Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Министерство на транспортът все още обмисля дали да удължи отново процедурата или да я прекрати<br>

Непоисканото летище

Няма кандидати за концесия на аеропорта в Горна Оряховица

Калина Горанова
5844 прочитания

Министерство на транспортът все още обмисля дали да удължи отново процедурата или да я прекрати<br>

© НИКОЛАЙ НИКОЛОВ


Няма нито една оферта за концесиониране на летището в Горна Оряховица, научи "Капитал Daily" ден след като срокът за подаване на предложения изтече. Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията се опитва да намери инвеститор за международния аеропорт от пролетта на миналата година. Въпреки че сроковете няколко пъти бяха удължавани, и досега кандидати не се появяват. Сега комисията към ведомството, която се занимава с тази тема, трябва да вземе решение дали пак да даде още време в очакване на евентуален частен оператор, или да прекрати процедурата.

Търси се

Според досегашните условия на министерството кандидатите трябваше да отговарят на ред условия, за да получат правото да работят през следващите 35 години на създаденото през 1925 г. летище. От тях се искаше да имат регистриран капитал не по-малко от 1 млн. евро., балансовата стойност на активите им да е минимум 5 млн. евро, да докажат приходи от експлоатация на гражданско летище за поне една от последните 10 години, не по-малки от 3 млн. евро, пътникопоток над 200 хил. души или товари над 10 хил. тона.

Същевременно резултатите на самото летище са далеч от тези критерии. За 2011 г. държавното дружество има приходи от 785 хил. лв., а балансовата стойност на активите му е 115 хил. лв. Пътниците, обслужени там през миналата година, пък са едва 562-ма, а обработените товари - 19 тона.

Работещо, но не съвсем

Летището е действащо, като според отчета му чрез подходящи инвестиции в писта (която според запознати с инфраструктурата му трябва да бъде позакърпена), сграден фонд и оборудване и системи за навигация и обучение то може да стане привлекателно за нискотарифни авиокомпании, карго и бизнес авиация.

Липсата на желаещи обаче явно се дължи на малкото полети, обслужвани там. Към момента основният клиент на летището в Горна Оряховица е компанията на Ганчо Даскалов "Фортуна еър", която се занимава с авиохимически услуги. Фирмата има база там, като плаща такси на летищния оператор за полетите си. Извън селскостопанската авиация, и то на един клиент, другите самолети, използващи аеропорта, са основно учебни. От отчета на дружеството се вижда, че през 2011 г. общият брой на обслужените полети е 1351 (през 2010 г. те са 1007), като 1228 от тях са учебни. Все пак се забелязва известен ръст на чартърите (попадащи в графа "Международни") спрямо 2010 г. - от 17 на 39. Товарите обаче вървят надолу - от 69 на 19 тона.

А имаше и други

Неуспех при намирането на частен инвеститор претърпя и летище Русе. Към него имаше интерес преди кризата, но критериите на министерството тогава бяха завишени и моментът беше изпуснат. Провал претърпя и опитът да се намери концесионер, който да изгради и експлоатира карго зона на летище Пловдив. Сега предстои опит аеропортът там да бъде пуснат за концесиониране в цялост - заедно с пътническия терминал, който беше построен с държавни средства в края на управлението на предишното правителство. Другата концесия, която предстои да бъде пусната, е тази за летището в Балчик.

Като цяло, въпреки че в публичното пространство от време на време излизат информации за интерес към концесиониране на едно или друго от държавните по-малки летища, до момента реални договори няма. 


5 коментара
  • 1
    zumz avatar :-|
    zumz

    Струва ми се, че някакви болни мозъци се занимават с концесии на тези летища и с пилеене пари на данъкоплатците. Нека сметнем - на малка територия като България освен София, Варна и Бургас (нормални летища) има едно полу-нормално - Пловдив (чартърно най-вече). Сега за Търговище-Шумен, Русе, Горна Оряховица, Стара Загора че и Балчик - това са някакви тревясали, занемарени, закърпени стари писти които за нищо не стават. Кой е луд да ги "концесионира"?

  • 2
    edin131 avatar :-|
    edin drugii

    да така е ,ама на 20 км от русе на север румънците почват ново летище ,частна инвестиция за 400 млн евро ,така че конкуренцията хич я няма

  • 3
    miho55 avatar :-|
    miho45

    "Към него имаше интерес преди кризата, но критериите на министерството тогава бяха завишени....."
    Става въпрос за летище Русе.Интересно,като че ли е направено нарочно.....

  • 4
    ugi avatar :-|
    ugi

    Тия летища са ясни - Горна Оряховица преди е било предимно карго - заради жп възела там. Това в Балчик не знам на кой му трябва при положение, че на 50 км оттам във Варна има летище. Старозагорското е по средата между Пловдив и Бургас, та и за него е съмнително нещо да се намери. Русенското пък е много близо до летищата в Букурещ, което при отворените граници сега също го обезсмисля, освен за някакви карго полети, защото все пак в Русе има индустриални предприятия. И все пак трябва да имаме предвид, че тези летища са строени в други времена, когато е имало други самолети, други изисквания за безопасност и т.н. и сега просто не е рентабилно да се оперират толкова малки терминали. Сегашните самолети, пък дори и новите витлови за къси полети имат много по-голям обсег отпреди 30-40 години и летища през 100-200км са просто безсмислени. Според това с летищата е пълна глупост и е много по-важно да се наблегне на намирането на добри оператори за пристанищата по Дунав.

  • 5
    info2 avatar :-(
    info2

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK