Нов автобусен проект в Брезник
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал
Новият брой: Новите визи

Нов автобусен проект в Брезник

През 2008 г. MidAmerican Energy Holdings на Уорън Бъфет купи 10% от акциите на BYD

Нов автобусен проект в Брезник

Смесено дружество на китайската BYD и българската "Булминерал" планира да произвежда електромобили

14426 прочитания

През 2008 г. MidAmerican Energy Holdings на Уорън Бъфет купи 10% от акциите на BYD

© JASON LEE


Китайско-българско смесено дружество планира да започне производството на електрически автобуси. Заводът ще се намира в Брезник, а партньори в новата компания ще са най-големият производител на акумулаторни батерии в света Build Your Dreams (BYD) и варненската "Булминерал". Съвместното дружество ще бъде учредено официално на 11 декември, потвърди изпълнителният директор на Българската агенция за инвестиции Борислав Стефанов, който е получил покана за събитието.

Според икономическия министър Делян Добрев, цитиран от вестник "Преса", инвестицията се предвижда да бъде в размер на 135 млн. евро и да осигури 150 нови работни места. Производството се очаквало да започне още тази година.

Развитие на проекта

"Нямам информация проектът да е в толкова напреднал етап", коментира в неделя председателят на индустриален клъстър "Електромобили" Илия Левков за "Капитал Daily". В началото на септември той обяви, че BYD ще предостави електробус за тестове, като целта е в бъдеще машините да се сглобяват тук. Това стана след конференция на организацията в София, на която присъства управителят на европейското подразделение на китайската компания.

За възможността BYD да започне производство в България за пръв път спомена още преди две години тогавашният министър на икономиката Трайчо Трайков по време на световното изложение Expo 2010 в Шанхай.

Според съобщението на "Булминерал" създаването на съвместно дружество "полага основи за откриването на най-съвременния завод в България за производство на електрически превозни средства, а в бъдеще - за построяването на голям машиностроителен парк с разширен асортимент продукция".

Партньорите

BYD работи в сферата на информационните технологии, автомобилната индустрия и енергетиката. Компанията е сред най-големите производители в света на батерии за мобилни телефони. Подразделението й BYD Auto е водещо в Китай в областта на електомобилите. Дружеството е създадено преди 17 години, но се разраства бързо и от 20 служители през 1995 г. сега за него работят над 150 хил. души. Има производствени мощности в 10 индустриални парка в Китай, както и офиси в Европа, САЩ, Япония и редица други страни. През 2010 г. оглави класацията Tech 100 на Bloomberg Businessweek за бързо развиващи се технологични компании. През 2008 г. MidAmerican Energy Holdings на Уорън Бъфет купи 10% от акциите на дружеството.

Българският партньор "Булминерал" се занимава с доставка на суровини и оборудване в сферата на енергетиката. Собственици на компанията с по 50% са "Комерсиал" и регистрираното на Маршаловите острови Energetic Mineral International, в което единствен акционер е руският гражданин Александър Усачев. "Комерсиал" е еднолична собственост на старозагорското машиностроително предприятие "Металик".

Предстоящо

Засега не е известно къде ще работи новото предприятие. Самият договор между българското и китайското дружество ще бъде подписан на ул. "Ангел Коцелянов" 1 в Брезник, където е регистрирана фирма "Брист-ХМ", която произвежда хладилни съоръжения за бита и търговията. На същия адрес се намира и местният орган на Българската стопанска камара.

Рано е да се каже и колко от монтажа на китайските електроавтобуси ще се извършва в страната. При другата китайска инвестиция в автомобилната индустрия в България - заводът на Great Wall и "Литекс моторс" край Ловеч, само малка част асемблирането се прави тук. Като цяло за китайските компании пренасянето макар и на малък дял от производството в страна от ЕС като България улеснява достъпа им до европейските пазари.

Намерения за производство на автобуси и тролейбуси наскоро бяха обявени и от кмета на Габрово, който съобщи, че заявка за това са направили от Лвовските автобусни заводи LAZ - Украйна. Конкретни подробности и планирани инвестиции обаче не бяха оповестени.

Китайско-българско смесено дружество планира да започне производството на електрически автобуси. Заводът ще се намира в Брезник, а партньори в новата компания ще са най-големият производител на акумулаторни батерии в света Build Your Dreams (BYD) и варненската "Булминерал". Съвместното дружество ще бъде учредено официално на 11 декември, потвърди изпълнителният директор на Българската агенция за инвестиции Борислав Стефанов, който е получил покана за събитието.

Според икономическия министър Делян Добрев, цитиран от вестник "Преса", инвестицията се предвижда да бъде в размер на 135 млн. евро и да осигури 150 нови работни места. Производството се очаквало да започне още тази година.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

28 коментара
  • 1
    bz avatar :-|
    bz

    Поредната добра новина.

  • 2
    krasi_kara avatar :-|
    krasi_kara

    "Производството се очаквало да започне още тази година."

    Явно "производство" ще е доста пресилена дума. "Взимането на заветното Made in EU" ще е по-точно.

  • 3
    nye avatar :-|
    nye

    Оределено звучи добре и дано не бъде задушено от административно-правни спънки.

  • 4
    finland avatar :-|
    Finland

    Дано всичко, което се изписа да е вярно и в Брезник, а и украинците в Габрово да направят първа копка и да започнат производство.

    Какво стана с британският-проект за електромобили край Стара Загора?

  • 5
    tiggo avatar :-|
    Тихомир Гочев

    До коментар [#4] от "Finland":

    Нищо...
    А иначе в тази новина пак е замесена старозагорска фирма - "Металик", част от холдинг Ида груп - един от сериозните местни "играчи". Според мен имат потенциал да развият идеята - притежават сериозни производствени и ремонтни бази, основно в областта на енергетиката, но и металообработването.
    Чудесна новина.
    Вярно - сега най- вероятно ще стартират само с асемблиране, но с времето местните доставчици рано или късно ще могат да предложат рентабилна алтернатива за повечето компоненти...

  • 6
    exile avatar :-?
    exile

    Супер. Само не разбирам, защо работните места са само 150?

  • 7
    dragomir_d avatar :-|
    Драгомир Димов

    БРАВО! Само като се сетя, че до преди 2 години всички се питахме за какво съществува Българска Агенция за Инвестиции, всички коментари за БАИ бяха негативни, като се сетя и как лично аз съм отправял критики, че "Само с конференции не става", и като видя това тук - Ловеч, Габрово, Брезник само за една година - е, как да не ги поздрави човек!

  • 8
    yotata avatar :-|
    йотата

    До коментар [#6] от "exile":

    Или ще хакнат роботи за сглобяване или ще правят бутикови серии в началото докато се наложат, пардон, ...

    изведнъж ме огря - докато тръгнат парите по следващата програма регионално развитие и големите градове не почнат да си подменят с тях градските возила.

  • 9
    yotata avatar :-|
    йотата

    До коментар [#7] от "Драгомир Димов":

    И аз, ама айде да постискаме палци първо да стане факт, че тука смените на правителствата изискват бързо пренастройване на обръчите от фирми и не всички от тях успяват да се ориентират навреме милите.

  • 10
    dragomir_d avatar :-|
    Драгомир Димов

    До коментар [#9] от "йотата":

    Ако фирмите просто си гледат бизнеса, едва ли който и да е нормално мислещ политик ще посегне срещу тях.
    И..., за съжаление, обаче си прав. За съжаление, защото голяма част от инвестициите правени до сега в страната са били под крилото на някоя си партия-майка. За съжаление, защото качествата "нормален" и "мислещ", особено в комбинация, са твърде несвойствени за огромна част от народните избраници.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK