Дунавска комбинация - ТЕЦ плюс пристанище
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Дунавска комбинация - ТЕЦ плюс пристанище

Дунавска комбинация - ТЕЦ плюс пристанище

ТЕЦ "Свилоза" взима на концесия терминал "Видин-юг"

Калина Горанова
10732 прочитания

© НАДЕЖДА ЧИПЕВА


ТЕЦ "Свилоза" взима пристанищен терминал Видин–юг на концесия за следващите 35 години. Това беше решено от Министерския съвет.

Офертата на дружеството предвижда в двете кейови места да бъдат инвестирани малко над 7 млн. лв., като 5.6 млн. лв. от тях трябва да се вложат през първите 10 години на договора. Фиксираната част от годишното концесионно плащане ще е 7100 евро без ДДС.

Предложението на ТЕЦ "Свилоза" надвишава малко минималните изисквания за инвестиции, заложени от транспортното министерство (6.1 млн. лв. за целия период и 5 млн. лв. за първите 10 години).

До 2003 г. ТЕЦ "Свилоза" беше част от едноименния производителя на целулоза, собственост на Красимир Дачев. Към края на август 2012 г. в списъка на акционерите на ТЕЦ "Свилоза" фигурират фирма със седалище в Хонконг и компания с адрес на управление в Делауер, като и двете имат български пълномощници.

Според два независими източника собствениците на ТЕЦ "Свилаза" са свързани с акционерите във "Видахим", където също има ТЕЦ на въглища. "Капитал Daily" не успя да се свърже с един от директорите на свищовската централа Константин Николов, който да коментира връзката и да разкаже за плановете за пристанището.

Второ на сметката

Кандидатите за терминала бяха три - ТЕЦ "Свилоза", "Видахим" и Параходство "Българско речно плаване" (БРП), част от групата "Химимпорт", като БРП управлява останалата карго част от пристанище Видин – Видин–север и фериботния терминал.

Терминалът Видин–юг се използва за разтоварването на въглища. За първите десет години прогнозираният средногодишен товарооборот, предложен от концесионера, е 227 800 тона. Предвижда се през първата година от срока на концесията на терминала да бъдат обработени 210 000 тона товари.

Обектът във Видин на практика е втори за ТЕЦ "Свилоза". Компанията все още разполага с терминал за въглища в Свищов, въпреки че част от него в края на 2009 г. беше продадена на "Стомана индъстри", част от гръцкия индустриален концерн "Виохалко", след като производителят на стомана не успя да се пребори с БРП за пристанището във Видин-север след странно съдебно решение. 

По реката

Освен Видин–юг още редица държавни терминали по реката чакат да се сдобият с нови стопани. Най-напред са процедурите за Лом и Русе–запад, където до момента има по една подадена оферта. Кандидатът за Лом по информация на "Капитал" е "Порт инвест" - наскоро учредено дружество, което е 100% собственост на БРП, част от групата "Химимпорт".

Според няколко независими източника интерес към Русе–запад има корабостроителницата, която се намира там. "Корабостроителница Русе" се вързва с Корпоративна търговска банка.

На Тутракан нищо ново

Междувременно по информация на "Капитал" за терминала в Тутракан, който също беше предложен на концесия, не е имало нито една подадена оферта до края на срока, обявен от транспортното министерство, като оттам са взели решение срокът за събиране на инвестиционните предложения да бъде удължен.

Не така стои въпросът с летището в Горна Оряховица. За концесионирането му за пореден път не се намери нито един кандидат и процедурата беше прекратена от Министерския съвет.

ТЕЦ "Свилоза" взима пристанищен терминал Видин–юг на концесия за следващите 35 години. Това беше решено от Министерския съвет.

Офертата на дружеството предвижда в двете кейови места да бъдат инвестирани малко над 7 млн. лв., като 5.6 млн. лв. от тях трябва да се вложат през първите 10 години на договора. Фиксираната част от годишното концесионно плащане ще е 7100 евро без ДДС.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

5 коментара
  • 1
    afonia avatar :-(
    RED MAFIA

    И какво стана, руската мафия завладя българския участък на река Дунав с любезното съдействие на родоотстъпниците предатели русофили.

  • 2
    robbie_williams avatar :-|
    robbie_williams

    "Според няколко независими източника" - обективната и независима журналистика не работи със скрити независими източници.

  • 3
    cinik avatar :-|
    cinik

    ТЕЦ Видахим е един балон, който се основава на надута цена на изкупуване заради уж съществуващ "високоефективен комбиниран добив". Когато държавата раздува такива балони чрез фиксирани по административен ред цени, щетите се разрастват. Цяло пристанище ще бъде заделено, да обслужва нещо нерентабилно. Утре, вдругиден или след 5 години, когато се сложи край на фиксираните цени и заработи енергийната борса, цялата пирамида ще рухне заедно с пристанището.

  • 4
    yori756 avatar :-|
    16bit

    До коментар [#2] от "robbie_williams":

    Е, то тук обективна журналистика по подобна тема ли си тръгнал да дириш?

  • 5
    rapidfire avatar :-|
    gigabyte

    Прекрасно, а кога смятат да платят на работниците си? Доколкото знам, от месеци насам им подхвърлят някакви аванси и избягват да плащат договорените заплати? Хората все някога ще се разбягат и тец-ът ще си остане с комините, новата придобивка и празни халета.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK