Гепард: Технология на растежа
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Гепард: Технология на растежа

Shutterstock

Гепард: Технология на растежа

IT компаниите разчитат предимно на външните пазари

Юлиян Арнаудов
8013 прочитания

Shutterstock

© Shutterstock


Индустрията на информационните технологии в България усети икономическата криза само през 2009 г. Оттогава секторът върви нагоре - заплатите в него продължават да растат, като същевременно дори се изпитва недостиг на квалифицирани служители. Продажбите на софтуерни продукти и услуги в България нарастват с 6% за 2011 г. спрямо 12% за 2010 г., а повечето участници на пазара очакват възходящата тенденция да се запази и през тази година. Това показват резултатите от годишното изследване "Барометър на българската IT индустрия", представено в началото на октомври от Българската асоциация на софтуерните компании (БАСКОМ). Голяма част от сектора е ориентирана към външните пазари. Тази тенденция присъства не само при големите, но и при малките и средните компании.

"Доскоро пазарът на IT в България бе силно повлиян от поръчките на държавата", коментира изпълнителният директор на 3DC Здравко Николов. Водената от него компания оглавява класацията на "Гепард" при технологичните фирми. "Сега, според мен за добро, България строи пътища и инфраструктура и харчи далеч по-малко за IT в публичната сфера. Резултатът е дълбока, оздравителна и отрезвителна криза в IT сектора в България." Тя пренасочи усилията на повечето компании навън и поради тази причина повечето технологични участници в класацията "Гепард" на "Капитал Daily" разчитат на чуждестранни клиенти. На вътрешния пазар обаче продължава да доминират поръчките за държавата.

"Проблемите в икономиката като цяло не позволиха осезаемо раздвижване в пазара на IT в страната, така че правителството остана най-големия клиент", коментира за "Капитал Daily" Елена Маринова, президент на "Мусала Софт", софтуерен разработчик, който заема десето място в класацията "Гепард".

За пример тя даде милионите, разпределени чрез обществени поръчки, свързани с електронното правителство. Според нея макар и по-бавно в България започва да се развива пазарът за мобилни приложения, като основен фактор за това са увеличаващия се брой смартфони и таблети в страната.

Елате при нас

Лидер в тазгодишното издание на "Гепард" при технологичните фирми е 3DC. Дейността на компанията в IT средите се нарича колокация. Или с други, думи тя предлага и поддържа място, в което други технологични фирми разполагат своето оборудване. 3DC е основана в края на 2008 г., но успява да разгърне своя потенциал едва през 2010 г., когато открива първия неутрален изчислителен център в България. Той е разположен на площ 3 хил. кв.м. В него например се помещава физическата апаратура на виртуалната база данни на DGM. Една от спецификите на колокационния център на 3DC е, че той е неутрален, тоест не е обвързан с конкретен доставчик на интернет и клиентите могат да оперират със своя провайдър. Акционер в компанията е инвестиционният фонд Neveq. Именно поради факта, че е в ранна фаза на развитие и тръгва от сравнително ниска база, 3DC реализира ръст на приходите от 181% през 2011 г., с който оглавява класацията на "Гепард" при ИТ компаниите. През изминалата година постъпленията на дружеството са 2.085 млн. лв., докато през 2010 г. те са едва 742 хил. лв.

Друг фактор е нарастващото търсене на подобен тип услуги. Очакванията на фирмата е тенденцията да се запази. "Убедени сме, че пазарът на колокационни услуги ще расте, но колкото по-развит е той, толкова по-малко възможности за бърз растеж ще има", коментира изпълнителният директор на 3DC Здравко Николов. Втората позиция в класацията е за компания, отново свързана с изнасянето на услуги и дейности, но в категорията на аутсорсинг дружествата. Това е "Адастра", която е специализирана в управлението на бази данни на корпоративни клиенти. Тя е българското звено на едноименната канадска компания и разполага със 107 служители в страната. През изминалата година отчита приходи от 6.99 млн. лв., което е ръст от 65.3% спрямо 2010 г., когато постъпленията са 4.22 млн. лв. "Адастра" отчита доста висока печалба от 2 млн. лв.

Шампиони от други измерения

Компанията с най-висока печалба от 5 млн. лв. в класацията е "Хаос софтуер", като рентабилността също е рекрдно висока - на всеки 100 лева приход печалбата е 41 лева. Дружеството, за разлика от останалите фирми в лидерските места на класацията, се занимава с 3D дизайн и компютърна анимация. Един от най-известните й продукти е програмата за триизмерен рендеринг V-Ray. "Хаос софтуер" е втора по обем на приходи с 12.3 млн. лв. за 2011 г. и с годишен ръст от 58.9% заема третото място сред технологичните компании в "Гепард". Дружеството разчита основно на международни клиенти като Citroen, IKEA, Siemens и др.

Фирмата с най-големи приходи - 37 млн. лв., за изминалата година, която намира място в класацията на "Гепард", е "ЦАПК Прогрес". Компанията е известна с това, че предоставя софтуер и поддръжка на продуктите на Microsoft за целите на държавната администрация от 2002 г. насам. Общата сума на договорите и анексите, които дружеството на Пламен Матеев е подписало и изпълнило по тази линия е над 150 млн. лв. През лятото на тази година тя спечели поредната обществена поръчка за доставка на софтуер на стойност от близо 58 млн. лв. "ЦАПК Прогрес" участва в консорциум с "Прокон Софт" и "Контракс", като от октомври тя вече е възложена за изпълнение.

В тазгодишната класация на "Гепард" фирмата с най-много служители е софтуерният разработчик "Мусала Софт" с персонал от 201 души. Тя заема престижното десето място. Компанията отчита ръст на приходите от 21.37% от 9.03 млн. лв на 10.9 млн. лв за 2011 г. на годишна база. Основните клиенти на "Мусала Софт" включват технологични гиганти като IBM, SAP и Hewlett-Packard, други корпорации като OMV, DHL и телекоми като Swiss Mobile, Mobilcom Austria, "Мобилтел" и БТК.

София е IT центърът на България, като почти всички фирми в класацията са базирани в столицата. Изключение правят "Абритус 72", която е от Разград и "Нетуъркс-България" от Русе.

Внос на мозъци

IT специалистите са едни от най-високоплатените в България, като средната заплата през изминалата година е 2388 лв., показват данните на БАСКОМ. Въпреки това браншовата организация и самите компании отчитат като голямо предизвикателство недостига на квалифицирана работна ръка в тази област. За да преодолеят този проблем, някои дружества дори прибягват до търсене на подготвени хора извън България. Понякога се налага да се наемат специалисти от Западна Европа, САЩ и дори от Нова Зеландия, за да се покрие дефицитът на кадри, коментират малки технологични компании, които не намериха място в класацията. Липсата на кадри не се ограничава само с нуждата от програмисти или други чисто технически професии. Дефицит има и при намирането на добри мениджъри и търговци, обобщава изпълнителният директор на 3DC Здравко Николов.

Перспективата за справяне с този проблем обаче не е много позитивна, като причините са свързани с дефицита на добри преподаватели и демографския срив в страната, коментира Елена Маринова, президент на "Мусала Софт". Според нея друго предизвикателство, пред което са изправени IT компаниите, е свитият пазар и съмненията относно прозрачността на провежданите обществени поръчки. Други проблеми, с които се сблъскват малките и средните технологични предприятия, са свързани с мудната държавна администрация. Това особено важи за компании, в които има международно участие. Според тях има и данъчни и административни тежести, които не стимулират фирмите, които имат глобален бизнес, да го правят през българско дружество, споделиха малки компании, които не попаднаха в класацията.

Индустрията на информационните технологии в България усети икономическата криза само през 2009 г. Оттогава секторът върви нагоре - заплатите в него продължават да растат, като същевременно дори се изпитва недостиг на квалифицирани служители. Продажбите на софтуерни продукти и услуги в България нарастват с 6% за 2011 г. спрямо 12% за 2010 г., а повечето участници на пазара очакват възходящата тенденция да се запази и през тази година. Това показват резултатите от годишното изследване "Барометър на българската IT индустрия", представено в началото на октомври от Българската асоциация на софтуерните компании (БАСКОМ). Голяма част от сектора е ориентирана към външните пазари. Тази тенденция присъства не само при големите, но и при малките и средните компании.

"Доскоро пазарът на IT в България бе силно повлиян от поръчките на държавата", коментира изпълнителният директор на 3DC Здравко Николов. Водената от него компания оглавява класацията на "Гепард" при технологичните фирми. "Сега, според мен за добро, България строи пътища и инфраструктура и харчи далеч по-малко за IT в публичната сфера. Резултатът е дълбока, оздравителна и отрезвителна криза в IT сектора в България." Тя пренасочи усилията на повечето компании навън и поради тази причина повечето технологични участници в класацията "Гепард" на "Капитал Daily" разчитат на чуждестранни клиенти. На вътрешния пазар обаче продължава да доминират поръчките за държавата.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK