Нов спор за морската гара в Бургас
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Нов спор за морската гара в Бургас

След построяването на морската гара в Бургас ще могат да акостират големи кораби, които пристанището в Несебър не може да поеме

Нов спор за морската гара в Бургас

"Щрабаг" обжалва избора на строител за съоръжението

Весела Николаева
6747 прочитания

След построяването на морската гара в Бургас ще могат да акостират големи кораби, които пристанището в Несебър не може да поеме

© Георги Кожухаров


Според "Пристанищна инфраструктура" непоканените кандидати не отговарят на условията

"Щрабаг" е обжалвала пред Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) решението на държавната компания "Пристанищна инфраструктура" за избор на строител на морска гара в Бургас. Според регистъра на КЗК жалбата е постъпила на 17 декември и с нея се иска спиране на процедурата, с която без конкурс консорциум от компаниите "Техномашпрогрес", "Вамос" и държавната "Проно" е посочен да проектира и изгражда нов терминал на гарата.

Поканени и отстранени

Обединението "Техномашпрогрес ТВП" беше поканено от "Пристанищна инфраструктура" да изпълни поръчката, след като предишният конкурс се провали. Тогава консорциумът беше единственият, допуснат до разглеждане на документите, като останалите два кандидата бяха отстранени с аргумента, че не отговарят на изискванията. Единият отхвърлен беше "Консорциум Супер Бургас", в който влизат "Щрабаг" ЕАД - България, Strabag - Германия, и "Понстрой инженеринг". Другият беше "ДЗЗД Обединение Терминал Б", включващо "Ла Инженеринг", "БД Арх", "МММ строителни конструкции", ДЗЗД "БГ дивелъпмънт", "Експерт 95" и "Комфорт".

Победител обаче не беше избран заради високите цени, предлагани от кандидатите. Затова няколко седмици по-късно "Пристанищна инфраструктура" реши да покани единствения участник, който не е бил отстранен, и да му възложи поръчката. Обяснението беше, че законът позволява избор без състезателна процедура, ако от предишната няма печеливш, а условията не са съществено променени. Сега от "Пристанищна инфраструктура" не пожелаха да коментират ситуацията с аргумента, че все още не са уведомени официално от КЗК.

Фаворитът

Според "Щрабаг" е нарушен Законът за обществените поръчки. Той действително предвижда възможност за пряка покана, ако тя е към подалите оферта участници, отговарящи на условията. Държавният поръчител се е възползвал от възможността да покани "Техномашпрогрес ТВП", след като при миналата процедура другите са отстранени като непокриващи изискванията.

Местни източници, които пожелаха да не бъдат цитирани, коментираха, че зад победителя в конкурса стои депутат от ГЕРБ, който има интереси в транспортния бранш. Официалните собственици на "Техномашпрогрес" са Недялко Николов и Кирил Оков с равни дялове. Другата компания от обединението - "Вамос", е собственост на четири физически лица – Деян Дечев, Георги Савов, Николай Симеонов и Пламен Генчев, които държат по 25% от капитала й. Държавното "Проно" е изцяло собственост на Министерството на отбраната.

Една от причините "Пристанищна инфраструктура" да иска бърз избор на изпълнител може да е предстоящото акостиране на круизния кораб Celebrity Constellation на 5 октомври 2013 г. в Бургас. Там сега няма пътнически терминал, а пристанището в Несебър е малко. Принципно идеята е бъдещият пристан в Бургас да поема круизни кораби основно от Черно и Средиземно море.

Според "Пристанищна инфраструктура" непоканените кандидати не отговарят на условията

"Щрабаг" е обжалвала пред Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) решението на държавната компания "Пристанищна инфраструктура" за избор на строител на морска гара в Бургас. Според регистъра на КЗК жалбата е постъпила на 17 декември и с нея се иска спиране на процедурата, с която без конкурс консорциум от компаниите "Техномашпрогрес", "Вамос" и държавната "Проно" е посочен да проектира и изгражда нов терминал на гарата.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    cinik avatar :-|
    cinik

    Почвайте да строите без процедура. Каквато и да е глобата за това, по-добре от мазалото, ако гарата не се завърши.

  • 2
    georgiuasg avatar :-|
    georgiuasg

    http://www.burgasinfo.com/news/view/5/37625/

    Май договорът е подписан вече и въобще не са изчакали да мине срокът за обжалване.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Намери ми наемател

Намери ми наемател

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.