С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
5 4 дек 2012, 19:59, 5717 прочитания

Непоисканото летище

Няма кандидати за концесия на аеропорта в Горна Оряховица

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Няма нито една оферта за концесиониране на летището в Горна Оряховица, научи "Капитал Daily" ден след като срокът за подаване на предложения изтече. Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията се опитва да намери инвеститор за международния аеропорт от пролетта на миналата година. Въпреки че сроковете няколко пъти бяха удължавани, и досега кандидати не се появяват. Сега комисията към ведомството, която се занимава с тази тема, трябва да вземе решение дали пак да даде още време в очакване на евентуален частен оператор, или да прекрати процедурата.

Търси се


Според досегашните условия на министерството кандидатите трябваше да отговарят на ред условия, за да получат правото да работят през следващите 35 години на създаденото през 1925 г. летище. От тях се искаше да имат регистриран капитал не по-малко от 1 млн. евро., балансовата стойност на активите им да е минимум 5 млн. евро, да докажат приходи от експлоатация на гражданско летище за поне една от последните 10 години, не по-малки от 3 млн. евро, пътникопоток над 200 хил. души или товари над 10 хил. тона.

Същевременно резултатите на самото летище са далеч от тези критерии. За 2011 г. държавното дружество има приходи от 785 хил. лв., а балансовата стойност на активите му е 115 хил. лв. Пътниците, обслужени там през миналата година, пък са едва 562-ма, а обработените товари - 19 тона.

Работещо, но не съвсем

Летището е действащо, като според отчета му чрез подходящи инвестиции в писта (която според запознати с инфраструктурата му трябва да бъде позакърпена), сграден фонд и оборудване и системи за навигация и обучение то може да стане привлекателно за нискотарифни авиокомпании, карго и бизнес авиация.



Липсата на желаещи обаче явно се дължи на малкото полети, обслужвани там. Към момента основният клиент на летището в Горна Оряховица е компанията на Ганчо Даскалов "Фортуна еър", която се занимава с авиохимически услуги. Фирмата има база там, като плаща такси на летищния оператор за полетите си. Извън селскостопанската авиация, и то на един клиент, другите самолети, използващи аеропорта, са основно учебни. От отчета на дружеството се вижда, че през 2011 г. общият брой на обслужените полети е 1351 (през 2010 г. те са 1007), като 1228 от тях са учебни. Все пак се забелязва известен ръст на чартърите (попадащи в графа "Международни") спрямо 2010 г. - от 17 на 39. Товарите обаче вървят надолу - от 69 на 19 тона.

А имаше и други

Неуспех при намирането на частен инвеститор претърпя и летище Русе. Към него имаше интерес преди кризата, но критериите на министерството тогава бяха завишени и моментът беше изпуснат. Провал претърпя и опитът да се намери концесионер, който да изгради и експлоатира карго зона на летище Пловдив. Сега предстои опит аеропортът там да бъде пуснат за концесиониране в цялост - заедно с пътническия терминал, който беше построен с държавни средства в края на управлението на предишното правителство. Другата концесия, която предстои да бъде пусната, е тази за летището в Балчик.

Като цяло, въпреки че в публичното пространство от време на време излизат информации за интерес към концесиониране на едно или друго от държавните по-малки летища, до момента реални договори няма. 

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Германската Offerista придоби платформата Broshura.bg 1 Германската Offerista придоби платформата Broshura.bg

Те ще слеят технологията си за онлайн брошури с цел да станат лидер на европейския пазар

19 яну 2020, 1191 прочитания

Lime напуска 12 пазара в търсене на печалба Lime напуска 12 пазара в търсене на печалба

Компанията ще съкрати 100 души глобално, или 14% от персонала си

19 яну 2020, 1434 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
"КЦМ 2000" може да излезе на европейска борса през 2014 г.

Румен Цонев е новият главен изпълнителен директор на дружеството, Никола Добрев запазва стратегически позиции

Още от Капитал
Първи борсов тест за 2020

Интересът към предложените 14% от акциите на "Телелинк" в края на януари, ще е показателен за апетита на инвеститорите

Критична година за медиите

Предстои промяна на собствеността на eдна от двете най-гледани телевизии - bTV, промяна на медийния закон и избор на нов генерален директор за общественото радио

Най-печелившите взаимни фондове за 2019 г.

Българските инвестиционни схеми реализираха много успешна година, а чуждите борси са основният източник на печалби

По Scala-та на добрия вкус

Как домашните рецепти за сладки и соленки на Калина Иванова се превърнаха в продукти за масовия пазар

Кино: "Бомба със закъснител"

Сексизъм, мълчание и опълчване във Fox News

20 въпроса: арх. Анета Василева

Част от платформата за архитектурна критика и публицистика WhАТА

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10