Компаниите са с по-лоши очаквания за 2013 г.
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Компаниите са с по-лоши очаквания за 2013 г.

Очакванията за износ на българския бизнес рязко се влошават в последната анкета

Компаниите са с по-лоши очаквания за 2013 г.

Българските фирми все още прогнозират ръст, но оптимизмът им е доста по-умерен

4241 прочитания

Очакванията за износ на българския бизнес рязко се влошават в последната анкета

© Капитал Daily


Резултатите може да се окажат по-лоши от очакванията, тъй като преди изборите политиците си позволяват повече обещания и някои фирми може да са подведени.

Цветан Симеонов, председател на БТПП

Кризата за българския бизнес не само не е отминала, но и ще продължи през следващата година. Надеждите на фирмите, че през 2012 г. дестабилизацията ще бъде преодоляна, не се оправдаха и прогнозите им за догодина са доста по-реалистични. Това показват резултатите от Европейския икономически преглед за 2013 г. на Асоциацията на европейските търговско-промишлени палати Eurochambers, който проследява очакванията на компаниите в 26 европейски страни, включително и България. Данните за страната бяха представени от Българската търговско-промишлена палата (БТПП).

Прогнозата на българските фирми за догодина обаче все пак е за ръст, макар и доста по-малък от миналогодишния. Не така стоят нещата в част от Европа, където бизнес доверието достига най-ниската си стойност за последните 20 години откакто се провежда анкетата на Eurochambers. Компаниите в две трети от страните очакват 2013 г. да бъде по-лоша от 2012 г. Особено негативни са нагласите в Кипър, а за първи път от 2009 г. насам песимистични са настроенията и в Германия и Естония.

Има обаче и оптимисти. Турският бизнес например като цяло е положително настроен за развитието си през следващата година, а географската близост и множеството турски инвеститори в страната може да помогнат и на българската икономика, смятат икономистите на БТПП.

Охлаждане на ентусиазма

Като цяло българските фирми са оптимистично настроени за бизнес климата през 2013 г., като заемат осмо място сред страните, участвали в анкетата. Въпреки това делът на компаниите, които имат положителни очаквания за догодина, е само с 16% по-голям от този на песимистите. Тази балансова стойност е едва една трета от числото, което беше отчетено в анкетата през 2011 г. по отношение на нагласите за текущата година. "Сега фирмите гледат по-реалистично и затова резултатът като цяло е по-балансиран", коментира председателят на управителния съвет на БТПП Цветан Симеонов. По думите му доста по-малко компании от обичайното са се оказали прави в очакванията си за ръст по някои от показателите за 2012 г. и затова сега са по-въздържани в прогнозите си за догодина. "Трябва да се отчете и това, че предишното проучване се проведе, преди да започнат сериозните проблеми в Гърция, и затова резултатите тогава бяха по-положителни", добави експертът на БТПП Олга Чугунска.

Важна роля играе и фактът, че в страните, които са основни търговски партньори на България, очакванията не са много високи. "Затова не можем да разчитаме тласъкът за българската икономика да дойде от ЕС и трябва да развиваме трети пазари", посочи Симеонов. Според работодателите, за да се обърне негативната тенденция, от ключово значение е да се заложи на по-ефективна администрация за сметка на намаляване на разходите и тежестта за фирмите.

Слаби очаквания за продажбите

Наполовина по-слаби са очакванията на българския бизнес за продажбите догодина. На фона на петте държави обаче, които като цяло очакват понижение (Кипър, Словения, Испания, Чехия и Унгария), повечето фирми у нас все пак прогнозират ръст на оборотите. Така по този показател България се нарежда на десето място сред анкетираните страни.

По-малко от една трета от миналогодишните фирми обаче разчитат увеличението да дойде от продажбите в страната. "Производителите си дават сметка, че потребителите все още предпочитат да пестят пари, да отлагат разходи. Спестяванията продължават да нарастват, макар и не с такива темпове като преди", каза Симеонов. За почти половината от фирмите пък (49%) 2013-а ще бъде година на стагнацията.

По експортни прогнози българските предприятия се нареждат едва на 13-о място в Европа и заедно с полските отчитат най-значителния спад спрямо миналата година. Според експертите на БТПП обаче този път ЕС има свръхочаквания. "Няма причина за толкова оптимистични прогнози в Европа", смята Цветан Симеонов. По думите му европейските стоки са все още скъпи и затова неконкурентни. На този фон България има малко по-добри шансове от другите страни в ЕС да заложи на продажбите в чужбина.

(Не)реалистично за заетостта

Само с 3.3% повече са фирмите, които прогнозират увеличение на работните места догодина, от тези, които предвиждат съкращения. Понижението на този показател е особено впечатляващо на фона на миналогодишните резултати, когато превесът беше близо седем пъти по-голям. И макар че България влиза в десетката на най-оптимистичните прогнози в Европа, това не се дължи на обективни фактори, а на много по-негативните очаквания в другите страни. Общо десет от анкетираните 26 държави очакват спад на заетостта.

Според експертите на БТПП обаче дори и тази прогноза за България е малко оптимистична. Причината е, че увеличението на минималната работна заплата винаги досега е водело до увеличение на безработицата, особено в нискоквалифицираните сегменти. "Не очакваме и сега това да ни отмине", каза Симеонов. По думите му компаниите вероятно разчитат на увеличените суми по европейските програми, които се реализират през Министерството на труда и социалната политика, и на базата на тези стимули някои фирми очакват да увеличат заетостта.

Инвестиционен вакуум

Пет пъти по-малък е превесът на фирмите, които прогнозират ръст на инвестициите през 2013 г. спрямо миналогодишните резултати, показват още данните от анкетата. От една страна, намалява делът на компаниите, които предвиждат да увеличат капиталовложенията си. От друга, нараства броят на предприятията, които прогнозират спад. "Очевидно заради очакваните загуби те няма да могат да запазят инвестициите и ще трябва да направят регрес", посочи Симеонов.

Има обаче възможности за развитие, смятат от БТПП. Нараства интересът към България от страна на Гърция, инвестиции може да дойдат и от арабския свят и Япония, резерви има също в Китай, Индия и Узбекистан. "Бизнесът не предвижда Европа да тръгне напред през 2013 г., затова България не трябва да разчита само на ЕС, а да се насочи към трети страни", подчерта Цветан Симеонов.

Участници и методология

Европейският икономически преглед се прави за 20-а поредна година от Eurochambers, а България участва за 14-и път в него. Проучването за 2013 г. обхваща общо 53 хил. фирми в 26 европейски страни. Тази година в него не са се включили Гърция и Франция, а новите участници са Сърбия и Черна гора. От българска страна анкетата са попълнили 631 компании - 398 в промишлеността и 233 в сферата на услугите. За да се гарантира сравнимост на резултатите, участват един и същ кръг от фирми.

Анкетата е фокусирана върху шест икономически индикатора - бизнес доверие, общи продажби, продажби в страната, износ, заетост и инвестиции. Фирмите отговарят на общо 12 въпроса - по два за всеки от индикаторите, като единият е за резултатите им от текущата година, а другият е за прогнозите им за следващата. Възможните отговори са три - ръст, спад и без промяна. Крайният резултат - т.нар. балансово число, се формира, като от процента на фирмите, дали положителен отговор, се изважда процентът на отговорилите отрицателно.
Резултатите може да се окажат по-лоши от очакванията, тъй като преди изборите политиците си позволяват повече обещания и някои фирми може да са подведени.

Цветан Симеонов, председател на БТПП

Кризата за българския бизнес не само не е отминала, но и ще продължи през следващата година. Надеждите на фирмите, че през 2012 г. дестабилизацията ще бъде преодоляна, не се оправдаха и прогнозите им за догодина са доста по-реалистични. Това показват резултатите от Европейския икономически преглед за 2013 г. на Асоциацията на европейските търговско-промишлени палати Eurochambers, който проследява очакванията на компаниите в 26 европейски страни, включително и България. Данните за страната бяха представени от Българската търговско-промишлена палата (БТПП).


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    rmarkov avatar :-|
    R VMarkov

    Българският бизнес трябва да разбере, че стабилен лев не не води непременно до икономически растеж и съответно печалби, дори напротив - води до дефлация и рецесия и по-малки печалби.

    Системата на валутен борд е анахронизъм, подобен на отмрялата система на златния стандарт, която не позволява на дори знаещо и можещо правителство (добре, че нашето не е такова) да създаде макроикономическите предпоставки за растеж и пълна заетост.

    http://bulgaria-mmt.blogspot.com/

  • 2
    gost22 avatar :-|
    gost22

    "Има обаче и оптимисти. Турският бизнес например като цяло е положително настроен за развитието си през следващата година, а географската близост и множеството турски инвеститори в страната може да помогнат и на българската икономика, смятат икономистите на БТПП."

    Турския бизнес (и икономика) са във възход, който е свързан с нестабилността в района. Турция се явява като "швейцарска банка" за съседите си — стабилно укритие за парите им (бели пари за черни дни) от безредиците в собствените им държави. Та не бързайте да се връзвате за турските интереси в района — след всеки прилив, има отлив. Я си припомнете, колко бързо се отвориха шивашки цехове, и после колко бързо се затвориха, около борбата за квотите за износ на дрехи в САЩ.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK