С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
43 16 ное 2012, 16:23, 18506 прочитания

Мултидрама

Гръцката верига за компютърна техника затвори почти всичките си магазини

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Ако сте забравили как изглеждаха магазините по време на Виденовата зима през 1996 г., влезте в "Мултирама". Рафтовете на проспериращата доскоро верига са празни, тук-таме се мотае някоя самотна мишка, клавиатура или монитор. От бляскавите щандове преди месеци днес няма и спомен. Какво се е случило?

Причината за празните рафтове в "Мултирама" е напълно прозаична - тежкото финансово състояние на компанията. През последния месец и половина гръцката верига затвори девет от единадесетте си магазина в провинцията и столицата. Засега продължават да работят само два обекта в София - на "Солунска" и в "Люлин". На сайта на фирмата се продават няколко десетки артикула, но на заглавната страница основно се рекламират сервизните услуги на фирмата. Профилът във Facebook вече е изтрит, тъй като на него започнаха да се появяват неудобни въпроси от потребителите.


Оптимистично начало
"Мултирама" е на българския пазар от 2005 г. като част от едноименната гръцка компания майка, създадена от милиардера Панос Германос. Самият той натрупва състояние от развитието на веригата Germanos, което съвпада с бума на телекомуникационния пазар в Гърция и повишеното търсене на мобилни телефони. Продава групата през 2006 г. на Cosmote (собственикът на "Глобул") за над 1 млрд. евро. Горе-долу по това време решава да разшири дейността на Multirama в чужбина. Тогава покупателната способност на българските потребители расте с бързи темпове и в групата са оптимисти, че скоро ще избият първоначалните си инвестиции. Но през всичките си години на нашия пазар веригата работи на загуба, макар и приходите да растат (виж таблицата).
Компанията започва от София и постепенно се разпростира към други градове. Според източници от бранша обаче експанзията е самоцелна, тъй като се прави с много пари, но без особено планиране. Всичко се финансира от компанията майка, която решава едновременно да развива в България и другия си бранд - Public. Настъпва финансовата криза, която свива потреблението. Единственият магазин на Public във Варна е затворен (по-късно брандът се поема от "Техномаркет" на франчайзингов принцип). В същото време "Мултирама" продължава да отваря магазини и в провинцията, където потреблението е още по-свито от столицата - в Пловдив, Бургас, Варна, Плевен, Русе и Хасково. На някои места наемите са неоправдано високи (например 12 евро на кв.м в Хасково). Хвърлят се огромни пари в реклама и развитие на бранда, като резултатите от кампаниите са съмнителни. Разходите за поддръжка и персонал също са високи и не могат да бъдат компенсирани от продажбите. Не помага и фактът, че много от специализираните магазини за компютърна техника са подложени на силен натиск от често по-добрите оферти на онлайн търговците. Някои потребители използват по-скоро физическите обекти за шоурум - да видят и докоснат продукта, а после предпочитат да го поръчат от някой е-магазин. "Мултирама"  също се опита да стимулира интернет продажбите си чрез партньорството си с "БНП Париба лични финанси" за отпускане на кредити онлайн и през пролетта обяви, че е-продажбите й растат с 20% месечно.
По-голямата част от продаваната във веригата стока не се внася от Гърция през компанията майка, а се взима основно от български дистрибутори, и то с отложено плащане. Постепенно с влошаване на финансовото състояние на фирмата "Мултирама" забавя и плащанията към контрагентите си. В един момент след пролетта на тази година някои дистрибутори спират да доставят стока на веригата. Постепенно предлаганите артикули по магазините на компанията започват да намаляват, с което се ограничава и конкурентоспособността й. Естественото решение е намаляване на разходите. Преди да се стигне до затварянето на магазините, се започва с невидими за потребителите съкращения. Затворен е целият отдел за корпоративни клиенти (B2B) от 15 души, макар да работи добре и да е печеливш. Според последните данни от НОИ в системата ДАКСИ от август 2012 г. във фирмата работят 151 души, но оттогава бяха затворени почти всички обекти. Същевременно от компанията майка спират да финансират българското си подразделение. Multirama в Гърция също изпитва проблеми. Макар да реализира продажби за 2011 г. от над 130 млн. евро, марката постоянно е на загуба. През тази година собственикът Панос Германос започна да затваря някои свои магазини, а други да преименува на другата си марка Public. Известна надежда за бранда е сключеното през септември партньорство с оператора Wind, с който милиардерът има споразумение да придобие 10% до няколко години. Но преструктурирането на гръцкия бизнес е трудно и според сайта на групата в момента работят около 30 магазина в сравнение с над 70 преди година.

Продавам се, спешно

Обратно, в България спешно се търсят варианти веригата да се продаде на местен купувач. Според запознати с разговорите една от възможностите е телекомът "Виваком", но до споразумение с оператора така и не се стига. Дори малко преди затварянето му магазинът на "Мултирама" в Русе беше ребрандиран, като логото на фирмата беше обединено с това на "Виваком".
Веригата е под все по-силен натиск от доставчиците си. Според експерти от бранша фирмата дължи пари на всички големи ИТ дистрибутори, някои от които решават да търсят правата си. Сред тях е един от най-големите играчи в сектора - "Поликомп", който според данни на Софийския градски съд вече е завел дело за неизвестна сума, което тепърва ще се разглежда. От компанията потвърдиха пред "Капитал", че са работили с "Мултирама", но отказаха да разкрият подробности около търговските си отношения с веригата. Същевременно "Мултирама" е съдена за 65 000 лв. и от фирмата "Павас", която се занимава с поддръжка и отдаване под наем на имоти в София. От три години текат съдебни спорове и със старозагорската фирма "Дасти" за помещение в града, където "Мултирама" е планирала да отвори магазин.



В момента съвсем разбираемо двата магазина на "Мултирама" в София не реализират особени продажби. Според конкуренти основната им цел е по-скоро да поддържат продадения през последните години хардуер. И тук ситуацията е сложна. В затворените магазини на фирмата в провинцията упътванията към клиентите са да се свържат с централния сервиз за извършване на гаранционни ремонти. И докато поддръжката на някои компютри, периферия и други компоненти се поема от официалните вносители и партньори за България на съответните марки, "Мултирама" асемблира и настолни компютри със собствена марка. Така че двата обекта най-вероятно ще се занимават с тази поддръжка на хардуер и софтуер. Според запознати договорът на магазина на "Солунска" е сключен през 2008 г., в пика на имотния бум, и е деветгодишен. Не е ясно дали фирмата може да издържи при високите наеми в центъра, без да реализира добри продажби. Не е изключено компанията да поиска предоговаряне на условията със собствениците на обекта.

"Капитал" в продължение на три седмици настояваше за среща с изпълнителния директор на "Мултирама" Аристотелис Фотилас, но те ни бяха отказани с довода, че "на този етап не иска да говори". Веригата имаше големи амбиции за българския пазар и, общо взето, следваше гръцката си стратегия за разширяване на бизнеса. Тя коренно се различаваше от тази на друг гръцки конкурент с дейност в България - "Плесио". Компанията залага само на един магазин - в София, който носи приходи от 14 млн. лв. за 2011 г., за пръв път е на миниатюрна печалба, но е с натрупани загуби до миналата година от 5.2 млн. лв. Засега това е по-правилното поведение. Явно моделът на "Мултирама" не се оказа приложим на българския пазар, поне в тази пазарна ситуация. 
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Пламъците над "Аванти" Пламъците над "Аванти"

Компанията за внос и продажба на алкохол и цигари има вече два опожарени обекта

19 апр 2019, 4561 прочитания

В България ALSO* 1 В България ALSO*

Първи голям чужд инвеститор навлиза в българския сектор за дистрибуция на IT техника - швейцарската милиардна компания ALSO Holding купува "Солитрон"

19 апр 2019, 1173 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Студенти от 17 до 71 години

Хора на всякаква възраст сменят професията си в Центъра за ускорено обучение на американския Valencia College

Половината от работните места за IT специалисти във Вашингтон са незаети

Освен различни компютърни специалности Northern Virginia Community College има и стажантска програма с Amazon

Работници по поръчка

Професионалните колежи в САЩ осигуряват на бизнеса точно кадрите, които му трябват, максимално бързо

Намалява броят на българските студенти в САЩ

През миналата учебна година в американски университети са учили 826 души от страната

Стажове, стипендии, конкурси (25 февруари – 3 март)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Лекарства, докоснати от кризата

За разлика от двуцифрените ръстове преди през тази година се очакват едва 5% увеличение в сравнение с 2011 г.

Фотоистория: Катедралата "Нотр Дам" – емблемата на Париж

Строителството започва през 1163 г. и завършва през 1345 г., като сградата се смята за шедьовър на готическата архитектура

Алън Мертнер: Алгоритъмът постоянно се променя

Директорът рекламно инженерство във Facebook пред "Капитал"

Индексите на борсата започнаха седмицата с ръст

"Стара планина холд" реализира най-голям ръст след съобщението за дивидент

Кино: "Джебчии"

Семейството срещу света с простота и нежност

След Хавел и потоп

Чешкият журналист Даниел Кайзер за кнгите си "Дисидент" и "Президент" и състоянието на журналистиката в Централна и Източна Европа