацията. Тогава се появява Bookboard, група от няколко издателства, които стават нещо като финансов борд, който следи всяка транзакция на "Пингвините" и гарантира на останалите издатели, че ще получават плащанията си.
"В историята на този бизнес е имало и други подобни ситуации, но в много по-малък мащаб. И никога не се е стигало до обединение на издатели, за да се спаси стоката, а оттам и вземанията. Ние като издатели сме кредитори на търговските вериги", коментира Павлин Якимов, един от издателите в Bookboard, и добавя: "Bookboard се появи вследствие на усилията на петима издатели, които намериха сили, търпение и инат да не се отказват в желанието си браншът да не загуби 18 книжарници, работили в продължение на много години."

След създаването на това обединение около 80% от стоката в провинцията в книжарниците на "Пингвините" се доставя с гаранцията на Bookboard. "Бяхме се събрали около 80 издателства и така дори в най-трудните времена за "Пингвините", ние им доставяхме стока и успяхме да напълним книжарниците за миналата Коледа", разказва Павлин Якимов. Между януари и март тази година те научават, че не се плащат наеми и заплати по обектите в страната. Разбират и за заплахи от собственици на обекти, че ще изхвърлят стоката или ще я запорират заради неплатени наеми. Тогава постепенно започват да предоговарят условията с наемодателите и се заемат с управлението на книжарниците, като запазват персонала им.

Към закупуването на "Пингвините" интерес проявява издателство "Бард", но до сделка не се стига. "Питах ги колко са им задълженията и исках да ги придобием заедно с тях, но те се оказаха повече, отколкото бяха декларирали, и се отказахме", обясни пред "Капитал" собственикът на "Бард" Йордан Антов.

За поемането на управлението на техните обекти от издателите и бившите им инвеститори Владимир Георгиев от "Пингвините" казва следното: "Поради проблемите в нашето дружество се наложи да освободим книжарници в много от големите градове. Възможността хората, работещи в тях, да продължат да се занимават с това, също имаше значение. Фактът, че колегите веднага заеха тези освободени места, говори, че такива места за продажба на книги са необходими. Радвам се, че голяма част от издателите оцениха това и в момента тези книжарници имат своите дългогодишни клиенти."
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

05 ноември 2019
София Ивент Център

Конференция The Future of Retail


Ранна регистрация до 21 октомври.

Как ще изглежда ритейл секторът през следващите 5 години и какви са възможностите за нови пазари пред местните търговци?
Водещи лектори от България и чужбина ще представят своите отговори по време на ежегодния форум на Капитал, посветен на ритейл бизнеса.

Още акценти в програмата:


  • Нови технологии и дигитализация
  • Тенденции в ритейл маркетинга
  • Клиентско поведение и преживяване
  • Устойчива и екологична търговия
  • Синергия между физическите и онлайн магазини
  • Иновации в търговските пространства

Конференция The Future of Retail Запазете билет

Прочетете и това

"Рекорд" - екокари от ново поколение "Рекорд" - екокари от ново поколение

Електрокарите с литиево-йонни батерии са подходящи за чистите производства в редица индустрии

21 сеп 2019, 447 прочитания

Йордан Илиев: В Стария Пловдив – повече живот, повече приходи Йордан Илиев: В Стария Пловдив – повече живот, повече приходи

Директорът на общинския институт "Старинен Пловдив" за новите инициативи в полза на туристите и града

20 сеп 2019, 842 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Game of Phones

Телекомите в България влизат в нов сезон за преразпределение на пазара, а дългата зима вече е тук

Константинос Милонас: Съкровищата на България са данъците и IT талантите

Изпълнителният директор на клъстера на Adecco Group за Гърция и България пред "Капитал"

Споделеното падение на WeWork

За по-малко от 9 месеца основаното в Ню Йорк дружество се превърна от един от най-високооценените стартъпи в САЩ в компания със съмнително бъдеще в инвестиционните кръгове.

Летящите линейки, които властта не дава на хората

Частните хеликоптери работиха на загуба пет години. Сега е ред на държавата

Кой кара джипа

Скандалите от последните дни показаха, че Бойко Борисов често е само лице на истинската коалиция, която държи властта

Ново място - Cafe 1920

Традиционната българска кухня с модерен прочит

Талантливият мистър Сант

Първа самостоятелна изложба за американския режисьор Гюс ван Сант