Мобилизация срещу спада
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Мобилизация срещу спада

Мобилизация срещу спада

Специален пратеник от Австрия поема маркетинга на лидера "Мобилтел"

Паулина Михайлова
8351 прочитания

© Анелия Николова


"Аз пък миналата седмица бях командировка в България. Знаете ли - там картите pre-paid се продават по будките - между цигарите и презервативите." Такъв коментар е написал един от читателите на беларуско издание под статията, в която в края на 2007 г. то съобщава, че Telekom Austria купува местния мобилен оператор Velkom, а Мартин Липауц поема поста на главен директор по маркетинга. Тогава Липауц идва от България, където се е занимавал пак с маркетинг в притежаваната от австрийския телеком "Мобилтел". Дали сега и в Беларус предплатените карти се продават "между цигарите и презервативите", не е проверено. Но със сигурност телекомите търсят нови и нови чудеса, с които да впечатлят потребителя в борба за парите му. Притиснат от намаляващи приходи и печалби и от загуба на позиции от конкуренцията, на "Мобилтел" не може да му се отрече, че непрекъснато предприема мерки да запази лидерството си.

Един нов стар кадър

Последната такава мярка е кадрова. Към момента висшите мениджъри в компанията са трима: главен технически директор е Хорст Пертъл, главен финансов - Милан Залетел, а главен изпълнителен - Андреас Майерхофер. Маркетингът спада в ресора на последния. От 1 декември обаче в топ мениджмънта ще влезе още една фигура: главен маркетинг директор. Това ще е Мартин Липауц, който ще поеме тази част от ангажиментите на Майерхофер, съобщиха за "Капитал" от пресслужбата на компанията. "Стъпката е в отговор на разширяването на маркетинговите дейности на компанията, след като "Мтел" придоби фиксираните оператори "Мегалан" и "Спектър Нет" и повиши своята клиентска база във фиксирания пазар, прилагайки стратегията на компанията - да бъде повече от мобилен оператор", казаха от пресслужбата на компанията.

Липауц всъщност е работил в "Мобилтел" - до октомври 2007 г. той беше директор "Маркетинг". След това беше прехвърлен от австрийските собственици в новопридобития им оператор в Беларус. Преместването на Липауц идва практически няколко месеца след като в "Мобилтел" - тогава като главен маркетингов директор е назначен Андреас Майерхофер.

Виена не вярва на сълзи

Макар и според пресслужбата на "Мобилтел" идването на още един човек в топ ръководството на компанията да означава, че главният изпълнителен директор "увеличава мениджърския си екип", според други източници промяната е решение на австрийските собственици. "Просто Майерхофер ще бъде облекчен и ще се грижи повече за стратегическото управление на компанията", казват запознати, предпочели анонимност.

Ако оставим настрана "вътрешноведомствената" част на нещата, мярката очевидно е част от поредицата движения, които компанията предприема, за да се бори с негативния тренд в целия сектор, със собствените си влошаващи се финансови резултати (9.3% спад в приходите и 19.3% в печалбата преди данъци, лихви и амортизации за деветмесечието), и да предотврати изтичането на абонати към конкуренцията. Такъв ход беше например ребрандирането на оператора наскоро, което съвпадна и с напускането на мениджъра, отговарящ за магазините. Със същата цел "Мобилтел" пак тази есен сключи сделка със "Сателайт БГ", за да може да включи сателитна телевизия в пакетната услуга към клиентите си. Другата основна линия в корпоративната политика остава оптимизацията: операторът аутсорсна първо голяма част от кол-центъра си, а наскоро - и поддръжката на билинг системата.

С две думи - най-големият телеком очевидно е решен да не даде лесно първенството си на българския пазар. Специално в търговско отношение обаче той вече до такава степен е наситен, че предизвикателството пред Липауц този път ще е доста по-голямо, отколкото преди шест години.

"Аз пък миналата седмица бях командировка в България. Знаете ли - там картите pre-paid се продават по будките - между цигарите и презервативите." Такъв коментар е написал един от читателите на беларуско издание под статията, в която в края на 2007 г. то съобщава, че Telekom Austria купува местния мобилен оператор Velkom, а Мартин Липауц поема поста на главен директор по маркетинга. Тогава Липауц идва от България, където се е занимавал пак с маркетинг в притежаваната от австрийския телеком "Мобилтел". Дали сега и в Беларус предплатените карти се продават "между цигарите и презервативите", не е проверено. Но със сигурност телекомите търсят нови и нови чудеса, с които да впечатлят потребителя в борба за парите му. Притиснат от намаляващи приходи и печалби и от загуба на позиции от конкуренцията, на "Мобилтел" не може да му се отрече, че непрекъснато предприема мерки да запази лидерството си.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

22 коментара
  • 1
    hristov87 avatar :-|
    Петър Христов

    Капитал, защо нищо не споменавате за "BoB". Това е поредната глупост на "Висшите мениджъри" и ако си мислят, че това ще ги върне в играта много се лъжат... здравата се усра.а за да могат да минат с такава левашка маневра !!! Бастуни !

  • 2
    timeziko avatar :-|
    timeziko

    Новият стар М-тел загуби много миналите години..Загуби доверието!
    Казвам го като дългогодишен техен абонат..Сега с радост свободен и при други оператори. И Обама да стане техен мениджър, резултата ще е съшият.

  • 3
    epoc avatar :-|
    epoc

    Един много хубав маркетинг, който така и не разбрах как да изключа, е по време на среща през деня да ми звънне 3-4 цифрен номер и мазен записан глас за ми каже "Здравей, ти започна ли да играеш в най-новата ни игра..........". Друг още по-мазен маркетинг е, когато си отишъл да си платиш сметката и системата дори в офисите им е блокирала за пореден път (а съм отишъл на крака, защото нито през е-pay, нито през банкомат работи), е нахална служителка да се опитва въпреки четирите не-та да ти натика в ръцете брошура с новите им услуги.

    Та сменяйте мениджмънта, давайте....Половината фирма трябва да изритате, за да почмат да се връщат клиентите...

  • 4
    hristov87 avatar :-|
    Петър Христов

    До коментар [#3] от "epoc":

    нееее не правете тази грешка... ако не искате пак да станете крепостни роби на М-тел !!!

  • 5
    baihui42 avatar :-P
    baihui42

    Аз на мястото на Майерхофер нямаше да се притеснявам вече толкова за пазарния дял и приходите, защото така или иначе дните му в Мобилтел / Телеком Аустрия са преброени. По-притеснителното в случая е, че бившите мениджъри на Мобилтел малко или много се оказаха негодни и неспособни да виреят в други компании. Бившите CEO-та на Телеком Аустрия (Борис Немшич) и на Мобилтел (Йозеф Винацер) бяха изхвърлени като кучета от новите им компании. Бившото CTO на Мобилтел (Александър Кухар) беше понижен до някакво локално директорче, след като си го прибраха от България.

    Бившия вече CFO Петър Петров отиде във Виваком заедно с част от приближените си хора. Останалите служители в Мобилтел са крайно демотивирани и очакват следващите съкращения или да бъдат прехвърлени към някоя от компаниите подизпълнителки след много години вярна служба.

    Човека който провали миграцията на билинг системата Алекс Щок беше изпратен да вилнее в Мегалан, в резултат на което и те значително понижиха качеството и се демотивираха.

    За загубеното доверие на клиентите въобще няма да говоря... Положението никак не изглежда розово...

  • 6
    gospodin avatar :-|
    Г-н D

    МТел се отнасяха години наред високомерно и пренебрежително към абонатите си, които възприемаха като крепостни селяни. Сега нещата се промениха и абонатите - тези, които хранят компанията - напускат МТел. Не че в останалите оператори не е същото - просто не искат да продължават да плащат на наглеци, които ги унижаваха.
    Наистина, и Господ да им дойде за най-главен маркетинг директор, доверието е загубено. МТел ще продължава да се свива и препродава от телеком на телеком.

  • 7
    kristianb avatar :-|
    kristianb

    Пременил се Илия ...

  • 8
    daks avatar :-|
    ДАКС

    До коментар [#5] от "baihui42":

    Наистина жалко за Мегалан. Беше страхотно функционираща компания поне в очите на клиентите. Отвътре не знам как е било. Но след като МТел ги купиха, нещата се промениха и Мегалан вече не е това, което беше. Един безжичен рутер не могат да закачат за компа ми и едва ли не ме караха да си сменя операционната система или направо компа, задето смотания рутер, който ми натресоха не може да се върже с компа. Направо ме изкараха мен виновен, задето компа ми не рамоти с рутера им. Те доставяли интернет до рутера. Нататък проблема си бил мой. Направо не повярвах. А компа ми се връзва със всякакви други мрежи и рутери, само не и боклука на Мтел Мегалан. Направо им завих на Ментел да си събират рутера и партакешите със все договора, защото хич не ме касае до къде им стига интернета, след като очевидно не достига до моя компютър при това без аз даимам вина за това. Просто наглост до безкрай.

  • 9
    koki_ot_bars avatar :-?
    koki_ot_bars

    Изглежда нито в България, нито в Австрия знаят истинската причина за "отличния" маркетинг. Ами просто последните няколко години се плащаше за меркетинг на фирма "Барс", която е на съпругата на Майерхофер....

  • 10
    jj avatar :-|
    J.J.

    Мобилните оператори навсякъде са едни от най-мразените компании, главно защото имат гарантиран оглипол, който не може да бъде променен много-много от пазара. Мтел, обаче, надминаха всякакви граници в това, ще се изучава в учебниците като пример за лош мениджмънт.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK