Единственият кандидат за порт Несебър получи концесията
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Единственият кандидат за порт Несебър получи концесията

Сред предимствата на порта е възможността за акостиране на яхти и круизни кораби

Единственият кандидат за порт Несебър получи концесията

Свързаната с Цветан Василев "Видмар" ще е оператор на пристанищния терминал срещу 23 хил. евро без ДДС годишно

Мария Иванова
5886 прочитания

Сред предимствата на порта е възможността за акостиране на яхти и круизни кораби

© Анелия Николова


Единственият кандидат за пристанищен терминал Несебър – "Видмар" ДЗЗД, беше определен за концесионер на правителственото заседание вчера. Дружеството, което се свързва с мажоритарния акционер на Корпоративна търговска банка (КТБ) Цветан Василев, ще бъде оператор на терминала в следващите 35 години. "Офертата на "Видмар", предложението и обвързващото предложение към нея отговарят на изискванията на Закона за концесиите, на правилника за прилагането му, както и на посочените в документацията за участие критерии", се посочва в публикуваното от пресслужбата на правителството съобщение.

Инвестиции

Предложеното от дружеството годишно концесионно плащане е 23 хил. евро без ДДС, като от съобщението не става ясно какъв ще е размерът на променливата част от таксата. За целия срок на концесията компанията се ангажира да инвестира в терминала общо 2.886 млн. лв., от които 854 хил. лв. ще бъдат вложени в обекта през първите 10 години. Заложените от министерството на транспорта изисквания предвиждаха минимален обем на инвестициите от 2.180 млн. лв., от които 680 хил. лв. да бъдат направени за първите 10 години от срока на концесионния договор. В допълнение към посочените в документацията суми "Видмар" ще инвестира в терминала и още 200 хил. лв. в съпътстващите дейности, се посочва в съобщението на правителството. От единия акционер във "Видмар" - "Водстрой 98", коментираха, че са проявили интерес към пристанището в търсене на нови възможности в дългосрочен план, предвид тежката ситуация в строителния бранш.

Инвестициите предвиждат ремонт и рехабилитация на гарата, подобряване на охранителната зона и изграждане на съвременни системи за контролно-пропусквателния режим, тъй като това се явява гранична зона. Ще бъде изградена и паркинг зона за автобуси за обслужване на планирания пътникопоток, както и подобряване на площадковите комуникации, осветление и др. "В дългосрочен план планираме изграждането на по-голяма и съвременна морска гара в контекста на съвременните изисквания, но и с желание от наша страна тя да стане част от неповторимия общ културно-архитектурен ансамбъл на град Несебър.", коментираха още от компанията и допълниха, че терминалът ще бъде разширен с изграждане на трето корабно място.

Според разчетите на новия концесионер през първата година от срока на договора на терминала ще бъдат обслужени 11 417 пътници международно плаване. Предложеният прогнозен средногодишен пътникопоток за първите десет години на концесията е 13 612 пътници.

Необичайно слаб интерес

Процедурата за концесия на пристанищен терминал Несебър беше открита през лятото, като въпреки предимствата на порта само един кандидат прояви интерес към него. През миналата година пристанището беше модернизирано с над 2 млн. лв., като средствата бяха отпуснати от държавното предприятие "Пристанищна инфраструктура". Всъщност Несебър на практика няма алтернатива като пътническо пристанище на Южното Черноморие, тъй като морската гара в Бургас няма пътнически терминал. Големият брой търговски обекти, както и възможността за акостиране на яхти и круизни кораби също повишават привлекателността на порта.

Виж кой концесионира

Одобрената за концесионер компания се свързва със собственика на Корпоративна банка Цветан Василев. Съдружници с равни дялове от по 50% във "Видмар" са компаниите "Водстрой 98" и "Марков и син". Основен акционер на "Водстрой 98" е Иван Мирински, който придобива 98% от компанията през 2008 г. чрез своята "ПМ контрол" с финансирана с кредит от КТБ сделка. Според финансовия отчет на "Водстрой 98" за 2011 г. компанията има заеми за над 20 млн. лв. от финансовата институция. Дружеството е активен участник в различни инфраструктурни обществени поръчки заедно с приватизирания от него през 2011 г. срещу 12 млн. лв. "Промишлено строителство холдинг".

Бургаската "Марков и син", която държи останалите 50% от капитала на "Видмар", работи в сферата на морското агентиране. От средата на октомври компанията е собственост на софийската "МВМ консултинг", която е еднолично дружество на управителя на "Бояна пропърти мениджмънт" Магдалена Трайкова. От своя страна "Бояна пропърти мениджмънт" пък е изцяло дъщерно дружество на "Инвест мениджмънт", която е част от фамилния "Тръст Василеви" – собственост на Цветан Василев, съпругата му Антоанета и дъщеря им Радосвета. От края на 23 октомври "МВМ консултинг" е придобила и самото "Бояна пропърти мениджмънт" срещу неизвестна сума.

Единственият кандидат за пристанищен терминал Несебър – "Видмар" ДЗЗД, беше определен за концесионер на правителственото заседание вчера. Дружеството, което се свързва с мажоритарния акционер на Корпоративна търговска банка (КТБ) Цветан Василев, ще бъде оператор на терминала в следващите 35 години. "Офертата на "Видмар", предложението и обвързващото предложение към нея отговарят на изискванията на Закона за концесиите, на правилника за прилагането му, както и на посочените в документацията за участие критерии", се посочва в публикуваното от пресслужбата на правителството съобщение.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

5 коментара
  • 1
    karla80 avatar :-|
    karla80

    Аз си помислих, че може и да остане без концесионер. Наистина е странно, че все пак се намери някой, а не, че интереса е слаб. Просто явно на никой не му се занимава, а и няма възможност. Иначе е много важен този порт и е хубаво, че няма да остане без концесионер.

  • 2
    dragoslava avatar :-|
    Dragoslava

    Всичко ли?!

  • 3
    anivasileva avatar :-|
    Ani Vasileva

    До коментар [#1] от "karla80":

    Всичките ни портове са важни. След като държавата нищо не може да направи за печеленето на пари от тях, може би е добра идея даването на концесия.

  • 4
    l_i_k_a_t_a avatar :-|
    l_i_k_a_t_a

    Като ние некадърна държавната власт, Да ги разработи.

  • 5
    pesheff avatar :-|
    Пешката

    Необичайно слаб интерес --- и кое е необичайното? нали ще се строи и порт в Бургас? конкуренцията ще се засили, и тн.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK