Ускорение с труд и идеи
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Ускорение с труд и идеи

Успешният предприемач гледа позитивно напред и непрекъснато търси нови ниши или канали да достигне до повече клиенти.

Ускорение с труд и идеи

Икономиката е вяла, но има бизнеси, които растат на високи обороти

Татяна Пунчева-Василева, Константин Николов
15666 прочитания

Успешният предприемач гледа позитивно напред и непрекъснато търси нови ниши или канали да достигне до повече клиенти.

© Shutterstock


Икономиката не е в цветущо състояние. Износът стагнира, безработицата си остава на високо ниво, а прогнозите за растеж през 2013 г. са близки до точката на замръзване. Това за радост не означава, че няма жив бизнес, който не просто мърда, а направо галопира напред. Тези успешни истории се намират трудно. Много предприемачи си остават обезкуражени от тромавата държавна машина, силната конкуренция или замрялото потребление.

Но успешни истории има и "Капитал" ги представи по време на конференцията "Ускорение", представяща възможностите за растеж на малките и средните компании. Това бе третото от серия събития из страната по повод класацията на вестника, подреждаща най-динамичните малки и средни фирми в страната "Гепард".


Какво полезно можем да отнесем от разказаните истории? Най-вече че няма единна формула за успех. Всяка е индивидуална и уникална сама по себе си, както стана ясно от разказите на собствениците и мениджърите на компаниите, представили се по време на конференцията - Walltopia, Chaos Group, "АББ Авангард", "Рапидо" и Next consult. Единственото универсално решение, която всяка от тях е приложила и продължава да прилага, е усърдният труд, без да зависи от държавни или каквито и да било други пари, субсидии и грантове.

Успешният предприемач гледа позитивно напред и непрекъснато търси нови ниши или канали да достигне до повече клиенти. Заради това конкурентите на глобален пазар "просто дишат прахта" дори на малка компания от България, каквато е Walltopia, както разказа един от собствениците й Ивайло Пенчев. Отново много работа, но и намирането на правилните хора, които да продават продуктите, седи в основните на успеха на софтуерната компания Chaos Group, която също е глобален лидер в своята сфера, а тя е разработката на софтуер за създаване на триизмерни изображения с цвят, текстура и светлосенки. И двете компании и през 2012 г. очакват двуцифрен ръст на бизнеса си, нещо, което за тях последните няколко години е традиция. Дано да е заразителна и за други.

Ивайло Пенчев, собственик на Walltopia

Зор и отговорност

Да си от България и да си глобален лидер в това, което правиш, е голяма отговорност. За да си и двете едновременно, се иска, първо, много вяра и, второ,  много труд. Точно благодарение на него в момента Walltopia е най-големият производител на изкуствени стени за катерене в света с над 1000 проекта. Има офиси в САЩ, Франция, Англия, Холандия и много други държави. Според съсобственика на компанията Ивайло Пенчев очакваният растеж само за тази година ще е между 50 и 70%. "Хората се интересуват как успяхме: нямам точна и ясна рецепта, но мога да кажа, че си даваме много зор и просто много работим", казва Пенчев и допълва, че е така от първия ден на фирмата в малък гараж във Велико Търново.

"От малък знам, че човек сам си носи отговорността. Не познавам успешен човек, който да е мрънкач. Не може предприемач да се оплаква", казва той. Според него българската култура е неподходяща за бизнес именно заради културата на постоянно оплакване. Същевременно казва, че българската регулаторна и административна среда не е чак толкова лоша, колкото е описвана от мнозина. Според Пенчев е много важно да откриеш ниша, в която да се развиеш. Той признава, че и в момента има 20 идеи в главата си за нови ниши. На въпроса какви са те даде пример с три - една във фармацевтичната индустрия, а други две в информационните технологии.

Един от основните му съвети към предприемачите е да не се подвеждат по европейските програми, които според него само ще забавят бизнеса им. "Те са измислени от глупаци за тарикати", беше цветистото обобщение на Пенчев. Другото нещо, което според него пречи на много компании, е лошият имидж на България. "В началото се чудихме дори дали да не регистрираме швейцарска компания, която да ни купи, но все пак стигнахме до извода, че на лъжата краката са къси." По думите му по-добре е да си напълно честен и откровен, защото рано или късно партньорите ти ще усетят, ако не е така, и след това нямаш шанс за тяхното доверие и съдействие.

Петър Митев, съосновател на Chaos Group

С вяра в продукта и с добри партньори

Ръцете го сърбят да програмира всеки ден. Въпреки това осъзнава, че за да е успешна една софтуерна компания, трябва много правилно да  продава продуктите си и да се движи напред. Това е Петър Митев, съосновател на Chaos Group - софтуерна фирма, която за малко над десет години успя да се превърне в глобален лидер в производството на софтуер за рендване на триизмерни изображения, който се използва във всичко, което изисква създаването на образ - филми, реклами, архитектурен дизайн, компютърни игри и др. В момента в компанията работят 100 човека, а продуктите й се предлагат от над 250 глобални партньори. Има офиси в САЩ, България и Япония.

Според Митев основното предизвикателство пред компанията след създаването й през 1997 г. е как да продава продуктите си, чийто пазар е извън България. "Първоначално се опитвахме да се справим сами с продажбите, но постепенно стигнахме до извода, че ни трябват партньори, които да предлагат нашия софтуер по света", разказа Митев. Според него много предприемачи не искат да работят с такива партньори, защото смятат, че не разбират продукта им. "Но тези дилъри могат да ви продадат много по-добре", сигурен е бизнесменът. Той признава, че фирмата е преминала през тежки моменти, като например спад от 40% на продажбите за два-три месеца преди няколко години. "Бяхме на път да съкращаваме персонал, но успяхме да се справим, като за много кратко време изкарахме на пазара нов продукт", казва Митев. Той подчертава, че е много важно за предприемача да вярва в продукта си и да е откровен пред себе си.

Според него най-важните неща за успешен бизнес са няколко: да имаш добър продукт, добър бранд, успешни партньори, които да продават продуктите, и кадри. Ето защо фирмата работи и по образователни програми с български университети. Митев е категоричен, че предпочита да вземе на работа някой млад, жаден за знания студент пред отличния специалист, който постоянно намира да не е доволен от нещо.  
Руслан Папазян, изпълнителен директор на "АББ Авангард" - Севлиево

И големият бизнес има нужда от малкия

"Вярваме, че електричеството като консумация ще продължава да расте в световен мащаб... От друга страна, светът става все по-регионален. Затова колкото и глобална да е една компания, тенденцията от последните няколко години е обратната - на силно регионализиране. Това за България означава, че трябва да се фокусираме върху възможността да обслужваме региона на Европа, който е и най-големият консуматор на енергия все още." Това разказа Руслан Папазян, изпълнителен директор на "АББ Авангард" - Севлиево, която е част от шведско-швейцарския глобален концерн ABB за енергийно оборудване и компоненти за автоматизация. Компанията има три завода в България - по един в Севлиево, Петрич и Раковски, а наскоро започна строежът на четвърти. За нея в момента в страната работят около 1200 души.

Въпреки глобалния си мащаб и заради регионализирането на света и бизнеса последните години Папазян подчерта нуждата на големия бизнес от локални доставчици. "Едно производство не може да съществува само по себе си и се нуждае от мрежа от партньори за производство на компоненти и доставка на услуги. Ето защо предлагаме възможност за установяване отношения с местни фирми. Светът се локализира по отношение на производството и съответно е напълно логично мрежата от доставки да е в един диаметър от около 500 километра", поясни Папазян.

Той описа интересните за ABB партньорства в България, които включват намирането на местни доставчици, както на различни компоненти, така и на услуги, които или да обслужват самото производство, или да предоставят логистика в самото предприятие и извън него или пък услуги за поддръжката на различното оборудване, а дори и финансови услуги, които да помогнат например за оперативното финансиране на малките партньори на ABB. По думите му заводът на ABB в Севлиево работи с около 150 доставчика, от които 25-30 са от България.
Васил Атанасов, управител на "Рапидо"

Малки, но амбициозни

Макар и все още малка, "Рапидо" е най-бързо развиващата се куриерска компания в България. Васил Атанасов, управител на "Рапидо", заяви, че очаква през тази година оборотът на фирмата да е около 2.6 млн. лв., но ще се радва, когато това число стигне 5 млн. лв. А едната от възможностите, чрез която ще се опита да го постигне, е като покаже на партньорите и клиентите си, че "Рапидо" е "единствената спирка" за куриерски услуги, тъй като с познанията си и партньорствата си може да даде нужното решение на клиентите си, без да е нужно те да разбират от този бизнес. За тази година "Рапидо" увеличава офисите си от 4 на 10. Служителите вече са 100. "Благодарение на добрите продажби по коледните празници ревизирахме очакванията си тази година и следващата", казва Атанасов. Според него двигателят на индустрията е онлайн търговията. "Би трябвало да съм доволен, но не съм, тъй като все едно седя на стол с един крак", признава предприемачът. Според него на пазара в момента се води ценова война, която при някои компании води и до спадане на количества. Според Атанасов рецептата е проста - "клиентът винаги е цар, независимо дали голям или малък". "Не бягаме от намаляване на цените, но наблягаме на качеството", казва той. "Без доверие в хората и техните знания няма как да постигнем този растеж", признава Атанасов и допълва, че търси от хората, с които работи, само две неща: трудолюбие и лоялност. Иновациите са другото нещо, което движи бизнеса на "Рапидо". "Няма начин да вървиш нагоре без постоянни нововъведения", казва Атанасов. Ето защо бюджетът на фирмата в тази сфера постоянно се увеличава.

Икономиката не е в цветущо състояние. Износът стагнира, безработицата си остава на високо ниво, а прогнозите за растеж през 2013 г. са близки до точката на замръзване. Това за радост не означава, че няма жив бизнес, който не просто мърда, а направо галопира напред. Тези успешни истории се намират трудно. Много предприемачи си остават обезкуражени от тромавата държавна машина, силната конкуренция или замрялото потребление.

Но успешни истории има и "Капитал" ги представи по време на конференцията "Ускорение", представяща възможностите за растеж на малките и средните компании. Това бе третото от серия събития из страната по повод класацията на вестника, подреждаща най-динамичните малки и средни фирми в страната "Гепард".


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

14 коментара
  • 1
    yordanstanev avatar :-|
    yordanstanev

    Какво правят Рапидо там?!? Всичко прилича на ПР акция. Какви иновации и каква най-бързо развиваща се фирма! Няма такова нещо. Сами са си сложили този етикет. А истината е, че в началото на годината Спиди ги купиха и сега са част от тяхната игра. Ако за тази иновация става въпрос, то те са за друг форум.
    Най-иновативната куриерска фирма е Еконт.

  • 2
    vassil.atanasov avatar :-|
    vassil.atanasov

    Уважаеми г-н Станев,

    Включвам се не за да отговоря на инсинуациите Ви за собствеността в Рапидо - за това си има ТР и всеки може сам да провери. Няма да коментирам и колегите от Еконт, те са голяма компания, лидер в бранша и имат само уважението ми.
    Това, което е важно за мен, е да се разбере какво седи зад "етикета" най-динамично развиваща се куриерска компания. Официалните данни, с които разполагаме, показват точно това. Ако имате други, с удоволствие бих ги обсъдил.
    Резултатите ни идват благодарение и на таланта, и на многото усилия на екипа на Рапидо. Вероятно има завистници и хора, които ни се дразнят, защото не са готови да дадат толкова за бизнеса си. На тях, а и на всички, които ни подкрепят, ще кажа, че за нас това е правилният път и ние ще продължим по него.

    Благодаря Ви и весели празници

  • 3
    nikolavj avatar :-|
    Никола Йорданов

    Е, браво, хора обсъждат с истински имена и без обиди!

  • 4
    dragoslava avatar :-?
    Dragoslava

    Hard working?!

  • 5
    bucconero avatar :-|
    bucconero

    Къде са българските структуралисти да кажат, че държвата трябва да помага повече на бизнеса и без нея/държвани поръчки/европейски фондове не можем?

  • 6
    k_ avatar :-|
    k_

    Общото между тези проспериращи фирми е, че работят за задоволяване на някаква обществена нужда и не посягат съм субсидии европейски или държавни. напълно съгласен с първия - ползването на подобни грешни пари е губене не време, ресурси и дори имидж.
    Ако ти успееш да наложиш стоката или услугата си на глобалния конкурентен пазар над теб е само небето. Подобни компании в момента в страната има доста и колкото повече фалират от "назначените" безнесмени, толкова повече пространство ще се отваря за живото.
    За съжаление, европейските фондове задържаха процеса по прочестване на бизнес средата и поради това е все още възможно компании на Черепи и Тарамбуки да затлачват бизнес средата.

  • 7
    geordgeo avatar :-P
    geordgeo

    Можем само да си пожелаем да посрещнем новата 2013 година с повече такива фирми! Това ще означава повече доволни служители, а покрай тях и семейства. Късмет на всички предприемчиви хора!

  • 8
    ugi avatar :-|
    ugi

    До коментар [#6] от "k_":

    Не е точно така. С изключение на АББ, която е достатъчно богата, за да си финансира сама разрастването, останалите фирми са в браншове, където не се изискват кой знае какви капиталовложения, за да се започне или създаде продукт и логично в такива фирми европейските фондове нямат много място - там най-важен е човешкия ресурс и неговото управление и идеите да се реализират правилно - това е положението със създаването на софтуера (за този със стените нямам представа, но предполагам, че там просто фирмата е растяла бавно и постепенно и затова няма нужда от големи еднократни инвестиции). Но има много бизнеси в производството и услугите, където колкото и да си добър ти трябва да речем 1млн. евро, за да си купиш необходимото оборудване, за да започнеш да работиш и чак тогава да приложиш уникалния си подход в работата с клиенти и продажбите. Така че не може да се каже, че тези фондове са безсмислени.
    А иначе съм много съгласен с твърдението за мрънкачите - много правилно и точно - никой не е забогатял или направил нещо значимо с мрънкане.

  • 9
    k_ avatar :-|
    k_

    До коментар [#8] от "ugi":
    Малко хора може би си спомнят въпросът на Лилов в дебата с Желев в началото на прехода "Как ще правим капитализъм като нямаме капитали и капиталисти?"
    Да, той беше прав тогава, но последващите действия доведоха до тотално декапитализипране на остатъците от българската икономика в опитите за отглеждане на домашни капиталисти.
    1млн евро са страшно много пари и в момента у нас има много малко мениджъри, които биха устискали да реализират проекта без да преточат/отклонят поне 30% от тях. В това е и основноият проблем по усвояването на европейските фондове и съответните стигащи до абсурд контроли.
    Поне половината от средствата влизащи по земеделските програми отиват за неща, нямащи нищо общо със земеделието и още по-лошо изкривявят до уродство пазарната среда. Ако в момента се спрат земеделсикте субсидии в България ще настъпи масов глад, защото фотографите, дизайнерите и прочие политически назначени "земеделци" докопали се до капиталите в аграрния бизнес първото нещо което ще направяте е да покрият свойте собствени нужди отклокото да орат, сеят и жънат.
    Капиталеомекоти проекти могат да се осъществяват успешно само от външни големи корпорации, с опит в реализирането на проекти от съответния мащаб.
    Няма как да стане бивш магураджия да е отговорен да строи пътища за стотици милиони или дедесар инжинер да реализира проект в енергетиката. Тези хора могат да се занимават само с едно - декапитализиране и източване на компании.

  • 10
    grigorovm avatar :-|
    grigorovm

    Управител съм на две от фирмите, включени в класацията - и двете в сектор автомобилен транспорт. Репликата ми е провокирана от мнението, че "не се изискват кой знае какви капиталовложения".
    Преди години работех /от името и за сметка на държавата/ в богата близкоизточна страна. Имах приятел - местен банкер, който дълго и напоително ми разказваше за лова със соколи. Един обучен "расов" сокол струвал 30-40 хиляди долара, което правело лова много емоционален - изпращаш в небето 35000 долара и не знаеш дали ще се върнат.
    Тогава, като държавен служител с държавна заплата, намирах това за забавно и невероятно защото не можех да си представя притежанието на подобна сума.
    Сега кахърите и емоциите на въпросния банкер ми се виждат смешни.
    Всеки от нашите камиони струва около 100.000 евро, натоварен е със стока за четвърт милион евро и всичко това е поверено в ръцете на човек, когото бегло познаваш и на когото на практика не можеш да търсиш никаква отговорност.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK