Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Много скиори и бордисти посещават Банско само през уикенда и често покупката на сезонна ВИП карта, с която да избегнат дългите опашки, е неизгодна за тях

ВИП регулация

КЗК не видя нередности в продажбата на дневни специални ски-карти в Банско, но само за клиенти на един хотел

Мария Иванова
9085 прочитания

Много скиори и бордисти посещават Банско само през уикенда и често покупката на сезонна ВИП карта, с която да избегнат дългите опашки, е неизгодна за тях

© Цветелина Белутова


980 лв. беше сезонната ВИП карта до миналия сезон, а за новия цените все още не са обявени.

Ако бизнесът ти расте, значи в определени подозрителни действия на конкуренти и партньори няма нищо нередно. Този извод може да се направи от решение на Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) във връзка с продажбата на ВИП ски карти за бърз достъп до кабинковия лифт в Банско.

За лифтовете и хората

А ако в последните години ви се е случвало да карате ски в курорта, няма как да не сте забелязали опашките от туристи, чакащи реда си за ползване на кабинковия лифт. Сигурно сте чували и за въведената от сезон 2009-2010 г. възможността да се купи ВИП карта за целия зимен сезон, с която това чакане може да се избегне, като се мине през т.нар. бърз коридор. Цените на тези сезонни карти обаче са доста високи – за възрастен например една струва 980 лв., което отказва много от туристите от тази алтернатива. Дневна пък изобщо не се предлага. Оказва се обаче, че от края на октомври 2010 г. гостите на един от петзвездните хотели в Банско – "Кемпински хотел Гранд арена" са получили възможност да закупят такива на доста приемливи цени – 70 лв. на ден, при стойност на обикновената дневна карта 55 лв. Проблемът е, че такива карти, издавани за срок от един до шест дни, могат да се купят само от гостите на хотела при доказана регистрация. Така, ако турист, отседнал в друг обект, си купи сезонна за 980 лв., той трябва да кара поне 14 дни, за да се почувства истински привилегирован. Засега от "Юлен" не са обявили цените за новия сезон и не е ясно ще има ли промени.

История за два хотела

Логично въпрос на време е някой от конкурентните хотели също да прояви интерес към възможността да предложи на гостите си такава услуга. В случая това е друг от петзвездните в курорта – "Премиер лъкшъри маунтин резорт". Собственикът му – туристическата компания "Шелби България", отправя съответните искания, включително и чрез нотариална покана, за това до фирмата - концесионер на съоръженията в Банско – "Юлен", но така и не получава отговор.

Историята обаче не би била толкова интересна, ако не се отчете един съществен факт – "Кемпински хотел Гранд арена" и собствениците му всъщност са свързани с "Юлен". Хотелът е собственост на компанията "Гехард", която се управлява и представлява от изпълнителния директор на "Юлен" Боян Мариянов. Отделно от това комплексът е ипотекиран в полза на Първа инвестиционна банка, чийто акционер и председател на Българската федерация по ски Цеко Минев също се свързва с компанията - концесионер на съоръженията в Банско.

Именно свързаността на "Кемпински хотел Гранд арена" с "Юлен" става повод от "Шелби България" да сезират КЗК с искане да се установи дали в случая не е нарушено законодателството в областта на защитата на конкуренцията. От компанията посочват, че чрез отказа си от "Юлен" на практика подкрепят развитието на "Кемпински хотел Гранд арена", докато върху дейността на "Премиер лъкшъри маунтин резорт" е оказан негативен ефект. Същевременно са засегнати и интересите на крайните потребители, посочват от "Шелби България".

Има ли нередности

От регулатора обаче стигат до решението, че нарушение няма. Ключов момент за постановяването му се оказва фактът, че за разглеждания по казуса период клиентите на "Премиер лъкшъри маунтин резорт" са се увеличили независимо от факта, че хотелът не предлага на гостите си дневни ВИП карти. Отделно от това от КЗК отбелязват, че делът на посетителите на "Кемпински хотел Гранд арена", които са купили дневна ВИП карта, е "пренебрежимо" малък – съответно 8% от клиентите за сезон 2010-2011 и 11% от гостите за сезон 2011-2012.

Така според заключението на КЗК, от една страна, ограниченото предлагане на дневните ВИП карти на практика не е ограничило дейността на "Шелби България", тъй като не е довело до отлив на потребители и съответно до намаляване на посещаемостта на управлявания от дружеството хотел. Същевременно от регулатора посочват, че фактът, че Боян Мариянов представлява и "Юлен", и "Гехард", не е достатъчен, за да се направи заключението, че двете компании са група по смисъла на Закона за защита на конкуренцията, тъй като не е налице условието "върху тях да упражнява решаващо влияние единен субект". С други думи, според тълкуванието на КЗК двете дружества са независими предприятия, поради което може да се разгледа въпросът дали търговското им поведение представлява вертикално ограничение на конкуренцията. От институцията обаче не намират нарушения и в сключения между "Юлен" и "Гехард" договор за продажбата на дневни ВИП карти. "В договора липсва клауза, която да определя кръга от потребители, на които изпълнителят ("Гехард" - бел. ред.) има право да продава лифт картите", се посочва в решението на КЗК.


8 коментара
  • 1
    haralampi avatar :-|
    haralampi

    Заради такива решения България не привлича и няма да привлича качествени световни инвеститори и ще има монополи и олигополи на вътрешния пазар.

    Да дойдат е все едно да се съгласят да играят футболен мач, който се свири от приятел на другия отбор.

  • 2
    intergalactic avatar :-|
    intergalactic

    По смисъла на МСФО и повечето счетоводни стандарти, двете дружества са под общ контрол и образуват група...
    КЗК има различно разбиране обаче :)

  • 3
    gligi avatar :-|
    gligi

    Имаш лифт - доиш туристите...
    Отделен въпрос е че излиза по-евтино да караш в Алпите, отколкото в Пирин.

  • 4
    borabora54 avatar :-P
    borabora54

    "Новините и решенията на КЗК, достигат до Вас със съдействието ... на Юлен и Цеко Минев".... тук следват веселите трели на коледна песничка на фона на забързани еленчета....

  • 5
    cezar_cezar avatar :-|
    есе

    До коментар [#1] от "haralampi":

    Свикнали сме да гледаме такива мачове, така че примерът ти не е удачен.

  • 6
    gesch18 avatar :-P
    Eisbär

    До коментар [#3] от "gligi":

    Понеже тази година нямам пари за Банско ще карам в Алпите

  • 7
    petark avatar :-|
    petark

    добре дошли в държавата на монополите!

  • 8
    mastikata avatar :-|
    mastikata

    Съжалявам за нанмамените инвеститори, но Банско трябва да бъде съзнателно избягвано поне от местните туристи, които имат поне малко чувство за достойнство и прагове на търпимост. Всъщност е време поне там където имаме избор съзнателно да бойкотираме мутренските картели.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK