Гепард: Храни и напитки - Свити продажби, по-евтини продукти
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Гепард: Храни и напитки - Свити продажби, по-евтини продукти

Гепард: Храни и напитки - Свити продажби, по-евтини продукти

Потреблението на храни се свива средно с 5-10% в различните сектори

Мара Георгиева
7304 прочитания

© ЮЛИЯ ЛАЗАРОВА


Ако хранително-вкусовият бранш е приеман за сравнително стабилен по време на криза, това определено не се отнася за малкия бизнес в него. Просто защото малки промени в пазара могат да причинят сериозни размествания сред по-дребните играчи. А в случая търговията на дребно с храни и напитки се свива. Поне според последните данни на националната статистика, която отчита втори пореден месец на спад (през септември той е 1.5 на сто спрямо август).

От една страна, низходящата тенденция е логична на фона на реализиралите се прогнози, че по-високите цени на зърното по световните пазари ще доведат до поскъпване на основните храни. Увеличиха се и цените на фуражите, енергоносителите, горивата, транспорта. В крайна сметка хранителните продукти скочиха средно с 5-10% в различните сектори.

От друга страна, малките производители продължават да срещат трудности при финансирането на инвестиции, тъй като достъпът до банкови кредити остава затруднен. Освен това малките и средните предприятия не могат да се мерят с покупателните възможности на големите си конкуренти, нито с големите маркетингови бюджети.

В крайна сметка проблемите с търсенето диктуват сравнително минорното представяне на повечето дребни фирми както в месния и млечния бранш, така и в хлебния сектор.

Месни грижи

По данни на браншовата асоциация на месопреработвалите през 2011 г. суровините в сектора са поскъпнали с 14 на сто, а колбасите – само с 2%. В същото време последните три години трендът при потреблението е низходящ, като само през 2011 г. пазарът се свива с 15%. Според председателя на браншовата асоциация Кирил Вътев, цитиран от Dnevnik.bg, "месопреработвателите не работят на загуба, но са все по-близо до нулата. Тези, които все още работят, го правят на ръба на оцеляването. А тези, които работят на загуба, вече не са на пазара".

"Пазарът е константен, но ние всяка година леко го разширяваме", опита се да бъде малко по-оптимистичен Красимир Димитров, собственик на "Месни продукти "Жар" - Варна. Компанията предлага разфасовки и полуфабрикати от пилешко и свинско месо в цяла Североизточна България. Брандът е наложен, фирмата използва само българско месо, съотношението качество–цени се приема добре от потребителите, разказва той, но признава, че все пак пазарът трудно е приел по-високите цени на продуктите. "Когато се налага да вдигаш цени, отлагаш, докато можеш. Когато цената тръгне да пада, гледаш да си сред първите, за да не изгубиш клиенти", обяснява Димитров.

Секторът беше обнадежден от първоначалния интерес към продуктите по стандарта "Стара планина", одобрен през 2010. Но това вече е почти история. Купувачите на по-скъпите колбаси по стандарта оредяват, а потреблението дори на евтини месни продукти се свива. Фирмите от сектора, които са в класацията, обаче отчитат повишени приходи, тъй като все пак повечето от тях работят в сравнително ниския ценови сегмент, което ги прави малко по-резистентни в кризисни времена.

Млечни вълнения

Млекопреработвателите също отчитат спад в търсенето и преориентиране на потребителите към по-ниския ценови сегмент. Недостигът на качествено сурово мляко и изкупните му цени са хроничен проблем за сектора. Тази година браншът беше изненадан от няколко нормативни промени на земеделското министерство, свързани с по-ясно отделяне на традиционните млечни продукти от тези, които съдържат заместители на мляко. В крайна сметка опитът за административен ред не е факт, тъй като браншът обжалва в съда спорните разпоредби.

Дружествата от сектора продължават да изпитват финансови проблеми и трудности с изплащане на дълговете си към банките. В същото време обаче компаниите не спират да инвестират в разработване на нови пазари и продукти, в модернизация и въвеждане на съвременни мощности.

"Тази година разширихме географските си позиции. Продаваме в целия свят – включително в Нова Зеландия и Австралия. Съотношението качество-цена е добро, интересът на клиентите расте", казва Цветослав Думанов, оперативен директор на "Мандра Рилци" - гр. Добрич. Компанията продава сирене и кашкавал "Сердика", "Роса", "Дъга", работи и за частни марки (Private label) на клиенти.

"Имаме проблеми със суровината, както всички в сектора. Наложи се да освободим хора, през лятото има по-голямо търсене на млечни продукти, повече продажби, повече работа", обясни Думанов. И обобщава: "Подреждаме си картинката по икономическа целесъобразност. Още нямаме колосални инвестиции, но ни предстои да мислим за качествена промяна, свързана с енергийната ефективност."

Фалити при хлебарите

Липса на външен инвеститорски интерес, поскъпване на брашно, енергия и транспорт и в същото време продажби на най-евтиния в Европа хляб. Такава е картината в сектора според управители на дружества. Статистиката сочи, че цената на брашното се е повишила с над 50% спрямо миналата година, а в същото време цената на хляба е останала непроменена. По данни на Федерацията на хлебопроизводителите и сладкарите в България през последната година седем големи хлебозавода в страната са затворили врати. Някои от малките фурни също са спрели да работят.

"Това означава, че около 1500 души са останали без работа, а междуфирмената задлъжнялост се е увеличила", твърди Мариана Кукушева, председател на федерацията. Влияние оказват също покачващите се минимална работна заплата и осигурителни прагове. Очакванията са за още затворени врати на предприятия в сектора, особено в зимните месеци.

Алкохолът – без промяна

Производителят на високоалкохолни напитки "Нордикс" - Пловдив, твърди, че няма проблеми с търсенето. Фирмата е основана през 1993 г., Фабриката притежава модерни италиански поточни линии, включително и за производство на кенове, както и мултифункционална лаборатория.

"Бизнесът ни върви добре в момента. Позиционирани сме в ниския ценови сигмент. Трудно можем да се мерим със световните производители, които продават във високия ценови клас. Работим с доста дистрибутори с добри контакти с крайни клиенти и магазини", каза Георги Ботушаров, мениджър продажби. Той обяснява успехите на компанията с правилното й позициониране. "За нас 2012 г. ще е като 2011, но очакваме ръст в продажбите през 2013, тъй като разработваме нови пазари за износ", коментира Ботушаров.

Бъдещите планове на "Нордикс" включват предлагане на продукти в по-високия сегмент. Алкохолите ментета продължават да нанасят удари под кръста на изрядните производители в сектора. "Има доста продукти, които имитират предимно квалитетни марки. На нас това ни се отразява зле, защото на практика заведенията купуват менте алкохол на цени, на каквито се продават и нашите продукти", обясни Георги Ботушаров. "Акцизът е висок. Изискването за поставяне на разходомери също не са малки. За нашата фирма от 30 човека това означава допълнителна инвестиция от 50 хил. лева. Ако поскъпнат суровините, ще бъдем принудени да вдигнем цените", обобщава Ботушаров.

Какво предстои

Според анализ на PwC ("ПрайсуотърхаусКупърс"), цитиран от сп. "Регал", търговците ще направят всичко възможно да ограничат повишението на доставните цени. Това е нормален процес, но той ще става все по-радикален, особено в частта договаряне на условията. "В Германия и Великобритания вече се е случвало големи марки да бъдат изключвани от дадени търговци, защото са недостатъчно гъвкави", казва Дейвид Ковачич, старши мениджър в PwC.

Търговците ще се опитат да оптимизират асортимента, като го свият, защото по-малко на брой артикули означава по-малко сложност в управлението. Освен това в условия на стагнация и свити продажби те ще включват все повече по-евтини продукти. Основна роля ще играят и собствените марки на веригите, които са много изгодни за тях, защото маржът е голям, маркетинговите разходи са сведени почти до нула, а доставните условия - най-добри. Промоциите пък ще стават все по-агресивни. 

Пример за този нов подход на големите вериги вече има и на българския пазар и той се изразява в ожесточените преговори между "Кауфланд - България" и "Кока–Кола ХБК" за съвместната им работа догодина. Това обаче отваря възможности за по-дребните производители, които могат да произвеждат исканите от веригите по-нискобюджетни продукти. Кой ще надделее обаче, ще прецени негово величество потребителят.

Ако хранително-вкусовият бранш е приеман за сравнително стабилен по време на криза, това определено не се отнася за малкия бизнес в него. Просто защото малки промени в пазара могат да причинят сериозни размествания сред по-дребните играчи. А в случая търговията на дребно с храни и напитки се свива. Поне според последните данни на националната статистика, която отчита втори пореден месец на спад (през септември той е 1.5 на сто спрямо август).

От една страна, низходящата тенденция е логична на фона на реализиралите се прогнози, че по-високите цени на зърното по световните пазари ще доведат до поскъпване на основните храни. Увеличиха се и цените на фуражите, енергоносителите, горивата, транспорта. В крайна сметка хранителните продукти скочиха средно с 5-10% в различните сектори.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK