Продажбите на автомобили в Европа на 19-годишно дъно

Френските производители затъват значително по-бързо от германските си конкуренти

Renault-Nissan се справя по-зле от конкурентите си въпреки излизането на нвоия модел Clio
Renault-Nissan се справя по-зле от конкурентите си въпреки излизането на нвоия модел Clio    ©  Reuters
Renault-Nissan се справя по-зле от конкурентите си въпреки излизането на нвоия модел Clio
Renault-Nissan се справя по-зле от конкурентите си въпреки излизането на нвоия модел Clio    ©  Reuters

Продажбите на автомобили в Европа са спаднали с 10% през ноември, с което регистрациите на нови автомобили в региона са спаднали до 19-годишно дъно, съобщи Bloomberg. Регистрациите в 27-те членки на Европейския съюз (ЕС) плюс Швейцария, Норвегия и Исландия са спаднали до 969 918 през изминалия месец от 1.07 млн. за същия период на миналата година, показват данните на Европейската асоциация на автомобилните производители.

Автомобилният сектор е ударен и от влошаването на най-голямата икономика в региона – Германия, където се очаква свиване на БВП през четвъртото тримесечие, а безработицата се покачва вече осем поредни месеца. Продажбите на автомобили в ЕС за единадесетте месеца са спаднали със 7.6% до 11.3 млн. бройки, което е най-ниското ниво от 1993 г. Продажбите на Peugeot в Европа са спаднали с 16% през ноември, а при френския конкурент Renault сривът на продажбите достига 27%.

Лоша 2013г.

"Основният въпрос за сектора не е колко лоша беше 2012 г., а дали има реалистична надежда за подобрение през 2013 г. Не виждаме много причини, поради които обемът на продажбите в ЕС би нараснал следващата година. Това означава, че разликата между експортно ориентираните производители и тези, които разчитат на европейките пазари, ще продължи да се увеличава", коментира Ерих Хаузер, анализатор в Credit Suisse.

Четири от най-големите автомобилни пазара в Европа са се свили през изминалия месец, като доставките в Германия са намалели с 3.5%. Това представлява обръщане на тенденцията от октомври, когато продажбите нараснаха с 0.5 на сто. На германския пазар се реализират около 25% от всички продажби на автомобили в региона. Значително по-голям е спадът в други основни пазари – във Франция достига 19 на сто, а в Италия и Испания – по 20. Изключение от общата тенденция е Великобритания, където през ноември продажбите са нараснали с 11 процента. Това е помогнало на страната да измести Франция като втори най-голям пазар за 11-те месеца на годината.

Асоциацията на производителите прогнозира, че за цялата 2012 г. в региона ще бъдат продадени 12 млн. автомобила – най-малкия брой от 1995 г. Френската Peugeot и италианската Fiat обявиха миналата седмица, че ще съкратят по 1500 работни места в резултат на свития пазар. Продажбите на италианската компания през ноември са се понижили с 13 на сто до 59 152 бройки. Fiat съкращава операциите си в Полша, докато френският производител ще намалява персонала си до 2014 г., като не заменя напускащи и пенсиониращи се служители.

Renault с най-лоши резултати

Най-зле в региона се представя Renault, чиито продажби за ноември са спаднали до 82 885, а износът на марката за Германия е намалял с 15 на сто. "Изненадва ме колко зле се представя Renault спрямо конкуренцията, особено предвид това, че пусна новия си модел Clio 4", отбелязва Ерих Хаузер. Френската компания обяви, че е продала последния си дял от 6.5% във Volvo AB за 1.92 млрд. долара, за да намали дълговете си.

Продажбите на General Motors в Европа са спаднали с 13% до 75 876 автомобила през ноември. Европейското подразделение на щатската фирма Opel обяви, че ще затвори завода си в Бохум до 2016 г. Ford Motor отбелязва свиване на европейските си продажби с 10% до 72 585 бройки. Ford също планира затваряне на три производства във Великобритания и Белгия през следващите три години.

Най-големият европейски производител Volkswagen отчете 2.5% спад на продажбите до 248 690 автомобила. От своя страна, най-големият производител на луксозни автомобили BMW регистрира лек ръст в продажбите от 0.4% до 67 200 бройки. Daimler отчита спад от 0.7%, като свиването с 18 на сто на продажбите на марката Smart не е могло да бъде компенсирано от ръста с 1.5 на сто на продажбите на Mercedes-Benz.

Още от Капитал