Висока летва за втория частен оператор на порт Бургас
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Висока летва за втория частен оператор на порт Бургас

Според източници на "Капитал" претендент за концесията е собственикът на БМФ.

Висока летва за втория частен оператор на порт Бургас

Новият стопанин на контейнерния терминал Бургас-запад трябва да е с поне 750 млн. лв. приходи и активи

Десислава Лещарска
8488 прочитания

Според източници на "Капитал" претендент за концесията е собственикът на БМФ.

© Красимир Юскеселиев


Кандидатите за частен оператор на терминала за контейнери Бургас-запад ще преминат през доста ситна цедка, а обяснението на държавата е, че портът е успешен и интересът към него е голям.

Участниците трябва да докажат приходи за последните три години в размер на не по-малко от 750 млн. лв., а размерът на балансовата стойност на техните активи не може да е под 750 млн. лв., става ясно от обявлението в Държавен вестник.

За сравнение, приходите на цялото държавно предприятие "Пристанище Бургас" ЕАД за 2011 г. са 34.4 млн. лв., а активите му към края на миналата година възлизат на 32.6 млн. лв. Сумата се сви след отписването на активи за близо 54 млн. лв. заради концесията на стария и новия терминал за насипни товари през 2011 г. Техен оператор в момента е "БМФ Порт Бургас", свързан с бизнесмените Кирил и Георги Домусчиеви. Компания с тяхно участие - "Кей Джи маритайм шипинг", приватизира през 2008 г. Параходство "Български морски флот" за 440 млн. лв.

Най-голямата пристанищна концесия за 2012 г.

Площта на пристанищната територия, отдавана на концесия, е над 640 хил. кв.м, т.е. това е най-голямата процедура в сферата на пристанищата тази година. Концесията е за 35 години, а бъдещият стопанин трябва да направи инвестиции за поне 20 млн. лв., като 9.5 млн. лв. от тях трябва да се вложат през първите седем години. Оферти се приемат до 31 януари 2013 г. Транспортното министерство търси оператори и за портове Никопол, Лом, Русе-запад и център, Тутракан и Видин-юг.

Бъдещият концесионер на терминал Бургас-запад трябва да е пристанищен оператор от поне пет години или да се е занимавал с дейност, сходна с предмета на поръчката за същия период. Допускат се корабособственици, чартьори или мениджъри със собствени, наети и/или преотстъпени кораби. Всеки кандидат трябва да докаже, че за последната финансова година е обработил 3 милиона тона товари.

Обемът е сходен с този на товарите, преминали през всички терминали на държавното предприятие "Пристанище Бургас" ЕАД – 3.55 млн. тона. От тръжната документация за порта става ясно, че разтоварените и натоварените стоки от шестте кейови места на терминал-запад са 1.592 млн. тона. Това са предимно т.нар. генерални товари – метали, контейнери, оборудване и т.н.

Обичайните заподозрени

Изискванията, макар и високи, са по силите на новите частни оператори на терминалите за насипни товари в Бургас. Източници на "Капитал" от бургаското пристанище потвърдиха, че именно Домусчиеви са основните претенденти за концесията на съседния им терминал. Освен това "БМФ Порт Бургас" може да участва в процедурата в обединение с други партньори.

От транспортното министерство обявиха, че критериите се основават на изготвен концесионен анализ и се надяват процедурата да предизвика интерес сред пристанищни оператори от чужбина. Шефът на бургаския порт Диян Димов коментира, че не е запознат с процедурата, но пристанището е успешно, работи на печалба и е нормално да има високи изисквания към концесионерите, както и интерес от частния бизнес. След отдаването и на терминала за контейнери за държавния оператор в Бургас ще остане да оперира единствено терминал Бургас-изток.

Кандидатите за частен оператор на терминала за контейнери Бургас-запад ще преминат през доста ситна цедка, а обяснението на държавата е, че портът е успешен и интересът към него е голям.

Участниците трябва да докажат приходи за последните три години в размер на не по-малко от 750 млн. лв., а размерът на балансовата стойност на техните активи не може да е под 750 млн. лв., става ясно от обявлението в Държавен вестник.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 2
    bran avatar :-|
    bran

    Чуват се слухове че ГЕРБ бързат да си вземат комисионната че на есен я камилата я камиларя.Наистина трябва да се търси концесионер от чужбина,макар че стъпили на Българска земя веднага се климатизират за нашите чалъми и мурафети.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK