Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
9 23 ное 2012, 15:09, 16512 прочитания

"Нет инфо.БГ": Препродаване

Медийният конгломерат Sanoma излиза от региона и търси нов собственик за най-голямата българска онлайн група преди средата на 2013 г.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Най-голямата онлайн медийна компания в България отново се продава. След като международният медиен конгломерат с финландска собственост Sanoma придоби 68% от "Нет инфо.БГ" през 2008 г., а впоследствие изкупи и останалите дялове, сега три независими източника потвърдиха за "Капитал", че той търси да излезе от инвестициите си в страната, които включват и бизнеса му със списания.

Причината за планираната продажба не са финансовите резултати от българския пазар, а стратегията на Sanoma за намаляване на разходите и повишаване на печалбата си в условията на спадащи приходи и пазари. Един от начините за противодействие на негативната тенденция е излизане от т.нар. неосновни дейности, които по-скоро са такива не поради своята същност, а поради географското им местоположение. Според източници планираното преструктуриране обхваща не само България, а и целия регион на Източна Европа. Като резултат от глобалната си стратегия обаче вероятно Sanoma ще трябва да се раздели с инвестицията в "Нет инфо.БГ", на загуба, тъй като платените преди четири години 29 млн. евро трудно биха могли да бъдат поучени сега.


Изход на части

От "Нет инфо.БГ" потвърдиха, че Sanoma Magazines International (SMI) има намерение да излезе от региона. "Това не е политика на Sanoma, насочена специално към "Нет инфо.БГ", а е свързана с дейността на групата в целия регион", коментира PR мениджърът на "Нет инфо.БГ" Даниела Петрова-Устамитева. "Това е официалната информация и всичко останало са слухове", добави тя, като се аргументира, че като публична компания не могат да коментират слухове.

SMI притежава две компании в България. "Нет инфо.БГ" е собственик на множество сайтове, от които най-посещаваните са Abv.bg, Vbox7.com, Vesti.bg, Sportni.bg, Pariteni.bg, Sinoptik.bg, Edna.bg, Carmarket.bg и Dox.bg. "Санома Блясък България" пък е издател за страната на National Geographic, Cosmopolitan, Elle, Story, "Блясък" и др. Според източниците на "Капитал" желанието на финландските собственици е да продадат всичките си активи в страната. Това ще стане поотделно, а не в пакет. Продажбата на "Нет инфо.БГ" ще бъде осъществена чрез аукцион. Как ще се процедира по отношение на "Санома Блясък България", която държи бизнеса със списания, все още не е ясно, но не е изключено, ако някой потенциален купувач пожелае да придобие двете организации в пакет, да бъде реализиран и подобен вариант.



Една от причините ситуацията около продажбата на "Нет инфо.БГ" да е по-ясна на този етап е, че SMI притежава 100% от собствеността в нея. Процедурата там е задвижена - според два от източниците ни вече е наета Райфайзенбанк, която ще менажира процеса по организиране и провеждане на аукциона. До една-две седмици се очаква банката да изпрати информация до потенциалните купувачи, а до края на годината би трябвало да има индикативни оферти, потвърди за "Капитал" Любен Белов, съосновател на "Нет инфо.БГ" и интернет предприемач. SMI се надява да сключи сделка до март-април 2013 г.

Потенциалните купувачи

са български и международни компании, които имат бизнес в сферата на онлайн или традиционните медии. Според източници от сектора по-голяма е вероятността новият собственик на "Нет инфо.БГ" да бъде местен. Сред основните потенциални купувачи се спряга името на конкурентната онлайн медийна група "Инвестор.БГ". "Към момента не мога да потвърдя или отхвърля подобно твърдение", каза председателят на съвета на директорите на компанията Любомир Леков. Интерес има и от други онлайн медийни компании, телевизии и традиционни медии с желание да разширят присъствието си в интернет. Сред кандидатите са и основателите на "Нет инфо.БГ" Любен Белов и Виктор Пенев, които продадоха дружеството на SMI през 2008 г.

Цената ще бъде по-ниска от сумата от 29 млн. евро, за която SMI придоби дружеството преди четири години. Причина за това не са резултатите на "Нет инфо.БГ". Консолидираните приходи на компанията за 2011 г. възлизат на малко над 7.1 млн. лв., а печалбата е в размер на 809 хил. лв. Тя е нараснала повече от два пъти спрямо 2010 г., когато е била 382 хил. лв. при общи приходи от 6.5 млн. лв. А през 2008 г. приходите са били съпоставими - 6.1 млн. лв., но е отчетена загуба от 1.3 млн. лв.

На фона на това положително развитие обаче цялостната макроикономическа обстановка се влошава и оценките на всички бизнеси падат. Сериозен фактор е и пазарът на реклама, който става все по-труден с навлизането на глобални играчи като Google и Facebook и с по-внимателното изразходване на рекламните бюджети на бизнеси, които са под натиск заради бавното възстановяване на икономиката.

Според Любен Белов има голяма вероятност при евентуална сделка това да се отрази положително на пазара. "Това ще е раздвижване. Или консолидация, или навлизане на агресивен играч с много желание. Но като цяло за пазара ще бъде позитивно с някакви минимални изключения", казва Белов. Според него има и "потенциални играчи, които няма да бъдат много полезни, ако придобият компанията, но, от друга страна, те имат по-малки шансове от тези, които биха били полезни за пазара".

Играта на SMI

Според анализатор, който следи дейността на SMI, пожелал анонимност, все още няма категорично послание, че финландската група ще излезе от всички свои начинания в Източна Европа. Според него обаче, ако изхождаме от моментните показатели на бизнеса на международния конгломерат, възможността за такова развитие е голяма. "Причината за това би била, че по този начин те ще могат да покажат по-добри приходи в остатъка от групата, както и по-добър марж на печалба, а тези неща са важни за тях", коментира анализаторът. Според него, ако SMI излезе от онлайн бизнесите си в България и региона, най-вероятно те ще продадат и списанията си в тези държави. Логиката е, че между двата типа дейности се получава добра синергия и няма голям смисъл да останеш само с единия.

Онлайн приходите на SMI за 2011 г. са около 10% от общите постъпления на Sanoma, които възлизат на 2.378 млрд. евро. Около 16% пък се падат на телевизиите, а останалите са свързани с печатни медии – вестници и списания. Това, както и инвазията на Google и Facebook на рекламния пазар онлайн може би оправдава решението на SMI да излезе от бизнесите, които ще стават все по-трудни. Особено на малки разпокъсани пазари като тези в Източна Европа, където средата предполага допълнителни и специфични трудности.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Строителните предприемачи призовават да не се стопира банковото кредитиране Строителните предприемачи призовават да не се стопира банковото кредитиране

Националната асоциация на строителните предприемачи предлага създаването на експертен икономически съвет, който да работи върху мерки за стабилизиране на икономиката

3 апр 2020, 691 прочитания

Продажбите на нови коли през март падат с 46%, целият пазар се свива с една трета Продажбите на нови коли през март падат с 46%, целият пазар се свива с една трета

Сривът при новите камиони е още по-голям: 65%

2 апр 2020, 1872 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Тихо! Концесионираме

Цветан Василев и "Химимпорт" са основните кандидати за предложените от държавата пристанища

Още от Капитал
Защо се бавим с бързите тестове

Националният кризисен щаб и премиерът са абсолютно против използването им в България

Ричард Грийвсън: Дълбока рецесия е най-вероятният сценарий за региона

Заместник-председателят на Виенския институт за международни икономически изследвания wiiw пред "Капитал"

Масови тестове или карантина без край

България не може да издържи повече от два месеца със спряла икономика, а разхлабване на мерките без масово тестване носи голям икономически и здравен риск

Проф. д-р Коста Костов: Колкото повече знаем за заразата, толкова по-добре ще се справим с нея

Ръководителят на Медицинския експертен съвет към Министерския съвет пред "Капитал"

Емисия "Добри новини"

За конструктивната журналистика и начините да намалим стреса от информационния поток

Голямото гледане 2

Отлични адаптации, талантлива актьорска игра, увлекателни сюжети и великолепно чувство за хумор – някои от сериалите, които си струва да изгледате (ако сте пропуснали)

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10