Хотелиери от Банско поискаха отстъпки от "Юлен"
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Хотелиери от Банско поискаха отстъпки от "Юлен"

Хотелиери от Банско поискаха отстъпки от "Юлен"

Те настояват за бонусни схеми за ски картите от концесионера на пистите, от компанията обаче отказват

Деница Ватева
7155 прочитания

© Цветелина Белутова


Цените на ски картите да се обявяват два месеца преди начало на ски сезона, а концесионерът на пистите в Банско - фирма "Юлен", да разработи бонусна схема за местните хотели, които закупуват карти за своите гости. Тези предложения на прага на предстоящия зимен сезон представиха  двете сдружения в пиринския курорт - 'Туристическа асоциация Банско" и Съюзът на туристическия бизнес, а към тях се присъединява и Асоциацията на ски училищата. От организациите съобщават, че са притеснени от "усилията да се премахне малкият местен бизнес от туристическия пазар". В понеделник от концесионера на пистите "Юлен" съобщиха пред "Капитал Daily", че не са запознати с писмото, но принципно не могат да осигурят преференции за хотелите в курорта.

Ранно оповестяване на цените и бонусни схеми

Големите туристически организации в Банско, в които членуват почти всички хотели в курортното градче, в понеделник изпратиха писмо, в което настояват концесионерът на ски пистите "Юлен" да промени политиката си към тях. Те изразяват притесненията си за "усилията да се премахне малкият местен бизнес от туристическия пазар". От сдруженията твърдят, че туроператорът "Балкан холидейс", който се управлява от Радка Минева, съпруга на председателя на Българска федерация по ски и основен акционер в Първа инвестиционна банка Цеко Минев, предлага "невероятни" отстъпки на туристите за ваканции с включени ски карти, което "пък прави ски почивките в местните хотели непривлекателни".

Хотелиерите настояват да знаят два месеца преди началото на сезона цените на лифт картите, за да могат да подготвят предложенията си. Те искат още да има отстъпки за семейни пакети, ученици, студенти. "Бихме искали да има бонусна схема за продажба на ски карти за хотелите и облекчена схема за издаване на ски карти за гости на хотелите ни, когато хотелът се ангажира със закупуването им", се казва още в писмото, адресирано до председателя на ски федерацията Цеко Минев и кмета на Банско Георги Икономов.

Бонусите - невъзможни

На фона на исканията на хотелиерите в понеделник от концесионера на ски пистите "Юлен" съобщиха, че преференции не могат да бъдат осигурявани. Пред "Капитал Daily" маркетинг директорът на дружеството Иван Обрейков коментира, че не е запознат с исканията на бизнеса в курорта, макар "офисът му да е на по-малко от километър от хотелите", членуващи в сдруженията, подписали писмото. "Всички искат да получават преференции, но ние не сме държавно, нито общинско дружество", коментира още той, допълвайки и че не е правилно например един хотелиер от София, чиито туристи искат да карат ски в Банско, да няма бонус, а хотелите в града да получават такъв.

Обрейков каза още и че компанията не може да определя цените на картите два месеца по-рано, каквото е другото искане на бизнеса, тъй като те са съобразени с различни разходи, които се променят във времето. За пример той даде цените на дизелово гориво, електроенергия и други подобни. "Има и хотели, които не са обявили цените си по същите причини", коментира още той.

Жалби и в комисията за конкуренцията

Искането за бонуси на ски картите идва само няколко дни след като Комисията за защита на конкуренцията обяви, че не открива нарушение при продажбата на по-евтини карти за клиенти на един от хотелите в Банско. Казусът бе около т.нар. ВИП карти, с които скиорите могат да избегнат чакането на опашки за лифта, преминавайки през бърз коридор. През миналия сезон гостите на хотел "Кемпински Гранд арена" (собственост на компанията "Гехард", която се управлява и представлява от изпълнителния директор на "Юлен" Боян Мариянов) са получили възможност да закупят такива на доста приемливи цени – 70 лв. на ден, при стойност на обикновената дневна карта 55 лв. Друг конкурентен хотел - "Премиер лъкшъри маунтин резорт", също е поискал от концесионера да предлага ВИП карти с отстъпки за своите клиенти, но така и не е получил отговор от "Юлен", включително и на изпратената нотариална покана за сключване на договор.

Така се стигна до жалба в Комисията за защита на конкуренцията, в която собственикът на "Премиер лъкшъри маунтин резорт" - компанията "Шелби България", поиска проверка за евентуално нарушение. Антимонополният орган обаче се произнесе, че няма такова. Ключов момент за решението на комисията се оказа фактът, че за разглеждания по казуса период клиентите на "Премиер лъкшъри маунтин резорт" са се увеличили, независимо от факта, че хотелът не предлага на гостите си дневни ВИП карти. Така антимонополната комисия приема, че хотелът не е ощетен. Отделно от това от КЗК отбелязват, че делът на посетителите на "Кемпински Гранд арена", които са купили дневна ВИП карта, е "пренебрежимо" малък – съответно 8% от клиентите за сезон 2010-2011 и 11% от гостите за сезон 2011-2012.


18 коментара
  • 1
    napukist avatar :-|
    Филанкишията

    "Обрейков каза още и че компанията не може да определя цените на картите два месеца по-рано, каквото е другото искане на бизнеса, тъй като те са съобразени с различни разходи, които се променят във времето. За пример той даде цените на дизелово гориво, електроенергия и други подобни."
    Що за нелепост?! Цената на лифта от разходите за енергия ли се определя?
    Истината е, че няколко правителства подред, включая и настоящото, дадоха на Цеко карт бланш да прави каквото си поиска в Банско. Държавата е ощетена в чудовищни размери, разбира се, но поне ни повтаряха мантрата за това колко би закъсал местния бизнес, ако Цеко бъде изритан оттам. Сега лека-полека пейзаните осъзнават, че именно заради Цеко няма да има бизнес за тях.
    А последният абзац от статията доказва, че абревиатурата КЗК най-вероятно означава или Комисия за защита на комунистите, или на корупцията, но не и на конкуренцията. Ако 8-11% е пренебрежимо малко, то колко е пренебрежимо много и колко си е направо много? И какво правим ако примерно тази година конкурентите отчетат по-слаби резултати?

  • 2
    dimdim avatar :-@
    Дим Дим

    До коментар [#1] от "Филанкишията":

    Разбира се че разходите за енергия имат влияние в цената за лифта, предполагам сериозно влияние даже. Проблема е друг- че като затвори някой кръга писти- туроператори- хотели, другите не могат да се борят с него. Той ще си дава на по ниска цена картата за своите туристи и ще я "избива" с цените за туристите на другите хотели. И тук вече разликата наистина може да стане огромна, защото цената на картата има сериозна тежест.

    Впрочем вероятно този проблем съществува и в Боровец и в Пампорово, там или не е опрял ножа сериозно или не смеят да говорят. Не знам обаче дали реално може да се направи нещо, защото не е незаконно

  • 3
    gospodin avatar :-|
    Г-н D

    Драги банскалии,
    Защо не роптахте, когато г-н Цеко Минев и подведомствената му ПИБанка отпускаше кредити на корем - за хотелче, за механичка, за хотелище, за кръчмище? Сега ипотеките почват да тежат, защото се оказва, че Банско е доста по-южно от Алпите, пък Пирин - по-нисък от тях и туристопотокът "снася" само 2-3 месеца в годината, а и през останалото време трябва да се обслужва кредита.
    Предишните земеделци продадохе нивите за хотели, купиха апартамент в София и джип на внука и парите свършиха.
    Банска икономика...

  • 4
    t_ avatar :-|
    t_

    Ето тук опираме до въпроса, с каква цел съществуват ски лифтовете. За да могат да идват туристи, които да нощуват в хотелите и да си плащат, естествено да карат ски??? Безспорно синергичния ефект от по - ниската цена на цялата услуга би бил доста голям.

  • 5
    intergalactic avatar :-|
    intergalactic

    Да отиде някой хотел и да предплати 500 карти и да поиска по-ниска цена. Би трябвало да им дадат по-ниска цена.

    Но да им дават по-ниска цена, само защото и те имали хотел... ами познавайки нашите бизнесмени, сигурен съм, че ще почнат да ги продават на черно на всеки, а не само на гостите си.

  • 6
    gope avatar :-?
    Gopeто

    И сега какво се оказа с благоденствието на банскалии от наглите "инвестиции" на Цеко? Нали искат да съсипят резервата за да се развива местния бизнес? Нали държаватга трябваше да плаща инвестициите на Цеко за да могат местните да развиват туризум? Нали младежите от Банско завършват "вишу" и се връщат щастливи? Откога за миене на чинии се иска "вишу"? Къде е вечно мрънкащия Рагин?

  • 7
    alexander5000dm avatar :-P
    Arexander

    Аз вече съм си резервирал едноседмична ски ваканция във Франция на цена, която е по-ниска от всякакви възможни ценови схеми в Банско. Така че на Цеко Минев му пожелавам приятно каране по банските му писти, все по-малко скиори ще има по тях да му се пречкат.

  • 8
    avalanche avatar :-|
    avalanche

    [quote#2:"Дим Дим"]Впрочем вероятно този проблем съществува и в Боровец и в Пампорово, там или не е опрял ножа сериозно или не смеят да говорят. Не знам обаче дали реално може да се направи нещо, защото не е незаконно[/quote]

    Прав си, сигурно съществува, но кое му е незаконното?

    Първо мислиш - после строиш хотел - а не обратното! Юлиен защо са построили лифтовете и съоръженията? За да печелят те а не другите хотелиери.....

    В Франция лифта е на всички хотелиери в селото, ако някой иска хотел трябва да стане акционер и в лифта

  • 9
    happymimi avatar :-|
    happymimi

    През последните години Банско се разраства и се превърна от малко скапано село в истински световен курорт. Много ми е криво като някой започне за говори глупости без изобщо да е бил там. В Банско дойдоха едни от най-големите звезди от ски спорта и естественото са разнесли славата му. Затова и толкова чужденци го посещават. Ама ние нали сме хейтъри... да си хейтваме дори хубавото.

  • 10
    slon avatar :-|
    slon

    До коментар [#9] от "happymimi":

    На мен пък ми харесваше когато беше малко скапано село, защото имаше чар и атмосфера. Сега се е превърнало в гаден градски квартал.
    Не ми пука дали идват чужденци. Там обнстановката сега е гадна и аз като българин, вече не ми харесва да ходя там.
    Хубавото има различни дефиниции и явно на теб ти харесва да е хубаво бетонирано и добре обезлесено. За мен хувавото е да има малко туристи около мен, да има природа и същевременно да мога да си карам ските. Едно време Банско беше така, днес вече не е. За съжаление подобни бивши "хубави" села вече няма почти никъде. И там където ги има, хората плащат луди пари, за да ги посетят. Така и местните хора печелят добре, и туристите са доволни. Във великото Банско нито едното от двете май не е вярно.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK