Още пристанища търсят частни оператори
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Още пристанища търсят частни оператори

Бъдещият концесионер в Бургас ще трябва да направи инвестиции за поне 20 млн. лв.

Още пристанища търсят частни оператори

Министерски съвет откри процедура за концесиониране на терминала за контейнери в Бургас и на фериботния терминал в Никопол

Калина Горанова
3575 прочитания

Бъдещият концесионер в Бургас ще трябва да направи инвестиции за поне 20 млн. лв.

© Красимир Юскеселиев


Правителството прие решения за откриване на процедури за предоставяне на концесия на фериботния терминал в Никопол и на терминала за контейнери Бургас – запад, където има шест кейови места. Двата договора ще бъдат за срок от 35 години. "Целта им е да привлекат сериозен, финансово стабилен частен инвеститор, който да поеме управлението и поддържането в експлоатационна годност на обекта чрез предоставяне на пристанищните услуги и извършване на съпътстващите дейности на терминалите", се казва в съобщението на правителствената пресслужба.

Бъдещият концесионер в Бургас ще трябва да направи инвестиции за поне 20 млн. лв., като 9.5 млн. лв. от тях трябва да се вложат през първите седем години от срока на концесията. В Никопол инвестициите са значително по-малко – 25 хил. лв. без ДДС.

Втори частен в Бургас

Това няма да е първият частен играч на бургаското пристанище. Миналата година Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията отдаде на концесисия, отново за срок от 35 години, двата терминала за насипни товари (стария и новия) на Параходство "Български морски флот". В замяна на това компанията се задължи да изплаща заемите на пристанището и да инвестира над 100 млн. евро. Параходството беше приватизирано на 70% през 2008 г. от германско-българския консорциум "Кей Джи маритайм шипинг" за 440 млн. лв. Представител на обединението от българска страна е Кирил Домусчиев.

След отдаването и на терминала за контейнери, за държавния оператор в Бургас ще остане да оперира единствено терминал Бургас – изток (14 кейови места), където се обработват предимно генерални товари (метали, дървесина, машини и т.н.). Там имаше планове да бъде построен пътнически терминал, който да заеме от първо до четвърто кейово място, но процедурата за строителството му беше прекратена наскоро от "Пристанищна инфраструктура", тъй като единственият допуснат кандидат е предложил по-висока от индикативната цена. Все още не е ясно дали процедурата по намирането на строител ще бъде подновена.

Още концесии

Двете бъдещи концесии в Никопол и Бургас са само малка част от процедурите по намиране на частни оператори, които текат в момента в транспортното министерство. Вече има по една подадена оферта за пътническия терминал в Несебър (част от пристанище Бургас), за терминал Русе-запад, който се намира до корабостроителницата и за пристанище Лом, както и три оферти за терминал Видин-юг. Там компанията победител ще трябва да съжителства с Параходство "Българско речно плаване", което оперира ферибота и другия терминал - Видин – север. В момента министерството е в етап разглеждане на инвестиционните предложения, като победителите ще станат ясни най-късно в началото на следващата година.

Скоро изтича и срокът за подаване на офертите за малкото пристанище в Тутракан, което също беше пуснато на концесия. В ход е и процедурата за намиране на концесионер на пътническия терминал в Русе – Русе – център.

Правителството прие решения за откриване на процедури за предоставяне на концесия на фериботния терминал в Никопол и на терминала за контейнери Бургас – запад, където има шест кейови места. Двата договора ще бъдат за срок от 35 години. "Целта им е да привлекат сериозен, финансово стабилен частен инвеститор, който да поеме управлението и поддържането в експлоатационна годност на обекта чрез предоставяне на пристанищните услуги и извършване на съпътстващите дейности на терминалите", се казва в съобщението на правителствената пресслужба.

Бъдещият концесионер в Бургас ще трябва да направи инвестиции за поне 20 млн. лв., като 9.5 млн. лв. от тях трябва да се вложат през първите седем години от срока на концесията. В Никопол инвестициите са значително по-малко – 25 хил. лв. без ДДС.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK