"Нет инфо.БГ": Препродаване
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

"Нет инфо.БГ": Препродаване

Изпълнителният директор на "Нет Инфо.БГ" Красимир Янев, който пое управлението на компанията през 2009 г.

"Нет инфо.БГ": Препродаване

Медийният конгломерат Sanoma излиза от региона и търси нов собственик за най-голямата българска онлайн група преди средата на 2013 г.

Асен Георгиев, Мария Манолова
17124 прочитания

Изпълнителният директор на "Нет Инфо.БГ" Красимир Янев, който пое управлението на компанията през 2009 г.

© Надежда Чипева


Най-голямата онлайн медийна компания в България отново се продава. След като международният медиен конгломерат с финландска собственост Sanoma придоби 68% от "Нет инфо.БГ" през 2008 г., а впоследствие изкупи и останалите дялове, сега три независими източника потвърдиха за "Капитал", че той търси да излезе от инвестициите си в страната, които включват и бизнеса му със списания.

Причината за планираната продажба не са финансовите резултати от българския пазар, а стратегията на Sanoma за намаляване на разходите и повишаване на печалбата си в условията на спадащи приходи и пазари. Един от начините за противодействие на негативната тенденция е излизане от т.нар. неосновни дейности, които по-скоро са такива не поради своята същност, а поради географското им местоположение. Според източници планираното преструктуриране обхваща не само България, а и целия регион на Източна Европа. Като резултат от глобалната си стратегия обаче вероятно Sanoma ще трябва да се раздели с инвестицията в "Нет инфо.БГ", на загуба, тъй като платените преди четири години 29 млн. евро трудно биха могли да бъдат поучени сега.

Изход на части

От "Нет инфо.БГ" потвърдиха, че Sanoma Magazines International (SMI) има намерение да излезе от региона. "Това не е политика на Sanoma, насочена специално към "Нет инфо.БГ", а е свързана с дейността на групата в целия регион", коментира PR мениджърът на "Нет инфо.БГ" Даниела Петрова-Устамитева. "Това е официалната информация и всичко останало са слухове", добави тя, като се аргументира, че като публична компания не могат да коментират слухове.

SMI притежава две компании в България. "Нет инфо.БГ" е собственик на множество сайтове, от които най-посещаваните са Abv.bg, Vbox7.com, Vesti.bg, Sportni.bg, Pariteni.bg, Sinoptik.bg, Edna.bg, Carmarket.bg и Dox.bg. "Санома Блясък България" пък е издател за страната на National Geographic, Cosmopolitan, Elle, Story, "Блясък" и др. Според източниците на "Капитал" желанието на финландските собственици е да продадат всичките си активи в страната. Това ще стане поотделно, а не в пакет. Продажбата на "Нет инфо.БГ" ще бъде осъществена чрез аукцион. Как ще се процедира по отношение на "Санома Блясък България", която държи бизнеса със списания, все още не е ясно, но не е изключено, ако някой потенциален купувач пожелае да придобие двете организации в пакет, да бъде реализиран и подобен вариант.

Една от причините ситуацията около продажбата на "Нет инфо.БГ" да е по-ясна на този етап е, че SMI притежава 100% от собствеността в нея. Процедурата там е задвижена - според два от източниците ни вече е наета Райфайзенбанк, която ще менажира процеса по организиране и провеждане на аукциона. До една-две седмици се очаква банката да изпрати информация до потенциалните купувачи, а до края на годината би трябвало да има индикативни оферти, потвърди за "Капитал" Любен Белов, съосновател на "Нет инфо.БГ" и интернет предприемач. SMI се надява да сключи сделка до март-април 2013 г.

Потенциалните купувачи

са български и международни компании, които имат бизнес в сферата на онлайн или традиционните медии. Според източници от сектора по-голяма е вероятността новият собственик на "Нет инфо.БГ" да бъде местен. Сред основните потенциални купувачи се спряга името на конкурентната онлайн медийна група "Инвестор.БГ". "Към момента не мога да потвърдя или отхвърля подобно твърдение", каза председателят на съвета на директорите на компанията Любомир Леков. Интерес има и от други онлайн медийни компании, телевизии и традиционни медии с желание да разширят присъствието си в интернет. Сред кандидатите са и основателите на "Нет инфо.БГ" Любен Белов и Виктор Пенев, които продадоха дружеството на SMI през 2008 г.

Цената ще бъде по-ниска от сумата от 29 млн. евро, за която SMI придоби дружеството преди четири години. Причина за това не са резултатите на "Нет инфо.БГ". Консолидираните приходи на компанията за 2011 г. възлизат на малко над 7.1 млн. лв., а печалбата е в размер на 809 хил. лв. Тя е нараснала повече от два пъти спрямо 2010 г., когато е била 382 хил. лв. при общи приходи от 6.5 млн. лв. А през 2008 г. приходите са били съпоставими - 6.1 млн. лв., но е отчетена загуба от 1.3 млн. лв.

На фона на това положително развитие обаче цялостната макроикономическа обстановка се влошава и оценките на всички бизнеси падат. Сериозен фактор е и пазарът на реклама, който става все по-труден с навлизането на глобални играчи като Google и Facebook и с по-внимателното изразходване на рекламните бюджети на бизнеси, които са под натиск заради бавното възстановяване на икономиката.

Според Любен Белов има голяма вероятност при евентуална сделка това да се отрази положително на пазара. "Това ще е раздвижване. Или консолидация, или навлизане на агресивен играч с много желание. Но като цяло за пазара ще бъде позитивно с някакви минимални изключения", казва Белов. Според него има и "потенциални играчи, които няма да бъдат много полезни, ако придобият компанията, но, от друга страна, те имат по-малки шансове от тези, които биха били полезни за пазара".

Играта на SMI

Според анализатор, който следи дейността на SMI, пожелал анонимност, все още няма категорично послание, че финландската група ще излезе от всички свои начинания в Източна Европа. Според него обаче, ако изхождаме от моментните показатели на бизнеса на международния конгломерат, възможността за такова развитие е голяма. "Причината за това би била, че по този начин те ще могат да покажат по-добри приходи в остатъка от групата, както и по-добър марж на печалба, а тези неща са важни за тях", коментира анализаторът. Според него, ако SMI излезе от онлайн бизнесите си в България и региона, най-вероятно те ще продадат и списанията си в тези държави. Логиката е, че между двата типа дейности се получава добра синергия и няма голям смисъл да останеш само с единия.

Онлайн приходите на SMI за 2011 г. са около 10% от общите постъпления на Sanoma, които възлизат на 2.378 млрд. евро. Около 16% пък се падат на телевизиите, а останалите са свързани с печатни медии – вестници и списания. Това, както и инвазията на Google и Facebook на рекламния пазар онлайн може би оправдава решението на SMI да излезе от бизнесите, които ще стават все по-трудни. Особено на малки разпокъсани пазари като тези в Източна Европа, където средата предполага допълнителни и специфични трудности.

Най-голямата онлайн медийна компания в България отново се продава. След като международният медиен конгломерат с финландска собственост Sanoma придоби 68% от "Нет инфо.БГ" през 2008 г., а впоследствие изкупи и останалите дялове, сега три независими източника потвърдиха за "Капитал", че той търси да излезе от инвестициите си в страната, които включват и бизнеса му със списания.

Причината за планираната продажба не са финансовите резултати от българския пазар, а стратегията на Sanoma за намаляване на разходите и повишаване на печалбата си в условията на спадащи приходи и пазари. Един от начините за противодействие на негативната тенденция е излизане от т.нар. неосновни дейности, които по-скоро са такива не поради своята същност, а поради географското им местоположение. Според източници планираното преструктуриране обхваща не само България, а и целия регион на Източна Европа. Като резултат от глобалната си стратегия обаче вероятно Sanoma ще трябва да се раздели с инвестицията в "Нет инфо.БГ", на загуба, тъй като платените преди четири години 29 млн. евро трудно биха могли да бъдат поучени сега.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

9 коментара
  • 1
    doncorleone avatar :-|
    doncorleone

    Логично е да са на загуба с такова некадърно управление. Като влизаш в тия сайтове немаш усещане да са комерсиални, а все едно ги държи некой надъхан лумпен, който се опитва да налага на обществото какво да харесва и слуша, да променя вкусовете му, вместо да се съобразява с тех. Особено вбокс7, вмюзик и т.н. Така че нормално е да си тръгнат от българския пазар с огромни загуби.

  • 2
    mastikata avatar :-|
    mastikata

    "Причината за планираната продажба не са финансовите резултати от българския пазар, а стратегията на Sanoma за намаляване на разходите и повишаване на печалбата си в условията на спадащи приходи и пазари.

    Хахаха - не че ни намамиха с абсолютно губеща и безмислена инвестиция ами "искаме да си свием разходите" - демек поне да спрем изтичането в бездънна каца на поредните тлъсти суми всяка годна ...

  • 3
    2.5 avatar :-|
    2.5

    Koрабът-майка, май този път се е усетил навреме. След някоя и друга година списанията ще свият тиражите още повече. Така че, май сега не е лош момент за изхвърляне на излишния баласт.

  • 4
    intergalactic avatar :-|
    intergalactic

    Логично решение на бавно растящ пазар в една насока (онлайн 5% на година) и свиващ се в друга (списания).

  • 5
    daks avatar :-|
    ДАКС

    ''Причината за планираната продажба не са финансовите резултати от българския пазар, а стратегията на Sanoma за намаляване на разходите и повишаване на печалбата си в условията на спадащи приходи и пазари.''

    Не е врат а е шия.

    А мама Праска и Цв. Василев нямат ли интерес да купуват/

  • 6
    mastikata avatar :-|
    mastikata

    До коментар [#5] от "ДАКС":

    Тези издания "таргет групата" - т.е. "матряла" на ГЕРБ/БСП или който там изпълзи от "фабриката на илюзиите" не ги чете - мама праска не вижда "политическата стойност" в сделката.

  • 7
    orthopaedicsbg avatar :-|
    www.orthopaedics.bg

    МНОГО ХУБАВА компания

  • 8
    todor.musev avatar :-|
    todor.musev

    Нетинфо е сериозна компания, която ще продължи да съществува под една или друга форма, с един или друг собственик.

  • 9
    zev avatar :-|
    zev

    Супер глупаво заради мокрото да изгори и сухото и да продадат печеливша компания и то с такава огромна загуба. Но те си знаят. Браво на Любен Белов и Виктор Пенев, тези хора показват истински бизнес нюх и интоиция. Ако те закупят отново компанията, за 4 години ще са реализирали чиста печалба от близо 20 милиона евро, които Санома все едно им е подарила, че даже с бонус една усъвършенствана компания с още нови и печеливши продукти, каквито са последните им сайтове като Синоптик, Една и Паритени


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK