Една от големите компании в Монтана планира масови съкращения
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Една от големите компании в Монтана планира масови съкращения

Пазарът на обувки пострада от кризата и това засегна много български производители, които разчитат и основно на поръчки на ишлеме

Една от големите компании в Монтана планира масови съкращения

Фабриката за обувки "Тримона" е подала заявление за освобождаване на 100 души

Весела Николаева
14445 прочитания

Пазарът на обувки пострада от кризата и това засегна много български производители, които разчитат и основно на поръчки на ишлеме

© Анелия Николова


Един от най-големите работодатели в гр. Монтана – производителят на обувки "Тримона", смята да съкрати персонала си, става ясно от подадено заявление до Агенция по заетостта (АЗ). Предприятието не работи от около месец и в момента служителите му са в платен или неплатен отпуск, обясниха от Инспекцията по труда в Монтана. Подаденото заявление е за съкращения на 100 души в средата на декември. От "Капитал Daily" опитахме да се свържем с компанията, но след като поискахме да говорим с управител на фирмата, от "Тримона" затвориха телефона. Според документи от Търговския регистър в края на миналата година в компанията са работили 145 души, с 11 по-малко, отколкото през 2010 г.

Има надежда

От Инспекцията по труда обясниха, че е възможно да няма толкова масови съкращения, тъй като през последната година са имали два случая на работодатели, които изпращам уведомления, но до реално изпълнение не се е стигнало. Причината е, че компаниите предпочитат да се "застраховат" и да пуснат превантивно документи до АЗ, в случай, че им се наложи да съкращават в кратък срок. Ако не го направят, работодателите са заплашени от санкции и затова винаги изпращат заявленията в срок, обясниха от инспекцията. При съкращаване на значителна част от персонала всяка компания трябва да прати предварително известие до АЗ, която препраща информацията до областните ведомства.

Масови съкращения на работници в Монтана не е имало от 2010 г., обясниха от Регионалната инспекция по труда. "Тримона" е от големите работодатели, в сравнение с останалите в Монтана и един от малкото, които имат над 50 души служители, добавиха от ведомството. По тяхна информация компанията не е бавила заплати и не дължи пари за предишни периодни към служителите си.

От България за Италия

Според информацията от фирмените регистри "Тримона" е създадено през 1959 г., произвежда дамски и мъжки обувки и е печелила няколко награди за качество и дизайн от национални конкурси и изложения. Основният му акционер (79%) е публичната компания "Фаворит холд", бивш приватизационен фонд "Акционер-Фаворит". През миналата година предприятието е произвело 119 хил. чифта обувки, при близо 137 хил. за 2010 г. Основната част от приходите му идва от износ, предимно за Италия (80%), показват бележките към финансовия отчет. В тях се посочва, че миналата година дружеството се е опитало да свие разходите си като противодействие на спада в поръчките. Още в края на миналата година от дружеството са планирали съкращаване на част от персонала, става ясно от доклада за дейността. Освен с по-малко персонал, разходите са били намалени и със спад на средната заплата – от 305 лв. в края на 2010 г., за миналата тя е била едва 292 лв.

Миналата година "Тримона" е получила 60 хил. лв. кредит за оборотни средства от Общинска банка, чиито падеж изтича този месец. Не е ясно какво се е случило със заема, но засега в Търговския регистър няма информация за залог върху предприятието. В регистъра на частните съдебни изпълнители няма обява за разпродажба на активи, което е крайната стъпка при проблеми с кредитите.

Към края на миналата година "Тримона" има 1.26 млн. лв. продажби, с 2% спад на годишна база. Печалбата за 2011 г. е била 24 хил. лв., при 31 хил. лв. за предходната година.

Бедност в различни измерения

Северозападна България официално е най-бедният район на ЕС от години насам. При изчисленията се използва база от 100 единици брутен вътрешен продукт, произвеждан средно на регион от всяка от 27-те членки на съюза. Този на Северозападна България е по-малко от 30 единици, при условие, че най-богатите европейски райони имат средно БВП от над 200 единици. Безработицата в Северозападна България обаче е малко под средната за страната, показват официални данни на Националния статистически институт – 12.2%, при 12.4% общо за България. Така в края на юни единственият български регион, който има по-ниска безработица от най-бедния в ЕС, е Югозападна България, където е столицата София, според информацията на НСИ. Средната работна заплата в Монтана в края на септември е 591 лв., равна тази в Русе и по-висока от доста области на страната, показва статистиката.

Един от най-големите работодатели в гр. Монтана – производителят на обувки "Тримона", смята да съкрати персонала си, става ясно от подадено заявление до Агенция по заетостта (АЗ). Предприятието не работи от около месец и в момента служителите му са в платен или неплатен отпуск, обясниха от Инспекцията по труда в Монтана. Подаденото заявление е за съкращения на 100 души в средата на декември. От "Капитал Daily" опитахме да се свържем с компанията, но след като поискахме да говорим с управител на фирмата, от "Тримона" затвориха телефона. Според документи от Търговския регистър в края на миналата година в компанията са работили 145 души, с 11 по-малко, отколкото през 2010 г.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

31 коментара
  • 1
    vjacho avatar :-|
    Вячеслав Атанасов

    Лошо!Потъваме бавно.

  • 2
    diego avatar :-|
    Diego

    Преди 2 седмици (понеделник) бях в Монтана по работа.
    В центъра имаше строени на октрито 5 - 6 големи кафенета с много луксозни шатри и мека мебел в услуга на пушачите. Нямаше много празни маси. Трафикът на коли в града също си го биваше (нещо като кръстовищата в София в ранния следобяд с лек трафик). Работят от години (явно не на загуба) 5 - 6 големи магазина на национални вериги за храни и техника.
    Тия хора пари откъде имат?

  • 3
    zamen avatar :-(
    Чарли Мишкин

    За съжаление. Лошо.
    Но може и да стане още по лошо след зимата.

    Абе, да му мислят Боко и Цоко.

  • 4
    nedyalkodonev avatar :-|
    nedyalkodonev

    Как може тази фирма да няма сайт?!!!!!

    Как може в 21 век компания за производство на обувки да няма Интернет каталог?

  • 5
    baligo avatar :-|
    Голяма Балига

    До коментар [#4] от "nedyalkodonev":

    Ами повечето български "предприемачи" са скарани с маркетинга. Те тези неща ги разглеждат като ненужен разход, а не като инвестиция, която ще носи пари.

  • 6
    dragozow avatar :-|
    dragozow

    Майка ми е работила 20 години там до началото на 90-те. В завода има много машини и се правят много качествени обувки. Там е и цеха на обувките Ромика ако някой си ги спомня. След промените се сменяха собственици и работиха на ишлеме. Във фирмения магазин се продаваха обувки "второ качество", това според италианците е крив шев или етикет. Въпреки това въпросните обувки са по-добри от 95% от обувките на родния пазар. Имат цех за отливане на ходила и работят само с естествена кожа. Като знам колко е зле работата в Монтана още 100 души на борсата си е катастрофа. Като си отида и аз им се чудя как висят само по кръчмите и бръмчат с колите. Пълно е с кръчми и таксита. Масово се бачка за 300 лв.

  • 7
    ivan1984 avatar :-?
    Zhelyazkov

    При 119 000 произведени чифта обувки, продажби за 1,26 млн. лева, само на мен ли ми се струва странно?

  • 8
    malart avatar :-|
    malart

    Пак чета тука коментари на хора, които не са били безработни и морализират от амвона си. Както казваше прадядо ми, когато е глад, мизерия и безработица - кръчмите и затворите са пълни. Така че празните мрънкания,че хората нямали работа и пари, а заведенията били пълни имат своето социално и научно обяснение. Логиката е такава, че когато има работа, заведенията ще остават празни, защото хората няма да имат време да ходят в тях. А иначе сега те изпълняват ролята на социален отдушник и средство за среща с приятели и познати. Освен това при такива срещи човек наистина може да си намери по успешно работа, отклкото в бюрата по труда. В противен случай какво да искаме. Щом си безработен - седи си у дома сам между четирите стени с депресия и психоза и не ходи в кафето, щото ще кажат хората, че имаш пари.

  • 9
    gost22 avatar :-|
    gost22

    [quote#4:"nedyalkodonev"]Как може в 21 век компания за производство на обувки да няма Интернет каталог? [/quote]
    "Основната част от приходите му идва от износ, предимно за Италия (80%), показват бележките към финансовия отчет."
    Е, за какво им е сайт в България? Явно не продават "на дребно", което също е нормално при производителите.

  • 10
    cinik avatar :-|
    cinik

    "Така в края на юни единственият български регион, който има по-ниска безработица от най-бедния в ЕС, е Югозападна България"

    >>> Това е определено невярна информация. Има достатъчно гръцки, испански, източнополски и източнословашки райони с много по-голяма безработица, отколкото тази на бургаски или пловдивски окръг (или там южен централен, югоизточен както им е официалното име...)


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.