С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
13 18 ное 2012, 19:01, 6721 прочитания

Продажба на поправителен

Във втория опит за приватизация на "БДЖ - Товарни превози" вероятно ще участват повече кандидати. Най-новият потенциален купувач е американски

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Няколко месеца след като държавата се провали в първия си опит да продаде "БДЖ - Товарни превози", сега тя отива на поправителен. Предишният конкурс беше спрян през юли, тъй като имаше само един кандидат заради силно завишените условия, а процедурата породи редица съмнения за нейната безпристрастност и прозрачност. От Агенцията за приватизация в петък обявиха началото на нова продажба, като очакванията са, че сега ще има повече желаещи по няколко причини. Първо, цената, която държавата се надява да получи, е значително по-ниска. И второ, летвата за кандидатите също е свалена. А по неофициална информация освен чешка и румънска компания вече интерес проявява и нов кандидат - американският фонд International Rail Partners.

Почти без пари



При първия опит за продажба превозвачът беше оценен на 200 млн. лв. След провала на конкурса започна бързо изготвяне на нова оценка на активите на компанията, предложени за продан, като се спряга сума от около 100 млн. лв. По неофициална информация обаче минималният праг е намален още - на около 50 млн. лв. При първия конкурс от железопътния сектор коментираха, че цената е неоправдано висока поради ниските маржове на печалба в сектора и дългата възвращаемост на инвестицията. От друга страна обаче, продажната цена е важна за държавата, тъй като с парите от товарните превози ще се погасява заемът към немската банка KfW за пътническите мотриси Siemens (виж карето).

Ниска летва

Вместо да даде възможност на повече компании да наддават за "БДЖ - Товарни превози", при първия опит държавата ограничи до минимум възможните кандидати и на практика провали търга, като загуби ценно време. По препоръка на транспортното министерство изискванията за стратегическите инвеститори бяха много занижени, а процедурата изглеждаше нагласена специално за определен инвестиционен кандидат, като заложените критерии повтаряха тези от продажбата на "Булгартабак". За стратегическите компании изискването беше да имат оборот от поне 400 млн. евро за всяка от последните три години, както и 10-годишен опит в сферата. Всичко това, при положение че "БДЖ - Товарни превози" отчита оборот от 186 млн. лв. за 2011 г. Финансовите инвеститори трябваше да имат 20 млн. евро собствен капитал и да управляват активи от поне 1 млрд. евро през всяка от последните три години.



Сега агенцията прави опит да поправи грешката си. Стратегическите инвеститори ще трябва да докажат, че през последните 5 години са извършвали железопътни превози на товари, и да имат необходимите лицензи и документи за жп превозвач съгласно законодателството на съответната държава. Приходите от 400 млн. евро за всяка от последните три години сега са намалени на 100 млн. евро. Финансовите инвеститори пък ще трябва да управляват активи от минимум 400 млн. евро както за всяка от последните три финансови години, така и към датата на подаване на документация.

До процедурата няма да се допускат консорциуми (под формата на търговски или граждански дружества съгласно българското законодателство, специално създадени с цел участие в конкурса), офшорни дружества, както и лица, които имат непогасени, изискуеми публични задължения към българската държава, лица, които са в ликвидация, обявени в несъстоятелност или са в производство за обявяване в несъстоятелност, както и лица, осъдени за банкрут, съобщават още от агенцията. Кандидатите ще могат да закупуват документация в рамките на един месец от оповестяването на търга в Държавен вестник, а оферти ще се подават до 82-ия ден. Депозитът за участие пък е 20 млн. евро.

Нови кандидати

Новите по-облекчени условия ще позволят на стратегически компании, които бяха закупили документи в първия конкурс, но не продължиха участието си по-нататък, да се пробват отново. Документи на първия търг закупиха  румънската частна жп компания Grup Feroviar Roman, която държи мажоритарен дял в българското дружество "Българска железопътна компания", и чешката транспортна компания Advanced World Transport, която развива железопътна транспортна дейност.

Според източници от приватизационните среди интерес към продажбата има и отвъд океана - американската International Rail Partners, която развива дейност в сферата на придобиването и оперирането на железопътни товарни активи в целия свят. Оттам обаче не отговориха на въпросите на "Капитал" дали наистина се интересуват от българското дружество. Всъщност точно появата на този потенциален кандидат отложи втория старт на конкурса, за да се проучи дали компанията отговаря на критериите. Тя явно ги покрива, защото не са променени огласените преди месец показатели.

Все още не е ясно дали в новото състезание ще участва единственият кандидат от предходната процедура. Това е "Дует реълуей България", която беше регистрирана малко преди търга, има кипърски собственик, който пък е притежание на британския инвестиционен фонд Duet Group. Фонът не е развивал дейност на българския пазар, като няма опит и в сферата на жп транспорта. Инвестиционната компания обаче управлява различни видове взаимни и хедж фондове. Освен това предоставя и услуги от типа family offices, т.е. консултантски и инвестиционни услуги за конкретни лица. Така че е възможно интересът й към БДЖ да произтича от клиент.
Броят на кандидати при новите занижени условия ще покаже доколко атрактивно е товарното поделение на БДЖ, като първото преброяване ще е след 30 дни (до когато желаещите могат да закупят документи за участие). Важно е обаче агенцията да гарантира, че състезанието ще бъде честно и прозрачно, за да спечели както държавата (чрез получената цена), така и самата компания (под формата на добър мениджмънт и възможности за инвестиции и развиване на бизнеса).



Важната продажба

С приватизацията на товарните превози на БДЖ държавата се надява да се сдобие с финансов ресурс, с който да се разплати на германската банка KfW, на която БДЖ дължи над 40 млн. евро за пътническите мотриси "Сименс". KfW е готова да изчака приключването на приватизацията на "Товарни превози", след което преговорите за разсрочване на дълга ще продължат, съобщи  преди дни министърът на транспорта Ивайло Московски. От миналия месец министерствата на транспорта и на финансите преговарят с германската банка за разсрочването на дълга, по който БДЖ досега успяваше да плаща по 1 млн. евро на месец. "До голяма степен с парите от приватизацията ще се погаси това задължение. Каквото остане, ще мислим след резултата от приватизацията", каза Московски.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Емисиите на метан от фосилни горива са "силно подценени" Емисиите на метан от фосилни горива са "силно подценени"

Добивът на въглища, петрол и газ вероятно има още по-голяма роля за парниковия ефект в атмосферата

26 фев 2020, 790 прочитания

Шивашката фирма "Омелия" откри нов цех в ардинското село Падина Шивашката фирма "Омелия" откри нов цех в ардинското село Падина

Инвестицията е малка, но ще създаде около 50 работни места

26 фев 2020, 751 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Компания на КТБ стана собственик на "Техномаркет"

КЗК разреши на Domtech Holding да придобие "К енд К Електроникс"

Още от Капитал
10 мита за еврото

Не, цените няма да се вдигат, курсът на лева няма да се променя и още няколко отговора на най-популярните заблуди за влизането в еврозоната

Нов цигарен връх

Rothmans е на път да стане най-търсената марка на пазара

Автогол с еврозоната, мачът продължава

Изборът сега е между по-добро икономическо бъдеще и статуквото

Коронавирусът приближава към пандемия

Бързата и разумна реакция може да намали щетите от масовото разпространение на заразата

Моя страна, моя Южна Корея

Кратък гид към корейската нова вълна в киното

Кино: "Малки жени"

Дързост и покорство във време на пробуждане

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10