Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
6 5 дек 2012, 19:35, 4745 прочитания

В името на пълната видимост

Летище София се сдоби с нова контролна кула

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Месецът е октомври. Мястото е летище София. Самолет на една от авиокомпаниите се готви да излети, но обърква новата писта със старата, която сега се използва само за рулиране, и тръгва оттам. Ръководител полети, разположен на кулата на летището, обаче вижда неправилната маневра. "Спрете веднага, спрете веднага. Това е рульожка H", нареждат от кулата. Инцидентът е предотвратен, но показва, че кулата е важна, а ръководителите на полетите трябва да имат пълна и безпроблемна видимост към всичко, което се случва на летателното поле.

При строителството на новия терминал на летището с неговите ръкави и т.н. част от видимостта от старата кула на стария терминал бива ограничена. Има няколко зони, където ръководство полети не вижда, обясниха от РВД. За да се излезе до някаква степен от ситуацията, на девет точки се разполагат камери. Което означава, че служителите в кулата трябва да следят освен това, което виждат директно, и предаваното от камерите, за да добият пълна картина.


Ситуацията трябваше да бъде решена с нова, по-висока кула и на ново място. Тя трябваше да бъде построена отдавна, като проектът стартира още през юни 2006 г. Договорът за работно проектиране и строителство обаче беше подписан едва през август 2011 г. А шест години по-късно, след като управителният съвет на "Ръководство на въздушното движение" взе решение тя да се появи, от вечерта на 5 декември 2012 кулата започна работата си. Изпълнител е "Главболгарстрой", а стойността на проекта е 14.8 млн. лв., като финансирането е изцяло от РВД. Старата кула ще бъде предадена обратно на летище София и то ще трябва да реши съдбата й.

Високо, високо

Животът на кулата е 40 години, трябва да издържа на земетресения с магнитут 9 по скалата на Рихтер, а местата за ръководители полети са повече с идеята  съоръжението да е адекватно, ако се вземе решение за строителство на нова писта и работата на летището се увеличи. Ще има и специален по-долен етаж за метеоролозите. Височина е 50 метра (старата е 23), като така, ако започне строителство на нов терминал или ремонт на стария, да не се стига до предишната ситуация със закриването на видимостта, обясняват от РВД. Оттам казаха още, че държавното предприятие в близките две години ще инвестира още 100 млн. лв. в различни проекти. До края на 2013 г. например на столичното летище трябва да има система за контрол на движението по площите за маневриране. Сензорите ще позволят при мъгла няколко самолета едновременно да маневрират (сега се пуска само по един), като това трябва да увеличи капацитета на работа на летището.

Ниско, ниско

Освен подобряване на различните системи, другата задача пред РВД е намаляването на таксите, които плаща авиацията, и оптимизацията на въздушните трасета. Стремежите на Брюксел са да направят въздушното пространство по-евтино за авиацията и да се стимулира този пазар. Европейската комисия си постави за цел до 2020 г. ръководствата на въздушното движение да са намалили таксите с 50% спрямо тези от 2011 г., обясняват от РВД. В момента компанията работи по т.нар. Национален план за ефективност за периода 2012 - 2014 г.  А през тази година държавното дружество с решение на Министерския съвет намали таксите с 8.8%, като корекциите надолу трябва да продължат и в бъдеще.



От тази година РВД работи и по нова финансова схема - на предварително установените разходи. Или разходите се планират и се съгласуват предварително и са в зависимост от оперативните нужди и предстоящите инвестиции. Ако се получи така (при по-голям трафик например), че има надвземания, държавното предприятие трябва да ги възстанови на авиокомпаниите. Така РВД може да има дивидент основно в резултат на някакви вътрешни оптимизации и преструктурирания, които е направило през годината. 

Стачките на служителите в компаниите, гарантиращи въздушния контрол на трафика, за по-високи заплати зачестиха в последните няколко години в Европа. Протести в РВД няма, като оттам обясняват, че имат балансирана политика на инвестиции, работа с клиенти и т.н. 
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Как електронният обмен на данни може да помогне на бизнеса Как електронният обмен на данни може да помогне на бизнеса

Откажете се от хартията сега и работете безопасно и ефективно, съветват експертите на ComАrch и "Елтрейд"

27 май 2020, 331 прочитания

Д банк е готова да кредитира "ТЕЦ Варна" на Ахмед Доган с 22 млн. лв. 1 Д банк е готова да кредитира "ТЕЦ Варна" на Ахмед Доган с 22 млн. лв.

Съдлъжници по договора за заем са собственикът на централата "Сигда" и дъщерното й "Пристанище ТЕЦ Езерово"

26 май 2020, 2876 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Първа доставка на втечнен газ покрай Сибир

Още от Капитал
От скала до хотел: 30 години по-късно в Созопол

Многогодишната история за държавен парцел на брега на морето в Созопол, филмов съюз, съдилища и строителна криза е към развръзка

Млякото и яйцата ще са след 30 минути на вратата ви

Заради коронавируса онлайн търговията с бързооборотни стоки преживява страхотен бум в цял свят

Мигът на електронните подписи

Георги Димитров, член на съвета на директорите на "Евротръст" пред "Капитал"

Парите ваши, схемите наши

Държавата нахлува на пазара на горива с верига бензиностанции и бази. Зад идеята прозират амбиции на политици, а проектът може да разбие пазара

Домът, моят приятел

Виртуална изложба представя погледа на тридесет фотографи към дома като "жив организъм"

Шоуто трябва да продължи, но как

Пандемията промени значението и начина на работа на вечерните шоута, независимо дали говорим за Джон Оливър или Николаос Цитиридис

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10