С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
14 19 дек 2012, 20:31, 15217 прочитания

Ускорение с труд и идеи

Икономиката е вяла, но има бизнеси, които растат на високи обороти

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация

Икономиката не е в цветущо състояние. Износът стагнира, безработицата си остава на високо ниво, а прогнозите за растеж през 2013 г. са близки до точката на замръзване. Това за радост не означава, че няма жив бизнес, който не просто мърда, а направо галопира напред. Тези успешни истории се намират трудно. Много предприемачи си остават обезкуражени от тромавата държавна машина, силната конкуренция или замрялото потребление.

Но успешни истории има и "Капитал" ги представи по време на конференцията "Ускорение", представяща възможностите за растеж на малките и средните компании. Това бе третото от серия събития из страната по повод класацията на вестника, подреждаща най-динамичните малки и средни фирми в страната "Гепард".

Какво полезно можем да отнесем от разказаните истории? Най-вече че няма единна формула за успех. Всяка е индивидуална и уникална сама по себе си, както стана ясно от разказите на собствениците и мениджърите на компаниите, представили се по време на конференцията - Walltopia, Chaos Group, "АББ Авангард", "Рапидо" и Next consult. Единственото универсално решение, която всяка от тях е приложила и продължава да прилага, е усърдният труд, без да зависи от държавни или каквито и да било други пари, субсидии и грантове.


Успешният предприемач гледа позитивно напред и непрекъснато търси нови ниши или канали да достигне до повече клиенти. Заради това конкурентите на глобален пазар "просто дишат прахта" дори на малка компания от България, каквато е Walltopia, както разказа един от собствениците й Ивайло Пенчев. Отново много работа, но и намирането на правилните хора, които да продават продуктите, седи в основните на успеха на софтуерната компания Chaos Group, която също е глобален лидер в своята сфера, а тя е разработката на софтуер за създаване на триизмерни изображения с цвят, текстура и светлосенки. И двете компании и през 2012 г. очакват двуцифрен ръст на бизнеса си, нещо, което за тях последните няколко години е традиция. Дано да е заразителна и за други.

Ивайло Пенчев, собственик на Walltopia
Зор и отговорност
Да си от България и да си глобален лидер в това, което правиш, е голяма отговорност. За да си и двете едновременно, се иска, първо, много вяра и, второ,  много труд. Точно благодарение на него в момента Walltopia е най-големият производител на изкуствени стени за катерене в света с над 1000 проекта. Има офиси в САЩ, Франция, Англия, Холандия и много други държави. Според съсобственика на компанията Ивайло Пенчев очакваният растеж само за тази година ще е между 50 и 70%. "Хората се интересуват как успяхме: нямам точна и ясна рецепта, но мога да кажа, че си даваме много зор и просто много работим", казва Пенчев и допълва, че е така от първия ден на фирмата в малък гараж във Велико Търново.

"От малък знам, че човек сам си носи отговорността. Не познавам успешен човек, който да е мрънкач. Не може предприемач да се оплаква", казва той. Според него българската култура е неподходяща за бизнес именно заради културата на постоянно оплакване. Същевременно казва, че българската регулаторна и административна среда не е чак толкова лоша, колкото е описвана от мнозина. Според Пенчев е много важно да откриеш ниша, в която да се развиеш. Той признава, че и в момента има 20 идеи в главата си за нови ниши. На въпроса какви са те даде пример с три - една във фармацевтичната индустрия, а други две в информационните технологии.

Един от основните му съвети към предприемачите е да не се подвеждат по европейските програми, които според него само ще забавят бизнеса им. "Те са измислени от глупаци за тарикати", беше цветистото обобщение на Пенчев. Другото нещо, което според него пречи на много компании, е лошият имидж на България. "В началото се чудихме дори дали да не регистрираме швейцарска компания, която да ни купи, но все пак стигнахме до извода, че на лъжата краката са къси." По думите му по-добре е да си напълно честен и откровен, защото рано или късно партньорите ти ще усетят, ако не е така, и след това нямаш шанс за тяхното доверие и съдействие.
Петър Митев, съосновател на Chaos Group
С вяра в продукта и с добри партньори
Ръцете го сърбят да програмира всеки ден. Въпреки това осъзнава, че за да е успешна една софтуерна компания, трябва много правилно да  продава продуктите си и да се движи напред. Това е Петър Митев, съосновател на Chaos Group - софтуерна фирма, която за малко над десет години успя да се превърне в глобален лидер в производството на софтуер за рендване на триизмерни изображения, който се използва във всичко, което изисква създаването на образ - филми, реклами, архитектурен дизайн, компютърни игри и др. В момента в компанията работят 100 човека, а продуктите й се предлагат от над 250 глобални партньори. Има офиси в САЩ, България и Япония.

Според Митев основното предизвикателство пред компанията след създаването й през 1997 г. е как да продава продуктите си, чийто пазар е извън България. "Първоначално се опитвахме да се справим сами с продажбите, но постепенно стигнахме до извода, че ни трябват партньори, които да предлагат нашия софтуер по света", разказа Митев. Според него много предприемачи не искат да работят с такива партньори, защото смятат, че не разбират продукта им. "Но тези дилъри могат да ви продадат много по-добре", сигурен е бизнесменът. Той признава, че фирмата е преминала през тежки моменти, като например спад от 40% на продажбите за два-три месеца преди няколко години. "Бяхме на път да съкращаваме персонал, но успяхме да се справим, като за много кратко време изкарахме на пазара нов продукт", казва Митев. Той подчертава, че е много важно за предприемача да вярва в продукта си и да е откровен пред себе си.

Според него най-важните неща за успешен бизнес са няколко: да имаш добър продукт, добър бранд, успешни партньори, които да продават продуктите, и кадри. Ето защо фирмата работи и по образователни програми с български университети. Митев е категоричен, че предпочита да вземе на работа някой млад, жаден за знания студент пред отличния специалист, който постоянно намира да не е доволен от нещо.  
Руслан Папазян, изпълнителен директор на "АББ Авангард" - Севлиево
И големият бизнес има нужда от малкия
"Вярваме, че електричеството като консумация ще продължава да расте в световен мащаб... От друга страна, светът става все по-регионален. Затова колкото и глобална да е една компания, тенденцията от последните няколко години е обратната - на силно регионализиране. Това за България означава, че трябва да се фокусираме върху възможността да обслужваме региона на Европа, който е и най-големият консуматор на енергия все още." Това разказа Руслан Папазян, изпълнителен директор на "АББ Авангард" - Севлиево, която е част от шведско-швейцарския глобален концерн ABB за енергийно оборудване и компоненти за автоматизация. Компанията има три завода в България - по един в Севлиево, Петрич и Раковски, а наскоро започна строежът на четвърти. За нея в момента в страната работят около 1200 души.

Въпреки глобалния си мащаб и заради регионализирането на света и бизнеса последните години Папазян подчерта нуждата на големия бизнес от локални доставчици. "Едно производство не може да съществува само по себе си и се нуждае от мрежа от партньори за производство на компоненти и доставка на услуги. Ето защо предлагаме възможност за установяване отношения с местни фирми. Светът се локализира по отношение на производството и съответно е напълно логично мрежата от доставки да е в един диаметър от около 500 километра", поясни Папазян.

Той описа интересните за ABB партньорства в България, които включват намирането на местни доставчици, както на различни компоненти, така и на услуги, които или да обслужват самото производство, или да предоставят логистика в самото предприятие и извън него или пък услуги за поддръжката на различното оборудване, а дори и финансови услуги, които да помогнат например за оперативното финансиране на малките партньори на ABB. По думите му заводът на ABB в Севлиево работи с около 150 доставчика, от които 25-30 са от България.
Васил Атанасов, управител на "Рапидо"
Малки, но амбициозни
Макар и все още малка, "Рапидо" е най-бързо развиващата се куриерска компания в България. Васил Атанасов, управител на "Рапидо", заяви, че очаква през тази година оборотът на фирмата да е около 2.6 млн. лв., но ще се радва, когато това число стигне 5 млн. лв. А едната от възможностите, чрез която ще се опита да го постигне, е като покаже на партньорите и клиентите си, че "Рапидо" е "единствената спирка" за куриерски услуги, тъй като с познанията си и партньорствата си може да даде нужното решение на клиентите си, без да е нужно те да разбират от този бизнес. За тази година "Рапидо" увеличава офисите си от 4 на 10. Служителите вече са 100. "Благодарение на добрите продажби по коледните празници ревизирахме очакванията си тази година и следващата", казва Атанасов. Според него двигателят на индустрията е онлайн търговията. "Би трябвало да съм доволен, но не съм, тъй като все едно седя на стол с един крак", признава предприемачът. Според него на пазара в момента се води ценова война, която при някои компании води и до спадане на количества. Според Атанасов рецептата е проста - "клиентът винаги е цар, независимо дали голям или малък". "Не бягаме от намаляване на цените, но наблягаме на качеството", казва той. "Без доверие в хората и техните знания няма как да постигнем този растеж", признава Атанасов и допълва, че търси от хората, с които работи, само две неща: трудолюбие и лоялност. Иновациите са другото нещо, което движи бизнеса на "Рапидо". "Няма начин да вървиш нагоре без постоянни нововъведения", казва Атанасов. Ето защо бюджетът на фирмата в тази сфера постоянно се увеличава.



  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Ваканционните имоти се завръщат на картата с добри инвестиции Ваканционните имоти се завръщат на картата с добри инвестиции

Гарантирана доходност, атрактивни цени и възможността за семейна ваканция в домашен уют са сред основните фактори, които движат пазара

14 дек 2019, 443 прочитания

Халите 2020: Ресторанти, барове и фермерски храни 2 Халите 2020: Ресторанти, барове и фермерски храни

Motto и Spaghetti Kitchen, Manzo, Forno Cipollini, La Bottega, Mediterraneo, 33 Гастронавти, By The Way, Memento и др. са сред обектите, с които собствениците на сегашния пазар преговарят

13 дек 2019, 1562 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Google продава звено на Motorola за 2.3 млрд. долара

Интернет гигантът ще се раздели с производител на цифрови телевизионни приемници

Още от Капитал
Бъдещето на Google

Alphabet отваря нова страница след напускането на Сергей Брин и Лари Пейдж

Новите владетели на "Булсатком"

Водещият тв доставчик има нова акционерна структура, в която присъства един от големите инвестиционни фондове - BlackRock

Любимата пица на София

Успехът на малката пицария Franco’s в центъра на града се крие в качествените продукти, добрата цена и бързото обслужване

Дигиталният фронт на търговската война: Шампанско и данъци

Франция е първата, но не единствената държава, която планира данък върху тех компаниите въпреки заплахите на САЩ от ответни мерки

Кино: "Славни времена"

Романс по френски с пътуване в човешкото време

Пича с фотоапарата

Фотографският проект на актьора Джеф Бриджис

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10