Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
41 14 дек 2012, 14:33, 11429 прочитания

Грозни като смъртта

Или как проектът за промени в европейската цигарена регулация ще се отрази на българския пазар

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


Спад в потреблението на цигари, изтриване на цели категории от картата на консумацията, бум на контрабандата и най-вече - на фалшификатите. Това са прогнозите на експертите в цигарения сектор какво ще се случи, ако Европейската комисия наложи всички промени в директивата си за тютюневите изделия, замислени от дирекцията по здравеопазване. Другата страна - на привържениците на ограничаването на тютюнопушенето, обаче смята, че това е цената, която ЕК и Световната здравна организация са съгласни да бъде платена, за да намалеят пушачите в Европа. Към момента промените в директивата се съгласуват между всички еврокомисари и ако процедурата протече без усложнения, ще влязат в сила към края на март догодина. Цялата им философия е в една посока: цигарите да бъдат направени еднакви и грозни. Разбира се, тази политика от страна на държави като България, където приходите само от акциз върху цигари са почти толкова, колкото например от акциз върху горивото и повече от тези от корпоративен данък, е малко двойствена. Но все пак има големи шансове да бъде възприета.

Официален проект на директивата няма. Но най-общо, според европейските медии предложенията, които се обсъждат в момента, са три. Първо - пълно уеднаквяване на самите цигари и на техните опаковки (без слим, лъскави филтри, обли ръбчета, и пр.). Второ - увеличаване на предупредителните надписи за вредата от този порок и зловещите картинки за причиняваните от него болести, до минимум 75% от площта на кутията. И трето - премахване на съставките, които (поне за пристрастените) правят самото пушене по-приятно: ориенталски тютюни, ароматни добавки, ментол и т.н. Единствената промяна, която отпадна, след като срещу нея протестираха организациите на търговците в повечето европейски страни, е тази цигарите да не се излагат в магазини и павилиони, а да се продават "изпод щанда" само при поискване.


Първите официални предложения и реакции от еврокомисарите ще бъдат ясни на 19 декември, каза Цветан Филев, председател на Националната асоциация на тютюнопроизводителите. По думите му, промените (ако минат в пълния им вид) ще засегнат особено силно българското производство и пазар основно заради забраната за влагане в цигарите на ориентарски тютюн - основният сорт за страната. Затова производителите настояват министърът на земеделието Мирослав Найденов отново да защити в Брюксел българския бранш, а премиерът Бойко Борисов да разговаря официално по въпроса с председателя на ЕК. Според Филев, ако дори част от промените бъдат приети в този им вид, това ще остави без доходи около 150 хил. души, които се занимават с отглеждане на ориенталски тютюни, а легалният пазар ще намалее минимум с около една трета. В момента продажбите на цигари без бандерол в България се оценяват на между 15 и 26% от пазара. Официалният оборот пък е около 2.4 млрд. лв. годишно (от цигарен акциз за 2011 г. държавата е прибрала 1.7 млрд. лв.).

Българското здравно министерство беше едно от първите, които подкрепиха най-драстичните предложения на ЕК още през 2010 г. Страната няма други официални позиции освен тази.

Битова консумация



Доколко промяната на външния вид на цигарите ще се отрази на потреблението им - за момента е трудно да се каже. Ефектът в тази посока от пълната забрана за тютюнопушене в затворени помещения, наложена в България от 1 юли, засега е малък, но пък срокът е кратък за анализ. Според данни от търговците на едро пазарът като стойност е непроменен през тази година спрямо миналата, а първо намаление с 2.6% на приходите има за ноември спрямо същия месец на 2011 г. "Все още обаче е рано да наречем това тенденция. Не можем да преценим дали става въпрос за спад, който се дължи на отказване от пушенето, намалена покупателна способност, пренасочване на покупките към по-евтини продукти, или преминаване към електронни цигари", коментира Николай Михайлов, мениджър "Корпоративни въпроси и комуникации" на Japan Tobacco International – България.

Че забраната за консумация се е отразила като цяло на заведенията, а не толкова на цигарения пазар, може да се съди косвено и по типа и каналите за продажба на продукти, които традиционно "вървят" с цигара. Като алкохола и кафето.

По данни на Pernod Ricard, консумацията на спиртни напитки (например уиски и водка), като цяло е увеличена в сравнение с миналата година. Само че има драстично разместване на каналите за продажба. От началото на годината досега покупките на уиски в магазините се увеличават средно с 19.8%, а на водка с 1.9%. В същото време в ресторантите, баровете и другите заведения търсенето на уиски намалява с 13.3%, а на водка – с 24.9% спрямо същия период на 2011 г. От компанията отчитат и намаляване на броя барове средно с 15% за цялата страна. Така се оказва, че хората пушат почти същото количество цигари и пият дори повече алкохол, но у дома. Няма обаче изследване, което да сочи дали това е само резултат на икономически мотиви или и на забраната за пушене.

"При консумацията на кафе има дългосрочен тренд през последните пет години, свързан с икономическата криза. И той е да се увеличават устойчиво покупките на кафе за консумация у дома. Продажбите за вкъщи са нараснали с 20% за този период и сега заемат около 60% от потреблението. В заведенията се пие 40% от кафето", коментира Иво Найденов, директор маркетинг на "Крафт фуудс". По думите му за истинското отражение на забраната и за състоянието на заведенията не може да се съди точно по пиенето на кафе, а по-скоро по консумацията на алкохол. "Кафето се пие за около половин час, около повечето кафенета има заграждения и отоплителни уреди за пушачи, докато истинската криза може да се измери по консумацията на алкохол, която изисква повече време и по-голям комфорт на потребителя", отбелязва Найденов.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Брандовете и вируса Брандовете и вируса

Тези, които не успеят ясно да (пре)дефинират мястото си в живота на хората, имат мрачно бъдеще

4 апр 2020, 271 прочитания

"Тобо Груп" дарява 15 хил. лева за борбата с коронавируса "Тобо Груп" дарява 15 хил. лева за борбата с коронавируса

Компанията подкрепя дейността на лечебните заведения в условията на извънредната ситуация

4 апр 2020, 842 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Определeнието онлайн търговия вече не съществува

Професорът по международен мениджмънт Дирк Моршет от университета Фрибург, Швейцария, пред "Капитал"

Още от Капитал
В енергетиката всичко върви надолу

Блокирането на икономиката заради COVID-19 доведе до най-драстичния спад в цените на електроенергията и природния газ

Тяхната първа криза

Финтех компаниите са изправени пред нови предизвикателства заради COVID-19 и първия им сблъсък с икономически проблеми

Глобалната рецесия изглежда неизбежна

Коронавирусът инфектира както търсенето, така и предлагането по света

Икономика след пандемията

Ясно е, че светът влиза в рецесия, но сега бизнесът трябва се готви за новата нормалност след нея

Всички в кухнята

Как да пазаруваме, какво да готвим и откъде да черпим кулинарно вдъхновение

20 въпроса: Енчо Керязов

През март "Колибри" издаде първата му биография – "Обичай смело"

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10