Стабилни на леда

Продажбите на автомобилни гуми растат, но потребителите купуват по-евтини модели

Пазарът на тежкотоварни гуми се е свил с 20% през тази година
Пазарът на тежкотоварни гуми се е свил с 20% през тази година
Пазарът на тежкотоварни гуми се е свил с 20% през тази година    ©  Георги Кожухаров
Пазарът на тежкотоварни гуми се е свил с 20% през тази година    ©  Георги Кожухаров

"При нас сезонът започва с първия сняг. Чак тогава шофьорите се сещат да сменят летните гуми със зимни", е най-често срещаната реплика сред професионалните гумаджии в България по това време на годината. Ноември и декември са най-активните месеци за сектора, тъй като тогава се продават и сменят най-много гуми с кратък ренесанс през пролетта, когато се прави обратната процедура. И 2012 г. не е изключение и опашките пред сервизите са ясно доказателство, а услугата всяка година еволюира и вече се предлага смяна и в столичен мол, докато клиентите пазаруват.  

Българските потребители имат богат избор, тъй като пазарът е добре развит - играчите са много, а предлаганите марки - още повече. От години няма български брандове, а режимът за внос на гуми е либерален, което още повече изостря конкуренцията между компаниите. Според източници от бранша обемът на българския пазар през тази година е около 1-1.1 млн. гуми за леки автомобили и около 70 000 броя за товарните автомобили, като в тези данни не се включват голяма част от руските и китайските гуми, както и употребяваните. Пазарът в предкризисните години беше над 1.2 млн., а най-големият срив беше през 2009 г., когато спадът беше над 20%. Все пак през тази година има сравнително добри новини. "Пазарът на автомобилни гуми бележи увеличение с 10% в сравнение със същия период през 2011 г.", казва Овидиу Балан, генерален мениджър за Румъния и България на Goodyear Dunlop Tires.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
19 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    wanderer avatar :-P
    wanderer
    • - 7
    • + 21

    "От Point S предупреждават, че някои марки са направени некачествено и изглеждат добре само на вид" Ами като са некачествени, що са на пазара? Да не би някой да се опитва да извлече печалба от непредумишлено убийство и това да го нарича бизнес?
    "Повечето играчи в сектора препоръчват покупката на по-скъпи гуми, защото според тях инвестицията се изплаща в дългосрочен план" Колко да е дългосрочен тоя план!? Две години - караш, не караш, гумата остарява. Отделно, че всяка дупка по улиците на града може да е причина за нова гума, без абсолютно никакво значение от марката гуми.

    Нередност?
  • 2
    tel_112 avatar :-|
    Мазен чех
    • - 41
    • + 11

    Тая простотия със смяната на зимни и летни гуми кога ще престане. Да слагаш летни гуми е пълна лудост, трябва да караш по 100000 км на година зада ги хвърлиш на сезона, или да си някакъв състезател. За нормално движение в рамките на нормалната скорост зимните гуми нямат никакъв проблем да карат през лятото. Септември хвърлих зимни гуми на 90000 км карани зима и лято. Обикновенно ползвам всесезонни и нямат абсолютно никакъв проблем и на сняг и на пек. Всеки които има капка акъл ще си сложи зимни или всесезонни и няма да пълни джобовете на гумаджиите.

    Нередност?
  • 3
    chocho2005 avatar :-|
    chocho2005
    • - 2
    • + 33

    До коментар [#2] от "Кой ограби Криско от Босфор ТВ": Да ти дам малко Мерцедеса и да се пробваш с всесезонна през зимата:) И не им давай такъв акъл, че и без друго на повечето им е трудно и със зимни да карат през зимата. Това което пишеш е донякъде вярно, но за опитни шофьори.

    Нередност?
  • 4
    qwerty avatar :-|
    Ало, Ваньо?
    • - 6
    • + 29

    Мечтая си Алфа Банк да ви придобие и да уволни всички журналисти, които вършат работата си по навик, без желание и колкото да напишат норматива си от думи.

    [quote#0:"Константин Николов"]Единственото изискване в Закона за движение по пътищата е грайферът да не е по-малък от 16 мм.[/quote]
    Посмали, манго! Два пъти си ги написал тези сантиметър и 6 мм и нито веднъж не си предстви мислено колко е това! Да оставим настрана, че разрешената дълбочина на протектора не е в Закона за движение по пътищата, а в Правилника за прилагането му. Новите ми гуми, които купих от www.gumi7.com, защото там са по-евтини от цитирания от теб сайт bggumi.com, та чисто новите ми зимни гуми имат по-малък грайфер. Все пак карам лека кола, а не трактор. Отделно сигурно не съм направил сделката на живота си и спокойно можеше да се развихриш по българските и чужди сайтове, за да кажеш в един абзац кои са най-големите интернет магазини и от къде е най-изгодно да се поръчат. Знам, че можеш, защото [quote#0:"Константин Николов"]"Point S", която има 22 обекта и е сред най-разпознаваемите имена в сектора, заедно с "Медина-мед", "Диана", "Боряна груп", "Мотоексперт"[/quote] си ги отбелязал.

    [quote#0:"Константин Николов"]Всяка гума има тъй наречения DOT, който се състои от четири цифри, например 0311, които обозначават седмицата и годината на производство (тоeст март, 2011 г.).[/quote]

    Трета седмица на 2011 г. - т.е. директно март, 2011 г. Това седмици, месеци, януари, февруари, нямат значение. Буум, март, 2011 г.
    На всеки се случва да греши и да не е концентриран, но ако ти работеше в моята фирма, нямаше да изкараш и пълен работен ден.

    Нередност?
  • 5
    mitaka_59 avatar :-|
    Димитър Коджаманов
    • + 17

    На две места в статията е написано, че дълбочината на грайферите трябва да е 16мм, което е ЛЪЖА !
    ДЪЛБОЧИНАТА НА ГРАЙФЕРИТЕ НЕ ТРЯБВА ДА Е ПО-МАЛКА ОТ
    1,6 мм. ТАКА Е ЗАПИСАНО В ЗАКОНА.

    Нередност?
  • 6
    2.5 avatar :-|
    2.5
    • - 3
    • + 7

    Каква част от автомобилните гуми, които се предлагат на пазара са нови? Много често се предлагат остарели модели на високи цени. Клиентите трудно биха се ориентирали в маркировките по автомобилната гума без специална подготовка, а често това се отнася и за продавачите...

    Нередност?
  • 7
    glia avatar :-|
    shogun
    • - 7
    • + 4

    Специално бггуми имат и сервиз, поставиха ми новите гуми срещу 7 лв на брой.

    Публикувано през m.capital.bg

    Нередност?
  • 8
    konstantinn avatar :-|
    konstantinn
    • - 2
    • + 8

    До коментар [#5] от "mitaka_59"
    До коментар [#4] от "Ало, Ваньо?"

    Извинявам се за грешката. Естествено, че е 1.6 мм. И DOT-а е оправен. Благодаря!


    Нередност?
  • 9
    dragozow avatar :-|
    dragozow
    • - 4
    • + 15

    Вижда се кои гуми са добри още в първия сняг. Преди 10-ина дни по бул. България джипове X5 лазеха с 20 км/ч точно заради летните гуми. Зимния сезон иска малко грижа за колата, добри гуми, силен акумулатор, течност за чистачки и т.н. Да караш зимата с летни си е приключение, особено ако колата е със задно предаване. Лятото със зимни става, но пак е компромис, гумите се износват по-бързо, свирят и в жегата губят много от качествата си. Ние сме на такава географска ширина че трябва да имаме два комплекта гуми. Всесезонни който познавам все се оплаква че не вършат добра работа зиме и лете.

    Нередност?
  • 10
    _scythe_ avatar :-|
    _scythe_
    • - 2
    • + 10

    Компромис с гумите не трябва да се прави. Аз се ориентирам по класациите на немския АДАК за съответния сезон. А износването на гумата най-вече зависи от начина на каране - правиш ли се на съзтезател, ще ги сменяш като носни кърпички.

    За всеки, който си цени парите, но не знае какви гуми да избере, е добре да отдели 30 минути да прочете съветите в интернет. Отделно, при поръчка, може да се иска гумите да бъдат с определен ДОТ, последните които поръчах по интернет бяха произведени преди месец, т.е. още 'топли".

    Нередност?
Нов коментар