С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
10 10 дек 2012, 18:29, 52793 прочитания

"Зелена карта" - (не)задължителна част от пътуването

Сертификатът е необходим за излизане в 13 държави извън ЕС. За съюза е нужна само валидна "Гражданска отговорност"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


"А не ми ли трябва задължително "Зелена карта", без значение къде пътувам зад граница?"

Този въпрос звучеше актуално в първите месеци, дори година след приемането на България в ЕС. Почти седем години по-късно обаче звучи странно някой да задава подобен въпрос, след като задължителната застраховка "Гражданска отговорност" на българските автомобили важи за всички държави от ЕС. Сертификатът "Зелена карта" е допълнение към полицата, той не може да се купи самостоятелно без нея, а след отпадането на граничния контрол на българските автомобили в ЕС и цената му силно падна. Този сертификат ви е нужен единствено за държави извън ЕС, които са в системата "Зелена карта".


Регионален риск

Преди година или две компаниите, продаващи сертификата за страни извън ЕС на по-висока цена от 10 лв., бяха по-скоро рядкост, а много го предлагаха безплатно. Постепенно обаче цената се увеличи и вече по-скоро са рядкост застрахователите, които ще ви го дадат без допълнително заплащане над основната цена на застраховката. В момента по данни на застрахователни брокери цената на "Зелена карта" към задължителната полица се движи от 10-15 лв. до над 70 лв. за нови и луксозни коли.

Все още обаче има застрахователни агенти, които обясняват на клиентите, че ще им трябва "Зелена карта", ако решат да излязат в чужбина, независимо за коя страна става въпрос. Всъщност това е заблуждаване, но защо продавачите на застраховки го правят? Основната причина са отстъпките – ако при сключването на полицата сте заявили, че ще пътувате само в България, тогава и цената е по-ниска, намалена с някаква отстъпка. Ако излизате в чужбина, би трябвало да върнете тази отстъпка, но единственият начин да се гарантира, че ще го направите, е да отидете да си купите "Зелена карта" - нея може да ви издаде само застрахователят, при когото ви е "Гражданската отговорност".



Все пак при продължаващата криза има и доста хора, които използват колата си само в краен случай, само в страната и не е справедливо те да плащат еднакво с тези, които пътуват зад граница. Нещо подобно на регионалното делене на цени, с което във Враца ще платите по-ниска цена, отколкото в Пловдив. Това обаче не отменя задължението на застрахователя да плати, дори ако има инцидент извън областта, в която е регистрирана колата. По същата логика шофьор от Враца няма да има проблем с обезщетението, ако му се наложи да иде до София и там предизвика пътен инцидент.

Предполага се, че пътуването в чужбина освен по-рисково е свързано и с доста по-високи обезщетения при катастрофи, отколкото в България, така че премията в този случай трябва да е по-висока. Така че когато сте си купили полицата и сте казали, че няма да излизате в чужбина, цената се е определяла по един начин. Но ако решите да отидете до Италия или Германия, тогава положението става друго – и трябва да си върнете отстъпката. Гергана Иванова, управител на брокера "Финсейлс", обясни, че при издаване на сертификата застрахователят почти сигурно ще изиска и да си платите цялата дължима премия, ако сте сключили договор за плащане на вноски. Например, ако за новогодишните празници решите да отидете в Гърция с колата си, но ви остават още две вноски, за да получите "Зелена карта", ще трябва да ги платите предсрочно.   
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Директорът на ING поема управлението на UBS Директорът на ING поема управлението на UBS

Ралф Хамерс ще застане начело на швейцарската инвестиционна банка от есента

23 фев 2020, 368 прочитания

Собственикът на "Девин" ще инвестира 17 млн. евро през тази и следващата година Собственикът на "Девин" ще инвестира 17 млн. евро през тази и следващата година

Средствата са за изграждане на нов логистичен център и смяна на две от производствените линии в завода в гр. Девин

23 фев 2020, 675 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Със стари проблеми в Новата година

Фирмите се оплакват от слаба администрация и несигурна законова среда

Още от Капитал
Фокусът с цените на тока

Защо в България борсовата електроенергия е хем най-скъпа, хем най-евтина

Нов цигарен връх

Rothmans е на път да стане най-търсената марка на пазара

Борбата с престъпността каквато можеше да бъде

Държавата предлага адекватна стратегия за наказателна политика, която обаче няма намерение да спазва

Руско-турската прокси война* може да ескалира

Турският президент Ердоган е на път да атакува директно армията на Башар Асад. Това ще има непредвидими последствия

Кино: "Малки жени"

Дързост и покорство във време на пробуждане

Имало едно време в "Червената къща"

Какво се случи в "Червената къща" и какво е бъдещето на сградата с дълга история на "Любен Каравелов" 15

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10