Продажба на поправителен
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Продажба на поправителен

При първия търг държавата силно ограничи кандидатите и само една компания прояви интерес

Продажба на поправителен

Във втория опит за приватизация на "БДЖ - Товарни превози" вероятно ще участват повече кандидати. Най-новият потенциален купувач е американски

Калина Горанова
6892 прочитания

При първия търг държавата силно ограничи кандидатите и само една компания прояви интерес

© НАДЕЖДА ЧИПЕВА


Няколко месеца след като държавата се провали в първия си опит да продаде "БДЖ - Товарни превози", сега тя отива на поправителен. Предишният конкурс беше спрян през юли, тъй като имаше само един кандидат заради силно завишените условия, а процедурата породи редица съмнения за нейната безпристрастност и прозрачност. От Агенцията за приватизация в петък обявиха началото на нова продажба, като очакванията са, че сега ще има повече желаещи по няколко причини. Първо, цената, която държавата се надява да получи, е значително по-ниска. И второ, летвата за кандидатите също е свалена. А по неофициална информация освен чешка и румънска компания вече интерес проявява и нов кандидат - американският фонд International Rail Partners.

Почти без пари

При първия опит за продажба превозвачът беше оценен на 200 млн. лв. След провала на конкурса започна бързо изготвяне на нова оценка на активите на компанията, предложени за продан, като се спряга сума от около 100 млн. лв. По неофициална информация обаче минималният праг е намален още - на около 50 млн. лв. При първия конкурс от железопътния сектор коментираха, че цената е неоправдано висока поради ниските маржове на печалба в сектора и дългата възвращаемост на инвестицията. От друга страна обаче, продажната цена е важна за държавата, тъй като с парите от товарните превози ще се погасява заемът към немската банка KfW за пътническите мотриси Siemens (виж карето).

Ниска летва

Вместо да даде възможност на повече компании да наддават за "БДЖ - Товарни превози", при първия опит държавата ограничи до минимум възможните кандидати и на практика провали търга, като загуби ценно време. По препоръка на транспортното министерство изискванията за стратегическите инвеститори бяха много занижени, а процедурата изглеждаше нагласена специално за определен инвестиционен кандидат, като заложените критерии повтаряха тези от продажбата на "Булгартабак". За стратегическите компании изискването беше да имат оборот от поне 400 млн. евро за всяка от последните три години, както и 10-годишен опит в сферата. Всичко това, при положение че "БДЖ - Товарни превози" отчита оборот от 186 млн. лв. за 2011 г. Финансовите инвеститори трябваше да имат 20 млн. евро собствен капитал и да управляват активи от поне 1 млрд. евро през всяка от последните три години.

Сега агенцията прави опит да поправи грешката си. Стратегическите инвеститори ще трябва да докажат, че през последните 5 години са извършвали железопътни превози на товари, и да имат необходимите лицензи и документи за жп превозвач съгласно законодателството на съответната държава. Приходите от 400 млн. евро за всяка от последните три години сега са намалени на 100 млн. евро. Финансовите инвеститори пък ще трябва да управляват активи от минимум 400 млн. евро както за всяка от последните три финансови години, така и към датата на подаване на документация.

До процедурата няма да се допускат консорциуми (под формата на търговски или граждански дружества съгласно българското законодателство, специално създадени с цел участие в конкурса), офшорни дружества, както и лица, които имат непогасени, изискуеми публични задължения към българската държава, лица, които са в ликвидация, обявени в несъстоятелност или са в производство за обявяване в несъстоятелност, както и лица, осъдени за банкрут, съобщават още от агенцията. Кандидатите ще могат да закупуват документация в рамките на един месец от оповестяването на търга в Държавен вестник, а оферти ще се подават до 82-ия ден. Депозитът за участие пък е 20 млн. евро.

Нови кандидати

Новите по-облекчени условия ще позволят на стратегически компании, които бяха закупили документи в първия конкурс, но не продължиха участието си по-нататък, да се пробват отново. Документи на първия търг закупиха  румънската частна жп компания Grup Feroviar Roman, която държи мажоритарен дял в българското дружество "Българска железопътна компания", и чешката транспортна компания Advanced World Transport, която развива железопътна транспортна дейност.

Според източници от приватизационните среди интерес към продажбата има и отвъд океана - американската International Rail Partners, която развива дейност в сферата на придобиването и оперирането на железопътни товарни активи в целия свят. Оттам обаче не отговориха на въпросите на "Капитал" дали наистина се интересуват от българското дружество. Всъщност точно появата на този потенциален кандидат отложи втория старт на конкурса, за да се проучи дали компанията отговаря на критериите. Тя явно ги покрива, защото не са променени огласените преди месец показатели.

Все още не е ясно дали в новото състезание ще участва единственият кандидат от предходната процедура. Това е "Дует реълуей България", която беше регистрирана малко преди търга, има кипърски собственик, който пък е притежание на британския инвестиционен фонд Duet Group. Фонът не е развивал дейност на българския пазар, като няма опит и в сферата на жп транспорта. Инвестиционната компания обаче управлява различни видове взаимни и хедж фондове. Освен това предоставя и услуги от типа family offices, т.е. консултантски и инвестиционни услуги за конкретни лица. Така че е възможно интересът й към БДЖ да произтича от клиент.

Броят на кандидати при новите занижени условия ще покаже доколко атрактивно е товарното поделение на БДЖ, като първото преброяване ще е след 30 дни (до когато желаещите могат да закупят документи за участие). Важно е обаче агенцията да гарантира, че състезанието ще бъде честно и прозрачно, за да спечели както държавата (чрез получената цена), така и самата компания (под формата на добър мениджмънт и възможности за инвестиции и развиване на бизнеса).

Важната продажба

С приватизацията на товарните превози на БДЖ държавата се надява да се сдобие с финансов ресурс, с който да се разплати на германската банка KfW, на която БДЖ дължи над 40 млн. евро за пътническите мотриси "Сименс". KfW е готова да изчака приключването на приватизацията на "Товарни превози", след което преговорите за разсрочване на дълга ще продължат, съобщи  преди дни министърът на транспорта Ивайло Московски. От миналия месец министерствата на транспорта и на финансите преговарят с германската банка за разсрочването на дълга, по който БДЖ досега успяваше да плаща по 1 млн. евро на месец. "До голяма степен с парите от приватизацията ще се погаси това задължение. Каквото остане, ще мислим след резултата от приватизацията", каза Московски.

Няколко месеца след като държавата се провали в първия си опит да продаде "БДЖ - Товарни превози", сега тя отива на поправителен. Предишният конкурс беше спрян през юли, тъй като имаше само един кандидат заради силно завишените условия, а процедурата породи редица съмнения за нейната безпристрастност и прозрачност. От Агенцията за приватизация в петък обявиха началото на нова продажба, като очакванията са, че сега ще има повече желаещи по няколко причини. Първо, цената, която държавата се надява да получи, е значително по-ниска. И второ, летвата за кандидатите също е свалена. А по неофициална информация освен чешка и румънска компания вече интерес проявява и нов кандидат - американският фонд International Rail Partners.

Почти без пари


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

13 коментара
  • 1
    xmm avatar :-P
    xmm

    Ами...ще следим поправителния....

  • 2
    stanislav_yankov avatar :-P
    Станислав Янков

    Кражба на поправителен! Заради разсипването от управленските крадци и на БДЖ, сега ми се налага да си купувам кола (досега често ползвах БДЖ, за да събирам пари за основаване на личен бизнес).

  • 3
    kihano avatar :-|
    kihano

    Приватизацията е престъпление!

  • 4
    mickmick avatar :-|
    mickmick

    И защо трябва да е приватизация? А не например концесия?

  • 5
    t_ avatar :-|
    t_

    А дълговете какво ще ги правим, ако е концесия?

  • 6
    telqk avatar :-|
    telqk

    До коментар [#5] от "t_":
    Ами това което се прави в НЕК и Булгар газ - печалбата се приватизира а загуби и дългове се национализират.

  • 7
    boby1945 avatar :-P
    boby1945

    Мантрата приватизиран ж.п. транспорт, определено няма да проработи... Не работи в САЩ, ще работи в България, оти?
    Само ще разсипят и това звено на БДЖ....
    Глупостите започнаха с разделянето на БДЖ..... преди 12 години.....
    Ама лостоваци, толкова им акъла!!!

  • 8
    mickmick avatar :-|
    mickmick

    До коментар [#5] от "t_":

    Ами сега какво ги правим? И как ще се гарантира, че ще бъдат изплатени? И няма всичко да отиде за скрап? Има ли статистика, колко от приватизираните предприятия работят? Да не излезе от 100 приватизирани, само 3-4 ри да работят?

  • 9
    gost22 avatar :-|
    gost22

    [quote#8:"mick"]Ами сега какво ги правим? И как ще се гарантира, че ще бъдат изплатени?[/quote]
    Поне няма да има още, нови дългове за плащане. А за ЖП-транспорта не се притеснявайте — първите ЖП линии в България са били частни, и са си плащали сами дълговете.

  • 10
    traveler1 avatar :-|
    traveler1

    [quote#9:"gost22"]А за ЖП-транспорта не се притеснявайте — първите ЖП линии в България са били частни, и са си плащали сами дълговете.

    Докладване на модератор

    [/quote]
    Така е, но в същото това време държавата се е чудела как да се отърве от частните превозвачи, поради ред изнудвания и неудобства, които са създавали при превоза на пътници и товари, та се е стигналбо до бунт на клиентите, който подшишкван от Стамболов е довел до скоропостижно одържавяване. Историята е спирала, и всичко ново е добре забравеното старо!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Новият пазар на труда

Новият пазар на труда

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK