Мултидрама
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Мултидрама

Работи ли?

Мултидрама

Гръцката верига за компютърна техника затвори почти всичките си магазини

Константин Николов
20356 прочитания

Работи ли?

© Надежда Чипева


Ако сте забравили как изглеждаха магазините по време на Виденовата зима през 1996 г., влезте в "Мултирама". Рафтовете на проспериращата доскоро верига са празни, тук-таме се мотае някоя самотна мишка, клавиатура или монитор. От бляскавите щандове преди месеци днес няма и спомен. Какво се е случило?

Причината за празните рафтове в "Мултирама" е напълно прозаична - тежкото финансово състояние на компанията. През последния месец и половина гръцката верига затвори девет от единадесетте си магазина в провинцията и столицата. Засега продължават да работят само два обекта в София - на "Солунска" и в "Люлин". На сайта на фирмата се продават няколко десетки артикула, но на заглавната страница основно се рекламират сервизните услуги на фирмата. Профилът във Facebook вече е изтрит, тъй като на него започнаха да се появяват неудобни въпроси от потребителите.

Оптимистично начало

"Мултирама" е на българския пазар от 2005 г. като част от едноименната гръцка компания майка, създадена от милиардера Панос Германос. Самият той натрупва състояние от развитието на веригата Germanos, което съвпада с бума на телекомуникационния пазар в Гърция и повишеното търсене на мобилни телефони. Продава групата през 2006 г. на Cosmote (собственикът на "Глобул") за над 1 млрд. евро. Горе-долу по това време решава да разшири дейността на Multirama в чужбина. Тогава покупателната способност на българските потребители расте с бързи темпове и в групата са оптимисти, че скоро ще избият първоначалните си инвестиции. Но през всичките си години на нашия пазар веригата работи на загуба, макар и приходите да растат (виж таблицата).
Компанията започва от София и постепенно се разпростира към други градове. Според източници от бранша обаче експанзията е самоцелна, тъй като се прави с много пари, но без особено планиране. Всичко се финансира от компанията майка, която решава едновременно да развива в България и другия си бранд - Public. Настъпва финансовата криза, която свива потреблението. Единственият магазин на Public във Варна е затворен (по-късно брандът се поема от "Техномаркет" на франчайзингов принцип). В същото време "Мултирама" продължава да отваря магазини и в провинцията, където потреблението е още по-свито от столицата - в Пловдив, Бургас, Варна, Плевен, Русе и Хасково. На някои места наемите са неоправдано високи (например 12 евро на кв.м в Хасково). Хвърлят се огромни пари в реклама и развитие на бранда, като резултатите от кампаниите са съмнителни. Разходите за поддръжка и персонал също са високи и не могат да бъдат компенсирани от продажбите. Не помага и фактът, че много от специализираните магазини за компютърна техника са подложени на силен натиск от често по-добрите оферти на онлайн търговците. Някои потребители използват по-скоро физическите обекти за шоурум - да видят и докоснат продукта, а после предпочитат да го поръчат от някой е-магазин. "Мултирама"  също се опита да стимулира интернет продажбите си чрез партньорството си с "БНП Париба лични финанси" за отпускане на кредити онлайн и през пролетта обяви, че е-продажбите й растат с 20% месечно.

По-голямата част от продаваната във веригата стока не се внася от Гърция през компанията майка, а се взима основно от български дистрибутори, и то с отложено плащане. Постепенно с влошаване на финансовото състояние на фирмата "Мултирама" забавя и плащанията към контрагентите си. В един момент след пролетта на тази година някои дистрибутори спират да доставят стока на веригата. Постепенно предлаганите артикули по магазините на компанията започват да намаляват, с което се ограничава и конкурентоспособността й. Естественото решение е намаляване на разходите. Преди да се стигне до затварянето на магазините, се започва с невидими за потребителите съкращения. Затворен е целият отдел за корпоративни клиенти (B2B) от 15 души, макар да работи добре и да е печеливш. Според последните данни от НОИ в системата ДАКСИ от август 2012 г. във фирмата работят 151 души, но оттогава бяха затворени почти всички обекти. Същевременно от компанията майка спират да финансират българското си подразделение. Multirama в Гърция също изпитва проблеми. Макар да реализира продажби за 2011 г. от над 130 млн. евро, марката постоянно е на загуба. През тази година собственикът Панос Германос започна да затваря някои свои магазини, а други да преименува на другата си марка Public. Известна надежда за бранда е сключеното през септември партньорство с оператора Wind, с който милиардерът има споразумение да придобие 10% до няколко години. Но преструктурирането на гръцкия бизнес е трудно и според сайта на групата в момента работят около 30 магазина в сравнение с над 70 преди година.

Продавам се, спешно

Обратно, в България спешно се търсят варианти веригата да се продаде на местен купувач. Според запознати с разговорите една от възможностите е телекомът "Виваком", но до споразумение с оператора така и не се стига. Дори малко преди затварянето му магазинът на "Мултирама" в Русе беше ребрандиран, като логото на фирмата беше обединено с това на "Виваком".

Веригата е под все по-силен натиск от доставчиците си. Според експерти от бранша фирмата дължи пари на всички големи ИТ дистрибутори, някои от които решават да търсят правата си. Сред тях е един от най-големите играчи в сектора - "Поликомп", който според данни на Софийския градски съд вече е завел дело за неизвестна сума, което тепърва ще се разглежда. От компанията потвърдиха пред "Капитал", че са работили с "Мултирама", но отказаха да разкрият подробности около търговските си отношения с веригата. Същевременно "Мултирама" е съдена за 65 000 лв. и от фирмата "Павас", която се занимава с поддръжка и отдаване под наем на имоти в София. От три години текат съдебни спорове и със старозагорската фирма "Дасти" за помещение в града, където "Мултирама" е планирала да отвори магазин.

В момента съвсем разбираемо двата магазина на "Мултирама" в София не реализират особени продажби. Според конкуренти основната им цел е по-скоро да поддържат продадения през последните години хардуер. И тук ситуацията е сложна. В затворените магазини на фирмата в провинцията упътванията към клиентите са да се свържат с централния сервиз за извършване на гаранционни ремонти. И докато поддръжката на някои компютри, периферия и други компоненти се поема от официалните вносители и партньори за България на съответните марки, "Мултирама" асемблира и настолни компютри със собствена марка. Така че двата обекта най-вероятно ще се занимават с тази поддръжка на хардуер и софтуер. Според запознати договорът на магазина на "Солунска" е сключен през 2008 г., в пика на имотния бум, и е деветгодишен. Не е ясно дали фирмата може да издържи при високите наеми в центъра, без да реализира добри продажби. Не е изключено компанията да поиска предоговаряне на условията със собствениците на обекта.

"Капитал" в продължение на три седмици настояваше за среща с изпълнителния директор на "Мултирама" Аристотелис Фотилас, но те ни бяха отказани с довода, че "на този етап не иска да говори". Веригата имаше големи амбиции за българския пазар и, общо взето, следваше гръцката си стратегия за разширяване на бизнеса. Тя коренно се различаваше от тази на друг гръцки конкурент с дейност в България - "Плесио". Компанията залага само на един магазин - в София, който носи приходи от 14 млн. лв. за 2011 г., за пръв път е на миниатюрна печалба, но е с натрупани загуби до миналата година от 5.2 млн. лв. Засега това е по-правилното поведение. Явно моделът на "Мултирама" не се оказа приложим на българския пазар, поне в тази пазарна ситуация. 

Ако сте забравили как изглеждаха магазините по време на Виденовата зима през 1996 г., влезте в "Мултирама". Рафтовете на проспериращата доскоро верига са празни, тук-таме се мотае някоя самотна мишка, клавиатура или монитор. От бляскавите щандове преди месеци днес няма и спомен. Какво се е случило?

Причината за празните рафтове в "Мултирама" е напълно прозаична - тежкото финансово състояние на компанията. През последния месец и половина гръцката верига затвори девет от единадесетте си магазина в провинцията и столицата. Засега продължават да работят само два обекта в София - на "Солунска" и в "Люлин". На сайта на фирмата се продават няколко десетки артикула, но на заглавната страница основно се рекламират сервизните услуги на фирмата. Профилът във Facebook вече е изтрит, тъй като на него започнаха да се появяват неудобни въпроси от потребителите.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

43 коментара
  • 1
    rhiad avatar :-|
    rhiad

    Абе и Кунторов не беше кой знае, колко кадърен, но Фотилас наистина ..... м.....а на тази фирма. Да премахнеш единственното печелившо звено(в случая В2В), да откриваш магазини на меко казано съмнителни локации си е а пръв поглед малоумщина, а на второ четене чиста далавера. Да не говорим за отбора продуктови келеши, които задеъстиха склада на фирмата с непродаваеми боклуци. Пълни безхаберници. Панос трябва да ви е... всички с дръжка от метла...

    Публикувано през m.capital.bg

  • 2
    greenman avatar :-|
    TED (moderator är en faggot)

    "Капитал" в продължение на три седмици настояваше за среща с изпълнителния директор на "Мултирама" Аристотелис Фотилас, но те ни бяха отказани с довода, че "на този етап не иска да говори".


    Е кво да му се говори на Фотилас - фалира обещаваща фирма с харчовете си. Единствено и само той носи вина за това. Много ми е любопитно, коя друга фирма ще съсипе сега (ако изобщо си намери работа в България).

  • 3
    tolex avatar :-P
    tolex

    Мдаа, гръцка икономическа класика!

    Откровено се радвам за случващото се, защото долните ни съседи са неутолимо прости в своите представи за нас.

    Разбира се, жалко за всички клиенти, доставчици и собственици на помещенията, които са излъгани. Иска ми се да не са много ощетени от този (гръцки) ентусиазъм.

    Поздравявам автора за заглавието!

  • 4
    tsyrvulan avatar :-|
    tsyrvulan

    Не минава и ден без някоя новина свързана с Гърция да не се появи на страниците на Капита. Досадно е вече.

  • 5
    kardinalat avatar :-?
    kardinalat

    До коментар [#4] от "tsyrvulan": Това е реалност! Да се научим да печелим от нея.

  • 6
    epoc avatar :-|
    epoc

    Кофти стока (особено тази, която сглобяваха на място), кошмарен сервиз, неконкуретни цени. Да не говорим, че в онлайн магазина им имаше стока, която отдавна е изчерпана (2-3 години), не никой не се сеща да я махне.

    Два пъти съм си имал вземане-даване със сервиза им и съм бягал надалече с писъци. Мой познат си поръча компютър от тях, това, което му сглобиха, нямаше нищо общо с това, за коеот е платил с мотив "стоката е изчерпана". На въпроса "а защо тогава ми слагате компоненти с по-лоши параметри" последва едно гробно мълчание, след което компютъра в беше преработен според офертата. Нали се сещате, че повече от този магазин не се пазаруваше...

  • 7
    peho avatar :-|
    peho

    Продаваха скъпо. Това, както и сервиза им е причината хората да ги отбягват. Още преди години си бяха известни като "Мултидрама".

  • 8
    angelan avatar :-|
    one4all

    Гръцката измама си е стара колкото света - Всичко под наем, всичко на заем, крещящ брандинг и балъци да ти бачкат. Класика!

  • 9
    busy2 avatar :-|
    Dr.Jotker

    До коментар [#8] от "one4all":

    е, че ти си описал в няколко думи една успешна стратегия за правене на бизнес. Другаде им е грешката.

  • 10
    m_style avatar :-P
    m_style

    Един добър преразказ с елементи на разсъждение в духа на "художествения" маркетинг. Иначе нищо ново под слънцето - когато няма какво ново и различно да предложиш, остава единствено да сваляш цената /гащите/ и да чакаш някой "да те оправи". След най-ниската цена винаги следва това. Въпрос е само на време... Местенето на големи количества кашони с етикет "промоция" не е точно маркетинг, нито търговия, нито бизнес. Трябва и още нещо...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK