С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
3 2 дек 2012, 17:59, 5946 прочитания

Обединени аутсорсинг сили

Бизнесът с изнасяне на услуги създаде своя браншова организация

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


Троен ръст на работните места за пет години, отваряне на повече центрове в големите градове извън София, насърчаване на чуждестранните инвестиции, ориентиране към услуги с по-висока добавена стойност, липса на подготвени кадри и сътрудничество с държавната агенция за инвестициите. Това са основните акценти в сектора за изнасяне на услуги, познат още като аутсорсинг и представени от учредената миналата седмица браншова организация.

Така новата Българска аутсорсинг асоциация (БАА) се опита да фокусира вниманието на държавата, обществото и бизнеса към един сектор, който оставаше като че ли извън светлината на прожекторите. Организацията обединява на първо време пет от големите играчи на местния пазар - "Софика", Atos, Coca-Cola Helenic, AII Data Processing и Bulpros. Идеята на асоциацията e постепенно да обхване колкото се може повече от компаниите от този сектор, като се водят преговори с фирми като Hewlett-Packard, Siemens и Sutherland Global Services.


Добавена стойност

Докато индустрията набляга повече на отворените работни места, съществува и друг фактор, който играе важна роля в този сектор. Това е добавената стойност на услугите, които се изнасят. В България се аутсорсват най-вече центрове за поддръжка – техническа или телефонна. Това са принципно дейности с ниска добавена стойност и съответно не е необходима прекалено висока квалификация. Една от възможностите това да се промени е отварянето на центрове за компетентност. При тях се предлага знание, аналитични възможности като търговски продукт.

"Това е един вариант за изнасяне на знание", обяви Веска Давидова, управител на Atos. Според нея един от начините за гарантиране на развитие и конкурентоспособност е създаването на центрове за компетентност, защото те залагат именно на знанието като търговски продукт и осигуряват устойчивост на инвестицията. "Стремежът ни е да избягаме от имиджа на low cost дестинация и мисля, че го постигаме. Ефективността на аутсорсинг бизнеса не е толкова в нископлатения труд, колкото в оптимизирането на процесите и споделянето на ресурси, тоест един и същ ресурс би могъл да обслужва повече от един бизнес процес и да превключва между тях", разкри Давидова. Според Стефан Бумов, председател на БАА и изпълнителен директор на "Софика", дейностите с най-голяма добавена стойност са в сферата на анализите, финансовото консултиране от най-висок клас и ИТ.



Очаквания за ръст

По прогнози на БАА броят на заетите места в сектора трябва да се утрои до 2017 г. от 15 хил. на 45 хил. души. Освен това компаниите, които в момента влизат в организацията, си поставиха за цел да разширят локациите, където се извършват аутсорсинг услуги. Засега офисите на почти всички компании се намират основно в София, като има едно-две изключения. За да подкрепят с дела оптимистичните обещания, два дни след обявяването на браншовата организация един от членовете й – "Софика", откри нов център за изнесени услуги в Пловдив, в който до края на 2013 г. трябва да бъдат отворени 150 нови работни места.

Изпълнителният директор на Държавната агенция за инвестиции Борислав Стефанов обяви през изминалата седмица, че съвсем скоро ще бъде обявена инвестицията на голяма западна фирма, която ще разкрие между 1500 и 2000 работни места в България.

Привличането на крупни чуждестранни инвеститори е важна предпоставка за развитието на сектора. Те предпочитат т.нар. оншор аутсорсване – изнасяне на дейността в рамките на фирмата за даден регион. Когато една международна корпорация изнася глобално дадена дейност от един континент в друг, пък се използва терминът офшор. В България популярен е първият модел, като 67% от центровете в Източна Европа са вътрешнофирмени или оншор, коментира Димитър Мераков от Coca Cola Hellenic.

Според БАА основният показател за измерване на растежа в сектора е именно с увеличаването на работните места.

"Инвестицията при нас се измерва в открити работни места, защото не купуваме или изграждаме сгради, нямаме производство и не ни трябват специализирани машини", коментира Бумов за "Капитал Daily" след откриването на центъра в Пловдив. Той подчерта, че именно заради тази специфика на бизнеса се правят промени в Закона за инвестициите, в които да се взима предвид и факторът работни места. По този начин аутсорсинг компаниите ще могат да получават сертификати за инвеститори клас А.

Самият бизнес на аутсорсинг услугите отчита стабилен растеж във времето на икономическа криза. През изминалата 2011 г. броят на работните места в сектора се е повишили с 11%, като тенденцията е това темпо да се запази и през тази година. Телекомите са едни от компаниите, които масово изнасят дейност извън рамките на дружеството. Само лидерът на GSM пазара "Мобилтел" изнесе през 2012 г. кол-центърът за обслужване на клиенти, както и поддръжката на билинг системата. Първата дейност я пое "Софика", докато втората премина към израелската "Амдокс", които са разработили самата билинг система. Отделно телекомите прехвърлиха поддръжката на физическата мрежа и инфраструктурата си на външни компании, нещо, което беше немислимо преди няколко години. Поради свиването на приходите и негативната тенденция за мобилните оператори се очаква те да аутсорснат и още дейности.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Ерата на "произведено в Китай" започва да отминава Ерата на "произведено в Китай" започва да отминава

Все повече американски компании напускат Китай и търсят нови страни за производство

22 юли 2019, 392 прочитания

AB InBev продава австралийския си бизнес на японската Asahi за 11.3 млрд. долара AB InBev продава австралийския си бизнес на японската Asahi за 11.3 млрд. долара

Купувачът придобива за трети път активи от AB InBev в историята си

22 юли 2019, 409 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Кой спечели конкурса за стипендии на ARC Academy

Петимата финалисти ще получат 50% от стипендията за магистърската програма "Реклама и бранд мениджмънт"

"Кариерен кошер" привлича обратно българите с опит и образование от чужбина

Събитието на 4 септември се очаква да събере над 1500 висококвалифицирани кандидати

"Юбер България" помага на студенти за първата им среща с работодатели

Компанията организира две лекции преди кариерния форум във Факултета по математика и информатика на СУ "Св. Климент Охридски"

Да си изградиш професия

В Института по строителство на Santa Fe College са едни от най-перспективните специалности във Флорида

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Пазарът на газ ще се развива по модела на въглищата

Търговията с природен газ напуска пътя на петрола заради разминаване между доставчиците и нови двустранни договори

Трусовете на продуцентския пазар

Новият телевизионен сезон започва без някои ключови предавания

Кой взима летище София

Изненадващо обединението между фонда Meridiam и Strabag беше обявено за концесионер. Победителят предложи най-ниската инвестиционна оферта

"Слънчо" поглежда отвъд хоризонта

С проект по "Конкурентоспособност" за 1.6 млн. лв. компанията ще започне да изнася детски храни в региона

Индексите на борсата започнаха седмицата с ръст

"Стара планина холд" реализира най-голям ръст след съобщението за дивидент

20 въпроса: Ясен Згуровски

"Вярвам, че не случайно съм артист и съм тук с мисия да правя хората щастливи"

Арх. Стефка Георгиева и елегантният брутализъм

Виена се запознава с наследството на една изключителна българска архитектка. Ние също.