Шампиони в трудна среда
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Шампиони в трудна среда

Шампиони в трудна среда

Как и кои малки компании успяват да растат

Татяна Пунчева-Василева
6481 прочитания

© Капитал


Разказването на положителни истории е един от малкото начини за вдигане на главата извън всекидневните проблеми. А и за зареждане на още неограничено количество предприемачи с ентусиазъм. "Капитал" чрез класацията си "Гепард" намери 1700 примера на динамични малки и средни предприятия, които растат през последните две години и работят на печалба. И навлезе в няколко конкретни истории в детайли, за да покаже, че малките са гъвкави и успешни дори и в трудни времена.

Вкусна победа

"Когато се налага да вдигаш цени, отлагаш, докато можеш. Когато цената тръгне да пада, гледаш да си сред първите, за да не изгубиш клиенти." Така описва факторите за растеж собственикът на най-динамичната малка компания в страната за 2012 г. - Красимир Димитров.

Фирмата му за месни разфасовки "Месни продукти - Жар" - Варна, оглави тазгодишната класация "Гепард" на най-динамичните малки и средни предприятия в България с ръст от над 7000%. През 2011 г. "Жар" увеличават приходите си до 4.7 млн. лв., а печалбата им възлиза на 47 хил. лв. Компанията има два цеха за преработка на пилешко и свинско месо край Варна и досега е продавала основно в региона. Част от по-добрите резултати се дължат на разрастването на дистрибуцията на национално ниво, поясниха още от компанията.

"Жар" бе наградена във Варна на първото от серия регионални събития на "Капитал". Следва Стара Загора, което ще се проведе 28 ноември.

Малки с голяма скорост

От какво обаче да растеш по време на криза? За малката компания "Рапидо" дори в процикличен бизнес като куриерските услуги има място за ръст в трудни времена. Разбира се, голям тласък й дава силното разрастване на онлайн търговията в страната. Както и управителят на "Рапидо" Васил Атанасов разказва "ние сме бизнес, който седи на един крак - разчита на онлайн търговията, а тя е проциклична. Опасно е да седиш на един крак и затова непрекъснато търсим нови възможности за развитие." По думите му, макар физическите обеми да се увеличават, цените падат заради голямата конкуренция, което притиска по-малките играчи.

"Ние обаче предпочетохме да поддържаме цена за качество. Не бягаме от ценовата конкуренция, ако можем я прилагаме, но не и ако това се отразява на качеството", казва Атанасов. Той очаква тази година компанията да приключи с приходи от около 2.5 млн. лв., а през 2013 г.  отново бюджетира сериозен ръст.

"Непрекъснато инвестираме в хората си и в нови технологии, защото без добър екип по продажбите бизнесът няма как да се развива, а без новите технологии растежът трудно може да се управлява ефективно", пояснява управителят на "Рапидо".

Заради бързия си растеж през последните две години компанията преминава и през организационно преструктуриране. "В началото в една малка компания всеки прави всичко, но след определен момент настъпва хаос и той трябва да се подреди чрез добра организация. В нашия случай това означаваше да въведем идеалната бюрокрация, но засега тя работи", твърди той.

Как едно неуспешно начинание може да те доведе до научно откритие и да те вкара в нова пазарна ниша, разказа Онник Ованезов от стартиращата компания "Кантареус". Историята започва с навлизането в широко промотирания преди години бизнес с охлюви. Оказва се, че пазарът се диктува от няколко чужди търговеца и отглеждането на охлюви не е толкова доходоносно, колкото са очакванията. Тогава идва тласъкът за търсене на нови приложения на охлювите чрез суровините, които се извличат от тях и природните им качества - слуз, черупка, кръв. На база на първата съставка само за няколко месеца компанията от Варна излиза с готов продукт - серия кремове, които сега планира да изнася. Другият продукт с потенциал е вид хранителна добавка, която може да облекчава бързо стомашно-чревни неразположения. "Дотук седемте съдружници в "Кантареус" са инвестирали близо 1 млн. лв. собствени средства в разработки и продукти", разказва Ованезов.

Компанията продължава да търси финансиране за проекта си, но като цяло посланието към останалите малки и средни предприятия е: ако ще правите бизнес, стойте по-далеч от държавата и банковите институции, т.е. не разчитайте те да ви помогнат.

Средата за бизнес

На фона на успешните малки и микрокомпании общата среда за бизнес изглежда скована. Химическите заводи в Девня усещат свиването в потреблението, малките търговски обекти често избират да затворят, морският бизнес с ремонт, строителство на кораби и транспорт на товари също продължава да е свит, а единственият светъл лъч е в туризма, където има малки ръстове, обрисува индустрията на най-големия български морски град председателят на Търговско-промишлената палата Варна Иван Табаков.

В същото време цялостната картина в страната изглежда леко минорна. Според Светла Костадинова, изпълнителен директор на Института за пазарна икономика, икономиката няма да покаже значителна разлика между 2012 и 2013 г. Износът и вътрешното потребление може леко да се повишат, но не толкова, че да се усети значителна промяна. Според нея прогнозата на финансовото министерство за растеж от 1.9% е оптимистичен, а по-реалистичният е някъде около 1-1.5% от БВП.

Достъпът до финансиране - както оборотно, така и инвестиционно, пък остава на дневен ред за малките и средните компании. Скоро дори стартиращите компании ще имат достъп до облекчен кредитен ресурс и чрез гаранционната схема по ОП "Развитие на селските райони", която трябва да заработи догодина през Българската банка за развитие, поясни главният изпълнител директор на банката Асен Ягодин. По думите му чрез тази схема ще се дават гаранции за 80% от отпуснатите от партниращите банки кредити, което би следвало да свали цената на заемите поне с няколко процентни пункта - ако сега са около 10%, то би следвало да паднат до нива около 7%. Гаранционният ресурс по схемата е около 250 млн. лв., поясни той. Допълнително през банката и дъщерните й структури вече се предлагат кредити с гаранции, чиято цел е да ограничи цената на финансирането до максимум 7%. Като цяло според Ягодин догодина вече трябва да се усети спад в цената на кредитния ресурс, след като се понижиха и лихвите по депозитите.

Какво е "Гепард"


"Гепард" е селекция от 1700 растящи бизнеса. Класацията анализира тенденциите при тези компании, като изследва динамиката на развитието им през последните три години - от 2009 до 2011 г. Основният показател, по който са класирани компаниите, е ръстът на приходите им през 2011 г. Фирмите допълнително се селектират според това колко служители имат, както казва определението за малко и средно предприятие в страната. Освен това те следва да имат приходи между 3.9 млн. лв. и 97.5 млн. лв., да са на печалба през 2011 г. и да имат поне тригодишна история.

През 2011 г. компаниите показват среден ръст на приходите от 33% и 6.6% средна норма на печалба. Освен това са увеличили броят на служителите си с малко под 10%. Общите приходи на 1700-те фирми достига 21 млрд. лв., което е близо една трета от брутния вътрешен продукт на България.


Класацията се доминира от компании в сектора на търговията, които имат постъпления от над 10 млрд. лв. След тях са фирмите, работещи в сферата на производството търговията на храни и напитки, транспорт, метали и металообработване.Класацията ще бъде достъпна и за абонатите на вестниците "Капитал Daily" и "Капитал" съответно с броевете им на 29 ноември и 1 декември.

Разказването на положителни истории е един от малкото начини за вдигане на главата извън всекидневните проблеми. А и за зареждане на още неограничено количество предприемачи с ентусиазъм. "Капитал" чрез класацията си "Гепард" намери 1700 примера на динамични малки и средни предприятия, които растат през последните две години и работят на печалба. И навлезе в няколко конкретни истории в детайли, за да покаже, че малките са гъвкави и успешни дори и в трудни времена.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK